Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad kan jag göra för att höja prestandan utan att sänka grafiken?

Permalänk
Medlem

Vad kan jag göra för att höja prestandan utan att sänka grafiken?

Hej!

Köpte en ny dator förra veckan, plockade ihop från inet som byggde ihop den:

Asus p7p55d le moderkort
Sparkle GeForce GTX 285
i5 750
Corsair 2x2048mb ram
650w nätagg, corsair där med om jag inte misstar mig.

Jag är inte så jävla duktig på själva burken, spela spelen är mer min grej
Och vet inte riktigt om jag har hamnat i rätt kategori (väldigt ny här på sweclockers).

Jag kör Just Cause 2 nu och kör allt på högsta, men får inte så bra fps då. Kör med 16x AA och 1920x1080. Stänger jag av AA helt så laggar det inget alls. Måste jag överklocka för att kunna köra bättre eller skaffa ett till kort å köra SLI?

Undrar också vad som menas med SSAO i grafikinställningarna.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Om du bör skaffa ny utrustning för att förbättre prestandan är upp till dig. Beroende på spel så beror det på om det är CPU eller GPU som måste bli bättre. Om du vill kunna köra med AA i detta fallet är det SLI som gäller, och då hade jag skaffat en CPUkylare så att du kan klocka lite med

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Stäng av SSAO så får du bättre FPS. och 16xAA? Eh... wut! 2x räcker gott och väl för den upplösningen. Fast spelet har dålig mus-optimering eller nåt, musen blir som sirap redan vid 45fps.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

angående AA så kan vi inte se mer än 8x ?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Krävande med sådär mycket AA, sen känns det lite snålt med 2 gb minne till den där burken imo!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RalleRalle
Krävande med sådär mycket AA, sen känns det lite snålt med 2 gb minne till den där burken imo!

2x2gb

Permalänk
Medlem

Re: Vad kan jag göra för att höja prestandan utan att sänka grafiken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KViq

Och vet inte riktigt om jag har hamnat i rätt kategori (väldigt ny här på sweclockers).

Jag kör Just Cause 2 nu och kör allt på högsta, men får inte så bra fps då. Kör med 16x AA och 1920x1080. Stänger jag av AA helt så laggar det inget alls. Måste jag överklocka för att kunna köra bättre eller skaffa ett till kort å köra SLI?

Undrar också vad som menas med SSAO i grafikinställningarna.

Tacksam för svar!

Välkommen till sweclockers
Menar du 16x AF eller AA?

Stäng av SSAO helt och sätt skuggorna på medium så kommer du troligtvis inte har några bekymmer med fps;n (lag är något helt annat)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

16 AA är way overkill... Om du inte menar AF som ovanstående säger.

2-4x, mer är helt onödigt.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RalleRalle
Krävande med sådär mycket AA, sen känns det lite snålt med 2 gb minne till den där burken imo!

Har 2x2gb som någon svarade

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Välkommen till sweclockers
Menar du 16x AF eller AA?

Stäng av SSAO helt och sätt skuggorna på medium så kommer du troligtvis inte har några bekymmer med fps;n (lag är något helt annat)

Tackar!
Menar 16xAA, Själv ser jag faktiskt ingen skillnad om jag har 16x eller 8x (vill bara ha det högsta för det borde vara snyggast! ^^)
SSAO har med konturen på objekt vid nära håll, am i right?

Tack för alla svar hörrni, ska pröva med att sänka AA till 2x alternativt 4x

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KViq

Tackar!

SSAO har med konturen på objekt vid nära håll, am i right?

Tack för alla svar hörrni, ska pröva med att sänka AA till 2x alternativt 4x

SSAO ger som skuggor runt konturerna på objekt, fast ibland kan det förstöra spelet mer än hjälpa till att få det att se bättre ut.

Och du gör rätt, kör på 2-4x i den upplösningen! 4 om du är petig.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Jag har ett tips du inte sett innan i tråden:

Sänk AA, ordentligt om det behövs.

Spela och ha kul.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
angående AA så kan vi inte se mer än 8x ?

Helt individuellt. Vissa tycker nog 16xAA inte är tillräckligt, andra bryr sig inte ens om ens att ha 2xAA.

OP, pröva sänka AA. Du har extremt högt värde vilket oftast kräver flera grafikkort, pröva 2xAA eller 4xAA som högst.