Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Riktigt nöjd med detta chassi efter 1 månads användande!
Var lätt att bygga i samt att dra kablarna på ett förnuftigt sätt bakom MB plåten, kunde dock varit delbar HDD bur så man får bättre luftflöde om man inte har behov av alla HDD bays.

Dock retar oljudet från min nuvarande fläktsetup mig, har en idé hur jag skall göra men den kan säkert finslipas.

Nu har jag dom 2 original 120mm fläktarna i fronten kopplade över medföljande fläktkontroller satt på minimum, dessa skall bytas ut!
Som utblås bak har jag Noctua NF-12B ULN som körs på silent i bios, detta är jag relativt nöjd med. Inte intresserad av att ha fläktar som blåser ut genom taket då jag har prylar stående uppe på burken.

Vill gärna återanvända fläktarna från min Noctua NH-D14 då dessa skall bytas ut till PWM-styrda fläktar... antingen 2st Noctua NF-F12 PWM eller 2st Thermalright Tr TY-140 om det finns utrymme (ej mätt ännu men har LP minnen så det bör fungera).

Då får jag en Noctua NF-P14 FLX över, som jag sätter i botten på så lågt varvtal som möjligt.
Samt en Noctua NF-P12... köper jag en likadan till så kan dom sitta i fronten styrda av fläktkontrollen.

Vad tror ni.. finns det fler som lekt med fläktalternativ i R3:an för riktigt tyst drift men bra luftflöde?
Som referens kan jag säga att jag upplever både Noctua NF-P14 FLX och Noctua NF-12B ULN som extremt högljudda på maxvarv!

är du så känslig för ljud så är det väl i princip omöjligt att få den tyst med så många fläktar. jag skulle säga att jag är likadan, och jag kör nu bara tre strypta nexus silent, en in, en ut och en på cpu. trots det så är inte datorn tyst, och det är inte bara grafikkort och gårddiskar som låter, man hör fläktarna också... och då är de fläktarna ändå referens på silentpcreview

men jag har kommit fram till att ljuddämpningen egentligen inte är något bra, men visst bättre än inget, så det kanske kan vara värt att sätta dit ny bättre isolering?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

4 fläktar, vart?

tja! köpte precis en dator med detta chassi som jag ska sätta ihop. tycker den e urläcker å stilren, tyst hoppas jag den är oxå.

Och vad jag vet så ingår det redan (2st 120mm fläktar) till den här burken. jag köpte med en extra (Silverstone Air Penetrator 120mm Red UV) och en (CoolIT VANTAGE A.L.C) som har en 120 mm fläkt till processorn.

Chassit har 7 platser för fläktar och tänkte vart jag ska sätta dom här 4 fläktarna för bästa möjliga prestanda, vad gäller kylning, intag o uttag av luft.

Silverstone vet jag är riktigt bra intag av luft och den tänkte jag längst up.
CoolIT VANTAGE A.L.C. ska sitta bak på burken där den ska vara. (uttag)
och dom 2 fläktarna som ingår tänkte jag på framsidan av panelen som uttag.
MEN VAD TYCKER NI, skulle vara bra med idier och förslag???

detta e vad jag köpt:
Fractal Design Define R3 Black Pearl
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3, Socket-1155
Intel® Core i7-2600K Processor, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W
CoolIT VANTAGE A.L.C
Corsair Vengace DDR3 2000MHz 12GB (demo)
Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5
Silverstone Air Penetrator 120mm Red UV
Corsair TX V2 850W PSU (demo)

Permalänk
Medlem

Hej
Har ocksåå införskaffat ett Fractal.. och jag funderar Över e-sata porten på chassi fronten..Vad använder man den till?
Kan låta som en dum fråga, men då får den vara dum

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Hej
Har ocksåå införskaffat ett Fractal.. och jag funderar Över e-sata porten på chassi fronten..Vad använder man den till?
Kan låta som en dum fråga, men då får den vara dum

Koppla in t ex en extern hårdisk.

Permalänk
Medlem

ok..men då brukar man väl använda sig av Usb? Kan man koppla in en intern hårddisk vi chassits e-sata? behöver inte en intern även ström? Vore ju toppen om man kunde koppla in en annan intern disk via e-sata på chassit bara för att kolla upp den innan man kanske monterar in den.... men vad vet jag.. därav frågan?

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem

Här kommer en annan dum fråga. Tar inte 140 mm fläkt upp 2 fläktplatser? Den är ju större så den borde väl ta mer plats?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

är du så känslig för ljud så är det väl i princip omöjligt att få den tyst med så många fläktar. jag skulle säga att jag är likadan, och jag kör nu bara tre strypta nexus silent, en in, en ut och en på cpu. trots det så är inte datorn tyst, och det är inte bara grafikkort och gårddiskar som låter, man hör fläktarna också... och då är de fläktarna ändå referens på silentpcreview

men jag har kommit fram till att ljuddämpningen egentligen inte är något bra, men visst bättre än inget, så det kanske kan vara värt att sätta dit ny bättre isolering?

Ta en titt på bitumenmattor och högtalardämpmatta i kombination. Asfalten tar vibrationer och skummet högre frekvenser. Jag har en R2a och ett Mini och den nyare dämpningen i Minin är rätt värdelös jämfört med den gamla om man kan leva med att det luktar lite tjära i början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Zekk25:

Här kommer en annan dum fråga. Tar inte 140 mm fläkt upp 2 fläktplatser? Den är ju större så den borde väl ta mer plats?

Naturligtvis har du rätt i att en 140-fläkt tar mer plats. De platser vi beskriver som 120/140mm är stora nog för 140mm fläktar, väljer du att montera en 120mm istället blir det lite plats över runt den. Skruvhål finns för båda storlekarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Naturligtvis har du rätt i att en 140-fläkt tar mer plats. De platser vi beskriver som 120/140mm är stora nog för 140mm fläktar, väljer du att montera en 120mm istället blir det lite plats över runt den. Skruvhål finns för båda storlekarna.

Tack för svaret. Men det jag egentligen undrar är om man kan få plats med 2 140mm fläktar precis brevid varandra, där fläktplatserna är angränsade till varandra.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Skrivet av Obi3:

tja! köpte precis en dator med detta chassi som jag ska sätta ihop. tycker den e urläcker å stilren, tyst hoppas jag den är oxå.

Och vad jag vet så ingår det redan (2st 120mm fläktar) till den här burken. jag köpte med en extra (Silverstone Air Penetrator 120mm Red UV) och en (CoolIT VANTAGE A.L.C) som har en 120 mm fläkt till processorn.

Chassit har 7 platser för fläktar och tänkte vart jag ska sätta dom här 4 fläktarna för bästa möjliga prestanda, vad gäller kylning, intag o uttag av luft.

Silverstone vet jag är riktigt bra intag av luft och den tänkte jag längst up.
CoolIT VANTAGE A.L.C. ska sitta bak på burken där den ska vara. (uttag)
och dom 2 fläktarna som ingår tänkte jag på framsidan av panelen som uttag.
MEN VAD TYCKER NI, skulle vara bra med idier och förslag???

detta e vad jag köpt:
Fractal Design Define R3 Black Pearl
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3, Socket-1155
Intel® Core i7-2600K Processor, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W
CoolIT VANTAGE A.L.C
Corsair Vengace DDR3 2000MHz 12GB (demo)
Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5
Silverstone Air Penetrator 120mm Red UV
Corsair TX V2 850W PSU (demo)

Sätt Air Penetratorn och någon av de andra fläktarna i fronten som insug (alt. sätter du air penetratorn i botten som insug, för att kyla grafikkortet). Sedan en fläkt bak och en bak uppe som utblås.

Att ha en fläkt placerad bak och uppe i chassit som insug är inte optimalt, då varm luft stiger och en insugsfläkt placerad där får jobba mot det naturliga luftflödet. Att sedan dessutom ha en fläkt placerad precis under, som utblås minskar ju luftflödet över komponenterna, då den direkt evakuerar den kalla insugsluften från fläkten ovanför sig. Är en dålig ide'.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ja men så fick man tummen ur och köpte lite nya fläktar!

Har nu utrustat mitt R3 med följande:
2st Noctua NF-P12 i fronten samt 1st Noctua NF-P14 i botten via Fractals medföljande fläktkontroller (satt på minimum)!
1st Noctua NF-12B som utblås bak, ligger på 800rpm styrd av bios.
2st Noctua NF-F12 PWM i mitt Noctua NH-D14, kyler CPU'n riktigt bra och idlar på runt 350rpm (ligger runt 30 grader oklockad).

