Permalänk

Arbetsmarknadens utveckling

Arbetsmarknaden har sett ljusare dagar än nu då det för många är riktigt svårt att få jobb, dessutom har bemanningsföretag blivit populärare så det är svårt att få jobb den vanliga vägen.

Mitt första jobb så gick jag till en fabrik och frågade om jobb och så fick jag i princip detta samma dag, så är det inte precis idag fast jag är extremt mycket bättre lämpad för ett sådant arbete idag. Referenser, CV, personligt brev etc vad var det? Och detta var ca bara 10 år sedan.

Nå vad tror ni om arbetsmarknaden, när kommer den att bli "mer normal" (mot vad vi är vana med) eller kommer den alltid ha förändrats. Den tiden då man gick till en fabrik och frågade om arbete är kanske borta? Nu istället får väl man gå via ett bemanningsföretag.
Vad borde förändrats för att göra arbetsmarknaden bättre, både för arbetsgivare och tagare?

Jag var även nyfiken på hur arbetssituationen ser ut på sweclockers, vilket var mitt huvudsyfte med tråden.

*edit2*
Jag glömde lumpen som val.. En moderator fixade detta nu.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
*edit*
Jag glömde lumpen som val.. Nå det går att välja som annat.

Fixat.

Permalänk
Medlem

Vissa branscher kommer nog alltid ha möjligheten att knalla in och fråga om jobb, såsom vissa typer av butikssäljare, vissa yrken inom fabrik etc.

Men i takt med att utbildning betyder mer och mer så kommer även företagen kunna ställa högre krav även på de simplaste yrkena.

Lägg därtill att fler och fler yrken tar in datorer och robotar så krävs det kompetens för dessa samtidigt som enklare yrken som inte kräver utbildning försvinner.

Bara några spontana tankar.

Edit: just ja, studerar på universitet.

Permalänk
Medlem

Studerar heltid och arbetar extra mellan 50-120% från månad till månad.

Permalänk
Medlem

Universitetsstudent + extraarbete där jag har fasta tider varje månad samt att jag har möjlighet att arbeta hur mycket jag vill egentligen utöver dem. Finns alltid pass att ta

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det risk att den strukturella arbetslösheten lägger sig på en högre nivå nu.

Permalänk
Medlem

jag oroar mig inte änn då robbotar inte kommit tillräckligt långt och outsourcing går inte att tillämpa på mitt yrke.
samt att här i norge så verkar det fortfarande som att det bara är att knalla in och fråga som målare då det alltid saknas folk.
jobbar just nu i familjefirman, men eftersom jag vet att jag är duktig på va jag håller på med så tror jag inte att jag kommer ha någe problem även om nått oväntat skulle hända med firman.

men utanför byggsektorn och lättare serice yrkerna tror jag det nog kommer krävas högre kompitans och ser jag för mig en framtid med fruktansvärt mycke bemanningsföretag.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Ska väl kanske tilläggas att jag har studerat i ett par år, och kommer få besked om jobb inom kort.

Permalänk
Medlem

Fast anställd, men känner att som atmosfären är just nu så skulle jag hellre klara mig på existensminimum. Men det blir till att härda ut, det kommer förhoppningsvis gå över. Eller så hittar jag ett bättre jobb.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

det facken kämpade emot under så många år är tyvärr framtidens melodi; bemanningsföretag.
SJ kämpar exempelvis djärvt på att få ändra om tåganställdas avtal till resturang och hotell (de har ju försäljning av snacks juh) för att på så sätt lönedumpa och omvandla anställning till tillsvidare. Lite såsom seven-elven gjorde för några år sedan.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Bemanningsföretagen sågs inledningsvis av socialdemokraterna som ett bra komplement till rådande arbetsmarknad. De kunde snabbt föra över nyckelkompetenser dit de behövdes, trodde man. Detta är kanske sant i någon mening, men det är inte därför bemanningsföretagen har blivit en sådan "succé". Det handlar snarare om företagens möjlighet att kringgå LAS med dessa, vilket också syns i årets avtalsrörelse, där just detta är något facken verkligen vill försöka lösa. Man trodde aldrig att det var just detta som skulle bli deras specifika funktion, men så har det nu blivit.
Av de jobb som försvunnit iom 90-talet och den blandning av sossarnas tredje väg och borgarnas nyliberala politik är det endast de jobb i offentlig sektor som kan och ska återställas. Denna del har varit underfinansierad i snart 20 år vilket sätter sina spår i form av höga sjukskrivningstal. Detta är bara rationellt att göra enligt mig. För den privata sektorn är det nog bara en åtgärd som kan återskapa "full sysselsättning" och det är införandet av 6-timmars arbetsdag (jag menar givetvis att denna reform skall genomföras parallellt i de båda sektorerna).

Pluggar historia och sociologi. Jobbar extra inom äldrevården.

/K