CMD: Fel tecken vid [kommando]>fil.txt

Permalänk

CMD: Fel tecken vid [kommando]>fil.txt

Hej!

Jag behöver köra några kommandon i CMD men jag vill ha resultatet sparade till en fil istället för att endast visas i CMD fönstret. Då använder jag syntaxen [kommando][attribut]>fil.txt. Då prompten redan står i den mapp/katalog som jag vill ha min textfil i så behöver jag inte skriva någon sökväg till var jag vill ha den.

I exemplet nedan har jag pingat Sunet men den resulterande textfilen visar som ni ser fel tecken. Den visar alltså inte svenska tecken som Å, Ä och Ö av någon anledning. I CMD fönstret, dvs. när jag inte dirigerar om resultatet till en textfil, så visas dock dessa tecken utan problem.

Skickar ping-signal till ping.sunet.se [192.36.125.18] med 32 byte data: Svar fr†n 192.36.125.18: byte=32 tid=4ms TTL=245 Svar fr†n 192.36.125.18: byte=32 tid=4ms TTL=245 Svar fr†n 192.36.125.18: byte=32 tid=3ms TTL=245 Svar fr†n 192.36.125.18: byte=32 tid=3ms TTL=245 Ping-statistik f”r 192.36.125.18: Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, F”rlorade = 0 (0 %), Ungef„rlig ”verf”ringstid i millisekunder: L„gsta = 3 ms, H”gsta = 4 ms, Medel = 3 ms

Jag använder:
Windows Vista 64-bit (SP2), svensk fullversion
CMD som följer med Vista, version 6.0.6001.18000, senast ändrad 2008-01-19 01:00

Varför faller svenska tecken bort i textfilen? Går det att få svenska tecken i den resulterande textfilen direkt från början utan att manuellt behöva gå in och ändra varenda liten bokstav?

Det är mycket märkligt tycker jag att den inte spottar ut svenska tecken. Någon som kör Windows XP som kan testa att köra samma kommando och se om det blir samma sak där?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Kan man köra en serie av kommandon i CMD och få resultatet i en textfil?

Måste man skapa en batch då?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

provade och fick samma problem, och man kan inte ändra teckenkodning i cmd så vitt jag vet?

@electro, om du vill ha resultatet av ett kommando i en textfil skriver du t.ex

ping google.com > c:/text.txt

om jag minns rätt så är det så här
> skapar en ny fil
>> lägger till om filen redan finns, annars skapar den nu

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk
Skrivet av Sysse S:

provade och fick samma problem, och man kan inte ändra teckenkodning i cmd så vitt jag vet?

@electro, om du vill ha resultatet av ett kommando i en textfil skriver du t.ex

ping google.com > c:/text.txt

om jag minns rätt så är det så här
> skapar en ny fil
>> lägger till om filen redan finns, annars skapar den nu

Tack för svaret!

Det där vet jag, jag vet hur man dirigerar om resultatet av ett kommando till en textfil. Men jag behöver köra flera kommandon och då måste man nog skapa en batch-fil för det, jag känner inte till att det finns något annat sätt att köra en serie av kommandon i CMD. När man ska skriva batch-filer så är man ju inne på shell scripting, något jag inte är bra på. Men det är ju en diskussion för sig, jag har startat en tråd om det i Windows forumet (borde kanske ha lagt den här). Men hur som helst.

Hur ändrar man teckenkodning i CMD?

Jag har provat att skriva cmd /u i Kör prompten som sägs göra så att CMD använder Unicode. Jag har även i kombination med detta provat att ändra teckenkodning i Egenskaper för den pågående CMD sessionen från "Bitmappteckensnitt" till "Lucida Console". Sedan har jag provat att skriva ut resultatet av ping till textfilen ping.txt men fick samma resultat som innan, tecknen visas fel.

Saken är ju den att när man väl är inne i CMD och kör några kommandon där som skrivs ut till skärmen så visas alla tecken rätt. Det är först när man skriver ut till fil som problemet uppstår. Det är mycket märkligt. Som så mycket annat som kommer från Microsoft.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Hur ändrar man teckenkodning i CMD?

Du kan använda chcp 1252 eller chcp 65001 för att byta teckenkodning.

Detta fungerar för dir (döp en fil till t ex åäöÅÄÖ.txt):
dir *.txt >temp.txt

åäöÅÄÖ.txt kommer synas i temp.txt med den valda teckenkodningen.

Verkar dock som ping fungerar annorlunda, jag lyckas inte få åäö att visas rätt i filen enligt ditt exempel hur jag än försöker. Nästan som om ping har hårddkodat teckenkodningen till 850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Det där vet jag, jag vet hur man dirigerar om resultatet av ett kommando till en textfil. Men jag behöver köra flera kommandon och då måste man nog skapa en batch-fil för det, jag känner inte till att det finns något annat sätt att köra en serie av kommandon i CMD.

dir *.apa > fil.txt && dir *.bepa >> fil.txt

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av madah:

Du kan använda chcp 1252 eller chcp 65001 för att byta teckenkodning.

Detta fungerar för dir (döp en fil till t ex åäöÅÄÖ.txt):
dir *.txt >temp.txt

åäöÅÄÖ.txt kommer synas i temp.txt med den valda teckenkodningen.

Verkar dock som ping fungerar annorlunda, jag lyckas inte få åäö att visas rätt i filen enligt ditt exempel hur jag än försöker. Nästan som om ping har hårddkodat teckenkodningen till 850.

Japp! Det verkar stämma. Skriver man bara CHCP så står det att aktuell teckentabell är 850.

Jag har provat med både 1252 och 65001 och fick samma resultat som du.

Jag har skapat filen åäöÅÄÖ.txt. Filen ligger i en egen katalog vid namnet Testing avsedd för det här lilla experimentet med CMD. Katalogen innehåller förutom åäöÅÄÖ.txt även 5 stycken BAT filer. När man ställer prompten till den här katalogen i CMD och skriver dir *.txt>temp.txt så skrivs resultatet ut till temp.txt precis som det är tänkt. Men de svenska tecknen Å, Ä och Ö visas inte i någon del av temp.txt filen.

(I exemplen nedan har jag ersatt information som jag inte vill visa med "HEMLIS".)

Volymen i enhet C har etiketten Vista (ST1PT1) Volymens serienummer „r HEMLIS Inneh†ll i katalogen C:\Users\HEMLIS\Desktop\Testing 2010-04-21 11:17 0 temp.txt 2010-04-21 11:13 0 †„”Ž™.txt 2 fil(er) 0 byte 0 katalog(er) 5ÿ147ÿ103ÿ232 byte ledigt

Så ser det ut innan, med teckentabell 850.

Som man kan se så visas temp.txt utan några som helst problem eftersom den inte innehåller svenska tecken. Det kan man inte säga om †„”Ž™.txt där å har ersatts av , ä har ersatts av och ö har ersatts av ”, versalt Å har ersatts av versalt Ž och versalt Ä och Ö har på något sätt lyckats ersättas av endast ett tecken - trademarktekncet .

Som man kan se så har till och med ordmellanrummen (blanksteg - white space) ersatts med ÿ i storleksangivelsen för katalogen.

Men om man ändrar till antingen teckentabell 1252 eller 65001 så ser det ut så här.

Volymen i enhet C har etiketten Vista (ST1PT1) Volymens serienummer är HEMLIS Innehåll i katalogen C:\Users\HEMLIS\Desktop\Testing 2010-04-21 11:51 0 temp.txt 2010-04-21 11:13 0 åäöÅÄÖ.txt 2 fil(er) 0 byte 0 katalog(er) 5146705920 byte ledigt

Men precis som du säger Madah, det här påverkar inte Ping kommandot, utskrift till fil från den visas alltid fel i alla lägen. Det är samma sak med Tracert kommandot.

Jag har provat att ändra till 437 (IBM PC), 775 (Estniska, Litauiska, Lettiska), 852 (latin - centraleuropa), 858 (latin - västeuropa), 861 (Island och norden) och 865 (norden). Jag har även provat med 1250 (latin - centraleuropa UTF-7) och 1257 (latin - baltikum). Gemensamt för dessa är att de alla i någon utsträckning har stöd för de diakritiska tecken (terma och ring) som man använder i svenska.

437 fungerar inte med DIR.
775 fungerar inte med DIR.
852 fungerar inte med DIR.
858 fungerar inte med DIR.
861 fungerar inte med DIR.
865 fungerar inte med DIR.
1250 fungerar delvist med DIR (å fattas).
1252 fungerar med DIR.
1257 fungerar med DIR.
65001 fungerar med DIR.

Här ser man resultatet av dir åäåÅÄÖ.txt>n.txt där n är numret på teckentabellen:

437.txt:

Volymen i enhet C har etiketten Vista (ST1PT1) Volymens serienummer „r HEMLIS Inneh†ll i katalogen C:\Users\HEMLIS\Desktop\Testing 2010-04-21 11:13 0 †„”Ž™.txt 1 fil(er) 0 byte 0 katalog(er) 5ÿ040ÿ308ÿ224 byte ledigt

775.txt:

Volymen i enhet C har etiketten Vista (ST1PT1) Volymens serienummer „r HEMLIS Inneh†ll i katalogen C:\Users\HEMLIS\Desktop\Testing 2010-04-21 11:13 0 †„”Ž™.txt 1 fil(er) 0 byte 0 katalog(er) 5ÿ040ÿ234ÿ496 byte ledigt

852.txt:

Volymen i enhet C har etiketten Vista (ST1PT1) Volymens serienummer „r HEMLIS Innehall i katalogen C:\Users\HEMLIS\Desktop\Testing 2010-04-21 11:13 0 a„”AŽ™.txt 1 fil(er) 0 byte 0 katalog(er) 5ÿ040ÿ177ÿ152 byte ledigt

858.txt:

Volymen i enhet C har etiketten Vista (ST1PT1) Volymens serienummer „r HEMLIS Inneh†ll i katalogen C:\Users\HEMLIS\Desktop\Testing 2010-04-21 11:13 0 †„”Ž™.txt 1 fil(er) 0 byte 0 katalog(er) 5ÿ039ÿ988ÿ736 byte ledigt

861.txt:

Volymen i enhet C har etiketten Vista (ST1PT1) Volymens serienummer „r HEMLIS Inneh†ll i katalogen C:\Users\HEMLIS\Desktop\Testing 2010-04-21 11:13 0 †„”Ž™.txt 1 fil(er) 0 byte 0 katalog(er) 5ÿ039ÿ915ÿ008 byte ledigt

865.txt:

Volymen i enhet C har etiketten Vista (ST1PT1) Volymens serienummer „r HEMLIS Inneh†ll i katalogen C:\Users\HEMLIS\Desktop\Testing 2010-04-21 11:13 0 †„”Ž™.txt 1 fil(er) 0 byte 0 katalog(er) 5ÿ039ÿ890ÿ432 byte ledigt

1250.txt:

Volymen i enhet C har etiketten Vista (ST1PT1) Volymens serienummer är HEMLIS Innehall i katalogen C:\Users\HEMLIS\Desktop\Testing 2010-04-21 11:13 0 aäöAÄÖ.txt 1 fil(er) 0 byte 0 katalog(er) 5039874048 byte ledigt

1252.txt:

Volymen i enhet C har etiketten Vista (ST1PT1) Volymens serienummer är HEMLIS Innehåll i katalogen C:\Users\HEMLIS\Desktop\Testing 2010-04-21 11:13 0 åäöÅÄÖ.txt 1 fil(er) 0 byte 0 katalog(er) 5039796224 byte ledigt

1257.txt:

Volymen i enhet C har etiketten Vista (ST1PT1) Volymens serienummer är HEMLIS Innehåll i katalogen C:\Users\HEMLIS\Desktop\Testing 2010-04-21 11:13 0 åäöÅÄÖ.txt 1 fil(er) 0 byte 0 katalog(er) 5039820800 byte ledigt

65001.txt:

Volymen i enhet C har etiketten Vista (ST1PT1) Volymens serienummer är HEMLIS Innehåll i katalogen C:\Users\HEMLIS\Desktop\Testing 2010-04-21 11:13 0 åäöÅÄÖ.txt 1 fil(er) 0 byte 0 katalog(er) 5040152576 byte ledigt

Resultatet av ping ping.sunet.se>n_ping.txt där n är numret på teckentabellen ser alltid likadant ut, oavsett vilken teckentabell man väljer:

Skickar ping-signal till ping.sunet.se [192.36.125.18] med 32 byte data: Svar fr†n 192.36.125.18: byte=32 tid=3ms TTL=246 Svar fr†n 192.36.125.18: byte=32 tid=3ms TTL=246 Svar fr†n 192.36.125.18: byte=32 tid=3ms TTL=246 Svar fr†n 192.36.125.18: byte=32 tid=3ms TTL=246 Ping-statistik f”r 192.36.125.18: Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, F”rlorade = 0 (0 %), Ungef„rlig ”verf”ringstid i millisekunder: L„gsta = 3 ms, H”gsta = 3 ms, Medel = 3 ms

Det är som du säger Madah, det verkar som att teckentabellen för Ping och Tracert är hårdkodade till 850. Men kunde inte välja 12000 eller 12001 (UTF-16), antagligen saknas stöd för det i CMD. Men vad ska man göra... man får leva med det. Eller så tar man också lärdom av det och skaffar engelskt Windows nästa gång! Inte för att man då kommer undan alla tänkbara problem med kompatibilitet för olika språk, t.ex. måste man fortfarande kunna lägga in svenskt språkstöd om man ska kunna skriva på svenska, men många såna här problem relaterade till olika lokaliserade versioner av Windows komponenter bör man kunna slippa.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Phod:

dir *.apa > fil.txt && dir *.bepa >> fil.txt

Det tackar jag för!

ping ping.sunet.se>ping.log && tracert ping.sunet.se>>trace.log

bör resultera i filerna ping.log med ping loggen och trace.log med trace loggen?

Kan man få resultaten från både Ping och Tracert att skrivas till samma fil?

Vad betyder dubbla vinkelparenteser i det här sammanhanget? Är det vad som gör att resultaten från båda kommandona skrivs till samma fil eller räcker det med att skriva samma filnamn för att få de båda resultaten till samma fil?

Var lär man sig sånt här egentligen? Det står ju knappast något om det i Windows Vista hjälpen (jag har faktiskt kollat där, det står bara övergripande om vad Kommandotolken är). Kommandot Help är bra som referens när man kan det men den är inte särskilt intuitiv för inlärning. Den enda bra resursen för hjälp med Kommandotolken (CMD/DOS/CLI) i Windows som jag vet om är Computer Hope. Är det Windows shell programming man ska söka på om man vill bli expert på saker som Kommandotolken i Windows? Det som är riktigt knepigt med den här delen av Windows är att det har förändrats så mycket mellan olika versioner. Nu är det väl PowerShell som är standard här.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Var lär man sig sånt här egentligen? Det står ju knappast något om det i Windows Vista hjälpen (jag har faktiskt kollat där, det står bara övergripande om vad Kommandotolken är). Kommandot Help är bra som referens när man kan det men den är inte särskilt intuitiv för inlärning.

På Technet kan du få ut det mesta du behöver veta. Här har du t.ex. informationen om hur du omdirigerar output från kommandon: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc772622(WS.10).as..., samt hela avsnittet för kommandoprompten http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc785423(WS.10).as....

Nu var mina länkar visserligen för Windows Server 2003, men de flesta kommandon är de samma.

Visa signatur

Ungos

Permalänk
Skrivet av knug:

På Technet kan du få ut det mesta du behöver veta. Här har du t.ex. informationen om hur du omdirigerar output från kommandon: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc772622(WS.10).as..., samt hela avsnittet för kommandoprompten http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc785423(WS.10).as....

Nu var mina länkar visserligen för Windows Server 2003, men de flesta kommandon är de samma.

Tack!

Jag gick in på http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc785423(WS.10).as... valde "For a list of new command-line tools, see New command-line tools" varpå jag klickade på "Choice" för att läsa mer om det kommandot eftersom jag flera gånger har sett det användas utan att helt förstå det eller att det för den delen har fungerat hos mig när jag använt färdiga skript som utnyttjar det (Choice verkar ha bytts ut mot Set i Windows Vista). Men då fick jag upp meddelandet

Citat:

Page Not Found

We're sorry, but the page you requested could not be found. Please check your typing and try again, or use the search options on this page.

och det var mitt första möte med den här "Command-line reference" på Technet. Hehe, trevligt!

Även om den är mer utförlig än Help kommandot och /? i CMD så är ju även bibban på Technet också mer av en referens för IT-tekniker än ett inlärningsmaterial. Jag hade hellre läst och lärt utifrån en lärobok. Vad heter det övergripande ämnet här? Är det skriptprogrammering för Windows? Jag har sett flera titlar om Windows Host Script och Win32 konsolprogrammering. Jag vet inte om det är helt rätt ämne att fördjupa sig i men det är en fördel för avancerade Windows användare om de kan hantera de olika administrativa och automationsverktygen i Windows utan att för den delen behöva kunna programmera.

Jag känner att "peka och klicka" samt "drag och släppt" metoden med programhanterare och grafiska filhanterare har fördummat folk. Det är visserligen enklare idag att använda en dator än för bara 20 år sedan men man får inte förkasta verktyg som CMD som föråldrade och krångliga. Det ska ingå i dokumenteringen av Windows, inte ens fullversionen av Windows levereras idag med en manual och det inbyggda hjälpsystemet är långt ifrån komplett.

Det är lika dåligt när man köper en ny dator idag, man får ingen manual eller så får man bara såna där enkla snabbstartsguider som enligt ABC visar hur man kommer igång. Manualen, om den ens följer med, är en ganska enkel, smal och informationsfattig historia på kanske tjugo sidor. Jag hade en gång en gammal Toshiba dator och med den medföljde en manual på typ 100 sidor med allt ifrån hur man hanterar datorn till vilka komponenter som sitter i den och vilka minnen man kan uppgradera med och med hur mycket, och så vidare. Det är verkligen hedersvärt, men sånt ser man inte idag, och Toshiba tillverkare inte ens stationära längre.

Det är kanske lite off-topic men det är relevant när man diskuterar om dokumentation av Windows systemet och dess olika komponenter. Att bara plocka upp första bästa bok om MS-DOS funkar ju inte när t.ex. CMD.exe skiljer sig så mycket från Command.com.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

ping ping.sunet.se>pingtrace.log && tracert ping.sunet.se>>pingtrace.log

gör att resultatet från Ping och Tracert sparas till gemensam fil pingtrace.log. Villkoret är dels att man skriver samma filnamn och dels att man använder dubbla vinkelparenteser >> ("Appends the command output to the end of a file without deleting the information that is already in the file").

Tack för det Knug och Phod!

Stort tack till er alla för hjälpen!

Tyvärr gick det inte att få en rätsida på den felaktiga teckenkodningen i CMD vid utskrift till fil (förutom med Dir och tekentabell 1252 och 65001), men det är en inbyggd "finess" som inte går att göra något åt. Tack för det Microsoft! Nu när när vi har testat det här åt er så vill ni kanske "förbättra" det till nästa version av Windows?

Citat:

I find this a nice feature but it is not according to the documentation. Or is it a BUG?

/Okänd

Citat:

Computers are like air-conditioners - they don't work very well with windows open.

/Okänd

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Här har du hjälpen för choice, som förövrigt inte alls är samma sak som set afaik.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc732504(WS.10).as...
Ibland är länkarna trasiga för vissa sidor och man måste leta upp kommandot för en annan version istället, Server 2008 i det här fallet. Om du vill hitta lättare info så är det väl batch-scriptning som är ämnesområdet.

Visa signatur

Ungos

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Det tackar jag för!

ping ping.sunet.se>ping.log && tracert ping.sunet.se>>trace.log

bör resultera i filerna ping.log med ping loggen och trace.log med trace loggen?

Kan man få resultaten från både Ping och Tracert att skrivas till samma fil?

Vad betyder dubbla vinkelparenteser i det här sammanhanget? Är det vad som gör att resultaten från båda kommandona skrivs till samma fil eller räcker det med att skriva samma filnamn för att få de båda resultaten till samma fil?

Var lär man sig sånt här egentligen? Det står ju knappast något om det i Windows Vista hjälpen (jag har faktiskt kollat där, det står bara övergripande om vad Kommandotolken är). Kommandot Help är bra som referens när man kan det men den är inte särskilt intuitiv för inlärning. Den enda bra resursen för hjälp med Kommandotolken (CMD/DOS/CLI) i Windows som jag vet om är Computer Hope. Är det Windows shell programming man ska söka på om man vill bli expert på saker som Kommandotolken i Windows? Det som är riktigt knepigt med den här delen av Windows är att det har förändrats så mycket mellan olika versioner. Nu är det väl PowerShell som är standard här.

> skriver över en fil om den redan finns.
>> appendar på en fil om den redan finns.
I båda fallen skapas filen om den inte finns. Alltså kör man den ena varianten med första kommandot om man vill att filen ska skapas på nytt varje gång.

Just redirection i ett shell lärde jag mig personligen när man körde DOS, och det är en inte helt ovanlig feature. I UNIX används den ofta. Hur man lär sig sådant nuförtiden har jag inte en aning om, det är sådan kunskap som liksom bara finns där.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem

Något litet script i valfritt scriptspråk borde ju kunna översätta så det blir rätt tecken. Kanske t.o.m. att man kan få det att göra det som ett filter, att outputen skickas från ping till scriptet som fixar tecknen och sen skriver ut dem (till fil).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Finns lite olika sätt att lösa ditt teckenproblem.

T.ex. visa texten med en CP850-font, i Windows finns fonten "Terminal" som klarar det. Öppna filen i Notepad och välj Format->Font.

Vill du istället konvertera din DOS-text till något annat, t.ex. CP1252 så föreslår jag iconv, oumbärligt program i Linux men finns givetvis portat till windows. Ladda ner iconv-1.9.2.win32.zip från ftp://ftp.zlatkovic.com/libxml/ och packa upp, lägg innehållet från \bin\ på något bra ställe, t.ex C:\Windows\ så slipper du mecka med paths.

Sen är det enkelt att konvertera text-output från valfritt DOS-kommando:

ping www.sunet.se | iconv -f CP850 -t CP1252 > output.txt

För övrigt, om du vill köra flera kommandon så är det enkelt att skriva .bat-filer, i princip skriver du bara de kommandon du vill köra i en textfil och namnger den filnamn.bat.

Ex:

@echo off echo Startar script echo "----------------------------- Script startar -----------------------------" > output.txt echo "---------------- Skickar pings till www.sunet.se -----------------" >> output.txt ping www.sunet.se |iconv -f CP850 -t CP1252 >> output.txt echo "------------ Skickar pings till www.sweclockers.se -------------" >> output.txt ping www.sweclockers.com |iconv -f CP850 -t CP1252 >> output.txt echo "----------------------------- Script slutar -----------------------------" >> output.txt

Tyvärr är .bat-filer väldigt begränsade när det gäller programmering, så vill man göra lite mer avancerade shell-script så får man använda t.ex. VB-script i WSH (Windows Scripting Host).

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Success

Jag vet att detta är en gammal tråd, och samtliga inblandade har nog förhoppningsvis gått vidare med sina liv, men för framtida besökare så vill jag dela med mig med min lösning.

Om du har output från cmd i någon fil, där åäö/ÅÄÖ har konstiga tecken rättar följande kodsnutt till tecknen:

SETLOCAL ENABLEDELAYEDEXPANSION for /f "tokens=*" %%i in (fil_med_konstiga_tecken.txt) do ( set abc=%%i set abc=!abc:„=ä! set abc=!abc:=Å! set abc=!abc:†=å! set abc=!abc:”=ö! set abc=!abc:Ž=Ä! set abc=!abc:™=Ö! echo !abc! >> fil_med_korrekta_tecken.txt )

Hoppas att detta sparar tid för någon annan i framtiden!

//Martin

Permalänk

Hej Martin!

tack för ditt senaste inlägg. Jag tror att jag besökt denna tråd en gång innan du skrev det sista.
Jag behöver dock din hjälp.

Säg att jag har en bat fil som lyder så enkelt som echo ÅåÄäÖö

Hur kan jag ta hjälp av din lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Hej Martin!

tack för ditt senaste inlägg. Jag tror att jag besökt denna tråd en gång innan du skrev det sista.
Jag behöver dock din hjälp.

Säg att jag har en bat fil som lyder så enkelt som echo ÅåÄäÖö

Hur kan jag ta hjälp av din lösning?

Skriv fel tecken i notepad så visas rätt i CMD.
http://wiki.gudinna.com/292

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Skriv fel tecken i notepad så visas rätt i CMD.
http://wiki.gudinna.com/292

jag funderade på det, men hade dels problem att hitta tecken för Å, men även att lösningen jag eftersöker ska implementeras i ett 3dsMax script. Scriptet skapar en BAT fil med svenska tecken varefter problemet uppstår.

Martins inlägg verkar vara en lösning jag kan använda mig av, men jag är osäker på om koden är tänkt att användas i samma BAT fil eller om man ska öppna en bat fil med en annan för att skriva om tecknen.

Permalänk
Sötast

lol, innan jag ens insåg att tråden är gammal så utförde jag ett test i cmd för att se om även jag förlorade svenska tecken...

Jag insåg ganska snabbt att jag kör en Engelsk version av Windows