Permalänk

Kommunikationsoperatörer (KO)

Jag har jobbat ett långt tag med de nya fenomenen inom bredbandskommunikation, de så kallade Kommunikationsoperatörerna (KO), även med de traditionella monopolisterna Telia, ComHem och bredbandsbolaget. Så nu när vi skall upphandla operatör till vårt blivande fastighetsnät i min Brf tänkte jag få hjälp med vissa utvärderingkriterier, men för att få en grund att stå på berättar jag först vad jag vet.

Vår Brf har 144 lgh, vi ska välja en KO eller monopolist (dvs någon som levererar alla tjänster utan konkurrens), vilka alternativ det finns, nya affärsmodeller. Finns det någon som själv har gjort liknande upphandling och gjort efterforskningar så vore det intressant att ta del av.

Via Europa är äldst och Zitius och Open Net är samtida, Telia som KO var igång redan i början av seklet i Vällingby Net (5700 hushåll) som sedan Zitius tog över. Itux startade under vintern sin verksamhet. Alla KO positionerar sig till årets största affär, allmännyttan i Göteborg 65 000 hushåll.

Teracom var KO tom förra året, sedan sålde de ut hela bolaget som var döpt till arbetsnamnet Comet Networks för 1 kr till Csit i Göteborg. De nya bolaget skickade hem de flesta och de flesta ledande marknadspersonal fick senare jobb hos ComHems nya satsning Itux.

Itux affärsmodell är inte riktigt klar, bygger på ComHem och får inte erbjudas till kunder som redan har uppgraderat eller kan uppgradera till ComHems nya standard. Itux har Ericsson som systempartner och kommer Itux att få samma rykte som moderbolagets kundtjänst, tja då lär det bli svårt.

När allmännyttan Stockholm skulle bygga fiber till alla (FTTH) och skriva avtal med en KO om leverans av alla typer av bredbandstjänster. Då valde vi att dela upp Stockholm i 3 delar, Västerort, Innerstaden och Söderort. Vi valde sedan ut 3 KO som var klara med sina affärsmodeller och som hade attraktiva tjänsteportföljer.

Telia valde vi för att de var störst, Open Net och Zitius för att de var vakna utmanare. Västerort skull dras igång först och de som var klara dag 1 var Zitius så de fick Västerort, Telia fick Söderort, sista området att gå igång skulle bli innerstaden och Open Net fick anvaret. Telia har Ericsson, Cisco och sig själva som systempartners

Så här efteråt och nu då näten snart är färdigbyggda, kan valet av 3 olika KO diskuteras det blir ingen konkurrens dem i mellan iom att de inte finns på samma yta. Zitius är störst, har bredast portfölj av tjänster och har flest akrtiva kunder, Open Net har haft otur med förseningar, många utförsäljningar och nätet är inte färdigbyggt. Telia ser många problem och vill inte fullt ut, kan kanske ha nått att göra med att det är bätre marginaler över Adsl, så konkurrera med egna tjänster i ena nätet mot ett öppet nät med pressade marginaler är inte riktigt vad man vill i dag.

Telias nya modell (deras förra håller på att fasas ut genom att hoppa av alla öppna nät och bara fokusera på egen verksamhet) som kan tänkas vara åt hållet kollektiv anslutning de första 3 åren, sedan öppet nät alternativt bara Telia i nätet som val de första 3 åren utan kollektiv anslutning och sedan öppet nät. Telia har vi som KO i de södra delarna av Stockholm

Open Net (ON) är allierade med Packet front och har byggt upp sin verksamhet främst genom ett företag som hette Riverman (numera Fiberdata) och som ligger i Gävle, Gavlegardarna har varit deras största kund genom åren. ON har fokuserat på stadsnätsaffärer och inte varit så framgångsrika hos fastighetsägare, Robert Kjellberg från Mälarenergi som byggde upp ON fick hastigt nya uppdrag i ON International under förra året. ON är den KO vi har i innerstaden av Stockholm, ON är snabba i säljandet, vill mycket och med tiden kommer de säkert att bli starka i sin roll.

Zitius har Ericsson som systempartner i många affärer, valet av Zitius (som först ut berodde just på att de vara klara och att Ericsson fanns med). Zitius är den som har flest fastighetsägare på sin kundlista och nu senast tecknade avtal med Gavlegårdarna i Gävle, som för övrigt kör igång GB nät redan till hösten i sitt kopparnät. Zitius kan uppfattas som lite tråkiga, teknikorienterade, tröga men det fungerar och ger få felärenden.

Via Europa (VE) med Jonas Birgersson (om han är ägare eller inte varierar), levererar i Hammarby Sjöstad och har ett mycket långt avtal. VE har haft det stökigt och är svåra att få en dialog med som leder till något välgrundat. Teknikmässigt kan de det mesta, men verkar ha svårt att få acceptans på marknaden.

Sedan finns det de som vill vara ensamma i näten typ Own IT, RiksNet, Bredbandsbolaget, Blixtvik, Bahnhof, Bredband2, Tele2, Svenska fibernät samt många fler. Alla erbjuder triple play TV 20-30 tv kanaler, Telefoni och Internet 100/100 MB.

Vi skall bygga med 2 par fiberkabel (allt annat voret ett misstag) kontaktera 2 och 2 i reserv.

1. Vilka fördelar finns det med att ha en operatör som leverera alla tjänsterna utan konkurrens?
2. Finns det några begränsningar i att ha en som har avtalet (vi har ComHem och är inte jättenöjda)?
3. Hur ser avtalsformerna ut
8. Hur långa är avtalen (det lär finnas 25 års inlåsningsavtal)?
4. Om vi väljer en öppen lösning vilka fördelar finns det med det?
5. Finns det några nackdelar med öppet nät?
6. Hur långa är avtalen (ett års avtal erbjuds!)
7. Finns det någon inlåsningseffekt även om nätet är öppet
8. Går det att kombinera ett monopol nät med ett öppet nät?
9. Om en internetleverantör får vara ensam de första 2 åren, går det att öppna upp nätet sedan?
10. Hur skriver vi som Brf ett avtal med en operatör, så att styrelsen slipper få bastning?
11. Finns det något värdehöjande (lägenhetens värde) för oss att ha öppet eller stängt nät?
12. Om hastigheterna ökar, byter operatören ut sin utrustning då?
13. Skall man ansluta sig till Stokab (via har en Stokab punkt) eller Skanova?
14. Hur väljer vi konverter, bestämmer vi eller installatören det?
15. Är det någon skillnad på om operatören har Packet front, Ericsson, Cisco, Alcatel, 3 Com, Huawei (HP) eller Allied system?

Nu hoppas jag att jag skriver rätt så att jag får hjäpl

Missade att det skall skrivas som en diskussion, för att kunna få hjälp.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Seven O Nine:

Jag rekommenderar att du inleder din text med en anledning och sammanfattning. Det är svårt att hitta en poäng i det du skriver.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

Vad i hela friden handlar din roman om ???????????
Finns det en fråga eller nåt av värde där i eller kände du bara en stark behov att slänga ur dig 3 A4 sidor bara för att ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Ärligt talat känns det som att det mesta är ordbajs? Försökte hitta något konkret, någon slutsats men hittade ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Vi skall välja en KO till vår Brf (vi köpte ut vårt hus nyligen från allmännyttan), vi straxt är under 150 lgh. Jag tänkte här förklara hur valet sker och varför, så att våra medlemmar slipper att ringa på min dörr sedan tror jag även att andra som sitter med liknande problem kan ha nytta av informationen. Jag börjar med att berätta hur marknaden ser ut

Antar att personen i fråga vill använda forumet för att upplysa övriga lägenhetsinnehavare vad de har att välja på. Att hosta informationen här i stället för på annat medium så att säga.

Permalänk
Medlem

Med lite intresse och tidigare vetande om ämnet så tyckte jag det var intressant - och framför allt en väldigt korrekt framställning.

Verkar ju som sagt vara mer en informationssida än ett dikussionsunderlag så för vad det är till för så är det bra..

Permalänk
Medlem

Jag väljer att tolka punkterna längst ned som frågor eller snarare något som öppnar för diskussion.

Vi börjar närma oss slutet på vår (nästan onödigt ambitiösa ... -_-) upphandling i vår fastighet och jag har stått inför ganska precis samma funderingar. Vad man kan konstatera är väl att öppet nät i all ära - men jag får lätt samma tjänster för en signifikant bråkdel av priset (och då talar jag om pengen som slutkunderna betalar) av en monopolist. Samma leverantör som monopolist kan ibland kosta hälften till en tiondel (!!!) så mycket per månad för våra medlemmar om man väljer att binda sig mot dem, jämfört med när de levererar genom exempelvis Zitius. Jag hade hoppats att situationen skulle vara den omvända, att konkurrensen i öppna näten pressade ned priserna.

Jag lutar mot Ownit eller Bredband2 som monopolister. Sannolikt Ownit. Andra kan komma fram till andra saker, men det känns bra i maggropen.

Permalänk

Klart det är billigast om alla köper samma

Skrivet av eldloppa:

Jag väljer att tolka punkterna längst ned som frågor eller snarare något som öppnar för diskussion.

Vi börjar närma oss slutet på vår (nästan onödigt ambitiösa ... -_-) upphandling i vår fastighet och jag har stått inför ganska precis samma funderingar. Vad man kan konstatera är väl att öppet nät i all ära - men jag får lätt samma tjänster för en signifikant bråkdel av priset (och då talar jag om pengen som slutkunderna betalar) av en monopolist. Samma leverantör som monopolist kan ibland kosta hälften till en tiondel (!!!) så mycket per månad för våra medlemmar om man väljer att binda sig mot dem, jämfört med när de levererar genom exempelvis Zitius. Jag hade hoppats att situationen skulle vara den omvända, att konkurrensen i öppna näten pressade ned priserna.

Jag lutar mot Ownit eller Bredband2 som monopolister. Sannolikt Ownit. Andra kan komma fram till andra saker, men det känns bra i maggropen.

En kort kommentar bara; I ett öppet nät kan enskild internettjänst aldrig bli billigare än vad monopolisterna erbjuder, då de köper in en viss mängd kapacitet i svartfibern och fördelar ut kostnaden på kollektivet.

Fördelen med öppet nät är att kunna säga nej tack eller att kunna byta, vi har redan en monopolist i kabel TV nätet, en monopolist i Telia kopparen och väljer vi då ytterligare en monopolist i vår fiber/koppar så känns inte det helt optimalt. Vårt mål är att ha bara ett nät och alla tjänster där, visst lite dyrare men ack så mycket mer attraktivt. Vi skall träffa Open Net, Zitius, Via Europa, Own IT, Tele2 och Bahnhof nästa vecka och det är bara Zitius och Tele2 som pratar om hur viktigt det är att bygga rätt nät för alla dagens och morgondagens fastighetstjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seven O Nine:

Vi skall bygga med 2 par fiberkabel (allt annat voret ett misstag) kontaktera 2 och 2 i reserv.
l

Varför?

Jag gör samma sak, dock väljer vi en ISP bara för att få bättre pris och bättre support.
Självklart har vi stöd för IPv6 samt Gbit, ganska enkelt...

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Jag skulle gissa på att det inte blir dubbelt så dyrt med att dra två fiberpar vilket gör att man kan tända upp de två andra när man behöver mer kapacitet. Att köra 2*10Gbit är betydligt billigare än att köra 1*10Gbit+ i dagsläget, då snackar jag om utrustningarna i fiberändena.
Den andra anledningen skulle kunna vara att man väljer två olika vägar in i huset för att kunna tända upp den andra fibern om den första blir avgrävd och lagningstiden på detta är lång. Men då kommer det kosta mer än dubbelt så mycket än bara ett fiberpar.

Permalänk

Valbarhet

Skrivet av Veidit:

Varför?

Jag gör samma sak, dock väljer vi en ISP bara för att få bättre pris och bättre support.
Självklart har vi stöd för IPv6 samt Gbit, ganska enkelt...

Det är just det som vi inte vill ha, ett nät för att surfa billigt. Då kan vi bygga ett halvbra kopparnät och köpa in kapacitet, äga switcharna själva och hyra in Eltel eller Relacom som servicepart. Då kan vi komma ner i 59 kr/månad för 100/100MB i en kollektiv uppkoppling.

Vi vill ha mångfalld av TV (och kunna säga upp ComHem fast vi har dem till 2018), stort utbud av etniska kanaler, månag olika telefoni och internetval. Kunna säga upp den som har dålig support och ta en ny. Har varit med så pass länge i livet att jag är trött på att någon annan skall (typ en styrelse som spelar wow) bestämma vilken jag skall köpa från. Nej aldrig mer kollektivt räcker gott att mitt alias levt i stort kollektiv.

Permalänk

Bärjar få lite svar
1. Vilka fördelar finns det med att ha en operatör som leverera alla tjänsterna utan konkurrens?
SVAR: Bättre koll på supporten säger vissa, blir man osams med supporten så blir det lätt eko i luren och lång väntan och då varje gång. Misstänker att man får en stjärna i kanten som betyder störig kund eller liknande.
2. Finns det några begränsningar i att ha en som har avtalet (vi har ComHem och är inte jättenöjda)?
SVAR: Ja bara en att klaga på, lätt att föra dialog även om det är som att prata med en vägg.
3. Hur ser avtalsformerna ut,
SVAR: En operatör erbjuder ett års avtal? en annan 25 år? Båda två känns oseriösa, ett års avtalet hur får de ihop affären?
8. Hur långa är avtalen (det lär finnas 25 års inlåsningsavtal)?
SVAR: Vissa avtal måste sägas upp kollektivt och det lär bli svårt att genomföra, misstänker att ett årsavtalet innehåller nått som gör att man sitter fast i 50 år.

Någon annan som har erfarit liknande eller något annat?

Permalänk
Medlem

Du har pratat med Sören på Zitius va?

Permalänk

Träffat KO

Träffade Zitius representant och han heter Sören Fernström, han gav mig rätt tydlig information och många nya uppslag (har visserligen träffat honom förr då allmännyttan skrev sina avtal, han var likadan då som han var nu fast rundare!). Känns som att Zitius ville att vi skall bygga ett nät som inte bara är till för internetjänster utan även för fastighetstjänster och det är rätt, gav oss tips på några som jobbar med tvättstugebokning, styr, regler och passagesystem som vi inte använder i allmännyttan. Kör vi med Zitius får vi dessutom gratisportar i deras switchar. Sörens rekommendationer om kabel var lika tydlig som allt annat FIBER, men de har ingenting i mot koppar. Skall träffa Open Net innan midsommar och se om de är lika rakt på. Zitius är i övrigt kunniga och har bra anseende hos allmännyttan i Stockholm.

Sören rekommenderade Kringdata och Svenska Datanätverket som installatörer, hur är de? givetvis skall vi ta referenser på dem innan vi låter de räkna. Har gjort affärer med Eltel och Relacom tidigare men de känns som elefanter i glasbutik.

Permalänk
Medlem

Kan säga att han kör EXAKT, ord för ord, samma race mot er som mot oss Det var därför jag kände igen så mycket i det du sade. Han har ett väldigt övertygande, självsäkert, nästan skönt kaxigt sätt, men man får väl filtrera lite lagom.

Jag har haft både Kringdata (en herre som heter Kari) och Svenska Datanätverket (en Jimmy) på besök här. Båda var mycket trevliga, duktiga och korrekta men ändå väldigt olika som personer. Gott intryck i varje fall. Har helt kallt inte tagit referenser på dem för att jag nästan förtagit mig på alla andra fronter ... litar i hyfsad mån på Fernström och hans rekommendationer, men om du ändå kollar upp dem så får du gärna rapportera om tummen upp eller ned här.

Permalänk
Medlem

OpenNet (och installatören Xred) gav dock inte särskilt bra intryck spontant när de var här. Men det kan vara jag som är petig, och personkemi spelar såklart in. Återigen, berätta gärna vad du tyckte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seven O Nine:

Det är just det som vi inte vill ha, ett nät för att surfa billigt. Då kan vi bygga ett halvbra kopparnät och köpa in kapacitet, äga switcharna själva och hyra in Eltel eller Relacom som servicepart. Då kan vi komma ner i 59 kr/månad för 100/100MB i en kollektiv uppkoppling.

Vi vill ha mångfalld av TV (och kunna säga upp ComHem fast vi har dem till 2018), stort utbud av etniska kanaler, månag olika telefoni och internetval. Kunna säga upp den som har dålig support och ta en ny. Har varit med så pass länge i livet att jag är trött på att någon annan skall (typ en styrelse som spelar wow) bestämma vilken jag skall köpa från. Nej aldrig mer kollektivt räcker gott att mitt alias levt i stort kollektiv.

Vi går bort från flera operatörer just för att kunna få bättre support. Jag har suttit både som kund och ISP, det ger en del erfarenhet av problemen med att ha en middle-man som Zitius, Open Net, Sollentuna Energi osv som man blir beroende av.

Så, vi byter ut till en operatör som tar ansvar hela vägen fram till kund, dom äger switcharna i varje hus och kan på det sättet ge oss bättre support vilket medlemmarna gillar, samt att vi får även en bonus av billigare pris

Vem som levererar VoIP eller TV kan man ju själv välja över din internetanslutning, men jag har inte sett någon ISP som ger någon större mångfald när det gäller IPtv och dess kanaler.

Visa signatur

NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Kul att se era olika resonemang! Jag står fortfarande och väger på eggen.

Permalänk

Ip tv

Är lite osäker på vad du menar med att du inte sett någon som har så mycket IP TV? De Ko vi pratar med har upp till 7 olika kanalbolag och även öppen IP Tv plattform, är det för lite eller vad?

I allmännyttan har vi tillgång till just en leverantör i koax nätet och de heter ComHem, I det tidigare televerks kopparen kan boende erhålla Bredbandsbolaget, Telia, Glocalnet osv ingen av dessa uppvisar gofdtagbar kundtjänst. Det var ett av skälen till varför vi byggde fibernät och skrev avtal med KO, så den som är missnöjd med en leverantör kan sga upp den och ta en ny samma vecka eller tidigare. I de andra näten får du vackert vänta tills avtalet medger det. Sedan finns det de som sitter fast i kollektiva inlåsningar och de kan inte ens drömma om att slippa. Visst du har jobbat på en ISP och suttit på olika stolar, jag har suttit på många olika stolar också och konstaterar att öppet nät ger flest poänger i valfrihet.

Permalänk

Installatörer

Skrivet av eldloppa:

Kan säga att han kör EXAKT, ord för ord, samma race mot er som mot oss Det var därför jag kände igen så mycket i det du sade. Han har ett väldigt övertygande, självsäkert, nästan skönt kaxigt sätt, men man får väl filtrera lite lagom.

Jag har haft både Kringdata (en herre som heter Kari) och Svenska Datanätverket (en Jimmy) på besök här. Båda var mycket trevliga, duktiga och korrekta men ändå väldigt olika som personer. Gott intryck i varje fall. Har helt kallt inte tagit referenser på dem för att jag nästan förtagit mig på alla andra fronter ... litar i hyfsad mån på Fernström och hans rekommendationer, men om du ändå kollar upp dem så får du gärna rapportera om tummen upp eller ned här.

Har träffat Kari från Kringdata och om det är någon som kan kablar så är det denna mästare av kabel, han har tydligen jobbat och utbildat många olika installatörer över hela Sverige och utomlands för kabelbolaget Tyco. Kari har väldigt goda referenser och är omtycket, lustigt nog har Kringdata jobbat länge med Open Net och även haft samarbete i operatörsform under många år. Men vid direkt fråga om valet av KO så är hans personliga val Zitius och hans referenser är goda. Svenska Datanätverket har jag tittat på men inte träffat och de har också goda referenser och enligt dem bra garantier och uppfyller serviceåtagande mycket väl. De som inte verkar vara riktigt vad vi vill är Xred, Nätverksbolaget och Cabeling. Eventuellt skall vi träffa Dread AB också, som lär vara avhopp från Relacom.

Håller med, visst är han tydlig och det finns inte utrymme för missförstånd när man pratar med Fernström. Det är väl det som känns rätt bra, för det är mycket sväveri på moln lite här och där hos andra. Men vi skall träffa Open Net, Via Europa och Itux under sommaren och se vad de har.

Permalänk
Medlem

Då verkar der som att våra intryck av Xred matchar. Men du, du kollar säkert upp alla väl och gör ett bra jobb, men ha distans och var lite vaksam på dem du talar med. De är ändå säljare. Och vissa (inga namn nämnda ...) har extremt slipade munläder och kan tala för sin sak bättre än andra. Svårt att vara objektiv då. Men formuleringen "mästare av kabel" känns spontant som att du blivit bryskt omkullpratad inget ont menat alls, bara min magkänsla att det finns en del "tysta hjältar" därute som gör ett extremt solitt jobb i tysthet utan att känna behov av at skryta eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seven O Nine:

Är lite osäker på vad du menar med att du inte sett någon som har så mycket IP TV? De Ko vi pratar med har upp till 7 olika kanalbolag och även öppen IP Tv plattform, är det för lite eller vad?

I allmännyttan har vi tillgång till just en leverantör i koax nätet och de heter ComHem, I det tidigare televerks kopparen kan boende erhålla Bredbandsbolaget, Telia, Glocalnet osv ingen av dessa uppvisar gofdtagbar kundtjänst. Det var ett av skälen till varför vi byggde fibernät och skrev avtal med KO, så den som är missnöjd med en leverantör kan sga upp den och ta en ny samma vecka eller tidigare. I de andra näten får du vackert vänta tills avtalet medger det. Sedan finns det de som sitter fast i kollektiva inlåsningar och de kan inte ens drömma om att slippa. Visst du har jobbat på en ISP och suttit på olika stolar, jag har suttit på många olika stolar också och konstaterar att öppet nät ger flest poänger i valfrihet.

De som jag har tittat på erbjuder Canal Digitals paket för ip-tv, vilka andra har du tittat på?

Men om du är missnöjd med din stadsnätsleverantör? Då hamnar du i exakt samma problem som om du vore missnöjd med din ISP. Vi kommer att ha ett avtal på 3 år, hur lång tid binder ni upp er med er stadsnätsleverantör?
Har ni även talat med de inblandade ISPs vilken stadsnätsleverantör dom tycker är bäst?

Japp, vi anser olika här, jag premierar bättre support, mindre krångel, billigare priser och kort bindningstid.

Visa signatur

NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Skillnaderna i prioriteringar känns som en klassiker. De båda lösningarna har som sagt nackdelar - man ska inte tro att någon av dem är idel guld och gröna skogar - och man får fundera igenom vad man är ute efter.

Vad jag kan känna är att om man är missnöjd med sin stadsnätsleverantör så känns det ändå lite mer okej att man har ett långt avtal med dem (zitius vill iaf ha ganska långa löptider) än med en monopolist, eftersom kontaktytan med dem är mindre. Där är det lite mer som ett underhållsavtal i någon mån, än ett helhetsåtagande.

Permalänk

IP TV, Installatörer och långsiktighet

Skrivet av Veidit:

De som jag har tittat på erbjuder Canal Digitals paket för ip-tv, vilka andra har du tittat på?

Men om du är missnöjd med din stadsnätsleverantör? Då hamnar du i exakt samma problem som om du vore missnöjd med din ISP. Vi kommer att ha ett avtal på 3 år, hur lång tid binder ni upp er med er stadsnätsleverantör?
Har ni även talat med de inblandade ISPs vilken stadsnätsleverantör dom tycker är bäst?

Japp, vi anser olika här, jag premierar bättre support, mindre krångel, billigare priser och kort bindningstid.

Nu har vi träffat Zitius och även suttit som medlyssnare då Via Europa gjort presentation för annan förening, så vår knowhow är lite begränsad i dagsläget.

Via Europa levererar från 2/2MB, 10/10 MB, 200/20 MB och vad alla vill ha 1000/100 MB
Men de har bara Viasat

Zitius levererar max 100/100MB men skall leverera 1000 MB denna vecka i Gävle till deras kommunla fastighetsbolag (måste ta och checka den uppgiften för är inte det Open Nets flaggskepp?). Även om det inte sägs så, kan det antas att uppgradering kommer.
Samtidigt har Zitius Canal Digital, Viasat, Kramnet som levererar triple play, Boxer, Disatra, IP Sweden och även open choice genom Serverado. Så vad gäller IP TV så är de i egen klass enligt SKB:s (Stockholms kooperativa fastighetsbolag) fastighetschef och mina kollegor på Svenska Bostäder.

Open Net skall ha liknande uppställning av utbud och jag återkommer då vi träffat dem, Itux däremot säger att de skall ha marknadens bästa utbud och låter påskina att ComHem har ett finger med i spelet av antalet kanaler. Vi har ringt till våra kolllegor i Göteborg Framtiden och undersökt hur ComHem sköter sig i deras öppna nät i Kortedala. Företrädare som inte vill bli namngivna låter meddela att ComHem gör allt vad de kan för att det inte skall fungera, då deras intresse är att ha högre lönsamhet i kabel TV nätet. Så hur Itux skall agera i vårt nät blir då intressant, nu när vi har avtal med Comhem till 2018.

Vad jag menade var att Kringdata var duktiga på kabel rent generellt, Kari förespråkade inget direkt märke eller vara, utan angav själva valet av kategorinivå som viktig. Ringer man runt och tar referenser så får han goda vitsord samma får även Svenska Datanätverket och internet har vi beslutat att gå vidare med dem och inte ta in några andra. De KO vi pratat med är sammstämmiga och anser att de är bra att ha och göra med.

Avtalslängd håller jag med om att den är att föredra om den är lite längre och att man då kan få någon fördel av den. Kort avtalstid och hög kvalitet har jag aldrig hört talas om och lär nog inte få uppleva heller. Måste finnas någon hake om det är så.

Permalänk
Medlem

Antar att du menar 100/10 istället för 200/20. Via Europa har jag ärligt talat inte ens tittat på, de kanske är jättebra?

ComHem ger jag inte mycket för. Har ytterst svårt att tro att de plötsligt ska rycka upp sig och bli "skötsamma" och öppna.

Permalänk
Medlem

Förresten, konceptet att sitta med på någon annans presentation låter ju fantastisk. Varför tänkte jag inte på det? Eller, snarare, varför föreslog ingen operatör det? Nu tar vi beslut om en dryg vecka bara, så det hinns sannolikt inte med ändå.

Permalänk

Installatörer, växer de på träd?

Vi har ägnat tid till att träffa installatörer av olika storlekar, vad vi konstaterat är att många använder sig av arbetskraft från andra Europeiska länder. De betalar skatt i t.ex Polen, Estland eller annat låglöneland och så jobbar de I Sverige, arbetsgivaren tar betalt för logi och kost så det blir inte mycket kvar för den som jobbar när de väl kommer hem. Gästarbetare är säkerligen inte sämre än inhemska, vi är bara lite oroliga för kvaliteten, olyckliga installatörer är sällan effektiva och ansvarsfulla i sitt arbete, men innan vi vet hämtar vi in referenser. Vi har ett krav att de som skall installera hos oss och få tillgång till bostäder, synligt ID, kunna göra sig förstådda på Svenska, F skatt sedel och ha försäkringar.

Kringdata verkar ha problem och känns som svajiga, inga klara besked när man pratar med Mora. Kari har tydligen hoppat av och är på väg till annan arbetsgivare, Kari var jättebra och jag hoppas han kommer till någon som hör av sig till oss för visserligen var de hopplöst dyra, men med rätt folk omkring sig blir Kari bra.
Kringdata jobbade mycket med Open Net men Kari rekommenderar Zitius

Svenska Datanätverket (SVDN), Inga snygga offerter men nog så duktiga. SVDN har många stora och små referenser, framhäver Zitius som sin samarbetspartner. Installerar Hässelbyhem och några Brf:er i Stockholm. 10-15 anställda. Ligger i mittenspann med offer, men känns som nummer ett i trovärdighet

Access Gate, ett relativt gammalt företag som varit med i 10 år och som gjort många installationer åt allmännyttan i Stockholm och Göteborg, vid koll med deras referenser så är det både ris och ros. De är billiga och använder mycket utländsk arbetskraft. Ligger i mittenspannet med offert, rekommenderar alla operatörer som lika bra

Nätverksbolaget, Vill ha 50% i förskott och är 40% billigare än alla andra, känns lite si och så och märkligt att de aldrig svarar i telefon men ringer ofta upp. Inga klara referenser och man kliar sig i huve hur det kan komma sig att de är så oerhört billiga? Upplysning på bolaget markerar otillåtna lån till ägare och man anar vad förskottet skall vara till. Inget svar om anställdas hemvist. Rekommenderar Open Net

X Red- Avhopp från Relacom men känns lika seriösa som Nätverksbolaget, använder alla möjliga installatörer enligt de referenser vi ringt, inget klart ledarskap och otydlig offert. Rekommenderar Open Net som de har gott samarbete med.

TMK. Rekommenderar starkt att bygga med koppar och gärna Kat 5E i lägenhetsnät för att spara pengar, har rykte om sig att vara snabba och billiga. Lite si och så i kvalitet, hyggliga garantier och jobbar tätt med Own IT. Lägre spannet i pris och utländskt arbetskraft.

Storstadens Entrepenad, Ägs av Dellcron och utvecklar egna förläggningmetoder. De känns rätt bra, har inte lämnat in offert ännu och har många referenser och samarbetar med Zitius i Villasatsningar men verkar inte ha någon större erfarenhet av Brf:er, arbetskraft från forna Jugoslavien

Eltel, Störst i branchen och mest van att någon stor aktör ringer och beställer. Elefant i glasbutik och inget vidare sätt att hantera mindre Brf:er. Tvivlar på att offert kommer rekommenderar Open Net, Zitius, Via Europa, Itux = Helgardering. Hyr in arbetskraft från vem som helst

CLS Installation, Gedigen referenslista och jobbar till 90% med Tele2. Allmännt omtyckt men svår att få tag i, levererar analog TV till de som önskar. Koppar frälst men fiber går också bra. Föredrar att rekommendera Tele2, Bredbandsbolaget och Zitius. Hyr in arbetskraft från vem som helst.

Vi nöjer oss med detta underlag och kommer att välja ut någon, någon som kan kommentera?

Permalänk
Medlem

Applåd och stående ovationer, tack för att du tar dig tid och delar med dig av allt detta! Faktum är att detta sista inlägg är så givande att det skulle kunnat vara en trådstartare i sig vad gäller fristående installatörer, snarare än kontextet KO som gäller denna tråd. Kanske skulle det bli sett och kommenterat av ännu fler då. Men då får du väl pisk för att posta samma sak i flera trådar

Vi har varit i kontakt med följande:

IT-projektering: Rekommenderades av Netverket (f.d. Bandbreddsfabriken). Den som besökte oss var en lika ung lirare som Netverkets anställda själva. Hyfsat personligt intryck, lägre delen av prisspannet.

Kringdata: Ofantligt dyra, och som du säger verkar Mora höggradigt förvirrade. Kari kommer nog bättre till användning någon annanstans, så som det ser ut idag tror jag SVDN snor de flesta affärerna från dem ... Vet inte hur de är som företag i helhet, men just Kari som person är den som gör mig intresserad av Kringdata.

Svenska Datanätverket: Mellanprissegment även för oss. Jag har uppfattat dem som mycket smidiga att göra med; vi var tvungna att förhandla lite fram och tillbaks och utvärdera olika lösningar för att hamna inom vår satta budget och det var absolut inte jobbigt eller otrevligt på något sätt. Bra bemötande, tekniskt kunniga.

Teamteknik: Skickades till oss av OpenNet efter att Xred inte passade oss. Lägre delen av mellanprissegmentet; gav oss en attraktiv offert som rymde både fastighetsnät och ett standard-lägenhetsnät för alla inom budget. Två mycket sympatiska projekterare kom och besökte oss, och de tog sig klart mer tid än många andra gjorde. De släpade sig runt både på vind och i källare för att kolla en massa alternativa lösningar som andra inte ens nämnt. Verkade helt enkelt gilla sitt jobb lite mer än andra.

Xred: Med marginal biligast, men gav också dåligt intryck. Har fått signaler från alltför många håll att de inte är ett bra val...

Det ska erkännas att jag varit riktigt dålig på att kolla upp referenser på dessa, pga tidsbrist. Jag har bara gått på det som mitt kontaktnät sagt, och även med lite salt taget lyssnat på signaler som säljare på A ger om B så att säga. Jag brukar vara rätt bra personkännare och sovra skitsnack, så jag har kostat på mig att gå lite på magkänsla här.

Sedan är det ju så att det är svårare att allvarligt klanta till en kopparinstallation än en fiberinstallation, får jag för mig i alla fall

Permalänk
Medlem

Korrekt om iTUX

Skrivet av Seven O Nine:

Open Net skall ha liknande uppställning av utbud och jag återkommer då vi träffat dem, Itux däremot säger att de skall ha marknadens bästa utbud och låter påskina att ComHem har ett finger med i spelet av antalet kanaler. Vi har ringt till våra kolllegor i Göteborg Framtiden och undersökt hur ComHem sköter sig i deras öppna nät i Kortedala. Företrädare som inte vill bli namngivna låter meddela att ComHem gör allt vad de kan för att det inte skall fungera, då deras intresse är att ha högre lönsamhet i kabel TV nätet. Så hur Itux skall agera i vårt nät blir då intressant, nu när vi har avtal med Comhem till 2018.

Hej Seven o Nine

Jag heter Christian Wictorin och är marknadschef på iTUX. Jag vill gärna komma i kontakt med dig då jag inte känner igen mig i den bild du förmedlar av iTUX här på forumet och därför är intresserad av var ifrån du fått dessa uppgifter. Jag har också sett att du på andra ställen har kommit med kommentarer kring iTUX och de personer som står bakom företaget.

Om vi får möjlighet till en kontakt hoppas jag att vi kan räta utt dessa frågetecken.

Till alla som är intresserade av att hitta en kommunikationsoperatör så vill vi gärna få vara med i utvärderingsprocessen. iTUX är ett självständigt bolag som ägs av samma ägare som Comhem; The Carlyle Group och Providence Equity Partners. Vi har inga begränsningar kopplat till huruvida det finns Com Hem eller inte i fastigheten - tvärt om så räds vi inte konkurrens från konkurrerande infrastrukturer som många av våra konkurrenter. Vi har redan idag ett starkt ubud av tjänstelverantörer som vi tror på (t.ex. Bahnhof, Comhem, Alltele, Bredband2, Tyfon samt open choice-TV via Serverado med Viasat, Kramnet, IP Sweden och Diasatra som leverantörer) och vi har ett tydligt fokus på att fortsätta utveckla tjänsteutbudet både med nya leverantörer och tjänster.

Intresserade av iTUX kan läsa mer på Öppna nät på riktigt - iTUX eller kontakta mig på mail eller telefonnumret nedan

Trevlig sommar!

Med vänliga hälsningar
Christian Wictorin
0733 53 79 44
christian.wictorin@itux.se

Permalänk
Medlem

Låt mig inflika ett tack för ditt inlägg Christian, även om det inte var riktat till mig; operatörers närvaro på forumen uppskattas. Vi för vår del har kommit långt i urvalsprocessen där ni tyvärr inte var med för jag inte kände till er väl nog, och har nog inte utrymme att ta in någon i detta skede. Men jag skall ändå kolla upp er och uppmärksamma andra jag talar med om att ni finns! Konkurrens är bra

Trevlig sommar!