Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Inaktiv

Rengöra tangentbord hur?

Trasa doppat i vatten eller hur gör man?

Permalänk
Medlem

Beror på

Vill du bli av med damm fungerar en hårtork utan värme eller tryckluft. Vill du utföra ytlig rengörning kan du använda sprit och tops. Vill du bli av med allt kan du skruva isär tangentbordet. Att ploppa upp tangent för tangent tar för lång tid.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Ja, vill du göra rent ordentligt så räcker det inte med vatten. Ett tangentbord blir det bakterier och annat trevligt på, så det behövs starkare saker. Jag brukar köra med skumrengöring, duk/trasa och tryckluft.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TechWolf:

Ja, vill du göra rent ordentligt så räcker det inte med vatten. Ett tangentbord blir det bakterier och annat trevligt på, så det behövs starkare saker. Jag brukar köra med skumrengöring, duk/trasa och tryckluft.

Och det ger inte kortslutning? Vart köper man skumrengöring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Och det ger inte kortslutning? Vart köper man skumrengöring?

Koppla ur det när du rengör bara. Skumrengöring finns att köpa lite varstans, under massa olika namn.

T.ex. : Peach PA103 Peach Skumrengöring 400 ml

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som hört rykten om att det ska gå att köra ett tangentbord i diskmaskinen, bara man låter det torka helt innan det ansluts igen?

Någon som kan bekräfta / dementera detta?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Diskmaskinen är nog ingen bra ide. Blir jädrigt varmt där inne och tror inte komponenterna mår så bra av detta.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

Tvättmaskin på låg värme utan centrifugering ? ^^

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Bara jag som hört rykten om att det ska gå att köra ett tangentbord i diskmaskinen, bara man låter det torka helt innan det ansluts igen?

Har läst detta också men rent spontant känns det som en dum idé eftersom det blir väldigt varmt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Slöa j*vlar Nej du kan inte pga värme, erga å samt att en diskmaskin är som regel inte direkt ren invändigt.
Så istället för att ta bort skit så kan du likväl lägga en väldigt fin hinna på ditt tgb ifall diskmaskin är nåt år på nacken.

Enda bra rengöring är fram me stjärnmejsel å skruva ner den i minsta möjliga molekyl å rengör med ljummet vatten me lite grön såpa i (alt diskmedel) för att sen torka ordentligt (ej lufttorka pga risk för erga).
Du kan inte misslyckas. Även en fullständig novis lär kunna montera ihop ett "top end" tgb.

Mest jobbigaste tgb jag gjort rent var ett Microsoft Natural Keyboard med onödigt många skruvar så ½ av dem ratades vid ihop-montering

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Slöa j*vlar Nej du kan inte pga värme, erga å samt att en diskmaskin är som regel inte direkt ren invändigt.
Så istället för att ta bort skit så kan du likväl lägga en väldigt fin hinna på ditt tgb ifall diskmaskin är nåt år på nacken.

Enda bra rengöring är fram me stjärnmejsel å skruva ner den i minsta möjliga molekyl å rengör med ljummet vatten me lite grön såpa i (alt diskmedel) för att sen torka ordentligt (ej lufttorka pga risk för erga).
Du kan inte misslyckas. Även en fullständig novis lär kunna montera ihop ett "top end" tgb.

Mest jobbigaste tgb jag gjort rent var ett Microsoft Natural Keyboard med onödigt många skruvar så ½ av dem ratades vid ihop-montering

Jag brukar också göra typ så (med diskmedel och diskborste). Funkar kanon!
Lite OT: Vad är "erga"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bizon:

Lite OT: Vad är "erga"?

Ärg - Wikipedia

Permalänk

Var är dom formpressade plastöverdragen man hade till Amigan?!
Det måste väl finnas fortfarande?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloopy:

´Funderar starkt att testa med mitt gamla tangentbord när jag byter till jul. Bara för att.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Kolla in Kontors-/skolmateriel / Rengöring hos Kjell & Company. Där finns det massor för daglig rengöring.

Jag samlar på gamla tangentbord. För att rengöra ett riktigt smutsigt tangentbord brukar jag:
1. Dammsuga mellan tangenterna. Använder borst-munstycket.
2. Ta bort alla tangenter och släng i en hink med diskmedel där smutsen får luckras upp över natten. Sedan sköljer jag dem i ett durkslag. Sen är det viktigt att man får ut allt vatten, vilket bäst fås mha tryckluft.
3. Skruva isär och duscha av stora plastdetaljer. Skrubba med diskmedel. Skölj. Skaka bort vatten. Låt stå och torka över natten.
4. Torka av mellan elektronik med topz.

Det kan vara farligt att rengöra med T-sprit, för det innehåller lite aceton, som löser upp många plaster. Isopropylalkohol är bättre, men det kan man också behöva vara försiktig med.
Använd framför allt inte Klorin och T-sprit. Tillsammans med värme så kan det bilda kloroform som är ett ännu starkare lösningsmedel, och dessutom hälsoskadligt.

Skrivet av Användarnamnqwer:

Var är dom formpressade plastöverdragen man hade till Amigan?!
Det måste väl finnas fortfarande?!

Det finns till vissa tangentbord. Det ska följa med när man köper ett Filco, och det finns dessutom en kåpa av hårtplast som man kan köpa till. Men, jag tror att det allra mesta och värsta skräpet kommer när man använder tangentbordet med överdraget av.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

En kompis hade nåt som han köpte på teknikmagasinet, "cyber clean".
Det är en slimeboll man trycker på tangenter/ner i springor och det funkade rätt bra.
Fick åtminstone bort det synliga smutset, och det ska tydligen ha en "antibakteriell" effekt.
Går snabbt, men det blir ju inte lika rent som när man plockar isär och rengör bit för bit med diskmedel.
Och det är inte gratis heller, 60 spänn (+ frakt?).

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Bollen tar bort så visst kan dom sätta antibakteriell effekt då de faktiskt försvinner skit, men så länge de finns kvar skit så har de ingen betydelse.
Dom kan ju tagga bollen som "Lätta ditt tgb, gör de mer resistent mot bakterier, lämnar en god doft etc" reklam säljer ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Bollen tar bort så visst kan dom sätta antibakteriell effekt då de faktiskt försvinner skit, men så länge de finns kvar skit så har de ingen betydelse.
Dom kan ju tagga bollen som "Lätta ditt tgb, gör de mer resistent mot bakterier, lämnar en god doft etc" reklam säljer ^^

Nja. Så verkar inte detta fall vara

Ta en titt:
Cyber Clean 75g Innovativ produkt som dödar 99,9% av alla bakterier!

Cyber Clean Cyber Clean 145g Innovativ produkt som dödar 99,9% av alla bakterier!

Måste säga att det nästan är värt, men samtidigt inte :/ Perfekt för bärbara, men chanslös mot nedmontering och ommontering

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Rekordmedlem

Brukar dammsuga mitt rätt ofta, nån gång per dag, så att det inte kommer ner bös, det håller det frächt, jag har även alltid en microfiberdammborste runt datorn, den är bra till att dra åt sig dam från alla delar, monitor, tangentbord, mus, datorlådan o de delar man för stunden håller på med.
Typ den här HARALD NYBORG - vi vill vara billigast!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på följande länk, artikel om hur man rengör tangentbord bra. De går igenom allt från grön slajmboll till diskmaskin:

Bit-tech

Permalänk
Snusfri

Kan ge en liten recension av Cyber Clean:
Beställde mitt för 79:- på netonnet (145grams burken) ink frakt, tog ca 2 dagar att få hem så det var helt klart godkänt.

Tycker det fungerar riktigt bra, dock så kan man få köra över samma ställe ett par gånger för att få bort "skiten", man lixom trycker ut det till en platta, vänder på den och trycker ut igen, sen knådar man ihop till en boll igen och upprepar proceduren, så gör jag iaf och det luktar trevligt om tangentbordet samt att det blir rent

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Jag stoppade tangenterna från ett gammalt HP keyboard i kokande vatten,,,,, dom tappade formen

Permalänk
Medlem

De flesta tangentbord har tangenter av ABS-plast och det smälter vid 100 - 150 grader (beroende på blandingen av A, B och S i plasten).
Endast vissa vintage och exklusiva tangentbord har tangenter i plast som tål såna temperaturer.

Desinficera med handsprit istället. Det brukar bestå av 99% isopropylalkohol.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rapparsven:

Jag stoppade tangenterna från ett gammalt HP keyboard i kokande vatten,,,,, dom tappade formen

Tack för ett gott skratt såhär på fredagkvällen!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

De flesta tangentbord har tangenter av ABS-plast och det smälter vid 100 - 150 grader (beroende på blandingen av A, B och S i plasten).
Endast vissa vintage och exklusiva tangentbord har tangenter i plast som tål såna temperaturer.

Smart du ska va då.

Permalänk

Ni har inte tänkt på vart skiten hamnar nånstans om man kör med CyberClean?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Var kan man köpa sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Var kan man köpa sådant?

Apoteket
Annars gå till macken å köp "tryckluftsbromsvätska" hette förut T-svart 99.98% sprit

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloopy:

Apoteket
Annars gå till macken å köp "tryckluftsbromsvätska" hette förut T-svart 99.98% sprit

Okej najs! Vad heter produkten på apoteket?