Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ska bygga eget chassi

Ska som sagt bygga eget chassi, det jag funderar på just nu är två saker: ramen och sidorna. Vi tänkte göra en ram av "rör", förslagsvis i lättmetall. Hur tjocka ska dessa rör vara? Man vill ju att det ska vara stabilt, men samtidigt bör det inte bli alltför tungt... Vilken är bästa platsen för att få tag på sådana rör? Plåtslageri?

Sen hade jag tänkt köpa bitumenplattor på Mekonomen, läste att just bitumenplattor används av bl.a Fractal design för att ljuddämpa deras chassin. Är det någon här som har testat att stoppa i sådana plattor?

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Hej.

Gjorde en sökning på eniro.se. aluminium rör i uppsala - Eniro

Det kanske hjälper dig vidare. Lycka till med projektet.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera massiva, fyrkantiga aluminiumstänger. Alltså inte ihåliga.
Har du stål verktyg eller bauhaus så är det ett bra ställe att kolla på.

Enligt 118 100:

Vad är kilo priset på aluminium?
Kilopriset på aluminium ligger just nu på 1515 dollar per ton. Då blir det ca. 1.5 dollar per kilo. I svenska kronor blir det ca 12.03 kr per kilo.

Har svårt att tänka mig att man kan få detta priset som privat konsument. Aluminium väger dock inte så mycket.

Ang. bitumenplattor så har man väll själv inte exprementerat med det men det som redan sitter i mitt Fractal Design R3 fungerar ju bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Angående bitumenplattor så används de framförallt för att minska ljudnivån i kupéutrymmet på bilar.
Man monterar dessa närmast karossen (inne i kupén) sen lägger man på ytterligare ett lager ljuddämpande material ofta skumgummi.

Köp bitumenplattorna på biltema: Smältfolie, Bitumen 4 st. - Biltema

Mvh / RVR

Visa signatur

|| i7-6700K @ 4.0 GHz ~~ 16gb RAM ~~ GTX 970 ||

Permalänk

Skulle rekomendera dig att slakta ett eller flera chassien. Använd moderkortsplåten och ev 3.5" och 5.25" hållarna.
Svetsa inte moderkortsplåten. Den kommer garanterat bli skev.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |