Hjälp med kylare till 4870x2

Permalänk
Medlem

Hjälp med kylare till 4870x2

Tjena SC. Tänkte kika om någon vet något alternativ till Arctic cooling kylare för 4870x2?

Har letat som en galning efter någon som säljer kylaren (både butik och andra hand) men verkar mer eller mindre omöjligt. Så jag tänkte kolla om någon har en över eller om någon vet ett alternativ till Arctic cooling?

Även sett över alternativet att beställa från tyskland. Ogillar att beställa från utlandet. Kolla runt lite och frakten verkar landa på ~250kr. Känns lite saftigt för en kylare för ~400-450kr.

Ghetto mod är ju sista utvägen. Men en utväg.

ps. Hur skulle det fungera om man köpte ett vatten block till kortet och ghetto modda dit två 80mm fläktar? Räcker det eller blir det knas?
Alla svar som är på topic uppskattas Peace

Ny ide
Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Det blir knas om du sätter ett vattenblock utan vatten då det saknar flänsar. Vad är det för fel på Arctic Coolings variant?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Problemet är att det måste beställas från tyskland. Tänkte att vattenblocket skulle fungera som fläns och köra fläkt på själva blocket? Vist kan man beställa från tyskland men vore bekvämt om det fanns någon i Sverige eller något företag (inte sekvensia som också beställer från Tyskland) som har Kylaren.

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Skrivet av GeneT1c:

Problemet är att det måste beställas från tyskland. Tänkte att vattenblocket skulle fungera som fläns och köra fläkt på själva blocket? Vist kan man beställa från tyskland men vore bekvämt om det fanns någon i Sverige eller något företag (inte sekvensia som också beställer från Tyskland) som har Kylaren.

Jag beställde min från ett företag från Tyskland via eBay. Frakten kostade 10 euro och allting gick på 410 kronor sammanlagt. Kylaren levererades i perfekt skick och väl inpackad. Det finns ingen i Sverige som säljer den fortfarande om man inte vill chansa på ett dåligt företag eller om man orkar pröjsa 750 spänn för den. Beställ från Tyskland... det är ju bättre att köpa från ett vettigt företag i Tyskland om du får den billigare och de har den i lager, än att beställa från ett skitföretag i Sverige som troligtvis skickar fel vara till ett högra pris.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Jag beställde min från ett företag från Tyskland via eBay. Frakten kostade 10 euro och allting gick på 410 kronor sammanlagt. Kylaren levererades i perfekt skick och väl inpackad. Det finns ingen i Sverige som säljer den fortfarande om man inte vill chansa på ett dåligt företag eller om man orkar pröjsa 750 spänn för den. Beställ från Tyskland... det är ju bättre att köpa från ett vettigt företag i Tyskland om du får den billigare och de har den i lager, än att beställa från ett skitföretag i Sverige som troligtvis skickar fel vara till ett högra pris.

Kan du möjligen skicka en länk till dit du beställde? Kollat på 3 olika sidor och billigaste frakten var 25 euro och dyraste 32 euro

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Skrivet av GeneT1c:

Kan du möjligen skicka en länk till dit du beställde? Kollat på 3 olika sidor och billigaste frakten var 25 euro och dyraste 32 euro

Arctic Cooling Kühler Accelero Xtreme 4870X2 HD4870X2 bei eBay.de: Lüfter Kühler (endet 21.05.10 18:05:39 MESZ)

Jag beställde från dem och det kostade totalt 410 kronor. Kan meddela att kylaren håller med än vad den lovar. Vid automatisk fläktstyrning är den i princip helt ljudlös oavsett om det är load eller idle och den sänkte min idle temp med drygt 50 grader och det skiljer väl drygt 10-15 grader från idle till load.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

toppen, 1000 tack! Kör på en sånn när jag funktions testat mitt kort. Min gamla psu verkar ha svårigheter att driva kortet. Får fixa nytt och sen blir det nog till å beställa!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

tänkte kolla hur lätt den är att montera också innan jag köper den. Hur stora risker tar man att förstöra eller skada kortet? Garanti är slut för år och dagar sen så det är inget att förlora. Tänkte mer på riskerna man tar om man inte är jätte händig när det gäller elektronik?

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

tjo

har ev. ett actic cooling extreme till 4870x2 liggandes

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem

Nice!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneT1c:

tänkte kolla hur lätt den är att montera också innan jag köper den. Hur stora risker tar man att förstöra eller skada kortet? Garanti är slut för år och dagar sen så det är inget att förlora. Tänkte mer på riskerna man tar om man inte är jätte händig när det gäller elektronik?

Har du dem längre skruvarna till "kryssen" så ska det inte vara några direkt problem, se till att du får dit VRM och minneskylarna ordentligt men inte så hårt att du stressar kortet. Och det med längre skruvarna, originalskruvarna var så korta att folk var tvungna att ta i så mycket att GPUerna knäcktes på sätt och vis.

Permalänk
Medlem

Låter inte så trevligt, men om jag fatta rätt så kan man beställa nya skruvar från Arctic som dom skickar ut? Testade att köra stock fläkten på 100% och då ville nästan burken flyga iväg Galet. Även 40% låter mer än resten av burken. Bara att ha kortet på 88+ grader när man spelar är inte något vidare. Läst bara bra saker om kylaren. Ska forska vidare Hoppas Airtec svara snabbt!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Skrivet av GeneT1c:

Låter inte så trevligt, men om jag fatta rätt så kan man beställa nya skruvar från Arctic som dom skickar ut? Testade att köra stock fläkten på 100% och då ville nästan burken flyga iväg Galet. Även 40% låter mer än resten av burken. Bara att ha kortet på 88+ grader när man spelar är inte något vidare. Läst bara bra saker om kylaren. Ska forska vidare Hoppas Airtec svara snabbt!

Jag fick de långa skruvarna direkt i paketet till den jag beställde. Det är inte alls svårt att montera, och med rätt skruvar tar du inte någon vidare risk. Dock så får du förvänta dig att det tar ett tag att installera, och beskrivningen är sådär bra... Kom ihåg att ta bort de blåa lapparna (enklare sagt än gjort) från thermal padsen som hänger med. Stog inget om det så jag fick börja om från början när jag insåg att jag gjort fel, och koppla inte på förlängningen till 8-pins strömförsörjningen då den bara har kopplat 6-pin. De två punkterna är det enda du behöver tänka på som inte står i beskrivningen. Gör du rätt från början så borde det gå på under en timme eller något.

Kan för övrigt bara rekommendera preiscompany som jag beställde från. Lite tvivelaktig kommunikation från dem. Trodde att de hade glömt av min beställning då de aldrig skickade något mail. Så när jag skulle skicka att mail till dem, så fick jag helt plötsligt en avi. De är väldigt pålitliga om än lite dåliga på att kommunicera.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Jo spamma dom som fan och till slut fick jag svar. Kanske har bättre saker för sig än att svara på skumma epost på utlänska? ^^ Blir nog till å beställa ett stycke kylare. Om bara Airtec kunde svara.

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airtec:

har ev. ett actic cooling extreme till 4870x2 liggandes

Tjena! har du kvar kylningen? Kan du sälja den? Hur mycket skall du ha?

Permalänk
Medlem

Har någon en 4870x2 kylar? Skulle behöva en. PMa mig så gör vi en deal