Överklockning grafikkort hjälp

Permalänk

Överklockning grafikkort hjälp

Hejsan!

Satt och läste igenom guiden, och jag är villig att ta risken, men riskerna är väl mest att överklocka till deras MAX MAX prestanda.
Men jag hade tänkt mig att bara överklocka lite, inte high performance överklockning utan bara hyffsad.

Mina speccs:
Antec Nine Thousand chassit,
7 fläktar som står och blåser på hela systemet(och ut), alla fläktar är på MAX..

Grafikkortet som jag vill överklocka: ASUSTeK Computer Inc.
ASUS EAH4850.

Program jag har:
¤ SpeedFan
¤ GPU-z
¤ ATI Tray Tool

Och undrar nu, huuur mycket kan man överklocka utom att bränna sönder hela?

Enligt ett annat program fick jag fram:

Citat:

Max GPU Temp: 61°C
Resolution: 1440x900 (FS) - MSAA: 0X
FPS: min=21 max=23 avg=22
Codepath: OpenGL 2
ATI Radeon HD 4850
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4200+
CPU Speed: 2204 MHz
System Memory: 6141 MB

Det är det jag har fått fram i alla fall.
Men undrar nu, vilket program överklockar jag med?
GPU Slutar fungera med ATI Tray igång?

Tack!

Permalänk

Har även MSI Afterburner som jag hörde att någon överklockade det med.

Permalänk

För hobbyklockning räcker det med ati/amds eget program CCC/overdrive.

Permalänk

Tackar! En fråga bara, har dragit upp inställningarna till 750 MHz på klockfrekvensen och 1130 på Memoryfrekvensen, och den ligger på max 73 grader i stabilitets testet?
Betyder det att jag kan dra på mer?

Permalänk
Skrivet av JohanGashi:

Tackar! En fråga bara, har dragit upp inställningarna till 750 MHz på klockfrekvensen och 1130 på Memoryfrekvensen, och den ligger på max 73 grader i stabilitets testet?
Betyder det att jag kan dra på mer?

73c är ingenting. Däremot måste du se till att det är stabilt.

Permalänk

Stabilt, att den går på en rak linje?
Det gjorde den, 70-73 grader. Har ett väldigt bra kyl chassi så det skall nog inte vara några problem, ända jag är "rädd" för är ifall man t ex kör något spel, World of warcraft med ultra inställningar vid en raid till exempel där det händer massa på skärmen att det går upp . Men det går nog inte upp så mycket då jag testat att spela lite spel och har inte gått över 59 grader enligt MSI Afterburner's egna temperaturmätare.. :/

Permalänk
Medlem

Ger inte så mycke att klocka grafikkortet för att få bättre prestanda i WoW med den slöa processorn som du har.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

ahh ! så det är alltså processorn?
Kan man klocka den lite då? i alla fall så att det flyter på lite bättre?
hade tänkt att köpa H70 vattenkylning till processorn nästa inkomst(köper en del i månaden, biznizz) hahah .
Kanske dra upp den till 2.5 GHz? Lär inte bli för varmt, den är på 27 grader i idle ...stabilt...

Permalänk
Skrivet av JohanGashi:

Stabilt, att den går på en rak linje?
Det gjorde den, 70-73 grader. Har ett väldigt bra kyl chassi så det skall nog inte vara några problem, ända jag är "rädd" för är ifall man t ex kör något spel, World of warcraft med ultra inställningar vid en raid till exempel där det händer massa på skärmen att det går upp . Men det går nog inte upp så mycket då jag testat att spela lite spel och har inte gått över 59 grader enligt MSI Afterburner's egna temperaturmätare.. :/

Nej, stabilt så att grafikkortet inte svälts på ström, eftersom överklockning kräver mer ström. helt logiskt faktiskt.

Skrivet av JohanGashi:

ahh ! så det är alltså processorn?
Kan man klocka den lite då? i alla fall så att det flyter på lite bättre?
hade tänkt att köpa H70 vattenkylning till processorn nästa inkomst(köper en del i månaden, biznizz) hahah .
Kanske dra upp den till 2.5 GHz? Lär inte bli för varmt, den är på 27 grader i idle ...stabilt...

Både din processor och grafikkort är slöa, men jag din processor är nog den större svagheten. Klocka processor är dock betydligt mer komplicerat än grafikkort.

Permalänk

Jo, jag vet jag har märkt det när jag hört att man måste in i bios och sånt.
Men hur får jag reda på om det svälts på ström? Jag tror jag låter det vara nu bara som det är.
jag har 630w 650w agg till skiten så det lär funka?

Permalänk
Skrivet av JohanGashi:

Jo, jag vet jag har märkt det när jag hört att man måste in i bios och sånt.
Men hur får jag reda på om det svälts på ström? Jag tror jag låter det vara nu bara som det är.
jag har 630w 650w agg till skiten så det lär funka?

Ladda ned furmark och kör det på högsta inställningarna på burning mode 30-60min, om konstiga börjar hända på skärmen (artefakter) eller skärmen blir rent av svart och grafikdrivrutinen krashar under detta test så vet du att du har en instabil överklockning. Om detta händer under 100c så är det nog pga svält, om det är en bit över 100c så är det nog pga överhettning.

Överklocka grafikkort är inte heller en dans på rosor.

EDIT: om du ens överstiger 95c bör du nog överväga att avbryta dock eftersom kortet kan ta skada.

Permalänk

Tack tack !