Täcker hemförsäkringen begagnade köp?

Permalänk
Medlem

Täcker hemförsäkringen begagnade köp?

Jag väldigt mycket på blocket och tradera och har inte tänkt på det förrens nu men om jag skulle t.ex. få ett inbrott och dom plockar saker som jag har köpt begagnat och inte har kvitto på.
Kommer försäkringsbolaget att täcka upp det?
Jag har ju massa gallerier på prylar så bilder på dom kommer finnas, men räcker det för försäkrings bolaget?
Jag har även kvar massa mail/nummer från dom jag gjort affärer med, skulle jag kunna be försäkrings bolaget ringa dom för att kolla upp att jag handlat av dom?

Tacksam för alla svar

Permalänk

såvida du kan bevisa att du äger allt så ja. tror dom godtar fotografier iaf men var jävligt noga att sätta en lapp på bilden med ditt namn och telefon nr t.ex på alla bilder på så vis styrker det ju att verkligen är du som tagit bilden iaf

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kvitto är alltid bra att ha för att styrka sin inköp,
men man rekommenderas av försäkringsbolagen att också fota sina ägodelar.
Att gå runt med kameran och fota av allt man äger är mycket värdefullt om senare skulle hamna
i en situation där man skall begära ersättning för egendom.
Fota allt du äger inte bara kapitalvaror, utan möbler, golv osv.

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att be om kvitto även vid begagnatköp. Det behöver bara stå köpare, säljare och vilken vara det gäller samt pris.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar, ska göra en liten foto samling och lagra online.

Permalänk
Medlem

Min täcker det i alla fall. Har visserligen bara behövt använda den till just sånt en enda gång men jag fick switch och skärm m.m. ersatt. Fick tillbaka det jag gett för sakerna så det räckte ju inte till nytt men bättre än ingenting i alla fall. Jag är sjukt nöjd med dem faktiskt (plus att de ersatt 3 stulna cyklar på mindre än ett år).

Dock tror jag det beror på hur petig handläggaren är.
Annars så kan man ju använda dessa: Säkerhetscenter: Köpekontrakt
Har jag gjort i ett par fall när jag handlat av folk ansikte mot ansikte så att säga. Öven nätet m.m. kan det ju bli lurigare men det går säkert be folk skriva ut det, fylla i och skicka med.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.