Permalänk
Medlem

HTPC/Filserver

Hej, Skulle vilja ha tips råd och hjälp för att komponera en ny burk. Har tänkt att använda den som HTPC/filserver. Har idag en ASRock ION 330 med externt tv-kort och en liten NAS på 1 tb tillsammans med en extern hdd på 500 gb.

Upptäcker att det börjar bli dåligt med lagring och skulle därför behöva något likvärdigt som ovan, fast med mer utrymme samt möjlighet till att utöka hdd´s vartefter som det krävs.

Jag har aldrig satt ihop något själv innan och har dålig koll på vad som är nödvändigt/kompatibelt, är nedanstående realistiskt för mina behov eller har någon några bättre alternativ.

Såklart så vill jag att det ska vara så billigt som möjligt utan att vara skitprodukter...

1x Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB
DDR2-minnen 850:-

1x Fractal Design Array 300W (Svart) Mini-ITX-chassin 1 395:-

2x Samsung EcoGreen F2 HD154UI 32MB 1.5TB 3,5 tums S-ATA-hårddiskar 919:-

1x Zotac NM10-DTX WiFi Moderkort med integrerad CPU 1 306:-

Jag har tänkt att ha win7 på den och köra nätverksdelning till PS3or och laptops i hushållet.

Som HTPC ska jag använda den till:

WMC (TV-tittande och Mediabrowser)
Mediacentermaster
iTunes
Spotify
Voddler (kanske, inte növändigt)
Torrents
Mindre surfning

Eventuellt så skulle jag vilja kunna köra PMS (Playstation media server) för att streama till PS3orna, men frågan är om det är möjligt... Ingen nödvändighet i detta dock.

Vad sägs?

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut absolut, ska bygga en liknande förrutom en grymt viktig sak, iallafall för min del.

Kör nu med en Fujitsu home server och en separat Asrock ion burk, och jag säger aldrig mer en Atom, hur kraftfull den än är.

Kommer köra

istället, då det är betydligt mer kraft och True-HD med den prollen

fast efter lite läsning kommer det nog bli
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=556930
som moderkort istället för zotac

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s