Problem med Eclipse + Android SDK (R cannot be resolved to a variable)

Permalänk
Inaktiv

Problem med Eclipse + Android SDK (R cannot be resolved to a variable)

Fick i veckan för mig att installera Eclipse samt Android sdk för att jag vill prova på lite mobil utveckling. Satt och lekte lite med det första kvällen och allt fungerade helt perfekt. Startade upp eclipse idag och har hittils bara stött på problem. Lyckades lösa en del av dem men sitter för tillfället fast med felmeddelandet att "R cannot be resolved to a variable". Har suttit och googlat på problemet i en 3 timmar nu men inte hittat något som hjälpt mig så jag vänder mig nu därför hit som en sista lösning. Någon som stött på samma sak och har en lösning på det hela?

Permalänk

Har du testat att ta bort R.java och generera den på nytt?

Permalänk
Medlem

Cleana ditt projekt. Funkar inte det så kan det bero på xml-fel. R genereras från dina xml-filer och om någon av dom har ett fel i sig kommer R inte skapas. Kolla igenom dina xmler och hitta slarvfel. Själv satt jag med samma fel i flera timmar och kunde inte fatta vad det berodde på. Till slut hittade jag ett extra mellanslag på fel ställe i en xml-fil som gjorde att allt sket sig.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Inaktiv

Grejen är att jag inte har ändrat nåt i koden som skapas när man gör ett nytt projekt men får ändå felet. Kan det uppstå ändå?

Permalänk
Medlem

då låter det bara som att R.java helt enkelt inte har skapats än. Gå in och ändra lite i en xml-fil då och se om filen skapas

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."