Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Maila mig om du vill ha ett nytt beta-bios (version 0602) till moderkortet. Användning på egen risk.

Skrivet av duckstar:

du skulle kanske ha updaterat bios på moderkortet?

Skrivet av alibababert:

saftigt, få se lite klockning

Pratat med Microsoft och Komplett idag..ingen support ifrån Asus på komponenter telefonvägen(Sjukt dåligt)

Har uppdaterat bios på moderkort till 0505 vilken var den senaste jag hittade...

Vad vi kom fram till var väl att felet antingen ligger i minnet eller i moderkortet...

Komplett skickar mig nytt moderkort och nya minnen idag så lär ha dem vid lunch imorgon...Bra service av komplett får jag säga...

Så förhoppningsvis är vi upp and running innan releasen av processorerna så ni får lättare att veta vad ni skall välja

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Medlem

Skitbra är allt jag säger, ser fram emot detta med spänning.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Om de inte funkar så testa beta bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av duckstar:

Om de inte funkar så testa beta bios

Skrivet av sebbe605:

Skitbra är allt jag säger, ser fram emot detta med spänning.

FÅtt nytt moderkort och nya minnen idag...men fortfarande samma problem...Har uppdaterat bios till 0602 men problemet kvarstår alltså...

Slut på ideer....

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Medlem

Antar att du försökt att installera med ett minimum av komponenter? För mig låter det som win inte hittar rätt drivrutiner för graffikkortet.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

Antar att du försökt att installera med ett minimum av komponenter? För mig låter det som win inte hittar rätt drivrutiner för graffikkortet.

JA det gör jag...Har dessutom även provat med ett geforce 7800gt men utan framgång...har installerat windows 7 med detta grafikortet innan utan problem också..

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Medlem

Dear Valued ASUS Customer!

This is the CPU support list:

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?model=Cros... IV Formula

Your CPU is not supported with your current BIOS.

You may try this BIOS:

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socketAM3/Crosshair_IV_Fo...

Please note that updating the BIOS is done at your own risk, a failed BIOS update is NOT covered by the warranty.

Best Regards / Med Vänliga Hälsningar,
Nils
ASUS TMSS Support

Senaste mailet ifrån Asus

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Medlem

Har du gjort clear CMOS på moderkortet och sedan load optimal defaults efter biosuppgraderingen? Rätt spänning till minnena (vet inte riktigt vad de kräver men en del minnen vill ju ha lite extra enligt deras spec)? Kollat så att CPU-fläkten snurrar, ström till grafikkortet, ingen "standoff" till moderkortet som är felplacerad i chassit o.s.v.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har du gjort clear CMOS på moderkortet och sedan load optimal defaults efter biosuppgraderingen? Rätt spänning till minnena (vet inte riktigt vad de kräver men en del minnen vill ju ha lite extra enligt deras spec)? Kollat så att CPU-fläkten snurrar, ström till grafikkortet, ingen "standoff" till moderkortet som är felplacerad i chassit o.s.v.?

Allting är kollat..med sladdar ström etc.

Clear CMOS var gör jag det nånstans och var hittar jag load optimal defaults?

Tacksam för all hjälp

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Medlem

Hittade clear CMOS...återkommer...

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Medlem

Fortfarande samma problem...

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av nakey:

Fortfarande samma problem...

Prova starta med en minnessticka. Har du minnen från Corsair så kan det ibland finnas kompatibilitetsproblem med Asus moderkort, är lite dodgy.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Testa med en annan CPU, Minnen och nätagg.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Prova starta med en minnessticka. Har du minnen från Corsair så kan det ibland finnas kompatibilitetsproblem med Asus moderkort, är lite dodgy.

Hur skall jag kunna starta windows installation med en minnessticka?! *Känner mig lost*

Skrivet av Ant3:

Testa med en annan CPU, Minnen och nätagg.

Har tyvärr inte så många processorer liggandes hemma...

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Prova starta med en minnessticka. Har du minnen från Corsair så kan det ibland finnas kompatibilitetsproblem med Asus moderkort, är lite dodgy.

Plus att minnena e ifrån Crucial?!

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Inaktiv

Känner moderkortet ens igen CPU? Känner den av rätt namn och hittar den alla kärnor? Har du uppdaterat BIOS till den version Andreas D nämnt?

Trist för dig att ha så mycket krångel, speciellt när du haft en sådan tur att få tag i en CPU som tydligen inte ens lanserats.

Tänkte även nämna att det verkar finnas ett till ex i Stockholm: http://www.webhallen.com/hardvara/109625-amd_phenom_ii_x6_105...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakey:

Hur skall jag kunna starta windows installation med en minnessticka?! *Känner mig lost*

Har tyvärr inte så många processorer liggandes hemma...

Men har du ingen polare som har AM3 rigg?

Sen så verkar de inte va så ovanligt att behöva installera windows med bara en minnnes sticka i när de gäller ASUS.

funkade med alla tre för mej första gången sen när jag formaterade om datorn så blev jag tvungen att köra med en tills windows va klart och alla drivrutiner och sånt gött va installerat.

förstår inte varför ASUS har detta problemet och varför de inte åtgärdas.

för de är en dryg liten sjukdom dom dras med.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Känner moderkortet ens igen CPU? Känner den av rätt namn och hittar den alla kärnor? Har du uppdaterat BIOS till den version Andreas D nämnt?

Trist för dig att ha så mycket krångel, speciellt när du haft en sådan tur att få tag i en CPU som tydligen inte ens lanserats.

Tänkte även nämna att det verkar finnas ett till ex i Stockholm: http://www.webhallen.com/hardvara/109625-amd_phenom_ii_x6_105...

Bios identifierar rätt processor som du ser på bilden i galleriet. Ja har uppdaterat till bios 0602 yes men utan framgång.

MM det är mycket trist..framförallt nu när man står utan dator förutom denna sunkiga bärbara...

Skrivet av Ant3:

Men har du ingen polare som har AM3 rigg?

Sen så verkar de inte va så ovanligt att behöva installera windows med bara en minnnes sticka i när de gäller ASUS.

funkade med alla tre för mej första gången sen när jag formaterade om datorn så blev jag tvungen att köra med en tills windows va klart och alla drivrutiner och sånt gött va installerat.

förstår inte varför ASUS har detta problemet och varför de inte åtgärdas.

för de är en dryg liten sjukdom dom dras med.

Nej tyvärr...

DU skojar med mig...tog ut en minnessticka och wips så funkar installationen...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

återkommer så fort jag vet mer...

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Medlem

Installationen slutförs....99%....

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Medlem

Vad bra att du löste det, det hade jag ingen aning om. Tänkte beställa en Asus mobo, kanske blir det Gigabyte istället.
Följer detta med spänning!

Permalänk
Medlem

Åh va gött att det löste sig, väntar med ännu mer spänning!

Ant3 To The Rescue!

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakey:

Installationen slutförs....99%....

SÅ bra, med ett minimum av komponenter så menade jag alla, stickor inräknat.

Gött mos att de löste sig, då får vi snart se lite goa bench..

Mvh Micke...

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Men har du ingen polare som har AM3 rigg?

Sen så verkar de inte va så ovanligt att behöva installera windows med bara en minnnes sticka i när de gäller ASUS.

funkade med alla tre för mej första gången sen när jag formaterade om datorn så blev jag tvungen att köra med en tills windows va klart och alla drivrutiner och sånt gött va installerat.

förstår inte varför ASUS har detta problemet och varför de inte åtgärdas.

för de är en dryg liten sjukdom dom dras med.

Skrivet av Dr Pingu:

Vad bra att du löste det, det hade jag ingen aning om. Tänkte beställa en Asus mobo, kanske blir det Gigabyte istället.
Följer detta med spänning!

Skrivet av teckim:

Åh va gött att det löste sig, väntar med ännu mer spänning!

Ant3 To The Rescue!

Skrivet av Xamin:

SÅ bra, med ett minimum av komponenter så menade jag alla, stickor inräknat.

Gött mos att de löste sig, då får vi snart se lite goa bench..

Mvh Micke...

Kära ni....vad hade jag gjort utan er...:)

Var tyvärr tvungen att jobba sisådär 10 timmar nu så någon gång när ni vaknar imorrn så finns det förhoppningsvis tester att tillgå...

Jag försökte dock sätta tillbaka den andra minnesstickan direkt efter avslutad installation men då ville inte windows starta..ahh får kolla på det när jag kommer hem...

Satt däremot igång "AI Overtune" tror jag det heter...Klockade direkt upp processorn ifrån 2.80 ghz till 3.285 ghz...Idle gick den då ifrån 36 grader till 37-38 grader...Så det ser sjukt najs ut än så länge...:)

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem men då var det något så trivialt som DVD-läsaren som var paj.

Hoppas det löste sig och lycka till! Väntar på spänning på specs för min kompis kommer troligen köpa denna processor så fort de får mer i lager.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Vill se resultat nu! Blir nog en 1055t på release dagen!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd

När kommer det lite Bench bilder då!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Vill se resultat nu! Blir nog en 1055t på release dagen!

Skrivet av InluZion:

När kommer det lite Bench bilder då!?

Var tyvärr tvungen att jobba sisådär 10 timmar nu så någon gång när ni vaknar imorrn så finns det förhoppningsvis tester att tillgå...

Som han sa kommer imorgon!

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Yes måste jobba klart men e sjukt sugen...:)

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Medlem

Skönt att problemen (delvis) löste sig. Ser mycket fram emot lite benchar och överklockningsresultat!

Förresten, kommer du att använda prollen med standardkylaren eller har du någon annan du kommer sätta på där?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Kommer använda en Corsair H50...Som ajg skrev tidigare så testade jag den automatiska överklockningen lite och med 400mhz höjning skiljde det 1-2 grader så ser lovande ut...:D

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2