Datorn fryser INGET Händer vad ja än gör inte ens usbportarna reagerar

Permalänk
Medlem

Datorn fryser INGET Händer vad ja än gör inte ens usbportarna reagerar

Tja igår så dammsög ja datorn och av misstag åkte alla delar från moderkortet in...

skämt å sido

på riktigt:
Ja damsög datorn och elsladden till fläktkontrollern åkte ut så ja satt å spela utan chassi fläktar (inge av de tre snurra) ja upptäckte fan va varm den är :S mycket varmare än den är när ja SPELAR länge t.ex BF BC2 och ja täntke: WTF? och ändrade på kontrollern och ja tyckte att utblåset inte ändrades ett dugg så märkte jag att alla fläktar var still

öppnade datorn och satte in fläkt kontrollern igen så börja allt snurra

men till problemet:
Datorn fastnade upp (innan fläktarna snurrade igen) och ja kunde INGET göra, musiken från spotify spelades fortfarande och alla ljud kom men att bilden fastna totalt, usb portarna reagerar inte alls t.ex ändra DPI på musen går inte, hjälper inte trycka Ctrl alt delete inget alltså helt död.

enda man kan göra är att hålla in power knappen å sätta på datorn
kopplar ja ut min mus och sätter in den igen så får den inge kraft, alltså musen sätts inte på :S som om moderkortet skulle hacka upp sig^^
och nej ja har ingen överklockning igång

första gången när den frös så stängde ja av, satte in fläktarna, lät den stå så den skulle bli lite svalare. startade den igen efter 5min men satt å lyssna musik, skype, chatta å sånt och surfade så fastna den igen samma sak :S
på kvällen satt ja å lira spel å sånt utan problem så den frös bara två gånger

och nu hände det igen nyss, ja har inte gjort något alls som ens skulle kunnat belasta datorn ?

vad är felet, eller vad KAN de vara? är de windows, moderkort? gick något sönder igår av värmen? hårddiskarna var iallafall så varma att man inte kunde röra dom alls :S kanske min hårddisk som fastnar till ? (inge ssd)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem

Kunde du inte ens röra diskarna innebär det minst 55-60 iaf och det är absolut skadligt och kan ha dödat någon, men vad som helst kan ju fått värmeslag. HD-tillverkarna säger 55-60C som max, men handpåläggning är inte vetenskapligt och av egen erfarenhet vet jag att diskarna utan problem kan nå mycket mer om all ventilation stannar.

Ytterligare en anledning till att avråda från dammsugning om man inte är extremt försiktig. ESD-faran och kabelryckar-faran är överhängande.;)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

har dammsugit datorer länge och aa aldrig råkat ut fö ngt...

men nu så FASTNA DEN IGEN, de är inga värme problem, allt ja gjorde var: Lyssna musik i spotify och chatta i Steam, inget annat så fastna datorn, musiken börja gå i slow-motion typ som om man sänkt hastigheten me 90% hmm.... wtf inge aning..

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem

Vadå ingen aning? Du konstaterade att den överhettat kraftigt när du glömde fläktarna, alltså kan något tagit skada. Eller så har dammsugaren slukat mer än du anar.;)

Det är bara ett börja med visuell undersökning. Känn på kylflänsar, kablar osv. Gå vidare med testprogram för CPU/minnen/HD.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

försök att ta reda på när den brukar frysa.
låser den sig även om du bara startar datorn och lämnar den i idle?
håll koll på tempen och kör diverse stresstester och se vad som händer.
om frysningarna sker 100% random och helt oberoende av belastning så skulle jag montera ner datorn och kolla över varje del grundligt och sen bygga ihop den igen.
men du kan iof testa att uppdatera alla drivrutiner första och hoppas på ett mirakel

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

jag har haft nu datorn idle sen mitt senaste inlägg, inga problem

de ja gjorde också var att stoppa in 8pin kontakt i moderkortet (när ja dammsög), tog ut den nu när den frös sist så har bara 4 pin nu och ska test köra nu (så som ja hade tidigare) och självklart den "normala" som moderkortet behöver ^^

ska se om den fryser igen så ska ja göra stresstester men för de mesta har den bara dött vid spotify och chatt i steam och msn igång inget annat

multiman: tempsen är låga, kylflänsarna svala, kablarna är fast. och aa något kan ha tagit skada, de tror jag med
tack för tipsen ska nu leka lite å köra

edit: den frös fast nu nyss också

den fryser alltid när ja gör precis samma sak: Chattar i Steam och lyssnar musik i spotify, när de två rutorna är uppe tillsammans å ja chattar massvis/spammar (alltså skriver ett ord enter ett ord enter) då fastnar den :S hmm fan

har ni tips på vilka program ja ska testa datorn med? och vad ja ska testa, cpu / ram / gpu tror ja d itne är ärligt talat :S tror de är hårddisken.

har nod32 som antivirus också så ett virus ere nog inte :S

edit2:
de MÅSTE vara steam, de händer BARA om ja chattar en massa på steam inte annars :S nergraderade även mitt CCC till 10.3 ist för 10.6

edit 3 : ok inte steam...

vette fan hur ska ja börja

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

så tips på program elr ngt och säga hur vad ja ska göra?

finns de stress tester för hårddisk?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7