Windows 7 tappar kontakt med nätverksanslutningen varje omstart

Permalänk
Medlem

Windows 7 tappar kontakt med nätverksanslutningen varje omstart

Jag har ett litet problem som börjar störa mig nu. Varje gång jag startar om datorn tappar den kontakt med nätverksanslutningen så jag kommer inte ut på internet. Det enda jag kunnat göra hittills för att få igång det är att gå in i Nätverksanslutningar och inaktivera anslutningen och sedan aktivera den igen. Då hoppar allting igång igen. Men det börjar bli störande att behöva göra det varje gång och jag undrar om det finns någon som vet vad det kan röra sig om för problem?

Jag har ett realtek-nätverkskort.

Läste lite om att jag kunde kolla upp lite via CMD/ipconfig. Det jag får upp där är att det verkar vara frånkopplat, om jag fattar allt rätt.

Ethernet-anslutning Local Area Connection 3:
Anslutningsspecifika DNS-suffix . : swipnet.se
Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Tunnelanslutning: isatap.swipnet.se:

Tunnelanslutning: 6TO4 Adapter:
Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad

Ska det vara så här? Varför är det frånkopplat? Jag kan ju vara på nätet nu tillexempel. Vad har swipnet med min uppkoppling att göra, jag har Tele2.

Permalänk
Medlem

Är det trådlöst du kör eller vad kör du?
På min dator med vista händer samma sak med trådlösa. Men jag brukar klicka reparera så löser det sig på snabbaste sättet

Det där med swipnet verkar som kanske tele2 ansluter genom swipnet skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Är det trådlöst du kör eller vad kör du?
På min dator med vista händer samma sak med trådlösa. Men jag brukar klicka reparera så löser det sig på snabbaste sättet

Nej jag kör inte trådlöst. Kör med Tele2's modem/nätverkssladd in i datorn.

Citat:

Det där med swipnet verkar som kanske tele2 ansluter genom swipnet skulle jag tro.

Jaha, så kanske det är.

Permalänk
Medlem

byt kabel

Permalänk
Medlem

Kabeln är inte problemet. Jag har försökt med det mesta tycker jag men det har inte gått att lösa. Vet inte om det beror på Windows 7 enbart då jag aldrig hade detta problem när jag körde på XP. Jag får fortfarande ingen kontakt med internet vid uppstart utan måste avaktivera och sedan aktivera uppkopplingen igen för att få kontakt. Det är ju enkelt gjort men ändå rätt störande att behöva göra så varje gång. Att felsöka resulterar aldrig i någonting.

Hur tar man bort en nätverksanslutning i Windows 7? Jag tänkte jag skulle ta bort den helt och sedan göra en helt ny, men det finns inget alternativ för att ta bort anslutningen.

Permalänk
Medlem

windows Fixit gratis felsökare och fixare från MS

Permalänk
Medlem

Uppdatera nätverksdrivrutinen. Realtek

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Finns redan med i W7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Drog hem den till Ethernet från Nvidias sida och nu funkar det prima.
Det är ett P5N-D moderkort jag har, om det skulle vara någon annan som skulle råkat på samma problem.

Permalänk
Medlem

Tyvärr dök problemet upp igen efter nästa omstart.
Det verkar vara väldigt många som har samma problem om man läser lite i forumet. Ingen verkar dock ha lyckats lösa det.

Permalänk
Medlem

Har likadant fel. har ett Realtek RTL8186D.
Efter en helt random omstart så kunde jag inte längre komma in på Mailen, Aftonbladet, Msn.. och lite blandade sidor...Vissa gick...Då fungerade inte min dns helt plötsligt? Skrev i en spray dns och nu funkar det.. Men krånglar vid varje omstart.. kör windows 7 och bredbandsbolaget

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Har likadant fel. har ett Realtek RTL8186D.
Efter en helt random omstart så kunde jag inte längre komma in på Mailen, Aftonbladet, Msn.. och lite blandade sidor...Vissa gick...Då fungerade inte min dns helt plötsligt? Skrev i en spray dns och nu funkar det.. Men krånglar vid varje omstart.. kör windows 7 och bredbandsbolaget

gör en textfil med

ipconfig /release

ipconfig /renew

spara den som .bat

lägg den på skrivbordet, ett snabbt sätt att fixa närverket

Permalänk
Medlem

Till TS, från de du skriver i din första comment är drivrutinens fel, allokera vilken tjänst den startar upp å sätt den till fördröjd start (10sek) så hinner windows dra igång ordentligt innan den tjänsten.

Även ljud-drivrutiner kan ha liknande fel i win7, antingen att hoppas på att de finns ny drivrutin ute, starta om tjänst eller sätt tjänst till fördröjd start.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.