Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Bästa CPU kylaren ?

Hej vilken är idag den bästa cpu kylaren ? ska köpa ny kylare till min I7 930 och funderar på vilka som är bra och vilka som är skräp vore hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig i rätt rikting. Dom kylarna som jag har kolla på är dessa. Chassit jag kör med är Antec P182/3
1 ZALMAN CNPS9900
2 CORSAIR HYDRO SERIES H50
3 NOCTUA NH-U12P SE2

Hoppas det finns några som är lite mera kunniga än mig och som har lust att hjälpa mig

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

Går man på rubriken så ligger nog NH-D14 på top 3. Fins ett par till i den vicktklassen.

Har den och NH-U12P så den är klart vassare.

Permalänk
Medlem

Har en H50 och den presterar sjukt bra tycker jag.

System i min sign: I5-750 @ 4,0ghz 1,37v Idle: 28grader

Den är både tyst, relativt billig, snygg, kyler jätte bra.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Har H50 själv. Är ju extremt tyst och kyler bra. Men för samma pris har ju noctua sin värsting, som kyler bättre, dock fyller den ju upp hela chassit.. Hade jag valt hade jag kört på H50! Tar ingen platts, är tyst och kyler bra!. Blir mycket snyggare i datorn med. Dock ligger väl noctuas någon grad lägre i load

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

Har en D-14. Kyler min E8200@3800mhz passivt och loadar på 50-60c.

Kör man med fläkt på D-14 så kyls även dina Ramminnen och nordbryggan samt din mosfet. Visst D-14 är gigantisk men den är riktigt stabil!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Kör corsair. Den tar inte mycke plats. Den ser bra ut. Kyler bra. Särskilt med Push and pull.

Jag är inte sådär jätte intresserad av att sätta ditt en CPU kylare på närmare 1kg och som tar upp enorm plats även om de nu skulle kyla 1 eller 2 grader mer

Kör min i5 750 på 1.34 V å max load ligger den på 70 cirkus

38 Idle

Permalänk
Medlem

NH-D14 är överlag 6-8C bättre än H50 i push-pull på en i7 i 3.8-4.2Ghz. Så det rör sig om mer än några grader.

Jag har också som någon här sa monterat min så den kylare mosfetsen bakom genom att sätta 140mm fläkte hela vägen ner och det kyler även x58 chipet via heatpipen som går från x58 chipet till mosfetskylaren.

Det uppnår man varken med H50 eller NH-U12P. Så klar fördel. Ger även ett luftdrag över ramminnena som inte är helt fel heller.

EDIT:
Tidigare tråd.
Istället för att upprepa samma debbat så kan ni ju kika i den.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9188...
Finns länkar på tester på både första och andra sidan.

Permalänk
Medlem

Corsair H50 verkar ju vara grym på kylning det ända som fick mig att haja till var att man är tvungen att stänga av Moderkortets fläkt styrning. inget problem isf man kan ju köra med motstånd för att sänka strömmen men det ser snyggare ut utan tycker jag. har jag fel eller måste man köra i ful kräm ? NH-D14 är lite för stor i min smak. vad tror ni om Zalman då har deras gamla CNPS9500 och den är det inget fel på tycker jag men det kanske har gått ut för fördom ?

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN