Datorn ger ingen bild och fläktarna på maxvarv!

Permalänk
Medlem

Datorn ger ingen bild och fläktarna på maxvarv!

Tjena!

Något är knas med min syrras dator. När man startar den så går fläktarna på maxvarv och man får ingen bild på skärmen(Helt kolsvart, inge no signal eller liknande). Jag kan inte heller höra att datorn kommer förbi POST.

Det jag har testat att gjort är:

- Bytt grafikkort
- Kolla så inga kablar sitter löst
- Resetat CMOS/BIOS
- Kollat minnena

Kan det vara moderkortet som har gått?

Kan tillägga att datorn är från fabrik, alltså inget jag har byggt.

Skrev ihop det lite snabb så det är bara att säga till om ni behöver mer info om något osv.

//Jakob

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk

Snabbsvar: Ja, inte helt ovanligt symptom på detta.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

hade ett liknande problem på min dator och då var det nätagget som hade gett upp

Permalänk

moderkort/nätagg/ni som failat med kopplandet

du är säker på att moderkortet stödjer processorn? det kan vara ett problem, förutsatt att du har kolla minnena ordentligt

Permalänk
Medlem

#4

Alltså jag har inte bygg datorn utan den är från fabrik och problemet uppstod helt random, inte efter någon hade varit och pillat i den.

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk

När du ändå har moderkortet framme så leta efter kondensator tornen (svarta/bruna runda torn med aluminiumtopp)
och se om de buktar i topp eller botten eller visar brun beläggning upptill. De kan vara orsaken till problem på äldre datorer.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

#6 kollade och alla såg fina ut utom en, fast det såg mer ut som något hade slagit i den för den var mer inbucklad och lite repad på toppen. Kan det påverka?

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk
Medlem

garanti?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

#8 Datorn är cirka 4-5 år så den har tyvärr gått ut.

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk
Skrivet av JJääjk:

#6 kollade och alla såg fina ut utom en, fast det såg mer ut som något hade slagit i den för den var mer inbucklad och lite repad på toppen. Kan det påverka?

Troligen inte.
Gamla kondensatorer kan svälla upp efter några år och ge konstiga intermittenta fel innan de ger upp helt.

Om du först minimerar moderkortet genom att plocka ur minnen, PCI-kort (alla) och disk inkopplingar.
Sedan startar datorn med frontknappen och CPU-fläkten snurrar igång. (om nätaggregatet är trasigt så
fungerar inte ens startknappen till moderkortet eftersom POW_OK inte sätts hög).
Om inga pip hörs (fel-pip med minnena borta) så är moderkortet kasst.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA