EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

lol that made my day

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Det här var ju surt, men ruggigt lägligt måste jag säga. Beställde nya grejer några timmar innan dom gick ut med det här, turen är dock att jag inte betalat ännu. Vad som är otroligt tråkigt är ju det faktum att man får vänta igen...

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Undra om priserna kommer sänkas nu :p?

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Det har ju varit mycket av: "Köp moderkort nu! Dyrare moderkort att vänta 2011" den senaste tiden.

Permalänk

vilken galenskap det blev, folk verkar helt galna, det är inte så att jorden brinner: "Enligt än så länge obekräftade uppgifter höll Intel ett internt möte under eftermiddagen. Där framkom det att risken för att felet uppstår är ganska liten, 5-15 procent av datorsystemen påverkas inom loppet av två år." stämmer detta så kommer knappast vi entusiaster märka nått som byter hårdvara relativt ofta.

redan läst om ett par som i "panik!!!" stängt av sin dator. det verkar inte som att datorn börjar brinna direkt...om denna nyhet hade kommit om ett halvår istället så tror jag ingen hade märkt någon skillnad och endast en marginellt högre RMA på just dessa kretsar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av denad:

Men sjukt kasst av intel att något sånt här fått gå igenom alla kontroller.

Eftersom det var ett långsiktigt fel så var det svårt för intel att hitta felet direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

För folk som har asrock p67 extreme 4 , ska finnas 4 st sata 3 6gb/sec portar. De är vita om jag inte minns fel. Så koppla in era grejor i dessa om ni har detta kort , borde väl lösa problemet tills vi får nya kort av inet

Japp, blir till att ha lite is i magen.
Tror du att dom skickar ut nya kort automatiskt, eller ska man slänga iväg ett mail, tror dom har rätt mycket att göra nu, så jag avaktar....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Om nu allt stämmer att SATA 6Gbps portarna fungerar, vilket jag utgår från i och med informationen, då betyder det att jag iaf kan ha 4 SATA enheter på mitt moderkort. DVD-spelaren är orelevant och kan lika gärna vara kopplad i en SATA 3Gbps port eller urkopplad helt. I och med det är jag nog ändå glad att jag hann köpa ett system innan detta (var redigt trött på mitt tidigare) och får invänta ett nytt moderkort istället. Fast hade givetvis hellre fått felfria produkter direkt för att slippa ha isär systemet. Skulle väl komma mer info under dagen så får väl se vad det kan vara.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Frågan är hur deras 5-15% av datorsystem kommer påverkas. Räknar dom med att 5-15% av de som köper ett moderkort har fler än två enheter och måste använda de portar som blir defekta eller är det 5-15% av dom som faktiskt använder dom defekta portarna som blir drabbade. Det är trots allt en stor skillnad på det förstnämnda och det sistnämnda.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Bara jag som blir skadeglad av detta och tycker det är rätt åt Intel? Tänker mest på när Intel blev fällda i EU-domstolen för sitt sätt att konkurrera med AMD.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/intel-doms-till-11-milja...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Hade lika gärna kunnat vara AMD.

Jaså...nej tror inte det!:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jaså...nej tror inte det!:)

Det kunde det faktiskt ha vart.
Men det känns bättre att det hände intel.
Om AMD tar tillfället i akt och satsar lite extra på marknadsföring
nu, så kommer de komma ikapp lite iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Anand har uppdaterad info: http://www.anandtech.com/show/4143/the-source-of-intels-cougar-point-sata-bug

Citat:

The problem in the chipset was traced back to a transistor in the 3Gbps PLL clocking tree.
[..]
The fact that the 3Gbps and 6Gbps circuits have their own independent clocking trees is what ensures that this problem is limited to only ports 2 - 5 off the controller.
[..]
You can coax the problem out earlier by testing the PCH at increased voltage and temperature levels. By increasing one or both of these values you can simulate load over time and that’s how the problem was initially discovered. Intel believes that any current issues users have with SATA performance/compatibility/reliability are likely unrelated to the hardware bug.

One fix for this type of a problem would be to scale down the voltage applied across the problematic transistor. In this case there’s a much simpler option. The source of the problem is actually not even a key part of the 6-series chipset design, it’s remnant of an earlier design that’s no longer needed. In our Sandy Bridge review I pointed out the fair amount of design reuse that was done in creating the 6-series chipset. The solution Intel has devised is to simply remove voltage to the transistor. The chip is functionally no different, but by permanently disabling the transistor the problem will never arise.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1M3R:

Står ju såhär i nyheten:
"Bolaget uppskattar att det inträffade kommer att orsaka kostnader för 700 miljoner dollar. Samtidigt väntas intäkterna i det första kvartalet minska med cirka 300 miljoner dollar."

"uppskattar" brukar du tro att världen går under när Aftonbladet.se skriver det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Fast, varför, när jag tänker på det.. Är det så svårt att åtgärda felet tro? Jag menar det är ändå en del pengar i varje kort...

Nej, men det är dyrt som fan att skicka tillbaka alla miljoner moderkort till taiwan och laga dem. Blir någoit fel som i detta fallet så slängs det garanterat...

Guitarr-hero tillverkarna slängde hundratusentals nya guittarheros rätt på soptippen för att de tillverkat för många och det var billigare att tillverka nya än att betala lagerkostnader för de gamla. Billigare att slänga allt än att rea ut det till och med..

Ganska givet att moderkorten kastas, antagligen direkt från butikerna..

Fan till och med splitter nya PS3s slängs direkt ifall pappkartongen den ligger i är lite trasig:P (En kompis jobb)

Permalänk
Medlem

Kanske kan rea ut dom "dåliga" då för en billig peng utan garanti Lite gambling

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

men vilken timing.....ska ju köpa ny dator snart

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Verkar totalt orimligt, Intel snackar om 5-10% risk vid aktivt användande över 2 år.

Det kommer inte bli fel på diskarna, det blir eventuellt fel på en(eller alla?) SATA 3Gbit-port, det kommer gå långsammare och till slut kommer inte disken att hittas. Men det är ju bara att byta port så fungerar det.

Enda sättet att någon data skulle förstöras är om porten skulle sluta fungerar samtidigt som man sparar något på hårddisken.

Jag ångrar inte att jag köpte SB, det var ett mycket bättre köp än en långsam AMD-processor eller annan föråldrad teknik (1366/1156). Synd att jag behöver fler än de fyra 6GBit/s-portarna på moderkortet, men blir det några problem så har jag ett kontrollerkort att köra med.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Det kommer inte bli fel på diskarna, det blir eventuellt fel på en(eller alla?) SATA 3Gbit-port, det kommer gå långsammare och till slut kommer inte disken att hittas. Men det är ju bara att byta port så fungerar det.

Enda sättet att någon data skulle förstöras är om porten skulle sluta fungerar samtidigt som man sparar något på hårddisken.

Jag ångrar inte att jag köpte SB, det var ett mycket bättre köp än en långsam AMD-processor eller annan föråldrad teknik (1366/1156). Synd att jag behöver fler än de fyra 6GBit/s-portarna på moderkortet, men blir det några problem så har jag ett kontrollerkort att köra med.

Huga huuuga 1366 och 1156, HELT föråldrad teknik, verkligen :~>

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Gäller detta också oss som har köpt SB redan eller gäller det dom nya leveranserna av SB ?

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabola:

Gäller detta också oss som har köpt SB redan eller gäller det dom nya leveranserna av SB ?

De har inte tillverkat nya moderkort än, de som skickas nu har samma fel, även om risken på fel låg på runt 5-15% över 2 års användande

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fabola:

Gäller detta också oss som har köpt SB redan eller gäller det dom nya leveranserna av SB ?

Gäller alla SB moderkort som har tillverkats fram till i dag.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig. Det kan vara nyttigt med en diskcrash! För de som inte vet värdet av backup..

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett ASRock Extreme6 med 6st 6Gb portar. Innebär detta att jag är relativt safe förutsatt att jag endast använder dessa?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Återupptar rapporteringen nu, inväntar officiell info från Asus, Gigabyte och MSI.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Detta som är risken med att ha den senaste hårdvaran.
Minns när mitt sprillans nya Riva TNT kort inte ville jobba med mitt AMD system...tog forever att få det fixat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Återupptar rapporteringen nu, inväntar officiell info från Asus, Gigabyte och MSI.

Ni har ingen info från AsRock att invänta ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av skog1s:

Ni har ingen info från AsRock att invänta ?

Förmodligen kommer alla moderkortstillverkare gå ut med ungefär samma information eftersom det är Intel som håller i spakarna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Verkar totalt orimligt, Intel snackar om 5-10% risk vid aktivt användande över 2 år.

Jag har haft diskstrul samma dag jag installerade windows och det gällde på båda de första ominstallationerna. Med tanke på hur många andra som haft diskproblem i denna tråd så är jag tveksam till de låga siffrorna.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av meleth:

Jag har haft diskstrul samma dag jag installerade windows och det gällde på båda de första ominstallationerna. Med tanke på hur många andra som haft diskproblem i denna tråd så är jag tveksam till de låga siffrorna.

Risken är ju att det här är väldigt optimistiskt tolkat. Hade jag suttit på en av Sandy Bridge brädorna hade jag kollat alla SATA sladdar bums, vare sig man uppmärksammat fel eller ej. I alla fall tills vidare.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro