Dilemma - kontrollerkort eller nytt moderkort?

Permalänk
Medlem

Dilemma - kontrollerkort eller nytt moderkort?

Jag ska köpa en ny hårddisk och kommer då inte längre få plats med alla diskar på befintliga 4 ide-kontakter.

Valet står då mellan att köpa ett kontrollerkort och att köpa nytt moderkort.

Problemet är att det finns så många moderkort att jag inte alls vet vilket som passar mig :/

Jag har INTE tänkt köra raid.
Kontrollerkort utan raid kostar en 400 kr eller så.

Vidare har jag inte tänkt överklocka cpu:n, och är inte i behov av firewire eller usb 2.0.

Bara jag hittar ett stabilt och prisvärt moderkort så köper jag nog det, annars blir det kontrollerkort :/

Förslag på moderkort?

Edit: självklart ska moderkortet ha 4 ide-bussar. Glömde skriva det. Annars är det självklart ingen mening med att i detta fall köpa nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

att byta moderkort e ju mer mek iofs och om du ändå inte behöver några moderniteter så verkar det onödigt..

jag har själv ett externt RAID-kort i en dator. Även om du inte ska köra RAID just nu kanske du ska det i framtiden? Det har 4 kanaler ATA 133 så du kan ha 8 diskar på det (i RAID eller inte)

kostar en slant, men e bra!

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=22896&t=897&l=2...

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem

Hmm... Säg så här: jag har bestämt mej.
I valet av kontrollerkort och moderkort alltså.

Jag ska nog köpa ny processor snart ändå, så det får bli ett nytt moderkort nu.

Nånstans i mitten av prisklassen.

Nån som har något att rekommendera?
Kortet måste som sagt ha fler än 2 IDE-bussar och UDMA100+.
Dessutom: minst 4 pci-platser och Slot A (för det är väl till AMD XP, right?)
USB & firewire skiter jag i.

Jag tycker det e svårt att ha koll på vilka kort som är stabila.
Vill ju inte ha ett kort som många klagar på.
Hört lite gnäll om VIA-chipset också, vet inte hur befogat det är...?

(Tråden borde btw flyttas till moderkortsforumet)

Edit: jag har _inte_ tänkt överklocka

Permalänk
Medlem

wee, har kollat runt lite bättre nu och hittat följande alternativ på datorbutiken.com.

- EPoX EP-8K3A+ KT333 6PCI 1AGP 3DDR-DIMM RAID 6CH-Audio SocketA ATX 1616 kr
- EPoX EP-8K7A+ AMD761 6PCI 1AGP 2DDR-DIMM UDMA100 RAID Audio SocketA ATX 1080 kr (gammal modell, nåt att ha? verkar ju inte va nån större skillnad mot den nyare 8K3A+?)
- Gigabyte 7VRXP KT333 5PCI 1AGP 3DDR-DIMM RAID Audio SocketA ATX 1373 kr (bäst i test på Toms Hardware i maj)
- ASUS A7V333 RAID FIREWIRE KT333 5PCI 1AGP 3DDR-DIMM USB2 RAID Audio SocketA ATX 1624 kr (inte så prisvärt enligt Toms Hardware)
- Abit KX7-333R KT333 6PCI 1AGP 4DDR-DIMM RAID SocketA ATX 1445 kr

Verkar som många här på forumet har Epox och är nöjda med dom också o_0.

Gigabytes är både billigast och bäst enligt den där Tom. Nån som har nåt att säga om det kortet?

Förresten, man kan installera sina vanliga gamla PC100-minnen på dessa kort, va? Vet nämligen inte om jag tänkt köpa nya DDR-minnen just nu... De är ju svindyra. 900 spänn för en 256 MB:a (PC2700)

Permalänk
Medlem

du kan inte ha vanliga SDR-minnen på dem nej. Alla korten du hade med där var DDR-kort..

jag har ett EPoX 8K7A+ som funkar bra, men det är en 1½ år gammal modell, så kanske inget att satsa på nu...

morsan har ett EPoX 8K3A i sin burk som inte är klockad och det funkar oxå felfritt än så länge... största skillnaden mot 8K7A är väl att du har kan ha 333 Mhz-minnen i stället för 266

som jag sa tidigare - att köpa moderkort är ett jävla mek.. för i framtiden vill du väl ha DDR minnen, inte sant? och då måste man köpa det oxå, och sen e man fast i uppgraderingskarusellen..

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem

Har gigabytes kort och har ínte haft några problem, köpte det för att det verkade mest funktioner för pengarna. Har aldrig märkt av någon instabillitet. Kör min XP2000+ på XP2100+ för tillfället. Ska du klocka rekommenderar jag inte kortet. Köp då hellre ett epox. Gigabyte har nämligen ingen 5/1 divider. Annars ser jag ingen nackdel med kortet.

Edit: Tror att ECS har något mk där du kan köra med antingen pc100 eller ddr, men jag vet inte hur bra de är eller om de har 4 ide bussar.