Drivrutins problem? HJÄLP!?!

Permalänk
Medlem

Drivrutins problem? HJÄLP!?!

Hej jag har ett Gtx 275 i min burk i Sign. Problemet är att efter en tids användande så sjunker prestandan jätte mycket i fps.

Gjorde just ett test i Mafia 2 Demots benchmark. Med allt på högsta utom aeg physx och upplösning på 1200*960 60H fick jag i avg 20fps.

Avinstallerade drivrutinerna och bootade i safe mode och körde driver sweeper för att sedan installera samma drivrutiner igen (nyaste på Nvidas hemsida för 200 serien) och körde med samma settings igen benchmarken, men denna gång med avg på 60fps? Har även testat 3dmark vantage, samma sak där. Call of duty 4 när man spelar, märkte jag att från att ha den på 250fps konstant att den helt plötsligt hoppar ner under 60fps och spelar ingen roll vad jag gör, startar om etc, måste installera om drivrutinerna igen för att de ska funka. De jag misstänker är att Nvida släppte ju för ett tag sen drivrutiner som gjorde att fläktarna kunde stanna och därmed bränna graffet, tror inte de har varit så innan har inte haft någe problem med kortet överhuvudtaget innan.

Börjar bli väldigt trött på detta problem och jag vet inte vad som kan orsaka de men de har varit så här under en längre tid, och man har fått göra samma procedur varje gång. Tror inte detta orsakas av värme då den ligger 49Grader i Idle.

Skulle verkligen uppskatta om jag kunde få hjälp med detta problem, kan för övrigt säga att de är inte äns 1år gammalt köpt från Inet -09 oktober och är ett Gigabyte Gtx275.

/Tyran26

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat att prollen (CPU) inte throttlar pga värme då? Testat stabiliteten på minnet? Senaste bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du kollat att prollen (CPU) inte throttlar pga värme då? Testat stabiliteten på minnet? Senaste bios?

Jag använder mig utav en h50 som funkar bra och har aldrig haft några som helst värmeproblem med den, dock har minnena krånglat lite (vad jag läst så det någe knas med just dominator minnena och 1156sockeln?) Får väll ta testa minnena i Memtest? och uppgradera till senaste Bios på kortet, dock känns de inte som felet vid att fps blir så sjukt dålig, eftersom att "problemet" är löst vid ominstallation av drivrutinerna just till grafikkortet.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler

Permalänk
Medlem

installera om physx som ligger i din steam mapp, många har detta problemet.
din dator beräknar all physx på CPU istället för GPU.
löste samma problem för mig.

Mafia 2 PhysX Problem - Guru3D.com Forums

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

installera om physx som ligger i din steam mapp, många har detta problemet.
din dator beräknar all physx på CPU istället för GPU.
löste samma problem för mig.

Mafia 2 PhysX Problem - Guru3D.com Forums

Kan prova, men dock så är det samma problem ovs om de är ett spel med PhysX :/

Visa signatur

Permalänk

Hur varmt blir grafikkortet vid LOAD?
Jag tycker att det låter som att grafikkortet går varmt o sen när du stänger ned spelet o installerar om drivrutinerna så har det hunnit svalna o fungerar ett tag igen...

PS IDEL temperaturen spelar ingen roll man ska alltid kolla LOAD tempen

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Hur varmt blir grafikkortet vid LOAD?
Jag tycker att det låter som att grafikkortet går varmt o sen när du stänger ned spelet o installerar om drivrutinerna så har det hunnit svalna o fungerar ett tag igen...

PS IDEL temperaturen spelar ingen roll man ska alltid kolla LOAD tempen

Okey ja de låter som en vettig anledning, dock blir inte fps bättre förens jag installerat om drivrutinerna, ovs om datorn får stå en vecka utan att man startar den.

Furmark är väll ett bra program att testa tempen i?

Det som skall göras är är att stress testa både minne och grafikkort och se om de blir någon skillnad eller alla fall något svar vad som kan tänkas vara fel.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

men du, spela så det blir så där dålig fps. sen stänger du av datorn i ca 30min och startar upp den och provspelar igen. Funkar det då är det någ värme problem nån stans och funkar det inte så är det nåt mjukvaru mässigt kanske.

Kör nåt program som mäter tempsen medans du spelar också(HWmonitor).

Börja där. Så man kan gå vidare sen beroende på vilka resultat du får fram.

Permalänk

Gör som silicon111 sa så kommer du direkt om det är värmen som förstör för dig

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Gör som silicon111 sa så kommer du direkt om det är värmen som förstör för dig

Oki skall testas så återkommer jag med resultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag efter ca 1h bf:bc2 spelning fått fram temps alla fall både innan jag började och precis efter.

Idle: Imageshack - idlek.jpg
Load:Imageshack - loads.jpg

Visa signatur

Permalänk

Temperaturerna var inte höga alls, varken på processorn eller grafikkortet, märkte du av FPS droppen under testet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Temperaturerna var inte höga alls, varken på processorn eller grafikkortet, märkte du av FPS droppen under testet?

nä inte denna gång, hade en stabil fps på runt 60 +/- 5fps sen toppar på 150 å droppar på 30. Högsta grafik. Fps droppen som jag har haft problem med som stannar där märke jag inte av, men ibland slår den till när jag spelar ibland kan den slå till nästa gång jag spelar. Märkte dock av detta tydligt i Cod4 när jag spelade med polare några veckors sen att fps helt plötsligt från att ha den på 250fps konstant att den hamnar på 40-50fps :/ Tar ibland längre tid ibland direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Provat äldre drivrutiner, typ 19x.xx? De nyaste från nvidias sida är ju 25x.xx som verkar va mer anpassande efter "Fermi"

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Provat äldre drivrutiner, typ 19x.xx? De nyaste från nvidias sida är ju 25x.xx som verkar va mer anpassande efter "Fermi"

Hade tänkt att testa Furmark nu en stund för att se om fps droppar efter att den blivit varm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så där körde 5min i Furmark för att kolla lite, först vart jag rädd att kylaren var paj för den varvade inte upp men sen vid 90Grader började den varva upp och tempen toppade 93grader men stabiliserades ut sen till runt 90. Jag screenshotade 2 bilder.

Imageshack - furmark000000.jpg
Imageshack - furmark000001.jpg

edit: efter första screenshot så vart fps 30 ända tills jag tog andra då gick den upp igen.

Visa signatur