Permalänk
Robot

Nya Grejjer va!

Tänkte nu uppgradera min dator ett snäpp med ett nytt chassi från lancool.
kommer lägga till flera delar i datorn framöver så titta gärna när jag uppdaterar !

Komponenter:
MA-770-ud3 rev 1.0 (Crosshair III formula)
4gb Crucial 667 mhz ddr2 @ 800 Mhz (OCZ black edition CL7 pc-12800)
Amd 955 BE @ 3,6Ghz
Noctua U9B-SE2 med AM90 monterings kit (Corsair H50)
Ati powercolor 4670 PCS+ (5850 eller 5770)
Samsung spinpoint F3 1 Tb
Fractal design newton R2 800w.

"saker inom parantes är vad som ska införskaffas"

Temp innan byte:

CPU:45c idle 58c load @ 3,6 Ghz
GPU:40c idle 60c load
HDD:40c

Temp efter byte:

CPU:rumstemp +2-3grader idle 45c load @ 3,6 Ghz
GPU:30c idle 45c load
HDD:25c

Nya Grejjer va!

Permalänk

Vad är det för storlek på fläktarna i taket?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Vad är det för storlek på fläktarna i taket?

140mm samma fram och 120 bak=D

Permalänk
Medlem

Älskar detta chassi Har det själv med. Kanske kan va värt att testa vrida HDD-racket 90° ? Så att det går "inåt" från fronten. Sänkte min hårddisk med nån grad...

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

Har också ett sådan chassi, älskar det också!

Och jag tycker att du ska ha kvar HDD buren som den är, snyggare kabeldragning!

Permalänk
Medlem

Sorglig kabeldragning för ett k62

Permalänk
Medlem

Något jag aldrig ser när det kommenteras kabeldragningar är hur "dragaren" skall förbättra. Det står bara "dålig kabeldragning", men aldrig hur den kan bli bättre.

Nåja, bra galleri tycker jag, 6P.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Tackar för röster och svar!

angående kabeldragningen så ska den förbättras, som ni kanske ser är det ett väldigt gammalt nätagg jag kör på med otroligt korta kablar, var inte mycket att leka med till ATX kontakten, men det blir det ändring på så fort jag har deg!

tips på nätaggregat runt tusen lappen? tycker corsairs HX 650 watts är like väl dyrt.

själv tänkte jag mig http://www.inet.se/artikel/6909493/cougar-cm-700w-80-bronze

vill gärna ha nog med sprut att kunna köra crossfire!

Permalänk
Medlem

corsairs VX 550 ? : )

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orsingen
Tackar för röster och svar!

angående kabeldragningen så ska den förbättras, som ni kanske ser är det ett väldigt gammalt nätagg jag kör på med otroligt korta kablar, var inte mycket att leka med till ATX kontakten, men det blir det ändring på så fort jag har deg!

tips på nätaggregat runt tusen lappen? tycker corsairs HX 650 watts är like väl dyrt.

själv tänkte jag mig http://www.inet.se/artikel/6909493/cougar-cm-700w-80-bronze

vill gärna ha nog med sprut att kunna köra crossfire!

Satsa på ett kvalitativt nätagreggat som håller länge!
Finns test som visar att 550w agreggat utan problem klarar av ett 4870x2 samt ett 4870 samtidigt! Så om du inte planerar att köpa två Fermi kort så ska Cougar agget på 700 watt klara av allt utan problem. Själv så skulle jag köpt 550w varianten, dock är det hugget som stucket då det är en sådan liten prisskillnad.

Permalänk
Medlem

borde ha vänt på cpu kylaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oliviro
Satsa på ett kvalitativt nätagreggat som håller länge!
Finns test som visar att 550w agreggat utan problem klarar av ett 4870x2 samt ett 4870 samtidigt! Så om du inte planerar att köpa två Fermi kort så ska Cougar agget på 700 watt klara av allt utan problem. Själv så skulle jag köpt 550w varianten, dock är det hugget som stucket då det är en sådan liten prisskillnad.

kan hända att det blir 700w då det fanns tillgång till 2st 8 pin PCI-e och 2 st 6 pin PCI-e

glömde skriva att modulärt är mer eller mindre ett måste !

Tackar för svar !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Busigt
borde ha vänt på cpu kylaren

förklara mer och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Och jag tycker att du ska ha kvar HDD buren som den är, snyggare kabeldragning!

Visst det blir snyggare så, men om man har på andra sättet så blir det svalare bättre genomströmning.

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goodia
Visst det blir snyggare så, men om man har på andra sättet så blir det svalare bättre genomströmning.

Man kan sätta en 120mm fläkt i 5,25 buren som intake också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Man kan sätta en 120mm fläkt i 5,25 buren som intake också.

Har funderat på att göra det faktiskt
Hur "fäster" man den enklast då? har inte kollat så noga i chassit.

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt chassi! fick mitt igår från inet och finns inget att klaga på lycka till me chassit!

Visa signatur

YOU SHALL NOT PASS!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezer
140mm samma fram och 120 bak=D

Okej, vet du om det finns fästen för 120 mm i taket?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Okej, vet du om det finns fästen för 120 mm i taket?

Ser inte ut så när jag kollar i mitt k62 tyvärr Men jag har hellre 140mm'arna

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Okej, vet du om det finns fästen för 120 mm i taket?

finns inte

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Flytta ner en takfläkt och sätt under DVDläsaren. Det är ca 4-5mm mellanrum för fläkten och väggarna och går enkelt att "kila fast" fläkten mot sidorna med typ en kartongbit på varje sida. Gjorde själv det, sitter som berget och grafikkortet blev mycket svalare under load. Angående kabeldragningen tycker jag du ska dra ut alla kablar på baksidan innan du börjar koppla in något och se om de når fram den vägen. Vänd även kylaren 90grader motsols så du får mer korsdrag och svalare temps. Annars sjysst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Flytta ner en takfläkt och sätt under DVDläsaren. Det är ca 4-5mm mellanrum för fläkten och väggarna och går enkelt att "kila fast" fläkten mot sidorna med typ en kartongbit på varje sida. Gjorde själv det, sitter som berget och grafikkortet blev mycket svalare under load.

en 140mm'are? Skulle man få plats med en DVD+fläktkontroller eller 2DVD-enheter med en 140mm'are där?

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Flytta ner en takfläkt och sätt under DVDläsaren. Det är ca 4-5mm mellanrum för fläkten och väggarna och går enkelt att "kila fast" fläkten mot sidorna med typ en kartongbit på varje sida. Gjorde själv det, sitter som berget och grafikkortet blev mycket svalare under load. Angående kabeldragningen tycker jag du ska dra ut alla kablar på baksidan innan du börjar koppla in något och se om de når fram den vägen. Vänd även kylaren 90grader motsols så du får mer korsdrag och svalare temps. Annars sjysst!

tyvärr räckte inte alla kablar från nätagget till för att dras på baksidan.
angående noctuas amd fästen så är dom ju inge vidare då man bara kan sätta kylaren vertikalt, ska köpa andra fästen senare.

ska pröva stoppa i en till 120 mm fram!

tackar för alla svar åter igen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orsingen
ska pröva stoppa i en till 120 mm fram!

Nej du ska ha 140mm! 120mm är sååå 2009

Permalänk
Medlem

Jag använde mig av 2 remsor dubbelhäftande tejp för att montera en 120mm fläkt i fronten, blev väldigt bra faktiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Nej du ska ha 140mm! 120mm är sååå 2009

Har inte provat eller mätt något, men får en 140mm fläkt plats där?

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spongie
Har inte provat eller mätt något, men får en 140mm fläkt plats där?

Yes, har det själv. Du kan lossa en takfläkt enkelt och testa. (2 insug/utblås är bättre än 1insug+3utblås).

Permalänk
Medlem

Du vet att använda autosol på kylaren ger bevisat högre grad. Värt att tänka på till nästa gång
Snyggt galleri om inte annat!

Permalänk
Skrivet av speeDs_:

Du vet att använda autosol på kylaren ger bevisat högre grad. Värt att tänka på till nästa gång
Snyggt galleri om inte annat!

Menar du högre temperaur? Om man använder autosol så måste man använda rengöringsmedel och ta bort den autosol som finns kvar på ytan. Om man gör det så ser jag inget problem med att använda autosol.

Dock lite konstig metod att använda vanligt slip papper (180) och inte våtslippapper och gå 400,1200,2000 sedan autosol och sist rengöring. Använd helst en spegel eller en marmor skiva och inte ett "vanligt" bord.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Menar du högre temperaur? Om man använder autosol så måste man använda rengöringsmedel och ta bort den autosol som finns kvar på ytan. Om man gör det så ser jag inget problem med att använda autosol.

Dock lite konstig metod att använda vanligt slip papper (180) och inte våtslippapper och gå 400,1200,2000 sedan autosol och sist rengöring. Använd helst en spegel eller en marmor skiva och inte ett "vanligt" bord.

Jo det menar jag, vet inte varför jag skrev så. Men ja som sagt, så länge man rengör så:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Menar du högre temperaur? Om man använder autosol så måste man använda rengöringsmedel och ta bort den autosol som finns kvar på ytan. Om man gör det så ser jag inget problem med att använda autosol.

Dock lite konstig metod att använda vanligt slip papper (180) och inte våtslippapper och gå 400,1200,2000 sedan autosol och sist rengöring. Använd helst en spegel eller en marmor skiva och inte ett "vanligt" bord.

låter faktiskt bättre , men man tar väll vad man haver, angående autosolen rengjorde jag ytan med rösprit och sedan torkade jag ren den riktigt med hushållspapper (såg till att det inte skulle bli nå damm)