Permalänk
Avstängd

Input Lag Test

jag stötte på ett program här för att testa inputlagget
Input lag test - FlatpanelsHD

lite omständigt dock
Det kräver att man har en CRT monitor eller en monitor med 0 i inputlag för att man ska kunna testa sin nya skärm och kunna jämföra skillnaden.
även dubbla utgångar på grafikkortet så man kan köra "clone mode" med båda skärmarna.
+ en kamera med snabb slutartid

Det är samma test dom körde när dom testade den nya 120Hz skärmen från Asus
Asus VG236H
vilket visade sig att den rackarn hade 0 i inputlag vilket är grymt bra.

Asus VG236H review
Asus VG236H review - FlatpanelsHD
jag har själv beställt en sån så jag kommer även att testa den när jag får hem den skärmen.

Kör igång testet..ta ett kort på båda skärmarna..posta skillnaden i ms
så enkelt var det
Fyll på med Tester!

Input lag - Wikipedia, the free encyclopedia

Citat:

"The lag time is measured by taking a photograph of the displays running the stopwatch software, then subtracting the two times on the displays in the photograph."

Citat:

"Manufacturers only state the response time of their displays and do not inform customers of the input lag value."

Input Lag Lista (snabbaste skärmen överst) HP w1907v (LCD): 16ms ASUS VG236H 120Hz 20ms LG 32LD450 (Game mode): 32ms Samsung UE46B7070 LEDTV (Game mode): 100ms Samsung UE46B7070 LEDTV: 120ms

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle tippa på att det kommer bli svårt att få något vettigt resultat med tanke på att du ska klona din skärm + din TV som antagligen har olika upplösningar native (1920x1200 och 1920x1080).
Om en av dem måste skala så kan resultatet bli rätt brunt, inte hela sanningen åtminstone så att säga.

Har försökt göra lite mätningar på min 46" LCD mot en CRT men får inte till några vettiga bilder med kameran jag har tillgång till (ISO 800 + 1250).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Heh min LCD skärm är bara 16 ms efter min CRT <:

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

efter 10min ?

näst intill 0
posta gärna vad skärmen heter

Var man tvungen att vänta tills 10 min :s? Jag starta bara timern och tog kort tre gånger och tog millisekunderna som CRT skärmen visa och subtraherade med millisekunderna LCD skärmen visade (båda skärmarna visade samma minut och sekund så det var bara ms som skilde).

Skärmarna är HP w1907v (LCD) och Dell UltraScan P1110 (CRT).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pg_ice:

du måste ju räkna ut lagget vad skärmen tappar per sekund
då måste du ha nån tid att räkna efter.

10min var bara ett ex
kör 1min annars

Du har nog missuppfattat vad input lag är ^^
Allt du behöver är en bild på räknaren i klonat läge och jämför tiderna mellan dem.

Visade den ena 356 ms och den andra 237 ms på samma bild så är input lag 119 ms.
Det är rejält mycket.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheDaemon:

Du har nog missuppfattat vad input lag är ^^
Allt du behöver är en bild på räknaren i klonat läge och jämför tiderna mellan dem.

sant!
testade nu
jag trodde det skulle skilja mer ju längre man körde men det spelar alltså ingen roll
skillnaden är den samma oavsett tid

ok ändrar instruktionerna
fick 120ms på LED tvn nu så den är ju lite trött

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pg_ice:

jasså ?
det kanske stämmer iofs

ska testa

Ja.

Här är ett exempel på en mätning. Vänster = CRT att mäta mot, höger = LG 32LD450 i detta fall.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Alltså, du kan ju inte jämföra 2 helt olika metoder för input lag test heller.

"I measured input lag to 0 frames (compared to W2363D that we found to have zero input lag) which is a perfect result just like on LG’s W2363D."

Enligt DV's input lag test på LG W2363D som är det normala hur man mäter så har den ett average input lag på 23.7ms.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Alltså, du kan ju inte jämföra 2 helt olika metoder för input lag test heller.

här är det en och samma metod

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

här är det en och samma metod

Jag menar att dra någon form av slutsats.

Enligt flatpanels får dom Lgn till 0 input lag, bra.
Enligt DV får dom den till 23.7ms i input lag.

2 HELT olika metoder.

och 0 ms i input lag tror jag verkligen INTE på, då är DVs mycket mer realistiskt resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

och 0 ms i input lag tror jag verkligen INTE på, då är DVs mycket mer realistiskt resultat.

nej helt 0 tror inte jag heller på
blir det fler här som får 0 så får man väl skippa testet
jag tror inte det kommer att bli nån som får 0 om man kör det här testet iofs.

sen vet man ju inte vilken skärm dom har jämfört med? är det verkligen 0 på den skärmen dom går efter?
är det inte det då stämmer det inte.
som sagt det måste nog vara en CRT för att man ska kunna jämföra riktiga resultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Självklart måste man jämföra inputlag mot en crt, annars visar det ju absolut noll
Och det har man även gjort i flera år.

Permalänk
Avstängd

Input lagg test på ASUS VG236H 120Hz kommer upp i kväll
så får vi se om den står för vad testerna lovar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vara intressant.
har du en bra kamera för att göra testet då?

Jag testade detta föresten för att tag sedan på en Viewsonic VX2025 (en slö VA skärm), och fick bara fram nära 1 ms i inputlag, vilket jag absolut inte tror på
Tror inte kameran var bra nog för att göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Kan vara intressant.
har du en bra kamera för att göra testet då?

nja kameran är halvbra
ska låna en NikonD60 och kolla igen

fick nämligen 0 i inputlagg på nya Asus skärmen
kollade flera gånger
så länge man kan läsa siffrorna så duger ju kameran
kan man inte läsa dom så är den inte snabb nog

CRT vs ASUS VG236H 120Hz

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pg_ice:

nja kameran är halvbra
ska låna en NikonD60 och kolla igen

fick nämligen 0 i inputlagg på nya Asus skärmen
kollade flera gånger
så länge man kan läsa siffrorna så duger ju kameran
kan man inte läsa dom så är den inte snabb nog

CRT vs ASUS VG236H 120Hz

http://privat.bahnhof.se/wb192876/asusinput.jpg

Hur gör du för att köra 1920x1200 @ 120hz på din CRT?

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Hur gör du för att köra 1920x1200 @ 120hz på din CRT?

Det gör han inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Det gör han inte.

Och vad kör han då? För att få ett riktigt resultat i ett sådant här test ska det ju vara i clone mode och samma frekvens.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheDaemon:

Och vad kör han då? För att få ett riktigt resultat i ett sådant här test ska det ju vara i clone mode och samma frekvens.

men för fan lugna ner er småbarn!
jag kör i clone mode i 1920*1080 60hz på båda skärmarna

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pg_ice:

men för fan lugna ner er småbarn!

Jag ställde bara en fråga?

Skrivet av pg_ice:

jag kör i clone mode i 1920*1080 60hz på båda skärmarna

Kör du någon slags panning mode (om ja, vilket OS?) eller klarar din CRT upplösningen ~native?

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

glöm förra testet
omöjligt att med 100% säga vilka siffror som visas eller hur

jag lånade en ny kamera (Nikon D60)

testade flera gånger och det visade exakt samma skillnad hela tiden
så det nya Inputlagget för ASUS VG236H lyder: 20ms

testade även båda skärmarna i 800*600 120Hz men det var likadant där

så då kom vi närmare verkligheten
dock inget man märker av när man spelar
jag gör det inte även fast man har suttit med en CRT en längre tid
jag märkte av lagget mer med Acern så den måste alltså ligga på betydligt mer än 20ms

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

glöm förra testet
omöjligt att med 100% säga vilka siffror som visas eller hur

jag lånade en ny kamera (Nikon D60)

testade flera gånger och det visade exakt samma skillnad hela tiden
så det nya Inputlagget för ASUS VG236H lyder: 20ms

testade även båda skärmarna i 800*600 120Hz men det var likadant där

så då kom vi närmare verkligheten
dock inget man märker av när man spelar
jag gör det inte även fast man har suttit med en CRT en längre tid
jag märkte av lagget mer med Acern så den måste alltså ligga på betydligt mer än 20ms

Fy satan vilken fulldryg och trög människa du är, seriöst.

Kollar du flertalet tester av Acern så visar den också upp låga siffror, nästan i klass med Asusen. Sluta vara så grymt envis och erkänn att du faktiskt inte har undersökt saken nog nära för att kunna säga att det rör sig om input lag som är på alla Acer-skärmar utan det kan faktiskt vara så att det var fel på din elle grejor hos dig, korrekt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreas89:

Kollar du flertalet tester av Acern så visar den också upp låga siffror

Digitalversus inputlag-analys av Acer GD245HQ, antar att det är den ni snackar om?

Spikes upp till 50ms kan nog kännas av en hel del.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Digitalversus inputlag-analys av Acer GD245HQ, antar att det är den ni snackar om?
http://img1.digitalversus.com/produits/38/7268/38_626_112.png

Spikes upp till 50ms kan nog kännas av en hel del.

Ja, på samma sätt som spikes på 33ms kan märkas av på Asusen. Skillnaden mellan 33 och 50ms vid några få tillfällen är ju inte OMFG DET LAGGAR SÖNDER HELA TIDEN!!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreas89:

Ja, på samma sätt som spikes på 33ms kan märkas av på Asusen. Skillnaden mellan 33 och 50ms vid några få tillfällen är ju inte OMFG DET LAGGAR SÖNDER HELA TIDEN!!!!

Han skrev ju bara att han tror att den har betydligt högre än 20 ms?
Om han klagat på den någon annanstans (OMFG osv) så har jag missat det, bara läst här

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=
TheDaemon;10438238]Han skrev ju bara att han tror att den har betydligt högre än 20 ms?
Om han klagat på den någon annanstans (OMFG osv) så har jag missat det, bara läst här :P[/QUOTE]Ah, jodå, han har klagat på Acern och sagt att det var helt ospelbart för hans del, så mycket input lag var det på den. Det roliga är ju att han bara antagit det verkar det som. Sen i medel skiljer det 4ms mellan Asusen och Acern, ändå så är det enligt han stor skillnad. Då går mina tankar till att det finns en möjlighet att problemet låg hos han, fel på skärmen eller annat, men det verkar det omöjligt att erkänna...

Säger inte att Acern är bättre än Asusen, fast det tycker DV såvida man inte prioriterar funktionalitet, som skärm överlag är ju Asusen bättre. Men ja, sakliga och mer korrekta uttalanden om man ska prata om något.

Inlägget nedan är ett exempel....

Skrivet av pg_ice:

till omdömmena:

Inputlagg: Acern hade enormt inputlagg det var därför jag skickade skiten som sagt
Asusen har efter inputlagg testet 0 i inputlagg och det stämmer verkligen när man kör igång spel
Den är precis lika snabb som CRTn.

Färger: DAMN!
dom spöar CRTn och även Acern med råge
det bästa jag har sett på någon skärm hitills
otroligt fina och rena färger!

Permalänk
Avstängd

Acern är skit ni hör väl vad jag säger
Det behöver man inte mäta det märker man

men köp skärmen inte mig emot.
klaga inte här när ni inte är nöjda.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

syftet med den här tråden är ju att andra ska komma med egna tester på andra skärmar
vart är dom ?
öka nu slackers!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

Acern är skit ni hör väl vad jag säger
Det behöver man inte mäta det märker man

men köp skärmen inte mig emot.
klaga inte här när ni inte är nöjda.

Du testade en och kunde sedan dra slutsatsen att alla andra suger, skarpt...

Permalänk
Medlem

någon som har lust att göra ett test på BenQ XL2410T ?