Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sätta upp beräkningsserver

Permalänk

Sätta upp beräkningsserver

Hej,

Jag frågade detta på en annan del av forumet men blev pekad hit. Jag letar efter en server för tunga beräkningar och jag är lite vilsen. Servern skall agera back-end åt en web-service och skall ta hand om parallella minnes- och processorkrävande beräkningar. Man kan anta att den kommer jobba för fullt jämt.

Nuvarande lösning är att vi kör på en nod på ett kluster (8 cores, 72 GiB minne (9 GiB minne per core) och något liknande vore nog lagom. Problemet är att de inte låter oss koppla den mot nätet så vi måste skaffa nåt eget. Ett par terabyte minne räcker nog men det måste gå att bygga ut. Servern kommer att köra linux. Problemen är ofta parallelliserbara så många cores är nog bra. Varken säkerhet eller stabilitet är såå viktigt. Jag har en känsla av att det finns massa servrar med grejer för att hantera elavbrott, avancerade brandväggar, byta-ut-alla-grejer-utan-att-stänga-av-datorn-funktioner och sånt. Inte ens diskspegling kommer behövas.

Jag vet inte alls vad som är viktigt och hur mycket det "bör" kosta. Kylning tex, är det en issue? Jag kan nästan inget om detta så tips på färdiga paket/servertyper är bättre än enskilda delar.

All hjälp är väldigt välkommen!

Permalänk
Medlem

Vet du vad det är för typ av beräkningar? Flyttal ?
Denna är avsedd att klara av givna beräkningar och gör det överlägset mycket snabbare än en processor.
Nvidia Tesla - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem

"Ett par terabyte minne räcker nog men det måste gå att bygga ut."
Är detta en felskrivning?

Svenska Southpole (Lösningar - South Pole AB) kan säkert hjälpa dig med en lösning. Jag har tidigare köpt datorer där och domhar varit relativt stabila.
Annars kan du alltid kolla in molntjänster som typ Amazons EC2 som låter dig skala "fritt" utan att behöva investera i egen hårdvara.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Dell har några bra säljare som hjälper en sätta upp komplexa servrar.
South Pole är också duktiga.

Amazon är också riktigt smidigt. Du är igång på nolltid.
Jag rekommenderar dig till att börja här tills du ser dina behov med minne, processor, lagring etc och sedan gör investeringen.

Permalänk
Medlem

För tunga beräkningar men även liten U footprint så tänker jag genast på Dells nya Poweredge C6100.

Men svårt att säga då det helt beror på hur mycket kapital ni har att investera.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?