Är det här prisvärt? ~13'000:- Speldator

Permalänk
Medlem

Är det här prisvärt? ~13'000:- Speldator

Hejsan alla sweclockare!

Jag är i akt med att köpa en ny dator och jag har slängt ihop den här idag och undrade om ni har några invändnigar emot valet av komponenter. Jag har redan skärm, hdd osv. behöver alltså bara en ny dator. Är detta prisvärt och håller alla komponenterna samma kvailtesnivå eller finns det någon uppenbar flaskhals? Allt som allt går det på just under 13'000 kr.

Först bestämde jag mig för i7-930 för jag har hört att 9**-serien är bättre än 8**-serien. Därefter tog jag ett moderkort som kändes passande för mig. USB 3.0, Sata 6gb/s etc. Dom andra komponenterna har jag bara höftat lite och tagit det mest populära på prisjakt för rimligt pris. Är minnet och grafikkortsvalet bra? Skulle jag kunna kommma undan med 650W nätagg?

Asus P6X58D-E
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=593848

Corsair CMPSU-750HX 750W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=433882

Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC10600/1333MHz CL9 3x2GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=365004

Fractal Design Define R2 (Svart)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=494547

Intel Core i7 930 2,8GHz Socket 1366 Box
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=560214

Sapphire Radeon HD5870 Vapor-X HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=517996

Permalänk

Jag skulle nog försöka köra på 4gb minne istället, sen kan man ha ett billigare grafikkort som funkar riktigt bra också, ex. XFX radeon 5770, om du vill pressa priset. Även nätagget är lite overkill men det är alltid bra att ha om du ska uppgradera senare.

Om du är som jag och inte bara är fanatisk på alla komponenter skulle jag antingen skaffa ett snyggare chassi (a) Eller modda det innan du sätter in alla komponenter.

(Glöm inte hårddisk(alltid trevligt med ny och fräsch), CD, optisk läsare, kylare)

Men detta är ju bara vad jag skulle göra )

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av PhenPhantom:

Jag skulle nog försöka köra på 4gb minne istället

Han ska ha en i7 930 inte en i5. Så då har han redan valt rätt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Jag skulle nog försöka köra på 4gb minne istället, sen kan man ha ett billigare grafikkort som funkar riktigt bra också, ex. XFX radeon 5770, om du vill pressa priset. Även nätagget är lite overkill men det är alltid bra att ha om du ska uppgradera senare.

Om du är som jag och inte bara är fanatisk på alla komponenter skulle jag antingen skaffa ett snyggare chassi (a) Eller modda det innan du sätter in alla komponenter.

(Glöm inte hårddisk(alltid trevligt med ny och fräsch), CD, optisk läsare, kylare)

Men detta är ju bara vad jag skulle göra )

Han ska bygga en speldator och du säger åt honom att byta sitt 5870 mot ett 5770. Ska man skratta eller gråta?
dessutom säger du åt honom att byta till 4Gb, jag har inte sett efter men hans moderkort är väll gjort för 3 minnen?

Nätagget är bra, du behöver inte mer såvida du inte tänkt skaffa ett till 5870 + vattenkylning

Visa signatur

Phenom II x 4 925 - Gigabyte 5750 - Asus M4A78T-E - 2x2GB Crucial BallistiX 1333 MHz 7-7-7-24 - OCZ Fatal1ty Series 550W PSU - WD Caviar black 640GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Negima:

Han ska bygga en speldator och du säger åt honom att byta sitt 5870 mot ett 5770. Ska man skratta eller gråta?
dessutom säger du åt honom att byta till 4Gb, jag har inte sett efter men hans moderkort är väll gjort för 3 minnen?

Nätagget är bra, du behöver inte mer såvida du inte tänkt skaffa ett till 5870 + vattenkylning

Tack för svaren! Jag funderar just nu på att kanske byta minnena till
Corsair 6GB (3x2GB) 1333MHz PC3-10666
http://www.inet.se/artikel/5305473/corsair-6gb-3x2gb-1333mhz-...

skulle det också vara okej minnen? Jag funderar också om 1333mhz är lite lite? Ska man inte ha högre eller är det bara om man ska överklocka serriöst? Jag tror inte jag kommer att överklocka något de närmaste åren iaf.

