Permalänk

Nybygd dator temperatur- och biosfrågor

Hej

Jag har för första gången byggt en dator. Byggandet gick rätt bra tycker jag men nu har jag kommit till felsökningsdelen och mjukvara installation.

Datorn startade utan problem men jag tycker att temperaturen på processorn verkar hög.

Jag har detta system:

I bios ser det ut så här på häslokontrollbilden efter att få ha stått på i ca 10 min:

Nu har tempen ökat och cpufläkten spinner snabbare:
Current system temperature: 44
CPU: 50
CPU fan speed: 2335rpm

Jag har inte gjort något med datorn förutom att låta den stå på. Är det dåliga värden?

Jag har några småfrågor också. Det följde med en fan controller, är den bra att installera? Var hittar jag en bra guide på hur man ställer in bios, eller kan man skippa det?

Permalänk

Jag har en till fråga också. Ska man plocka bort alla HDD-burar man inte använder sig av? Jag satte hårddisken högst upp. Är det bättre att sätta den längst ner?

Permalänk
Medlem

Har också en i5-750, jag har dock köp till en annan kylare i efterhand. Men jag körde ett tag med stockkylaren och jag tror inte att mina temps va så höga, och jag hade ungefär samma vcore.
Testa att köra några belasta processorn ett tag (t ex med StressPrime 2004) och säg sedan vad du får för temps (du kan kolla temp i OS genom div. program, kolla överklockningstråden) - eftersom det framför allt är load temps som är intressanta. Du bör dock avbryta om du får alltför höga temps, vet inte exakta värden för i5an (säg 80 grader kanske).

Angående fläktkontrollern ska du väl framför allt använda den om du vill sänka hastigheten på ngn av dina fläktar för att du tycker att det låter för mkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13asement:

Jag har en till fråga också. Ska man plocka bort alla HDD-burar man inte använder sig av? Jag satte hårddisken högst upp. Är det bättre att sätta den längst ner?

Ska och ska, det spelar väl ingen större roll, ev. får du lite bättre luftflöde om du tar ut dom (kommer inte riktigt ihåg hur ett buren ser ut).

Är hårddisk-tempen hög vid belastning ska du kanske försöka placera den framför insugsfläkten, annars är det bättre att ha den ur vägen för luftflödet.

Permalänk

Tack för snabbt svar.

Så här ser det ut inne i burken:

framsida

processor och bakfläkten

Baksida upp och ner

Har lite brottom så jag svarar senare.

Permalänk

Ok. Jag har inte installerat windows än så jag ska göra det nu och sedan testa det där programet. Måste man inte ställa in några inställningar i bios innan man installerar windows?

Permalänk
Medlem

Temperaturen kanske är lite hög, men stockkylaren är väl inte det bästa.

Jag brukar sätta hårddisken så långt ner som möjligt för att få så låg tyngdpunkt som möjligt. I R2 satte jag den näst längst ner (för mest luftflöde runt disken).

//Niklas

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Sådär nu har jag installerat allt och kört ett test:

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13asement:

Sådär nu har jag installerat allt och kört ett test:

http://forumbilder.se/images/956201090102P1437.jpg

Först och främst tror jag att du måste ändra lite inställningar i SP04. Kör "Small FFTs - stress CPU" ist för blend (finns ingen riktig mening i att belasta minnena också), dessutom är jag ganska säker på att du måste köra 4 instanser av programet, en för varje kärna, och ist för "CPU: Any CPU" ställer du in CPU: 0, CPU: 1, CPU: 2 och CPU: 3 på de olika instanserna. Det kan även va en idé att köra testet under en lite längre period, typ en halvtimme (eller iaf tills temperaturerna ligger stadigt).

För att dubbelkolla att allt går som det ska kan du ju kolla i Core Temp att alla kärnor har 100% load. Och posta gärna en bild när testet är igång, ist för efter att du har avslutat det.

PS: om du hade 100% load på alla kärnor när du körde det testet (på bilden) har du inget att oroa dig för. 70° under load var ungefär vad jag låg på med stock-kylaren också.

Permalänk

Sådär nu har jag gjort som du sa och jag fick högre temperaturer än tidigare:

Permalänk
Skrivet av 13asement:

Sådär nu har jag gjort som du sa och jag fick högre temperaturer än tidigare:

http://forumbilder.se/images/107201052245P42af.jpg

Vet inte om det syns så bra men så här står det nu efter jag stängt av:

Jag körde 25 min

CPU1: 76
CPU2: 78
CPU3: 75
CPU3: 79

Permalänk
Medlem

Kollade på Intels hemsida, och enl. dom är maxtemp 72.7 °C. Så dina temperaturer är ju knappast hälsosamma. Tror att jag låg runt 70°, snarare än 80°, med stockkylaren.

Finns väl några olika sätt att lösa ditt problem:
- Byta till en annan kylare, min Hyper 212+ sänkte mina temps med ca 20° och den kostar runt 300 kr.

- Installera om kylare (om den är felinstallerad på ngt sätt), för detta behöver du dock ny kylpasta.

- Testa att sänka Vcore (kräver viss kunskap om överklockning). Min Vcore låg på 1.2V som standard, men jag kunde sänka den till 1.0. Detta gav ca 5-7° sänkt loadtemp. Vet dock inte om det finns några risker med detta, annat än felberäkningar. Du bör nog iaf stänga av TurboBoost för att det ska fungera.

Permalänk

Det sög ju. Om jag inte får ned temp så kommer väl livstiden att bli kortare?

Jag tror jag får ta och skaffa en ny kylare då och kanske någon extra fläkt till chassit? När man byter CPU kylare måste man ta loss moderkortet då?

Permalänk
Medlem

nej du måste inte ta loss moderkortet, ta bara av båda sidoplåtarna

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

nu går det åt helvette för mig... Jag installerade om kylaren och nu har jag typ 70+ idle. Jag ska köpa en ny skylare och hoppas på det bästa. 13K åt skogen är ju inge kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13asement:

nu går det åt helvette för mig... Jag installerade om kylaren och nu har jag typ 70+ idle. Jag ska köpa en ny skylare och hoppas på det bästa. 13K åt skogen är ju inge kul.

Tog du bort den gamla kylpastan och la på ny? Om inte så rekommenderar jag att du kollar upp det lite noggrannare när du installerar till nya kylare - annars kommer du få precis samma resultat med den, p.g.a. att du installerar den fel.

Ang. vilken kylare du vill ha kan jag rekommendera "Cooler Master Hyper 212 plus" som ett billigt, och mycket prisvärt alternativ. Vill du gå upp lite i prisklass finns det mängder av trådar om processorkylare, samt ett stort test här på SweC som gjordes i vintras.

Permalänk
Skrivet av IsseBisse:

Tog du bort den gamla kylpastan och la på ny? Om inte så rekommenderar jag att du kollar upp det lite noggrannare när du installerar till nya kylare - annars kommer du få precis samma resultat med den, p.g.a. att du installerar den fel.

Ang. vilken kylare du vill ha kan jag rekommendera "Cooler Master Hyper 212 plus" som ett billigt, och mycket prisvärt alternativ. Vill du gå upp lite i prisklass finns det mängder av trådar om processorkylare, samt ett stort test här på SweC som gjordes i vintras.

Jag tog bort all den gamla kylpastan och satt dit ny efter, artic silver 5. Tack för tipset. Jag ska ta och beställa en ny kylare och kanske en extra chassifläkt ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13asement:

Förlåt, men jag tror det beror på dig och inte hårdvaran.

Trycker du emot ordentligt så att kylpastan har spridit ut sig? Hur mycket använde du?

Permalänk
Skrivet av AIIN:

Förlåt, men jag tror det beror på dig och inte hårdvaran.

Trycker du emot ordentligt så att kylpastan har spridit ut sig? Hur mycket använde du?

Det tror jag också. Men jag verkar inte få till det.

Jag tycker att jag trycker ganska bra. Jag använda en klick stor som en droppe/riskorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13asement:

Det tror jag också. Men jag verkar inte få till det.

Jag tycker att jag trycker ganska bra. Jag använda en klick stor som en droppe/riskorn.

Här har du en instruktion, om det är ngt du undrar över. Försöka trycka ganska hårt, då AS5 är ganska trögflytande.

Permalänk

Tack. Hur som helst bestämde mig för att köpa en ny kylare samt lite chassi kylning. Det blev följande saker:

Cooler Master Hyper 212 Plus
Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1200rpm - 2 st
Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm - 1 st

Slip streamsen tänkte jag ha i chassit och gentle typhoon på hyper 212 plus. Jag tänkte sätta SS fläktarna fram som insug och de två fractal design som följde med chassit där bak/tak som utsug.

