Varför har inte GHZ utvecklats hos processorerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

nyttan är att den kan köra fler trådar samtidigt och därför kan fler program köras parallellt. uitöver det så insåg du ju själv att oanvändbar är ett stort begrepp fel då det antyder att processorn är oanvändbar vilket var som sas från start om jag inte miss minner mig att en "i7 är oanvändbar".

och en i7 är inte oanvändbar för något en Svensson håller på med. det kanske finns bättre alternativ men bara för att en processor inte använder alla kärnor och säga att den är oanvändbar är ju helt galet. är din processor oanvändbar för att den inte går på 100% med varje kärna när du sitter och surfar på internet?

för det är exakt samma grej, du har mer kraft att hämta om det skulle behövas. att nu tex en 6 kärnig CPU skulle vara Overkill för det flesta är knappast samma sak som att den blir oanvändbar. så förstår inte vad du babblar om

Han skrev i sitt första inlägg att "6 hjuls drift kan vara oanvändbart" dvs, 6 kärnor kan vara oanvändbart, så nej, han sa inte att hela processorn var oanvändbar.

ja och nej, stora delar kommer ofta vara totalt oanvändbara för en svensson då denna troligen aldrig sysslar med saker som i7an stödjer, så still, det kommer alltid finnas tillfällen då 6 kärnor är oanvändbara.

Sen seriöst, särskrivnings-SM på G eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Han skrev i sitt första inlägg att "6 hjuls drift kan vara oanvändbart" dvs, 6 kärnor kan vara oanvändbart, så nej, han sa inte att hela processorn var oanvändbar.

ja och nej, stora delar kommer ofta vara totalt oanvändbara för en svensson då denna troligen aldrig sysslar med saker som i7an stödjer, så still, det kommer alltid finnas tillfällen då 6 kärnor är oanvändbara.

Sen seriöst, särskrivnings-SM på G eller?

okej om vi ska gå tillbaka till starten om så finns det bilar som har 6 hjul som funkar utmärkt. finns tex
http://carimages1.everycarlisted.com/YPA-8224/100001_1.jpg

kommer inte ihåg vad skiten heter med tror det är king nått. den har två bakjul på båda sidorna och använder dom för att få bättre fäste tex offroad. den är knappast oanvändbar men inte optimal om du vill åka jättefort. utöver det finns det en hel del militäriska träng fordon som har mer än 4 hjul för att kunna ta sig fram på fler ställen.

och som jag skrev tidigare är din processor "oanvändbar" bara för att den inte går på 100% load hela tiden? för om inte är det exakt samma sak. du har extra hästkrafter till förfogande om det skulle behövas.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

okej om vi ska gå tillbaka till starten om så finns det bilar som har 6 hjul som funkar utmärkt. finns tex
http://carimages1.everycarlisted.com/YPA-8224/100001_1.jpg

kommer inte ihåg vad skiten heter med tror det är king nått. den har två bakjul på båda sidorna och använder dom för att få bättre fäste tex offroad. den är knappast oanvändbar men inte optimal om du vill åka jättefort. utöver det finns det en hel del militäriska träng fordon som har mer än 4 hjul för att kunna ta sig fram på fler ställen.

och som jag skrev tidigare är din processor "oanvändbar" bara för att den inte går på 100% load hela tiden? för om inte är det exakt samma sak. du har extra hästkrafter till förfogande om det skulle behövas.

Som sagt, stor skillnad på processor och processorkärnor...

Amywho, känns som en dead end det här.

Slutsats, jag har rätt du har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

när skulle 6 kärnor vara oanvändbart? tycker du överdriver något fruktansvärt just nu.

(fast du kommer säkert komma upp med ett extremt exempel som 0.0001% av alla dator användare nånsin kommer stöta på)

kan va så ja. men om jag köper en 6 kärnig processor och bara använder den i program som stödjer tex 4 eller till och med kanske 2 kärnor? då hjälper inte dom resterande kärnorna ett enda dugg. å vad jag vet är det inte allt för många spel eller program som brukar kunna utnyttja alla 6 kärnor.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

kan va så ja. men om jag köper en 6 kärnig processor och bara använder den i program som stödjer tex 4 eller till och med kanske 2 kärnor? då hjälper inte dom resterande kärnorna ett enda dugg. å vad jag vet är det inte allt för många spel eller program som brukar kunna utnyttja alla 6 kärnor.

