Natur A laboration. Önskar snabb input!
Hej! Tänkte se om man kunde få lite snabb input av någon kunnig.
Jag har fått i uppgift att utföra ett experiment där jag ska undersöka vad som händer levande organismer när de utsätts för försurning, samt inte har tillgång till "mat". jag har lite inlärningssvårigheter så jag tänkte bara höra om jag förstått det hela rätt.
metod:
Ett paket jäst upplöses i 6 dl vatten och delas upp mellan 3 flaskor á 50 cl.
Flaska 1 tillsätts 0,5 dl vatten samt 2 msk socker.
Flaska 2 tillsätts 0,5 dl ättiksprit samt 2 msk socker.
Flaska 3 tillsätts bara 0,5 dl vatten.
Sedan skulle ballonger träs på alla 3 flaskor, och sedan observeras under 3 timmar.
Resultat: Ballongen på flaska 1 var den enda som fylldes.
Så som jag förstår det käkade jästen upp sockret i flaska 1 och bildade således koldioxid ur förbränningen. Men en del av koldioxiden löstes i vattnet och bildade kolsyra. Så, var det kolsyran eller koldioxiden som fyllde ballongen? De enda källor jag hittade snackade i så rörande termer att jag bara blev mer förvirrad. >_<
Sedan antar jag att ättikan var till för att demonstrera hur försurning dödar organismen = ingen koldioxid bildades i flaska 2. Och i flaska 3 blev det ingen näring till jästsvampen = ingen koldioxid här heller, därför hände inget med ballongerna. Har jag missat något? jag såg även att jästlösningen "sjönk" i flaska 2 och 3. Kan man förklara detta som att jästsvampen dog helt enkelt tro?
Jag kan tyvärr inte fråga läraren då jag tänkt göra färdigt detta under helgen (deadline söndag kväll).