Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Starcraft 2 fpsproblem

Permalänk
Medlem

Starcraft 2 fpsproblem

Hej! Har en laptop där som jag vill kunna spela Starcraft 2 på, men det funkar inte alls så bra.

Vad som händer är att när jag går in i ett spel så flyter spelet på sjukt bra de första 30 sek, sedan så börjar det hacka i ungefär 1 minut sen samma sak igen. Jag har senaste drivrutinerna på grafikkortet dvs Catalyst 10.4. Och det spelar ingen roll varesig jag kör på high-grafik eller low-grafik.

Datorn som används är en:

AMD Turion x2 rm74 2,2 ghz
4GB RAM
ATI Mobility HD4570 512mb

Operativsystemet är Windows Vista 32bit.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Starcraft är inte direkt snyggt jämfört med flera andra av dagens strategispel men det är ett krävande spel ändock och jag tror inte heller att nvidia eller ati har hunnit optimera drivare för just starcraft2. Sen är det ju också möjligt att din dator helt enkelt inte räcker till.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Starcraft är inte direkt snyggt jämfört med flera andra av dagens strategispel men det är ett krävande spel ändock och jag tror inte heller att nvidia eller ati har hunnit optimera drivare för just starcraft2. Sen är det ju också möjligt att din dator helt enkelt inte räcker till.

Nvidia har redan släppt en "Hotfix" för SC2.

Din dator räcker till gott och väl. Själv lirar jag ibland på en skoldator (HP Probook 4510s) som har integrerat grafikkort ect... Med denna dator får jag lite lagg men jag tror att det berodde på skolans internet eftersom SC2 går helt genom internet.

Latency och FPS lagg lär bli desamma i SC2 tror jag och det vet jag eftersom jag har Comhem hemma som ibland känner för att helt sluta fungera och om jag då spelar SC2 så stannar hela alltet och jag kan inte röra mig.

Min teori.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk

Vad jag vet så är senaste SC2 patchen rätt buggad också, rejäla fps-drops (från ~60+ till ~35 i och med patch 11) och krasch när man stänger, och ibland delay i kommandon i spelet. Kör själv 5770 crossfire.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Musikälskare

Får stäng med ctrl-alt-delete 90% av ggrna ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Starcraft är inte direkt snyggt jämfört med flera andra av dagens strategispel men det är ett krävande spel ändock och jag tror inte heller att nvidia eller ati har hunnit optimera drivare för just starcraft2. Sen är det ju också möjligt att din dator helt enkelt inte räcker till.

Säg ett strategispel som är snyggare? Starcraft kräver sin dator, en laptop på mer än minumum blir svettig.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Får stäng med ctrl-alt-delete 90% av ggrna ^^

Om man vill undvika att det crashar när man tar "Quit" så loggar man först ut sedan tar man Quit.

Sen kan man testa detta men jag tvivlar på att det hjälper för folk med klena GPUs.

Citat:

Hi Shin.cnc, Nitrous.nine,

I've made a fix for this issue that should make its way unto the next beta patch. In the mean time however, there is a workaround that might get you up and running.

Quit the game first, then look under your My Documents/Starcraft II Beta folder, you should find a Variables.txt file there. You can open this file with your favorite text editor such as Notepad, and add the following line:

frameratecap=60

This will cap your framerate to 60 in the game, which should give your videocard some breathing room. You can put any number, see if a lower number like 30 helps as well, though you will lose framerate.

This is only a temporary workaround, an upcoming patch will have an automatic solution for everyone.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Om man vill undvika att det crashar när man tar "Quit" så loggar man först ut sedan tar man Quit.

Sen kan man testa detta men jag tvivlar på att det hjälper för folk med klena GPUs.

Det funkar inte för mig, jag måste logga ut och sen ALT+F4 ut, om jag ALT+F4 utan att logga ut så labbar hela skiten ur

Visa signatur

MSI Z77A-GD55, Socket-1155, Intel Core i7-3770K @3.50GHz, Gainward GeForce GTX 690 4GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB, Kingston HyperX 3K SSD 240GB

Permalänk

Windows Vista är aldrig trevligt heller. Stoppa så många processer du kan för att frigöra processorkraft och/eller byt upp dig till XP eller 7.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Thir13teen:

Windows Vista är aldrig trevligt heller. Stoppa så många processer du kan för att frigöra processorkraft och/eller byt upp dig till XP eller 7.

Byt ner dig till XP eller byt upp dig till Win 7**

xD Bara för att vara jobbig

Ska du byta så byt till Win7 faktiskt mkt bättre och priset är nästan desamma!

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Orici:

Om man vill undvika att det crashar när man tar "Quit" så loggar man först ut sedan tar man Quit.

Yepp märkte att de fungerade med

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?