Skrivet av KejsarenAfSodom:
Jag tycker att det är jävligt äckligt att katolska kyrkan försöker utnyttja övergreppen (!) för att föra fram sin agenda om att homosexuella kommer brinna i helvetet.
Jävligt äckligt, faktiskt. Sjukskallar.
Vågar de inte ta itu med det riktiga problemet eller?
Nu är det kanske fel att anklaga hela katolska kyrkan för vad en sa, men personen är ju enligt artikeln ”vicepåven” eller påvens utrikesminister. Så visst jag håller delvis med dig.
Annars är jag lite fascinerad över logiken i resonemanget att det finns ett "positivt" samband homosexualitet och pedofili, då de till att börja med nog inte ens vet vad ordet pedofili betyder. Då det handlar om dragning till prepubertala barn och inte folk som nödvändigtvis begår övergrepp.
Men antagandet grunnar sig på att det finns fördomar kring att folk som har något som som skiljer sig från "normen", så har de med större sannolikhet något annat också som skiljer sig. Tar vi muskelsjukdomar så tror många omedvetet att det hänger ihop med intelligens, de flesta känner dock till Steven Hawkins, men träffar de på en annan person med samma problem eller mycket mildare problem på stan, så har de genast glömt bort Steven Hawkins i deras fördomstänkande. Nå nu kan man argumentera att vissa saker mer hör ihop, som att en person som har ett sexuellt avvikande beteende med större sannolikhet har en annat sexuellt avvikande beteende. Det är inte helt otänkbart om man pratar helt generellt. Likaså finns argumentet att en person som vågar bryta normen för något, kanske vågar göra det för något annat.
Men om vi jämför vad för typ av personer som attraherar en vanlig hetro respektive homosexuell män.
En generell homosexuell man tänder väl inte så mycket på ett litet barns pillesnop utan det är väl mer åt hållet ju större desto bättre, detsamma med muskler och allt. Tar vi heterosexuella män så vill många ha en yngre kvinna (fast våran medellivstid är lägre), och hon ska gärna vara så orörd som möjligt, dessutom ofta betydligt mindre i storlek, det är inte ovanligt med att vi väger en 20- 30kg mer än dem.
Ser man på gymmen så gör många kvinnor allt vad de kan för att bryta ner sin kropp, fett som muskler, medans vi män lägger ner en väldigt massa tid på att bygga muskler som vi egentligen inte har något behov av. Så även om vi "födes olika stora", så kämpar vi stenhårt för att göra denna skillnad ännu större.
Jag tycker därav att det redan finns lite pedofilitendenser i heterosexuella personer, från mäns sida att dra sig till yngre och betydligt mindre personer.
Nu skulle man med logik försöka resonera vad bl.a. detta ovan får för betydelse. Men förutom att det faktum att osäkerheterna i påståendena är så dåliga så det inte går få något vettigt resultat, så är svaret egentligen irrelevant.
För ska vi straffa folk för att de har en viss sexuell störning eller annan störning också för den delen, det finns många som har störningar som "säger åt dem" att göra vissa dumma saker, men det innebär inte att de behöver göra dem. Så det intressanta är inte vilken grupp som har personer med mest "pedofili" i sig, utan snarare vilken grupp som begår mest övergrepp.
Sedan ska man inte jämföra övergrepp som övergrepp, då det säkerligen finns en grupp yngre homosexuella pojkar (13-15år) som träffar lite äldre, då det är väldigt få jämnåriga som har kommit ut i denna ålder. Vilket man jag inte tycker är lika allvarligt som när det finns våld och tvång med, jag har dock inte för dens skull på något sätt påstått att det är okej.
*edit*
Mitt påstående är att man ska passa sig för bristfälliga logiska resonemang och försöka komma fram till slutsatser om människors beteende. Tar vi personer som har "pedofilitendenser" så krävs det statistik, men något säger mig att folk inte kommer vara ärliga om man frågar dem. Då det är lite som att fråga vetenskapsmän om de ej trodde på gud på 1600talet.
*edit2*
Lek med tanken att det skulle vara det motsatta, att den ej politisk/religiösa korrekta läggningen skulle vara den där det inte ovanligtvis var en stor åldersskillnad samt storleksskillnad, orördhet m.m. Skulle då inte folk använda detta som argument för att denna läggning kanske mer ger sig på barn? Men nu är det den politisk/religiösa korrekta läggningen som fenomenet finns hos, och då tänker typ ingen på det. Istället sitter de och klurar på argument som kan gynna dem, ett typisk fall av Konfirmeringsbias. Att de enbart letar efter saker som stöder deras teori.
Mitt påstående är som sagt att man bör passa sig för att dra slutsatser från dessa vaga påståenden.