Blev riktigt nöjd med denna setup, tyst å lugnt.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zekk25:

Tack för svaret. Men det jag egentligen undrar är om man kan få plats med 2 140mm fläktar precis brevid varandra, där fläktplatserna är angränsade till varandra.

om du tänker på i taket så ja klart du får plats..dom har ju byggt chassiet så att det ska få plats..dom har ju inte chansat att göra hål i ett chassie bara för skojsskull..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Har någon annan än mig råkat ut för att startknappen inte funkar? Nätagget är testat, och alla komponenter funkar, men när jag trycker på startknappen så händer ingenting. Verkar inte vara något fel på sladden, och Power-switchen sitter i rätt pins.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Har någon annan än mig råkat ut för att startknappen inte funkar? Nätagget är testat, och alla komponenter funkar, men när jag trycker på startknappen så händer ingenting. Verkar inte vara något fel på sladden, och Power-switchen sitter i rätt pins.

Testat att kortsluta rätt pins med något annat, typ ett gem eller nåt, bara för att utesluta?

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Testat att kortsluta rätt pins med något annat, typ ett gem eller nåt, bara för att utesluta?

Ska se om jag har nått att testa med!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |

Permalänk
Medlem

Ngn mer som haft problem med utbuktande sidopaneler? Vad göra? T_T

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zekk25:

Nej och det bästa är att skicka mail till Fractal Design.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Mitt chassi låter mer med sidopanelerna på. Lite jobbigt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zekk25:

Samma problem med min, man får se till att trycka in plåten på mitten och i slutet så att den fäster sig i chassit. Förövrigt är det ju ganska slirkigt chassi, särskilt om man har mycket saker i det.

Det som jag tycker verkar bland de sämre är dock hårddisk vaggorna, fästena är sneda o vinga och de e inte alltid de klickar i sina feste perfekt. Provade sätta i en vagga från min Antec Sonata låda och oj vad mycket stabilare de vaggorna känns och de sitter dessutom perfekt i Fractal Design lådan. Blir till att byta

En annan sak jag märkt på den månaden jag haft lådan är att dammet tar sig in i chassit trotts filter vilket inte hände på min Antec Sonata låda, vad det beror på vet jag inte men jag fick iallafall borsta av överdelen på nätdelen nu senast jag hade lådan öppen.

MEN det är fortfarande väldigt mycket chassi för pengarna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

De verkar funka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

De verkar funka

Funkar det med gem men ej med knappen kan de ju inte gärna protestera om du reklamerar det. Plus att du kan starta datorn så länge

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Zekk25:

Ja det skall funka, kan finnas några undantag dock, men dessa är listade på vår hemsida på respektive chassi

Skrivet av 73mpl4R:

Kontakta vår support, så hjälper de dig http://www.fractal-design.com/?view=contact&category=

Mvh
Fractal Design

Permalänk

Går 7970 korten in i Fractal Design r3:an utan problem? Det står att kortet är 29,3 mm och att chassit tar 29,0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldkrull:

Går 7970 korten in i Fractal Design r3:an utan problem? Det står att kortet är 29,3 mm och att chassit tar 29,0...

Har inte svaret på din fråga, men Fractal Design Arc (som är mycket lik R3:an) har en löstagbar hårddiskbur. Byggde en dator åt en vän här om veckan och blev imponerad hur bra chassit var!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Kontakta vår support, så hjälper de dig http://www.fractal-design.com/?view=contact&category=

Mvh
Fractal Design

Tack! Det ska jag.

Visa signatur

Permalänk

Tjöpte lite sånna här dämpmattor på fultema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetalje...
Klädde ena chassisidan med det, la in bitar i chassibotten där det fanns plats. Blev mycket tystare!
Billig uppgradering som funka.
Man får 5 bitar. En räcker. Resten åker i ungarnas trumset.

*stava
Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldkrull:

Satte in ett 7970 i ett R3 och det passade utan problem för mig.

Permalänk
Medlem

Hej, är galet less på att fläkten längst bak i chassiet låter jävligt skumt. Har monterat en kuhler 620 där med push and pull och fläkten som sitter i chassiet låter skumt som fan.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Broris:

Hej, är galet less på att fläkten längst bak i chassiet låter jävligt skumt. Har monterat en kuhler 620 där med push and pull och fläkten som sitter i chassiet låter skumt som fan.

Skicka ett mail till vår tekniska support så hjälper de dig http://www.fractal-design.com/?view=contact&category=

Permalänk

Såhär gjorde jag:

Tog inte många minuter att göra. Lite dubbelhäftande tejp och "pyramidskummet" från fultema.
Burken blev mycket tystare.

Folierade även hela chassit:

Dödade den lilla resonans som fanns. Tog lite längre tid dock...

www.eyeballers.net

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"