Permalänk
Medlem

I5 750 eller Phenom2 x4 965

Hej!

Vilken processor är bäst och mest prisvärd?

I5 750 eller Phenom2 x4 965?

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har följande spec:
Asus Crosshair III
4gb Corsair Dominator 1600mhz 1.8v
Amd 965 c3@4.0ghz

Kan inte köra minnena i 1600mzh utan crash (dom är stabila i annan dator)
Kan inte kommar längre än 4ghz..
amd ligger efter sjukt mycket.. har alltid haft intel.. ångrar stort att jag ens provade amd..
jag har endå allt det bästa amd kan erbjuda.. 965, crosshair III
och endå suger det totalt om man jemför med i7 920 och p6t

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Vi får se vad jag väljer, det lutar lite åt I5 750.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att få ihop en I5 dator för runt 7k?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataa
Någon som vet om det går att få ihop en I5 dator för runt 7k?

inte om du ska ha ett bra GFX

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte något extremt GFX, men något hyfsat bra iaf

Permalänk
Medlem

Beror ju på vilket krav du har på resterande hårdvara.

Edit: dålig länk :S hur som helst.. Slängde ihop en på inet för 8.5K.. allt beror på vad du har för krav.

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag har inte jätte stora krav, men 4gb ram är ett måste.

Men jag vill nog ha ett billigare moderkort. Min budget är ju som sagt runt 7k.

Är det stor skillnad mellan Radeon 5750 och 5770?

Permalänk
Medlem

ja det är rättså stor skillnad, satsa helt klart på ett 5770. i5 är ju att föredra men bli lite dyrare än ett amdsystem, men spelar inte någon roll vilken du väljer ur spelperspektiv då det kommer vara grafikkortet som drar ner datorn.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

men som sagt så bättre med billigare amd med denna grafikkort, fast den cpu ska ge dig några fps mer ändå
tänker du byta till bättre grafikkort så tänk om att byta den psu mot ngt bättre och 650 typ från fractal design

Permalänk
Medlem

Okej tack

Är det värt att spara lite till för att köpa ett i5 eller ska jag köra på AMD ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataa
Okej tack

Är det värt att spara lite till för att köpa ett i5 eller ska jag köra på AMD ?

Hellre 965 och 5850 än i5 och 5770.

om du kör samma graffe, blir Amd setupen lite sämre men även lite billigare.

Så du får va du betalar för i vilket fall, du väljer vad det ska kosta bara. (Kanske Amd setupen är liiite mera prisvärd)

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

AMD Prollarna är bättre i spel medan Intel är vassare i program. Beror precis på vad du ska ha datorn till.

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna spela nya spel samt kunna redigera filmer och bilder.

Permalänk
Medlem

du kan göra allt med båda processorer, det är bara att intel är bättre på allt men det kostar ngt extra, erik arvidsson har fel, amd är inte bättre i spel mot intel, faktisk i5 750 är mycket prisvärd om man vill ha grym spel dator med bra cpu, ska man ha i7 processorer så de är inte mycket bättre på spel trots att de är dyrare (jag pratar inte de värstingar för 6-10 tusen) men de i7 med HT är bättre till redigering och avkodning osv

amd är bara bäst för den priset, den är ngt efter intels nyaste arkitektur men du får rätt hyfsat processor med bra moderkort men för mycket mindre och amd överklockar sig riktig bra med rätt kylning

min råd är så
är du riktig entusiast och vill ha det nyaste och bästa kör intel
vill du ha hyfsat dator för bra pengar och vill bara kunna spela kommande spel så kör amd med bättre grafikkort

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla råd !

Permalänk
Medlem

här med amd och mycket bättre grafikkort plus extra kylare till prolle så du kan överklocka till 3,8 utan problem och dra ner ljudet på köpet istället för att köpa 965

Permalänk
Medlem

Är denna processor bra?

AMD Athlon2 X4 630 2,8Ghz

Permalänk
Medlem

Vad sägs om :

Phenom2 x4 3.0 Ghz
Powercolor Radeon 5770
Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2?

Jag ska ju inte spela dom allra tyngsta spelen

Permalänk

jag röstar på finlandskryssning

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataa
Vad sägs om :

Phenom2 x4 3.0 Ghz
Powercolor Radeon 5770
Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2?

Jag ska ju inte spela dom allra tyngsta spelen

Satsa på ett HD5850, det ryms i budgeten om du väljer ett billigare moderkort samt CX400 iställer för ett alldeles för kraftfullt 550W nätagg och det är bra mycket bättre.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
AMD Prollarna är bättre i spel medan Intel är vassare i program. Beror precis på vad du ska ha datorn till.

Helt otroligt att det där fortfarande hänger kvar.

Ont:

965 är helt klart mer prisvärt, dock är i5 lite, lite bättre. Så beror helt på vad snubben själv vill lägga ut.

Permalänk
Medlem

Det räcker väl inte med 400w nättagg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rafferaffe
jag röstar på finlandskryssning

Haha jag med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Satsa på ett HD5850, det ryms i budgeten om du väljer ett billigare moderkort samt CX400 iställer för ett alldeles för kraftfullt 550W nätagg och det är bra mycket bättre.

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
AMD Athlon2 X4 630 2,8Ghz, AM3
PowerColor Radeon HD5850 1GB
Fractal Design Tesla 450W 80+

Blir det bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataa
Det räcker väl inte med 400w nättagg?

Instämmer.. Min bror har ett FSP 400W amd x3 720 2,7GHz BE ait 4770. Agget pallar inte med om man försöker överklocka processorn lite...(3,2-3,3 GHz).
Jag hade rekomenderat 500W om man ska ha ett 5850 och minst 450W om man ska ha ett 5770.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

550W är den bättre alternativen, vill man överklocka och stoppar du 5850 så bättre ha ngt marginal, kanske om du byter senare till kraftfullare grafikkort, men 450W blir ngt på gränsen så beror på hur mycket man spelar/använder dator, vill man ha det längre utan att byta psu så ta ngt större än man måste ha

Dataa det går bra med athlon men den presterar inte lika bra som phenom med L3 cache minne
tror du ska vinna mer med prestanda i spel med AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE istället för athlon speciellt då man kan aktivera andra kärnor (om man testar att de är stabila) med den processor hamnar du med AC xtreme freezer på ca 7k och du ska välja sweclockers medlem frakt fritt "vara" så det blir bara så

Permalänk
Medlem

om du skall klocka så välj helt klart i5, dock är en ny kylare ett måste då då intels kylare är rent piss, amd kan du använda om du bara vill klcka till 3,8-4 ghz och inte ens höja vcore och använda orgenal prollen.

själv väntar jag på amd´s 6 kärniga cpu'er som troligtvis kommer va bra mycket billigare än 980x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataa
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
AMD Athlon2 X4 630 2,8Ghz, AM3
PowerColor Radeon HD5850 1GB
Fractal Design Tesla 450W 80+

Blir det bra?

Athlon II presterar sämre i spel, avsaknaden av cache i dåligt flertrådade spel. Jag hade valt en Phenom II 945 till spel.

400-450W räcker gott och väl till en quadcore och HD5850, ta inte intryck av allt trams som skrivs av övriga som inte har en aning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

di i5 clockar bra med bra kylning osv men visa billiga moderkortet klarar inte det för intel görde inte 1156 sockel till detta, vid 1,4 Vcore och mer mosfet bränns ofta och ibland själva sockel/pinnar på prollen

om man vill använda stock kylare på amd så det går men det blir som att dammsuga, jävlig högt ljud coh amd BE klockar bättre än i5 speciellt då moderkortet pallar mer