Och grafikkortet: är det ett bra val? Jag är väldigt förvirrad med alla dessa olika märken som finns ute men jag valde Sapphire på en chansning nästan

Permalänk
Medlem

Är det en renodlad speldator hade jag kört på:

i5 750
Evga P55 FTW (x16/x16 sli/cf med nf200-chip)
4-8GB Corsair XMS3
Corsair HX650
och en Corsair H50.
2st 5850 PCS+/1st 5870PCS+

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Är det en renodlad speldator hade jag kört på:

i5 750
Evga P55 FTW (x16/x16 sli/cf med nf200-chip)
4-8GB Corsair XMS3
Corsair HX650
och en Corsair H50.
2st 5850 PCS+/1st 5870PCS+

jag hade också kört på i5 helt klart (om det inte varit så att jag är en amd fanboy)
4Gb räcker (uppgradera i efterhand om det behövs, vilket det sällan gör i dagsläget)
bra agg
kylaren är lite overkill om han inte ska klocka (vilket han skrivet att han inte ska). såvida du inte stärs av ljudet behöver du inte byta från orginalkylaren.
köper man en ny dator kan man ha som tumregel att man ska köra på 1 grafikkort såvida man inte har en budget på över 7000kr till dem.

Visa signatur

Phenom II x 4 925 - Gigabyte 5750 - Asus M4A78T-E - 2x2GB Crucial BallistiX 1333 MHz 7-7-7-24 - OCZ Fatal1ty Series 550W PSU - WD Caviar black 640GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av whopido:

Och grafikkortet: är det ett bra val? Jag är väldigt förvirrad med alla dessa olika märken som finns ute men jag valde Sapphire på en chansning nästan

Det spelar egentligen ingen roll vad det är för tillverkare, det är samma kort i princip, eventuellt högre frekvenser på vissa, men då kostar det mer i de flesta fallen, kan även finnas olika kylare.

Men ja, Sapphire är ett bra val. Om du tänkt handla på inet.se så borde du nog köra på ett PowerColor HD5870, ungefär ~200 kronor billigare än de andra varianterna med precis likadana specifikationer, möjligtvis XFX HD5870 annars, om du vill ha Alien vs. Predator på köpet, men det kostar 200 kronor mer än PowerColor.

Antar att de flesta håller med mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Är det en renodlad speldator hade jag kört på:

i5 750
Evga P55 FTW (x16/x16 sli/cf med nf200-chip)
4-8GB Corsair XMS3
Corsair HX650
och en Corsair H50.
2st 5850 PCS+/1st 5870PCS+

Det är väll egentligen inte en renodlad speldator, jag gör mycket annat vid den också. Och jag tror inte jag kommer att byta processor eller moderkort om inte i5 helt plötsligt blivit bättre än i7 i allmänhet (förklara gärna varför jag ska välja i5). Så tyvärr hjälper inte den där datorn du rekomenderade. Däremot skulle du jättegärna få kommentera mitt val av minnen och grafikkort och till viss del nätagg

Skrivet av Cable:

Det spelar egentligen ingen roll vad det är för tillverkare, det är samma kort i princip, eventuellt högre frekvenser på vissa, men då kostar det mer i de flesta fallen, kan även finnas olika kylare.

Men ja, Sapphire är ett bra val. Om du tänkt handla på inet.se så borde du nog köra på ett PowerColor HD5870, ungefär ~200 kronor billigare än de andra varianterna med precis likadana specifikationer, möjligtvis XFX HD5870 annars, om du vill ha Alien vs. Predator på köpet, men det kostar 200 kronor mer än PowerColor.

Antar att de flesta håller med mig?

Okej det känns bra att höra! Jag ska ta en titt på grafikkortet du skrev om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whopido:

Det är väll egentligen inte en renodlad speldator, jag gör mycket annat vid den också. Och jag tror inte jag kommer att byta processor eller moderkort om inte i5 helt plötsligt blivit bättre än i7 i allmänhet. Så tyvärr hjälper inte den där datorn du rekomenderade. Däremot skulle du jättegärna få kommentera mitt val av minnen och grafikkort och till viss del nätagg

Som det nämnts så många gånger i andra trådar, så är 1366 totalt overkill till spel, såvida du inte har planer på att köra MINST 2st grafikkort. Du lär inte utnyttja 4 kärnor i spel, än mindre 8st med hyperthreading igång. Du tjänar mer prestanda på en kraftig GPU istället för en kraftig processor i spel.