Det kommer väl antagligen stöd efter processorerna ?

Och typ varenda 3D program o.s.v stödjer väl 6 kärnor om inte mer?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Renderingsprogram stödjer mer än 6, stödjer så många som de kan få tag på.

De kärnorna som inte behövs för just den grejen du gör nu kan göra annat i bakgrunden you know-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Som sagt, stor skillnad på processor och processorkärnor...

Amywho, känns som en dead end det här.

Slutsats, jag har rätt du har fel

det vi diskuterar från början

"Utöver att själva processorerna har blivit betydligt mer effektiva per klockcykel har värsting processorn i dagsläget (i7 980x) 6 processorer, vilket i detta fall kan beskrivas som 6-hjulsdrift.. optimalt i rätt miljö oanvändbart i andra."

6 kärnor är inte oanvändbara då loaded sprids ut över de 6 kärnorna, plus dom flesta människor sitter med mer än 1 program igång samtidigt. och det du säger är lika logiskt som att säga att en dator blir oanvändbar för att man skulle ha 8 gig i ram. bara för att man inte använder all prestanda hela tiden som finns att nå så betyder det inte att en datorn är obrukbar. titta upp vad ordet obrukbar betyder.

slutsats du talar i nattmössan jag har rätt?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

kan va så ja. men om jag köper en 6 kärnig processor och bara använder den i program som stödjer tex 4 eller till och med kanske 2 kärnor? då hjälper inte dom resterande kärnorna ett enda dugg. å vad jag vet är det inte allt för många spel eller program som brukar kunna utnyttja alla 6 kärnor.

du tar förgivet att man använder ett program åt gången. vilket dom flesta människor inte gör.
fördelen med att tex ha 2 kärnor till om ditt program bara stödjer 2 eller 4 kärnor är att du har 2 kärnor till att sköta bakrund processer. (vet att det inte riktigt funkar så om man inte sätter affinity) men låt oss säga du renderar nått och programet du använder bara kör på 4 kärnor då kan du fortfarande surfa och etc utan att tycka datorn blir det minsta slö iallafall. ----->Profit?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

det vi diskuterar från början

"Utöver att själva processorerna har blivit betydligt mer effektiva per klockcykel har värsting processorn i dagsläget (i7 980x) 6 processorer, vilket i detta fall kan beskrivas som 6-hjulsdrift.. optimalt i rätt miljö oanvändbart i andra."

6 kärnor är inte oanvändbara då loaded sprids ut över de 6 kärnorna, plus dom flesta människor sitter med mer än 1 program igång samtidigt. och det du säger är lika logiskt som att säga att en dator blir oanvändbar för att man skulle ha 8 gig i ram. bara för att man inte använder all prestanda hela tiden som finns att nå så betyder det inte att en datorn är obrukbar. titta upp vad ordet obrukbar betyder.

slutsats du talar i nattmössan jag har rätt?

haha, ja det sista var ett försök till humor, vilket tydligen inte uppfattades.

Har aldrig sagt att datorn var obukbar, inte heller processorn. Säger dock att de kärnor som inte används är obrukbara när ett program som endast kan nyttja en kärna endast utnyttjar just en kärna. t ex ett spel som endast nyttjar 2 kärnor så är ju de andra kärnorna obrukbara då spelet endast stödjer just två kärnor.

ja, nu kommer du säga något med "fler program så sprids loaden" osv. Men nej, jag håller inte med, jag har t ex inte särkilt många program igång när jag spelar utöver opera och msn/skype, eller annars heller för den delen, då det enda jag gör med min dator är att spela. Inget som kräver särkilt mycket kraft och resterande kärnor blir alltså obrukbara då jag inte kan använda dem eftersom spelet jag spelar endast nyttjar två kärnor.

i mitt fall skulle alltså många kärnor och myånga av de egenskaper som en 980x ha vara just obrukbara!

Skulle jag däremot sitta med en miljard program, eller för den delen bara sex tunga program, så ja, då utnyttjas alla kärnor och samtliga kärnor är då brukbara.

Anywho, som jag sa tidigare, detta känns lite som en dead end, och jag är ganska känd för att vara envis, men vill du fortsätta försöka övertyga mig så är du välkommen

Min bestämda uppfattning är dock:

jag har rätt, du har fel!

(humor, ok)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

haha, ja det sista var ett försök till humor, vilket tydligen inte uppfattades.

Har aldrig sagt att datorn var obukbar, inte heller processorn. Säger dock att de kärnor som inte används är obrukbara när ett program som endast kan nyttja en kärna endast utnyttjar just en kärna. t ex ett spel som endast nyttjar 2 kärnor så är ju de andra kärnorna obrukbara då spelet endast stödjer just två kärnor.

ja, nu kommer du säga något med "fler program så sprids loaden" osv. Men nej, jag håller inte med, jag har t ex inte särkilt många program igång när jag spelar utöver opera och msn/skype, eller annars heller för den delen, då det enda jag gör med min dator är att spela. Inget som kräver särkilt mycket kraft och resterande kärnor blir alltså obrukbara då jag inte kan använda dem eftersom spelet jag spelar endast nyttjar två kärnor.

i mitt fall skulle alltså många kärnor och myånga av de egenskaper som en 980x ha vara just obrukbara!

Skulle jag däremot sitta med en miljard program, eller för den delen bara sex tunga program, så ja, då utnyttjas alla kärnor och samtliga kärnor är då brukbara.

Anywho, som jag sa tidigare, detta känns lite som en dead end, och jag är ganska känd för att vara envis, men vill du fortsätta försöka övertyga mig så är du välkommen

Min bestämda uppfattning är dock:

jag har rätt, du har fel!

(humor, ok)

du har fortfarande fel för obrukbara betyder att dom inte går att använda och det är DET jag har suttit och pratat om hela tiden

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

du har fortfarande fel för obrukbara betyder att dom inte går att använda och det är DET jag har suttit och pratat om hela tiden

Jaha, du har suttit och smetat in dig på bagateller

Tja, dom finns ju där, fungerar och är redo att nyttjas, så ja där ger jag dig rätt, ur den synvikeln är dem BRUKBARA.

MEN, ur t ex spelets "synvinkel" så är kärnorna obrukbara. Spelet har endast stöd för två kärnor och för spelets del kommer därför dessa kärnor alltid vara obrukbara.

Skulle jag vara riktigt elak nu skulle jag säga att det är det jag menat hela tiden, men det kan jag inte påstå. Jag kan å andra sidan inte heller påstå att jag menat just det du säger heller så

Men men, vill du ha ett rätt för det så sure, du kan få en guldstjärna i kanten
Du får dock öva på dina formuleringar då det känns som att du kunde fått fram det för ett par tretti-förtti sidor sedan (ja jag vet det är bara 2 sidor, notera, humorn igen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Han skrev i sitt första inlägg att "6 hjuls drift kan vara oanvändbart" dvs, 6 kärnor kan vara oanvändbart, så nej, han sa inte att hela processorn var oanvändbar.

ja och nej, stora delar kommer ofta vara totalt oanvändbara för en svensson då denna troligen aldrig sysslar med saker som i7an stödjer, så still, det kommer alltid finnas tillfällen då 6 kärnor är oanvändbara.

Sen seriöst, särskrivnings-SM på G eller?

den är fortfarande inte obrukbar då du kan ändra vilka kärnor den ska använda genom att ställa in affinity

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

den är fortfarande inte obrukbar då du kan ändra vilka kärnor den ska använda genom att ställa in affinity

Och nu börjar vi plötsligt citera två dagar gamla inlägg?...

Permalänk
Medlem

kan man få fråga om vilken är den högst klockade processorn som kommit ut i produktion ? visst fanns det någpn p4 på 3,7 - 3,8 ghz ?

edit : http://ark.intel.com/Product.aspx?id=27510&processor=&spec-co... , aldrig hört talas om denna, 4,0ghz p4 men kanske blev lämnad därhän pga värmeproblem ?

