SFF-tråden (bilder och diskussion)

Permalänk
Skrivet av sack:

Haha, nä.. Jag trollar bara.

Ja, vem gör inte det liksom?

Permalänk
Medlem

Har kollat länge på ett SFF-system med Silverstone SG06 som grund

Skulle också vilja ha DFI-kortet som anders.149 och Lunait har i sina datorer men idag är det bara Sekvencia som har kortet och de verkar tyvärr inte vara så pålitliga om man läser på Prisjakt:
Sekvencia: Sekvencia - Omdömen, statistik och information
Kortet: DFI LanParty LP MI P55-T36 -Prisjakt
DFI LANPARTY MI P55-T36 - Sekvencia

Vilket av dagens kort som säljs med 1156-socket är värt att satsa på?
Moderkort - Hitta de bästa priserna, information och omdömen - Prisjakt

Vad är ett vettigt grafikkort om man inte är hardcore-gamer men ändå vill ha ett kraftfullt kort som enkelt klarar 1080p och de senaste spelen på acceptabel nivå?

Permalänk
Medlem

får in lite pengar snart funtar starkt på att flytta över burken till en liten smidig låda, flyttar över till kompisen typ varje helg börjar bli riktigt jobbigt nu, dock hittar jag inget amd matx som lockar mig..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _simis_:

Har kollat länge på ett SFF-system med Silverstone SG06 som grund
http://www.dustinhome.se/DisplayImage.aspx?ImageID=659349

Skulle också vilja ha DFI-kortet som anders.149 och Lunait har i sina datorer men idag är det bara Sekvencia som har kortet och de verkar tyvärr inte vara så pålitliga om man läser på Prisjakt:
Sekvencia: Sekvencia - Omdömen, statistik och information
Kortet: DFI LanParty LP MI P55-T36 -Prisjakt
DFI LANPARTY MI P55-T36 - Sekvencia

Vilket av dagens kort som säljs med 1156-socket är värt att satsa på?
Moderkort - Hitta de bästa priserna, information och omdömen - Prisjakt

Vad är ett vettigt grafikkort om man inte är hardcore-gamer men ändå vill ha ett kraftfullt kort som enkelt klarar 1080p och de senaste spelen på acceptabel nivå?

Det är troligen Gigabytes H55N-USB3 som gäller för LGA1156, trots dess sockelplacering: Gigabyte GA-H55N-USB3 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
Alternativt Zotac H55-ITX: Zotac H55-ITX - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

Det finns tydligen en kylare som ska fungera med dessa moderkort, se Xfinity's inlägg: #10197179

Grafikkort fungerar bra upp till HD5850. GTX 460 borde också gå bra. Tänk på att inte välja ett för stort grafikkort bara, Powercolor har några med stora kylare som kan ta i. Sedan är det relativt kört med eftermarknads kylare då dessa tyvärr oftast är för stor och tjocka.
Värt att tänka på är att du bara har ett 300W nätagg i chassit, jag har dock kört mitt bygge i ett par månader ihop med i5 750 och HD5850 utan några problem. Silverstone har en 450W SFX-nätdel som Dustin aldrig verkar få in. kostar dock 850kr vilket inte är så otroligt attraktivt kanske.

Sedan närmar sig HD6000-serien vilken kan vara värd att vänta på. Har du tänkt satsa på mellanklassens grafikkort så gissar jag på att de kommer först i början av nästa år vilket isåfall ger en lång väntan.

Bra val av SG06 för övrigt.
Jag gillade inte designen på den så jag köpte ett SG05 istället, men någon månad senare så konstaterade jag att det egentligen är SG06 front jag faktiskt hade velat ha på min burk. Men det var ju lite sent påkommet då.

Permalänk
Skrivet av visa:

får in lite pengar snart funtar starkt på att flytta över burken till en liten smidig låda, flyttar över till kompisen typ varje helg börjar bli riktigt jobbigt nu, dock hittar jag inget amd matx som lockar mig..

Titta på sida 1 i tråden där vi går igenom dom AM3 kort som finns för mITX! Om du inte hittar något för mATX är det bara för att du letar för dåligt!

Skrivet av scoorch:

känns som jag går emot idealet med tjejer då min burk är stor, högljud, ful och rymlig...

Det kan ju jämföras med en tjock, ful, och burdus tjej, och det är ju inte speciellt attraktivt
Om det är insidan som räknas ligger du dock bra till för du har mysig hårdvara i datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Titta på sida 1 i tråden där vi går igenom dom AM3 kort som finns för mITX! Om du inte hittar något för mATX är det bara för att du letar för dåligt!

Det kan ju jämföras med en tjock, ful, och burdus tjej, och det är ju inte speciellt attraktivt
Om det är insidan som räknas ligger du dock bra till för du har mysig hårdvara i datorn!

Haha, "Det är insidan som räknas"

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av scoorch:

Haha, "Det är insidan som räknas"

Fast det är ju sällan helt sant

Nu håller vi, trots att det vi pratar om är relaterat till form och utseende, på att tappa fokus lite tror jag!
Ingen som skulle kunna slänga upp lite schyssta bilder på en Sugo som inte redan visats i ett galleri? Eller nåt annat chassi, Lian Li kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Ingen som skulle kunna slänga upp lite schyssta bilder på en Sugo som inte redan visats i ett galleri? Eller nåt annat chassi, Lian Li kanske?

Hittade efter lite letande ett par informativa bilder på PC-Q08:

PC-Q08 med långt grafikkort och 4 diskar (Källa)

PC-Q08 med 6 diskar. Känns dock som om kabeldragningen kunde gjorts bättre. (Källa)

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Åhh jizzade i pantsen av LianLi lådan, vanlig 5.25", stora fläktar, vanligt nätagg och plats för mer än 2hdds i ett litet format.
- för ledfläkt i fronten men det går att fixa lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Åhh jizzade i pantsen av LianLi lådan, vanlig 5.25", stora fläktar, vanligt nätagg och plats för mer än 2hdds i ett litet format.
- för ledfläkt i fronten men det går att fixa lätt.

Glömde faktumet att det svalde så stora grafikkort också!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Glömde faktumet att det svalde så stora grafikkort också!

Upp till 30 cm ska gå bra enligt Lian Li, så allt utom HD5970 får plats.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv

Min SFF v3 skulle troligen se ut något i stil med följande:
Produktlista - SFF v3 (Intel)
alternativt
Produktlista - SFF v3 (AMD)

Skulle matcha mitt nuvarande X58-system rätt bra.

Lade till lista för AMD-system.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Min SFF v3 skulle troligen se ut något i stil med följande: Produktlista - SFF v3

Skulle matcha mitt nuvarande X58-system rätt bra.

Det ser riktigt trevligt ut. Det enda jag skulle förändra är nog att ta 1600MHz-minnen så de "hänger med" om jag vill överklocka processorn.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Det finns tydligen en kylare som ska fungera med dessa moderkort, se Xfinity's inlägg: #10197179

Har beställt den nämnda kylaren från CaseKing.de förra veckan, jag borde få sakerna i slutet av denna vecka för att sedan montera allt på ett H55N-USB3-moderkort.

Tänkte ta lite bilder när jag monterar, så stay tuned!

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Det ser riktigt trevligt ut. Det enda jag skulle förändra är nog att ta 1600MHz-minnen så de "hänger med" om jag vill överklocka processorn.

Sant, jag brukar köpa minnen specade för 1600MHz annars, men 4GB modulerna är inte så vanliga i 1600MHz, och är rätt dyra dessutom.

LGA 1156-systemet och HD5870-kortet är egentligen placeholders då bägge kommer ersättas inom kort. Sedan är jag faktiskt mer sugen på ett J&W Minix med en 95W Phenom II hexacore. Får se hur Asus moderkort står mot denna, tänkte se om jag hittar något ikväll efter jobbet.

Skrivet av Xfinity:

Har beställt den nämnda kylaren från CaseKing.de förra veckan, jag borde få sakerna i slutet av denna vecka för att sedan montera allt på ett H55N-USB3-moderkort.

Tänkte ta lite bilder när jag monterar, så stay tuned!

Det kommer följas, blir det ett galleri alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Min SFF v3 skulle troligen se ut något i stil med följande: Produktlista - SFF v3

Skulle matcha mitt nuvarande X58-system rätt bra.

Inte illa ;), får lite inspiration till ett nytt bygge sen.

Skrivet av anders.149:

Det kommer följas, blir det ett galleri alltså?

Klart det blir ett galleri, min nuvarande HTPC ska pensioneras och bli en fil-server istället. Så en ny HTPC ska byggas, faller det väl ut kanske jag bygger ihop en värsting SFF.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Måste det vara en slimfläkt på H50in om den ska få plats i Lian-Li burken? >.<

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xfinity:

Inte illa ;), får lite inspiration till ett nytt bygge sen.

Klart det blir ett galleri, min nuvarande HTPC ska pensioneras och bli en fil-server istället. Så en ny HTPC ska byggas, faller det väl ut kanske jag bygger ihop en värsting SFF.

Inspiration har ingen dött av.

Får man föreslå kombination av HTPC och filserver?

Skrivet av fesen:

Måste det vara en slimfläkt på H50in om den ska få plats i Lian-Li burken? >.<

"Tyvärr" ja. Själv har jag funderat på att stoppa ett SFX-nätagg (Silverstones evigt försenade fanskap) i HDD-fästet för att på så vis få plats med tornkylare. Jag inbillar mig att det borde fungera rätt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Inspiration har ingen dött av.

Får man föreslå kombination av HTPC och filserver?

Haha, nej det har man inte. Dock har plånboken synpunkter ibland ;).

Angående kombinationen så tog jag beslutet att dela upp arbetsuppgifterna och bygga två maskiner. Detta med tanke på de 8 x 2 TB hårdddiskarna jag köpt.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Byggde en liten spelburk i ett Fractal Design Array Rev2 idag mest för skojs skull.

Moderkort: H55N-USB3
GPU: GTX 460
PSU: medföljande 300W
CPU: i5 750
RAM: 4GB Corsair
HDD: Intel X25-V 40GB + tillfällig 160GB Seagate

Plockade ur HDD-buren för att rymma grafikkortet och efter det så finns det väldigt mycket plats att röra sig i. Känns nästan lite för stort tom. Ljudnivån är åt helv*te och det beror mest på nätagget som följer med så det åker ur direkt, kan hända att jag testar med ett passivt silverstone. Inga problem med att nätagget räcker till iaf som jag var lite fundersam över först.

Ska fixa lite ljudisolering och sen blir det att byta X25-V mot en 120GB OCZ Vertex 2. Kabeldragningen har jag inte brytt mig om än.

Permalänk
Medlem

Bit-tech publicerade en recension av Lian Li PC-Q08 idag: Lian Li PC-Q08 mini-ITX Case Review | bit-tech.net

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Det ser riktigt trevligt ut. Det enda jag skulle förändra är nog att ta 1600MHz-minnen så de "hänger med" om jag vill överklocka processorn.

Kan man använda 1600MHz minnen med ett Gigabyte GA-H55N-USB3? Trodde 1333 var max. Sitter nämligen i köptankar och är osäker.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Kan man använda 1600MHz minnen med ett Gigabyte GA-H55N-USB3? Trodde 1333 var max. Sitter nämligen i köptankar och är osäker.

Det borde man kunna, moderkortet klockar automatiskt ner minnena till 1333MHz såvida man inte höjer bus speed.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Det borde man kunna, moderkortet klockar automatiskt ner minnena till 1333MHz såvida man inte höjer bus speed.

ok på det viset. På gigabytes hemsida står det "Support for DDR3 1666 (O.C.)".

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Bit-tech publicerade en recension av Lian Li PC-Q08 idag: Lian Li PC-Q08 mini-ITX Case Review | bit-tech.net

Jag blev lagomt sugen på att beställa en igen. Det med modulära nätdelar hade jag helt missat innan, rätt trist då det trots allt är dessa man vill köra i ett trängre chassi.

Skrivet av dabo86:

ok på det viset. På gigabytes hemsida står det "Support for DDR3 1666 (O.C.)".

Intel stödjer 1333MHz som mest, för att få högre överklockas minneskontrollern vilket kan innebära stabilitetsproblem och liknande. Du kan köpa minnen specade för 1600MHz och klocka ner de till 1333MHz. Jag har 1600MHz moduler i både mitt X58- och P55-system, men jag kör dessa runt 1200-1300MHz istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Jag blev lagomt sugen på att beställa en igen. Det med modulära nätdelar hade jag helt missat innan, rätt trist då det trots allt är dessa man vill köra i ett trängre chassi.

Intel stödjer 1333MHz som mest, för att få högre överklockas minneskontrollern vilket kan innebära stabilitetsproblem och liknande. Du kan köpa minnen specade för 1600MHz och klocka ner de till 1333MHz. Jag har 1600MHz moduler i både mitt X58- och P55-system, men jag kör dessa runt 1200-1300MHz istället.

Tack för att du klargjorde det. Nöjer mig med 1333 minnen då.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Kom över en intressant grej i Anandtechs test av Gigabyte H55N-USB3.

Citat:

Large cooler backplates may have problems – the Corsair H50 won’t fit (due to the circled transistor).

Kan vara värt att veta om man tänkt köra på den combon om Gigabyte inte fixat till det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dabo86:

Tack för att du klargjorde det. Nöjer mig med 1333 minnen då.

Fast är det ingen större prisskillnad kan du ju egentligen lika väl ta 1600MHz minnen. Men ja, det är upp till dig så.

Skrivet av fesen:

Kom över en intressant grej i Anandtechs test av Gigabyte H55N-USB3.

http://images.anandtech.com/doci/3769/back2circle_575px.jpg

Kan vara värt att veta om man tänkt köra på den combon om Gigabyte inte fixat till det.

Bra fynd, ser ut som detta kort lider av samma problem som DFI's kort då. Jag har för mig att det i DFI's fall gick att lösa detta genom att modifiera fästet lite, borde gå även här. Ska se om jag hittar informationen.

EDIT: Hittade. Av någon anledning kommer jag in på något skum sida ibland när jag försöker komma åt sffclub så jag länkar Googles cachade istället, verkar fungera och får inte upp någon säkerhetsvarning.

DFI P55-T36 with Corsair H50 !!ADVISORY!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Fast är det ingen större prisskillnad kan du ju egentligen lika väl ta 1600MHz minnen. Men ja, det är upp till dig så.

Bra fynd, ser ut som detta kort lider av samma problem som DFI's kort då. Jag har för mig att det i DFI's fall gick att lösa detta genom att modifiera fästet lite, borde gå även här. Ska se om jag hittar informationen.

EDIT: Hittade. Av någon anledning kommer jag in på något skum sida ibland när jag försöker komma åt sffclub så jag länkar Googles cachade istället, verkar fungera och får inte upp någon säkerhetsvarning.

DFI P55-T36 with Corsair H50 !!ADVISORY!!

Var iofs bara att fila ner om man nu känner för det (tur att H50 använder plast och inte metall) men dåligt av DFI och nu Gigabyte att inte tänka på det, tror problemet hade varit större om alla towerkylare fått plats i Mini-itx lådorna för kapaciteten att sluka kylare är ganska begränsad med dessa små system.

Permalänk
Medlem

På tal om SFF-datorer har jag lyckats få tag på världens minsta dator: Fit-PC2 (101 x 115 x 27 mm)
(namnet ter sig dock lite lustigt för oss svenskar)

Köpte den mest för att det var kul, men har ni några förslag på vad man kan använda den till? Kanske kan sätta den bakom skärmen och ha den som surfdator så att jag slipper ha på den stora datorn hela tiden (sparar ström).

Visa signatur

Mvh Johan