Även om du sysslar med 3D-modellering och kanske foto-/videoredigering på hobbynivå så kommer du inte utnyttja en i5 750's fulla kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Som det nämnts så många gånger i andra trådar, så är 1366 totalt overkill till spel, såvida du inte har planer på att köra MINST 2st grafikkort. Du lär inte utnyttja 4 kärnor i spel, än mindre 8st med hyperthreading igång. Du tjänar mer prestanda på en kraftig GPU istället för en kraftig processor i spel.

Även om du sysslar med 3D-modellering och kanske foto-/videoredigering på hobbynivå så kommer du inte utnyttja en i5 750's fulla kapacitet.

Okej jag kanske ska fundera över det isf. Hur blir det framtidsmässigt i5/i7 kan det inte vara bra att satsa nu och kunna sitta på processorn ett längre tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whopido:

Okej jag kanske ska fundera över det isf. Hur blir det framtidsmässigt i5/i7 kan det inte vara bra att satsa nu och kunna sitta på processorn ett längre tag?

s1156 är mer framtidssäker för en normal användare, nästa steg i processorklass från i5 750 är i7 860 som kostar ca. 900kr mer. Nästa steg efter 930 i s1366 är 950/960 som kostar runt 5-6000kr. Men oavsett vad du kör, så lär både Intel och AMD ha släppt nya plattformar när det är dags att uppgradera, vilket är ca 1-1½års tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Är det en renodlad speldator hade jag kört på:

i5 750
Evga P55 FTW (x16/x16 sli/cf med nf200-chip)
4-8GB Corsair XMS3
Corsair HX650
och en Corsair H50.
2st 5850 PCS+/1st 5870PCS+

Finns INGET moderkort till I5 som stödjer 16x/16x crossfire/sli, eftersom processorn själv inte stödjer det..

I en RENODLAD speldator är det Amd som gäller, då den presterar likvärdigt intel i spel till ett betydligt bättre pris.

Ska man köra crossfire med hd58xx behövs nog I7 för att inte flaska.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Finns INGET moderkort till I5 som stödjer 16x/16x crossfire/sli, eftersom processorn själv inte stödjer det..

I en RENODLAD speldator är det Amd som gäller, då den presterar likvärdigt intel i spel till ett betydligt bättre pris.

Ska man köra crossfire med hd58xx behövs nog I7 för att inte flaska.

Med hjälp av NF200-chippet så avlastas processorn. Vad tror du dem använder för att köra 3x SLI/CF på X58-brädor?

Permalänk
Medlem

När nya processorer kommer nästa år med helt nya arkitekturer (både intel och amd kommer släppa mördar-cpus) så är chansen betydligt större att amd håller kvar på sin am3 socket, so bulldozer (deras nya processor) passsar nuvarande moderkort. Intel kommer förmodligen släppa en helt ny plattform..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Alt.1 En i5 konfiguration från www.inet.se

https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

Alt.2 utan SSD och med ett 5870 med 2GB minne. En Corsair H50 processorkylare och lite chassifläktar.

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Alt.2 utan SSD och med ett 5870 med 2GB minne. En Corsair H50 processorkylare och lite chassifläktar.

http://img691.imageshack.us/img691/9199/skrmklipp27.png

//AP

Hej! Det där ser ut som ett intressant system men det känns som att grafikkortet är väldigt dyrt och jag känner en som har fractal chassi plus den sorten nätagg och jag misstänker att det inte går att ha en fläkt längst ner i chassit pga att sladdarna är ivägen om det var där du hade tänkt att den fjärde fläkten skulle vara, sen vet jag inte riktigt om vattenkylning.. är det mkt bättre än vanlig fläktkyklning? (jag har redan en sån där SSD)

Permalänk

Noctua NH-D14 kyler bättre, men H50 kanske är lite tystare. Man behöver inte ha fläkten längst ner, det är som du säger den får inte plats.

1st 120mm i fronten för insug. det blir då 2st 120mm, för det sitter redan en fram.

1st 140mm i sidoplåten för kylning av minnet och blåsa bort överskottsvärme från processorn och grafikkortet.

2st 140mm i toppen för utsug av överskottsvärme.

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Du behöver inte så stort nätagg, svaret på din fråga om det räcker med 650 W är tveklöst ja.

Köp minnen ratade för 1600 mhz, dom här om du kör på 930 alternativet är prisvärda...
http://www.inet.se/artikel/5315037/corsair-6gb-3x2048mb-1600m...
Dom här om du väljer att köra på i7 800 serien eller i5
http://www.inet.se/artikel/5305471/corsair-4gb-2x2048mb-1600m...

Fläkt längst ner i det chassit är bra då det ger en luftström mot grafikkortet och uppåt, en anledning att köpa 650W agget i stället.

Köper du i5 räcker H50 som kylning, köper du i7 och vill klocka över 3600 mhz med hypertreading påslaget börjar det få svårt att kyla nog.
Jag köpte H50 men ska idag hämta ut min nya Noctua NH-D14 på posten och prova den i stället då H50 inte räcker till.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Du behöver inte så stort nätagg, svaret på din fråga om det räcker med 650 W är tveklöst ja.

Köp minnen ratade för 1600 mhz, dom här om du kör på 930 alternativet är prisvärda...
http://www.inet.se/artikel/5315037/corsair-6gb-3x2048mb-1600m...
Dom här om du väljer att köra på i7 800 serien eller i5
http://www.inet.se/artikel/5305471/corsair-4gb-2x2048mb-1600m...

Fläkt längst ner i det chassit är bra då det ger en luftström mot grafikkortet och uppåt, en anledning att köpa 650W agget i stället.

Köper du i5 räcker H50 som kylning, köper du i7 och vill klocka över 3600 mhz med hypertreading påslaget börjar det få svårt att kyla nog.
Jag köpte H50 men ska idag hämta ut min nya Noctua NH-D14 på posten och prova den i stället då H50 inte räcker till.

Jag tänkte långsiktigt när jag valde Corsair HX 750.

Den har 7 års garanti och när han ska uppgradera nästa gång, så kanske det kommer att krävas lite mer Power.

3x2GB som jag hade i mitt paket var CL 9-9-9-24 och sorkin valde lite snabbare minnen med CL 7-8-7-20

Men sen sorkin, så skiljer det bara 75 kr mellan ett par 2x2GB CL 9-9-9-24 och de lite snabbare CL 8-8-8-24 och det kan det ju vara värt.

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Noctua NH-D14 kyler bättre, men H50 kanske är lite tystare. Man behöver inte ha fläkten längst ner, det är som du säger den får inte plats.

1st 120mm i fronten för insug. det blir då 2st 120mm, för det sitter redan en fram.

1st 140mm i sidoplåten för kylning av minnet och blåsa bort överskottsvärme från processorn och grafikkortet.

2st 140mm i toppen för utsug av överskottsvärme.

http://img97.imageshack.us/img97/9396/skrmklipp30.png

//AP

Jag har tänkt på det där och det känns som ett perfekt paket! Hur mkt tror du man kommer kunna överklocka med de där fläktarna? Och hänger minnena, moderkortet osv. med överklockningen bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whopido:

Jag har tänkt på det där och det känns som ett perfekt paket! Hur mkt tror du man kommer kunna överklocka med de där fläktarna? Och hänger minnena, moderkortet osv. med överklockningen bra?

runt omkring 4GHz. minnena och mobot hänger med.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Paketet ser jättebra ut, det är bara att beställa.

Ja runt 3.8-4.0GHz kan du klocka processorn till. Läs igenom Swec överklocknings-guide några ggr, så du vet hur du ska gå till väga.
Eller om du behöver hjälp, så posta en tråd på forumsdelen: Kylning och överklockning av processorer.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-oeverklockning...

I nuläget behöver du inte överklocka grafikkortet, den klarar nästan alla spel på high/highest. Men du kan klocka det till 1000MHz på gpu-core och 1300MHz på minnet, men då kommer fläkten att låta på full load. Men du har ju ett ljuddämpat chassi så kanske kan stå ut med fläktljudet

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel