Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

OZX Vertex 2 (60GB) x 2 i raid 0 eller Intel 80gb?

Permalänk
Medlem

OZX Vertex 2 (60GB) x 2 i raid 0 eller Intel 80gb?

Intel 80 gb är en gammals trostjänare som känns stabil (om man inte gör en biosuppgradering allt för tidigt).

Men jag är sugen på bättre skrivprestanda, fast det är ju inte superviktigt. Det viktigaste är stabilitet och läs hastighet.

Jag har hört mycket dåligt om Sandforce kontrollern i Corsair driven, är det strul med vertex 2 serien också? Eller förhåller det sig bara till Corsair? Dör de ofta? Vågar man satsa på dem?

Det måste ju bli ohygglig prestanda med raid 0 på Vertex 2? Btw, orkar inte höra om Trim...

Jag kommer starta och stänga tunga program ofta, kanske intel driven grejar det?

Permalänk
Medlem

Revo drive? Något?

Permalänk
Avstängd

skulle vänta på Intels G3 drive.
annars är sandfroce ett bra alternativ.

revodrive, som lagring disk men som boot disk tveksam.
tittade just på deras webforum och det kan strula rejält med revodriven

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

dom ska ju släppa en rovodrive som stödjer trim så vänta med den modellen.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

Tjenare,

Jag kör ocz vertex 2 60gb i raid 0 och jag körde precis det som alla skriver om:

run (som admin)

fsutil behavior query DisableDeleteNotify

Jag fick svaret
DisableDeleteNotify=0 (vilket alla säger att trim är aktiverat)

Jag har dock problem med att uppdatera till den nya firmwaren då jag satte dessa två i raid 0 direkt vid installationen och nu vill inte programmet hitta diskarna så kan inte uppgradera.
MEN!
Jag körde precis Atto disk benchmark och här är mina resultat.

Och enligt windows indexeringen så ligger hårddiskarna på 7.9 och jag har totalt 111GB att leka med.

Hoppas detta hjälper/säger något till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommytattoo:

Jag fick svaret
DisableDeleteNotify=0 (vilket alla säger att trim är aktiverat)

TRIM fungerar ju ändå inte för dig.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

skulle vänta på Intels G3 drive.
annars är sandfroce ett bra alternativ.

revodrive, som lagring disk men som boot disk tveksam.
tittade just på deras webforum och det kan strula rejält med revodriven

vad skulle skillnaden vara att använda den som lagring istället för bootenhet?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Lagring funkar bra.
ocz har en ny revision 2 på G av revo driven.

Lagring lika som dagens hårddiskar.
boot en annan sak.
Finner dock en vanlig ssd lika bra om man nu inte måste spara på utrymme med portar till sata.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av mfm:

TRIM fungerar ju ändå inte för dig.

Jag har läst halva internet nu och SF-1200 ska stödja trim
"+ SandForce SF-1200 processor supports TRIM, SMART, and RAISE"

Nu verkar det vara så att ena halvan av internet säger att TRIM inte supportas och andra halvan säger att det gör det, men jag vette fan.
Finns det ett annat sätt att kolla om det stöds?

Permalänk
Avstängd

maila ocz?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommytattoo:

Jag har läst halva internet nu och SF-1200 ska stödja trim
"+ SandForce SF-1200 processor supports TRIM, SMART, and RAISE"

Nu verkar det vara så att ena halvan av internet säger att TRIM inte supportas och andra halvan säger att det gör det, men jag vette fan.
Finns det ett annat sätt att kolla om det stöds?

Har för mig att trim inte funkar i raid 0, men dom kanske har fixat det nu?

Permalänk
Skrivet av Muss3:

Trim funkar inte i raid 0.

Om det inte ändrats alltså men det tror jag inte.

Jag är till 100% redo att köra på att det inte fungerar i raid 0,

Men då är ju miljonfrågan, hur noga är det med TRIM i Sandforce1200.
Jag blir gråhårig av att bara tänka på allt detta, jag återkommer när jag märker av att prestandan är sämst

Skämt åsido så vore det väldigt intressant om någon har feedback på hur stor skillnad det är efter att ha kört raid 0 ssd en längre tid jämfört mot "right out of the box"

Permalänk
OCZ

TRIM fungerar aldrig i RAID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommytattoo:

Jag är till 100% redo att köra på att det inte fungerar i raid 0,

Men då är ju miljonfrågan, hur noga är det med TRIM i Sandforce1200.
Jag blir gråhårig av att bara tänka på allt detta, jag återkommer när jag märker av att prestandan är sämst

Skämt åsido så vore det väldigt intressant om någon har feedback på hur stor skillnad det är efter att ha kört raid 0 ssd en längre tid jämfört mot "right out of the box"

Finns en tråd om detta på ocz supportforum:

General Discussion Secure Erase, TRIM, and anything else Sandforce

Om man inte orkar läsa alla 60+ sidorna med inlägg så kan man konstatera att trim stödjs och påverkar prestandan en aning, men det beror mest på att det underlättar för wear leveling.

Sedan så tappar en sandforce disk aningen i prestanda när alla nandceller har skrivts till då den börjar hålla koll på var skrivningarna hamnar. Om man arbetar huvudsakligen med stora okomprimerbara filer (typ videoredigering med många gig skrivningar varje dag) så kan man tappa ytterligare i prestanda då disken har svårt att hålla rent. Detta är dock ett stadie som disken återhämtar sig ifrån efter ett tag med normal användning. Vill man ha tillbaka disken till "out of the box" prestanda så får man göra en secure erase så nollställs disken och man börjar om från början. Dock ska det slita på disken så det är inget man bör göra för ofta med tanke på att wear leveling sätts ur spel tills dess att alla celler skrivits till igen.

Detta inlägg innehåller prestandatest med en sandforce disk i olika stadier:

General Discussion Secure Erase, TRIM, and anything else Sandforce

Vet dock inget om det testet...

Permalänk
Medlem

Jag kör F60 i raid 0, och TRIM funkar utmärkt. Jag kan verkligen rekommendera en Sandforce1200 -baserad SSD i raid0, ger superbra läs- och skrivhastigheter.

Problemet är att sådana här trådar blir alltid fulla av inlägg där folk skriver:
"TRIM FUNKAR INTE I RAID 0!"
"TRIM FUNKAR INTE I RAID 0!!"
"TRIM FUNKAR INTE I RAID 0!!!"
"TRIM FUNKAR INTE I RAID 0!!!!"
"TRIM FUNKAR INTE I RAID 0!!!!! MEN FATTA DÅ HALLÅ"

Gemensamt för alla som skriver det är att de
1) Inte har två SSDs att testa med
2) Inte har läst på (Jodå Sandforce1200 stödjer faktiskt TRIM i raid0)
3) Helt enkelt har fel.

Nu kommer alltså den här tråden att fyllas, som förra gången, av folk som skriver
"MEN JAG HAR JU LÄST ATT TRIM INTE FUNKAR I RAID JUHHHH"
Men de har alltså fel. Spelar ingen roll hur många som säger det. Om controller-kretsen stödjer TRIM i raid 0, så funkar det, och så är det med Sandforce1200.

Mvh Oldskool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OCZ:

TRIM fungerar aldrig i RAID.

Skrivet av Oldskool:

Jag kör F60 i raid 0, och TRIM funkar utmärkt. Jag kan verkligen rekommendera en Sandforce1200 -baserad SSD i raid0, ger superbra läs- och skrivhastigheter.

Problemet är att sådana här trådar blir alltid fulla av inlägg där folk skriver:
"TRIM FUNKAR INTE I RAID 0!"
"TRIM FUNKAR INTE I RAID 0!!"
"TRIM FUNKAR INTE I RAID 0!!!"
"TRIM FUNKAR INTE I RAID 0!!!!"
"TRIM FUNKAR INTE I RAID 0!!!!! MEN FATTA DÅ HALLÅ"

Gemensamt för alla som skriver det är att de
1) Inte har två SSDs att testa med
2) Inte har läst på (Jodå Sandforce1200 stödjer faktiskt TRIM i raid0)
3) Helt enkelt har fel.

Nu kommer alltså den här tråden att fyllas, som förra gången, av folk som skriver
"MEN JAG HAR JU LÄST ATT TRIM INTE FUNKAR I RAID JUHHHH"
Men de har alltså fel. Spelar ingen roll hur många som säger det. Om controller-kretsen stödjer TRIM i raid 0, så funkar det, och så är det med Sandforce1200.

Mvh Oldskool.

Jag vet inte var du fatt det dar fran men det ar inte sant. Du far garna bevisa. Och med det menar jag inte att du ska kora ovan namnda kommando (se tommytattoos inlagg) och fa tillbaka en nolla. Det bevisar inte att det faktiskt funkar utan enbart att det ar aktiverat.

Pa dessa Sandforce diskar sa anvands inte TRIM forran alla NAND har blivit skrivna. Da kickar Durawrite igang (vilket anvander sig av TRIM kommando).

Edit: Forresten, eftersom du sager att salange hardvarustod for TRIM finns sa funkar det - menar du da att TRIM ocksa funkar i tex Win xp, mac os x osv?

Till ts: Jag installerade precis win7 pa min stationara dator (se sig). Installation gick snabbt, uppstart javligt snabbt. Allt kanns supersnabbt. Saken ar den att min forsta disk dog efter 14 dagar. Jag bad Dustin om ett presentkort istallet for en ny av dessa diskar (jag betalade 1500kr for min 23 sept, precis innan massiv prissankning), sa att jag istallet kunde kopa mej en Intel G3 vid release. 1150kr for dessa diskar ar dock inte alls farligt sa om du vill ha en disk nu och har tid att krangla lite samt inte har alltfor viktig information som kan ga forlorad sa kor pa en Sandforce. Jag rekommenderar isafall OCZ. Deras forum, firmware, kommande programvara ar battre.

Jag hade min vertex2 i min arbetslaptop och jag hade behov av kryptering. Det verkar dock som att det ALDRIG kommer funka pa diskarna. Jag tror min disk dog vid anvanding av Hibernate funktionen och det verkar vara fler diskar som dott av just det och sleep. Corsair har storre problem an OCZ pga mindre frekvent uppdaterad firmware.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om OCZ är bättre än Corsair. Det är mycket möjligt. Vad jag däremot menar är att det går att få TRIM att funka under Win7 i en raid0 array av SSD diskar med SandForce1200 controllern. Läs t.ex.
SandForce SF1200 RAID-0 SSD Performance | RAID-0,SandForce SF-1200,SSD,Stripe Size,SandForce SF-1200 SSD RAID-0 4KB and 128KB Stripe Size Benchmark Performance Solid State Drive Tests
Men jag håller med dig om att det krävs mer än att det bara "stöds".
"Intel's ICH-10 SATA controller allows pass-through TRIM functionality, but only with their latest Intel Rapid Storage Technology (RST) software. "
Så det är alltså viktigt hur man ställer in det på moderkortet, själv var jag nära att använda Marvell Sata6 -uttaget tills jag såg att Intel Sata3 gav lägre latens och bättre stöd i mitt fall. Det är rätt snårigt, men det går alltså att få TRIM att funka även i raid0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag kör F60 i raid 0, och TRIM funkar utmärkt. Jag kan verkligen rekommendera en Sandforce1200 -baserad SSD i raid0, ger superbra läs- och skrivhastigheter.

Problemet är att sådana här trådar blir alltid fulla av inlägg där folk skriver:
"TRIM FUNKAR INTE I RAID 0!"
"TRIM FUNKAR INTE I RAID 0!!"
"TRIM FUNKAR INTE I RAID 0!!!"
"TRIM FUNKAR INTE I RAID 0!!!!"
"TRIM FUNKAR INTE I RAID 0!!!!! MEN FATTA DÅ HALLÅ"

Gemensamt för alla som skriver det är att de
1) Inte har två SSDs att testa med
2) Inte har läst på (Jodå Sandforce1200 stödjer faktiskt TRIM i raid0)
3) Helt enkelt har fel.

Nu kommer alltså den här tråden att fyllas, som förra gången, av folk som skriver
"MEN JAG HAR JU LÄST ATT TRIM INTE FUNKAR I RAID JUHHHH"
Men de har alltså fel. Spelar ingen roll hur många som säger det. Om controller-kretsen stödjer TRIM i raid 0, så funkar det, och så är det med Sandforce1200.

Mvh Oldskool.

Skrivet av Oldskool:

Jag vet inte om OCZ är bättre än Corsair. Det är mycket möjligt. Vad jag däremot menar är att det går att få TRIM att funka under Win7 i en raid0 array av SSD diskar med SandForce1200 controllern. Läs t.ex.
SandForce SF1200 RAID-0 SSD Performance | RAID-0,SandForce SF-1200,SSD,Stripe Size,SandForce SF-1200 SSD RAID-0 4KB and 128KB Stripe Size Benchmark Performance Solid State Drive Tests
Men jag håller med dig om att det krävs mer än att det bara "stöds".
"Intel's ICH-10 SATA controller allows pass-through TRIM functionality, but only with their latest Intel Rapid Storage Technology (RST) software. "
Så det är alltså viktigt hur man ställer in det på moderkortet, själv var jag nära att använda Marvell Sata6 -uttaget tills jag såg att Intel Sata3 gav lägre latens och bättre stöd i mitt fall. Det är rätt snårigt, men det går alltså att få TRIM att funka även i raid0.

Det där citatet med att intels drivers störjer trim till raid har väl sagts vara feltolkat, om jag förstod det rätt så gäller det bara när en disk är kopplad till en kontroller i raid-läge, så länge disken inte är del av en raid-volym. TRIM kommandot skickas vidare till den ensamma disken med inte till diskarna i raiden. Problemet är inte att trim inte stöds, problemet är att drivrutinerna inte klarar av att skicka vidare kommandot till raid diskarna, en spontan gissning är att det antagligen beror på att bitarna på det som ska trimmas ligger utspritt och drivrutinerna inte kan avgöra vad som ligger på vilken disk.

Å andra sidan så ska inte trim ge lika stor fördel med sandforce som med de flesta andra kontroller.

Edit: Hittade länken till intel:

Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) — Is there TRIM support for RAID configurations?

Då kanske vi kan lägga ner diskussionen om trim i raid?