Spelar det någon roll på vilken sida man fäster fläkten till hyper 212 plus? Jag antar att det viktiga är att man gör så att luften far igenom kyltornet och mot utblåsfläktarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13asement:

Tack. Hur som helst bestämde mig för att köpa en ny kylare samt lite chassi kylning. Det blev följande saker:

Cooler Master Hyper 212 Plus
Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1200rpm - 2 st
Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm - 1 st

Slip streamsen tänkte jag ha i chassit och gentle typhoon på hyper 212 plus. Jag tänkte sätta SS fläktarna fram som insug och de två fractal design som följde med chassit där bak/tak som utsug.

Spelar det någon roll på vilken sida man fäster fläkten till hyper 212 plus? Jag antar att det viktiga är att man gör så att luften far igenom kyltornet och mot utblåsfläktarna?

Ja så att den blåser mot bak fläkten Har själv en Hyper 212 plus och den är grymt enkel att installera

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Ja så att den blåser mot bak fläkten Har själv en Hyper 212 plus och den är grymt enkel att installera

Enkel installation är ett stort plus.

Hur är det med varvtal då? spelar det någon roll om utsugsfläktarna vid cpun snurrar segare eler snabbare än den vid cpun? Om dom snurrar olika kan det bli negativ effekt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13asement:

Enkel installation är ett stort plus.

Hur är det med varvtal då? spelar det någon roll om utsugsfläktarna vid cpun snurrar segare eler snabbare än den vid cpun? Om dom snurrar olika kan det bli negativ effekt?

Nope bara luften slipper ut någon stans Kom ihåg att Stock fläkten på Hyper 212+ spinner i 2000rmp stock! Man måste ställa ner hastigheten via bios :/ Mitt moderkort stöder dock AMD overdrive så man kan ställa ner hastigheten därifrån Vet inte hu det är med Intels moderkort :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13asement:

Jag skulle sätta en SS som insug (tillsammans med en fractal-fläkt) och en SS (tillsammans med en fractal) som utsug, eftersom fractalsen antagligen flyttar luft sämre än SSarna och isf får du ett övertryck i lådan om du har båda SS på insug (=minskad effektivitet)

Skrivet av 13asement:

Det spelar ingen större roll, men jag skulle sätta den som push (mellan fronten och kylaren) eftersom kylaren kommer hamna ganska nära den bakre chassi-fläkten (som då agerar pull)

Permalänk
Skrivet av IsseBisse:

Jag skulle sätta en SS som insug (tillsammans med en fractal-fläkt) och en SS (tillsammans med en fractal) som utsug, eftersom fractalsen antagligen flyttar luft sämre än SSarna och isf får du ett övertryck i lådan om du har båda SS på insug (=minskad effektivitet)

Det spelar ingen större roll, men jag skulle sätta den som push (mellan fronten och kylaren) eftersom kylaren kommer hamna ganska nära den bakre chassi-fläkten (som då agerar pull)

Okej. Den setupen lät bättre.

Kan jag sätta både typhoon och orginal fläkten på kylaren samtidigt? eller tar de ut varandra då de spinner olika? Annars kan jag ju sätta orginal fläkten i chassit. Kanske i botten som insug? Man måste ju ta vara på alla delar om den inte är för dålig.

Grejorna har kommit. Ska installera dem om en stund och sedan köra lite tester. Jag postar lite pics senare.

Permalänk

Sådärja nu har jag installerat allt och kört ett test. Installationen gick bra det enda som jag hade problem med var kylpastan men tillslut fick jag dit den. Idle temp. gick från ca 55C (då jag hade som bäst förut) till kring 35C alltså en sänkning med 20C d.v.s. ca 36%. Load temp. gick från 80C till 50, en sänkning med 30 grader alltså en sänkning på 37.5%. När jag gjorde testet lät jag alla fläktar gå på full sprutt.

Ljud nivån ökade ganska mycket då jag har fläktarna på max speed men jag kan sänka ned dem till behaglig nivå. Jag kan inte säga annat än att jag är nöjd med mitt inköp.

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig! Utan att bli alltför dyrt dessutom.

Vill du sänka tempen på processorn ytterligare kan du se om du kan sänka standard-vcore. Detta blir väl dock mer av en "för att jag kan, och det är gratis"-grej då din nuvarande temperatur är tillräckligt låg. Men om du har lite tid över är det 1-2 timmars pillande som, i mitt fall, gav 5-7° lägre temp.

Permalänk

Tack för hjälpen.

Just nu är jag rätt less på att pilla runt i datan. Jag kanske provar det någon gång framöver.