Kommunikationsoperatörer (KO)
Jag har jobbat ett långt tag med de nya fenomenen inom bredbandskommunikation, de så kallade Kommunikationsoperatörerna (KO), även med de traditionella monopolisterna Telia, ComHem och bredbandsbolaget. Så nu när vi skall upphandla operatör till vårt blivande fastighetsnät i min Brf tänkte jag få hjälp med vissa utvärderingkriterier, men för att få en grund att stå på berättar jag först vad jag vet.
Vår Brf har 144 lgh, vi ska välja en KO eller monopolist (dvs någon som levererar alla tjänster utan konkurrens), vilka alternativ det finns, nya affärsmodeller. Finns det någon som själv har gjort liknande upphandling och gjort efterforskningar så vore det intressant att ta del av.
Via Europa är äldst och Zitius och Open Net är samtida, Telia som KO var igång redan i början av seklet i Vällingby Net (5700 hushåll) som sedan Zitius tog över. Itux startade under vintern sin verksamhet. Alla KO positionerar sig till årets största affär, allmännyttan i Göteborg 65 000 hushåll.
Teracom var KO tom förra året, sedan sålde de ut hela bolaget som var döpt till arbetsnamnet Comet Networks för 1 kr till Csit i Göteborg. De nya bolaget skickade hem de flesta och de flesta ledande marknadspersonal fick senare jobb hos ComHems nya satsning Itux.
Itux affärsmodell är inte riktigt klar, bygger på ComHem och får inte erbjudas till kunder som redan har uppgraderat eller kan uppgradera till ComHems nya standard. Itux har Ericsson som systempartner och kommer Itux att få samma rykte som moderbolagets kundtjänst, tja då lär det bli svårt.
När allmännyttan Stockholm skulle bygga fiber till alla (FTTH) och skriva avtal med en KO om leverans av alla typer av bredbandstjänster. Då valde vi att dela upp Stockholm i 3 delar, Västerort, Innerstaden och Söderort. Vi valde sedan ut 3 KO som var klara med sina affärsmodeller och som hade attraktiva tjänsteportföljer.
Telia valde vi för att de var störst, Open Net och Zitius för att de var vakna utmanare. Västerort skull dras igång först och de som var klara dag 1 var Zitius så de fick Västerort, Telia fick Söderort, sista området att gå igång skulle bli innerstaden och Open Net fick anvaret. Telia har Ericsson, Cisco och sig själva som systempartners
Så här efteråt och nu då näten snart är färdigbyggda, kan valet av 3 olika KO diskuteras det blir ingen konkurrens dem i mellan iom att de inte finns på samma yta. Zitius är störst, har bredast portfölj av tjänster och har flest akrtiva kunder, Open Net har haft otur med förseningar, många utförsäljningar och nätet är inte färdigbyggt. Telia ser många problem och vill inte fullt ut, kan kanske ha nått att göra med att det är bätre marginaler över Adsl, så konkurrera med egna tjänster i ena nätet mot ett öppet nät med pressade marginaler är inte riktigt vad man vill i dag.
Telias nya modell (deras förra håller på att fasas ut genom att hoppa av alla öppna nät och bara fokusera på egen verksamhet) som kan tänkas vara åt hållet kollektiv anslutning de första 3 åren, sedan öppet nät alternativt bara Telia i nätet som val de första 3 åren utan kollektiv anslutning och sedan öppet nät. Telia har vi som KO i de södra delarna av Stockholm
Open Net (ON) är allierade med Packet front och har byggt upp sin verksamhet främst genom ett företag som hette Riverman (numera Fiberdata) och som ligger i Gävle, Gavlegardarna har varit deras största kund genom åren. ON har fokuserat på stadsnätsaffärer och inte varit så framgångsrika hos fastighetsägare, Robert Kjellberg från Mälarenergi som byggde upp ON fick hastigt nya uppdrag i ON International under förra året. ON är den KO vi har i innerstaden av Stockholm, ON är snabba i säljandet, vill mycket och med tiden kommer de säkert att bli starka i sin roll.
Zitius har Ericsson som systempartner i många affärer, valet av Zitius (som först ut berodde just på att de vara klara och att Ericsson fanns med). Zitius är den som har flest fastighetsägare på sin kundlista och nu senast tecknade avtal med Gavlegårdarna i Gävle, som för övrigt kör igång GB nät redan till hösten i sitt kopparnät. Zitius kan uppfattas som lite tråkiga, teknikorienterade, tröga men det fungerar och ger få felärenden.
Via Europa (VE) med Jonas Birgersson (om han är ägare eller inte varierar), levererar i Hammarby Sjöstad och har ett mycket långt avtal. VE har haft det stökigt och är svåra att få en dialog med som leder till något välgrundat. Teknikmässigt kan de det mesta, men verkar ha svårt att få acceptans på marknaden.
Sedan finns det de som vill vara ensamma i näten typ Own IT, RiksNet, Bredbandsbolaget, Blixtvik, Bahnhof, Bredband2, Tele2, Svenska fibernät samt många fler. Alla erbjuder triple play TV 20-30 tv kanaler, Telefoni och Internet 100/100 MB.
Vi skall bygga med 2 par fiberkabel (allt annat voret ett misstag) kontaktera 2 och 2 i reserv.
1. Vilka fördelar finns det med att ha en operatör som leverera alla tjänsterna utan konkurrens?
2. Finns det några begränsningar i att ha en som har avtalet (vi har ComHem och är inte jättenöjda)?
3. Hur ser avtalsformerna ut
8. Hur långa är avtalen (det lär finnas 25 års inlåsningsavtal)?
4. Om vi väljer en öppen lösning vilka fördelar finns det med det?
5. Finns det några nackdelar med öppet nät?
6. Hur långa är avtalen (ett års avtal erbjuds!)
7. Finns det någon inlåsningseffekt även om nätet är öppet
8. Går det att kombinera ett monopol nät med ett öppet nät?
9. Om en internetleverantör får vara ensam de första 2 åren, går det att öppna upp nätet sedan?
10. Hur skriver vi som Brf ett avtal med en operatör, så att styrelsen slipper få bastning?
11. Finns det något värdehöjande (lägenhetens värde) för oss att ha öppet eller stängt nät?
12. Om hastigheterna ökar, byter operatören ut sin utrustning då?
13. Skall man ansluta sig till Stokab (via har en Stokab punkt) eller Skanova?
14. Hur väljer vi konverter, bestämmer vi eller installatören det?
15. Är det någon skillnad på om operatören har Packet front, Ericsson, Cisco, Alcatel, 3 Com, Huawei (HP) eller Allied system?
Nu hoppas jag att jag skriver rätt så att jag får hjäpl