hur monterar jag en extra hd?

Permalänk
Medlem

hur monterar jag en extra hd?

jag beställde igår en ny hårddisk samt ett nytt grafik-kort, och idag kollade jag omkring lite inuti chassit för första gången, har nämligen aldrig gjort nåt sånt här innan. att byta grafik-kortet ska jag nog klara av, men det verkar inte finnas nån ide port kvar för hårddisken.

jag la dock märke till att min cd-rw verkade gå igenom min hårddisk till ena ide-porten medan min dvd gick direkt till den andra ide-porten. kanske kan jag låta dvd:n gå igenom denna ny hårddisken till den andra ide-porten?

Visa signatur

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Permalänk
Medlem

Gör såhär:
IDE Kabel 1 : Dvd och Cd-RW
IDE Kabel 2: Hårddisk1 & 2 ,du måste ställa dom som master och slave.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

men hur vet jag vilken kabel som är ide kabel 1 resp. 2 och hur ställer jag in master å slave?

Visa signatur

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Permalänk
Medlem

Står i troligen i manualen för moderkortet alternativt på moderkortet bredvid IDE portarna.

MAster o slave ställs in genom jumprar på baksidan av diskarna, ena sall vara master o den andra slave (det är en liten grej du sätter över 2 pinnar så dem får kontakt med varann genom denna jumper).

Om datorn inte hittar någon disk när du startar om så har du satt dessa jumprar fel, då är det bara att ändra o testa på nytt