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Och nu börjar vi plötsligt citera två dagar gamla inlägg?...

råkade citera fel inlägg my bad. men hur du än vänder och vrider på det kan du inte få det till att den blir Obrukbar.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

okej om vi ska gå tillbaka till starten om så finns det bilar som har 6 hjul som funkar utmärkt. finns tex
http://carimages1.everycarlisted.com/YPA-8224/100001_1.jpg

kommer inte ihåg vad skiten heter med tror det är king nått. den har två bakjul på båda sidorna och använder dom för att få bättre fäste tex offroad. den är knappast oanvändbar men inte optimal om du vill åka jättefort. utöver det finns det en hel del militäriska träng fordon som har mer än 4 hjul för att kunna ta sig fram på fler ställen.

och som jag skrev tidigare är din processor "oanvändbar" bara för att den inte går på 100% load hela tiden? för om inte är det exakt samma sak. du har extra hästkrafter till förfogande om det skulle behövas.

Inte för att vara petig men den bilen är bara 4x4 med dubbelmontage bak.
Denna är däremot 6x6 http://www.4x4offroads.com/image-files/blue-lagoon-6x6.jpg

Visa signatur
Permalänk

Folk verkar inte kunna skilja på:
*De flesta program kör x antal trådar vilket fördelas över kärnorna av OS.
*Fall där applikationen är skriven så att fler kärnor ger ökad prestanda.

Om man inte får ökad prestanda, så är det ändå helt fel att säga att applikationen inte kan utnyttja eller stödjer x antal kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Inte för att vara petig men den bilen är bara 4x4 med dubbelmontage bak.
Denna är däremot 6x6 http://www.4x4offroads.com/image-files/blue-lagoon-6x6.jpg

han pratade om att en bil med 6 hjul skulle vara oanvändbara inte att den skulle ha 3 hjul axlar

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

han pratade om att en bil med 6 hjul skulle vara oanvändbara inte att den skulle ha 3 hjul axlar

Aha. Sorry. Missuppfattade det hela

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Aha. Sorry. Missuppfattade det hela

ingen fara dock tror jag att SM-Lod eller vad han hette bara håller på och trollar eller vägra kunna erkänna att han har fel för att han är rädd att "lose face"

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Måste ändå hålla med snubben, det finns fall då 6 kärnor är oanvändbara...om man kör DOS

EDIT: Eller snarare att 5/6 kärnor är oanvändbara när man kör DOS, eller win95 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

ingen fara dock tror jag att SM-Lod eller vad han hette bara håller på och trollar eller vägra kunna erkänna att han har fel för att han är rädd att "lose face"

haha, personangrepp here we come!

har inget emot att erkänna att jag har fel, dock ser jag inte detta som ett sådant fall.

Tror inte riktigt vi tänker på samma sätt, men som tidigare sagt så känns det inte så överdrivet viktigt för mig att du förstår hur jag tänker endå så!

Och för sista gången, jag menar INTE att kärnorna är obrukbara ur den aspekten att dem INTE FUNGERAR, jag menar att kärnorna är obrukbara ur den aspekten att spelet i fråga INTE KAN ANVÄNDA DEM.

Skulle det vara så att det faktiskt finns en skillnad så är du mer än välkommen att förklara det, men då får du göra det på ett annat sätt, för att säga "dem är fortfarande inte obrukbara" har du gjort de senaste3-5 inläggen och jag anser fortfarande inte att du har rätt, även om du skulle säga det 5 gånger till

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

haha, personangrepp here we come!

har inget emot att erkänna att jag har fel, dock ser jag inte detta som ett sådant fall.

Tror inte riktigt vi tänker på samma sätt, men som tidigare sagt så känns det inte så överdrivet viktigt för mig att du förstår hur jag tänker endå så!

Och för sista gången, jag menar INTE att kärnorna är obrukbara ur den aspekten att dem INTE FUNGERAR, jag menar att kärnorna är obrukbara ur den aspekten att spelet i fråga INTE KAN ANVÄNDA DEM.

Skulle det vara så att det faktiskt finns en skillnad så är du mer än välkommen att förklara det, men då får du göra det på ett annat sätt, för att säga "dem är fortfarande inte obrukbara" har du gjort de senaste3-5 inläggen och jag anser fortfarande inte att du har rätt, även om du skulle säga det 5 gånger till

om du kör ett program åt gången på din dator men efter som du har windows/linux/etc så körs det bakrunds processer det är inte så att den ligger magiskt på 0,000000000000000000% i belastning medans dom andra kärnorna ligger på 80%+

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Måste ändå hålla med snubben, det finns fall då 6 kärnor är oanvändbara...om man kör DOS

EDIT: Eller snarare att 5/6 kärnor är oanvändbara när man kör DOS, eller win95 mm.

och det är ett sannolikt allternativ i dagens värld?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

och det är ett sannolikt allternativ i dagens värld?

Nej

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

jag menar att kärnorna är obrukbara ur den aspekten att spelet i fråga INTE KAN ANVÄNDA DEM.

Detta fall stämmer om spelet kör färre trådar än antalet kärnor, så starta ett rätt så nytt spel och ta en titt i aktivitetshanteraren.
Hur många trådar ser du för den aktuella processen ?

Så länge antalet trådar för en process är lika med eller fler än antalet kärnor, så är det helt fel att säga att spelet inte kan använda dem.

Spelet må va skrivet så att man inte får någon ökad prestanda med flera kärnor, men det är helt annan sak och bör inte blandas ihop med något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

om du kör ett program åt gången på din dator men efter som du har windows/linux/etc så körs det bakrunds processer det är inte så att den ligger magiskt på 0,000000000000000000% i belastning medans dom andra kärnorna ligger på 80%+

Som sagt, ja, ur den aspekten har du helt rätt, har sagt det ett par gånger och jag säger fortfarande att det är korrekt.

Det är dock fortfarande inte det jag pratar om men du vill tydligen inte se det så vi struntar helt enkelt i det eftersom din brist på splitvision verkar vara total!

Citat:

Detta fall stämmer om spelet kör färre trådar än antalet kärnor, så starta ett rätt så nytt spel och ta en titt i aktivitetshanteraren.
Hur många trådar ser du för den aktuella processen ?

Så länge antalet trådar för en process är lika med eller fler än antalet kärnor, så är det helt fel att säga att spelet inte kan använda dem.

Spelet må va skrivet så att man inte får någon ökad prestanda med flera kärnor, men det är helt annan sak och bör inte blandas ihop med något annat.

Hmm, ja du kanske har rätt! Du verkar också ha uppftattat mitt åsiktstagande på ett mer korrekt sett men jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med i det du säger.

Att de flesta nya spel lirar väl med 4 kärnor är jag medveten om, men om vi tar ett spel/program som har ett officielt "stöd" för endast två kärnor, kan det fortfarande "tråda" till fler än 2 kärnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

om du tänker efter går inte ram i Ghz utan typ standard DDR3 är väll 1600Mhz nu så jag skulle nog säga att ram utvecklas långsammare än processorer.

1000MHz = 1GHz.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

ja du, 6 kärnor är totalt oanvändbart när du använder ett program som bara nyttjar 1, 2, 3, 4 eller 5 kärnor, så ja, säger ju sigsjälvt!

Sure, oanvändbar i sin rätta mening är väl att tumma lite på "reglerna" men faktum kvarstår ju trots allt att 6 kärnor är oanvändbara när programmet inte nyttjar 6 kärnor.

Nota även att det är en avsevärd skillnad på att 6 KÄRNOR är oanvändbara och att säga att PROCESSORN är oanvändbar, vilket verkar vara det du uppfattat det hela som

Öppna aktivitetshanteraren. Om du bara har en enda process igång så är jag beredd att hålla med dig. Har du 6 eller fler uppmanar jag dig att tänka om.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

1000MHz = 1GHz.

i dont see your point, ram minnen har fortfarande utvecklats långsammare. är väll cirka 7-10 år sen processorer låg på 1,6 Ghz

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |