Identifiering av filändelser?

Permalänk

Identifiering av filändelser?

Hur tar man reda på vilken filändelse en datafil ska ha om den saknar filändelse eller om någon har ändrat filnamnet och raderat filändelsen?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag använder Total Commander. Där syns filändelsen direkt.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jag använder Total Commander. Där syns filändelsen direkt.

Tänker du på att visa vs. dölja filändelser?...

Det var inte det jag menade. Jag har ställt in Utforskaren i Windows på att visa filändelser för kända filtyper. Så det är inte det att jag inte ser filändelser, utan just den här filen saknar filändelse. Den har tappat filändelsen någonstans på vägen så att säga. Jag vet bara att det är en videofil, men jag vet inte vad jag ska skriva som filändelse på den. Jag kan ju inte bara gissa filändelse, även om jag vet att det rör sig om en videofil. Det kan ju vara AVI eller MPEG, men det finns så mycket annat det kan vara också.

Detsamma gäller när en ljudfil saknar filändelse. Man kan inte bara gissa sig fram till vilken filändelse den bör ha eller som den har haft innan. Varför? Därför att många ljudutrustningar inklusive DVD spelare och till och med datorer avgör om de kan spela upp en viss fil genom att titta på filändelsen.

Här är ett exempel:

  1. Ta fram fyra MP3 filer på datorn och lägg dem i en mapp.

  2. Ändra filändelsen för en av filerna från .MP3 till .DOC

  3. Ändre filändelsen för en av filerna från .MP3 till .XLS

  4. Ändra filändelsen för en av filerna från .MP3 till .PSD

  5. Låt den fjärde filen behålla sin filändelse .MP3

  6. Bränn nu filerna i mappen till en CD skiva och prova att spela upp den i en CD eller DVD spelare (som läser MP3 filer).

Den enda filen som spelaren kommer att identifiera som spelbar är den som man inte har ändrat filändelsen för, om allt går planenligt. Det är inget konstigt med det här, så ska det vara. Som sagt, både datorer och annan digital utrustning använder filändelser till att identifiera filer och avgöra om de kan spela eller köra dessa. Det är hela syftet med filändelser.

Så det jag undrar är egentligen om det finns något alternativt sätt att ta reda på vad det är för typ av datafil man har om filen saknar filändelse? Går det att analysera filen på något sätt och genom att avläsa dess inre struktur och innehåll avgöra vilken filtyp det är?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

Om det gäller videofiler kan man ofta kolla mha Gspot eller Video Inspector vilken codec som krävs för filen och då sätta ändelsen efter det.

http://www.headbands.com/gspot/
http://www.kcsoftwares.com/index.php?vtb

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Öppna i notepad, med lite tur kan du läsa headern och därifrån lista ut filtypen.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Filen i fråga är 461 MB stor, så den är inte så lämplig att öppna i Notepad. Att storleken på filer som Windows Notepad kan hantera är mycket begränsad är en av nackdelarna med Notepad. Jag har därför provat att öppna den i Notepad++ men inte ens den klarade av att läsa in den. Högerklickar jag på filen och väljer Edit with Notepad++ så börjar den genast jobba på som om den kommer att öppna den, men det kommer ett felmeddelande upp som säger "File is too big to be opened by Notepad++".

Förr i tiden fanns programmet Edit under MS-DOS och senare också i Kommandotolken, men den har Microsoft tagit bort från den senaste versionen av Kommandotolken som följer med Windows Vista. Med Edit kunde man öppna ganska stora filer filer utan problem. Den finns i Windows XP, men jag kör Vista just nu så jag kan inte testa att öppna filen med Edit.

Jag har sedan laddat ner GNU Emacs. När jag försöker öppna filen med den så får jag förfrågan "... is large (461 MB), really open?" och svarar jag ja på det så får jag också här ett liknande meddelande som i Notepad++ där det står "Maximum buffer size exceeded".

Jag har sedan ladda ner Frhed. När jag väljer att öppna filen med den så står den och jobbar på bara utan resultat innan den till sist slutar att svara. Det står då i fönstrets namnlist "svarar inte" i parentes som det brukar stå när ett program slutar svara i Windows Vista, och klickar man sedan någonstans i gränssnittet så får man fram dialogrutan där man kan välja att stänga ner programmet eller vänta på att det ska svara.

Så en följdfråga av allt det här blir: finns det någon Hex-redigerare som klarar av att läsa in filer som är 461 MB stora eller större?

Jag har läst flera forumstrådar på webben om just det här problemet att identifiera filändelser för filtyper som saknar filändelser (eng. determining file format for files that are missing extensions). Många föreslår just att man använder en Hex redigerare som ofta kan avslöja filtypen (filtypen står oftast i början på en fil). Men den här metoden verkar inte fungera så bra om det är en stor fil eftersom det inte verkar finnas Hex-redigerare som kan läsa in stora filer.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

461MB borde kunna öppnas i Notepad utan problem - programmet kommer verka hänga ett tag, men sedan ska det visas. Wordpad/Write brukar också fungera fint (ofta bättre än notepad). Annars har du ju more som fungerar helt ok - brukar kunna avgöra filtypen på första "sidan".

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Jag har nu installerat VideoInspector 2.02.115. När jag startar programmet, klickar på "bläddra" för att öppna dialogrutan Öppna, bläddrar till filens plats och där syns inte filen eftersom dialogrutan endast kan ställas in på att visa "alla stödjande filer", "Avi filer", "Matroska filer", "MPEG filer" och "Apple Quicktime filer". Skriver jag *.* i filnamn-fältet och trycker Enter, väljer min fil och öppnar den så visas ingen information om den i VideoInspector. Med andra ord har VideoInspector inte stöd för den här filen av någon anledning, och då tror jag inte att det beror på att filen saknar filändelse.

Det som måste nämnas om VideoInspector är också det faktum att det installerar någon typ av Spyware som heter Relevant Knowledge. Det är något sponsorprogram som samlar information om vad man söker efter på webben och levererar den informationen till företaget som står bakom det för att leverera riktad reklam i form av pop-up fönster och liknande. Jag har dock inte kommit så långt ännu att jag har fått se någon reklam eller några pop-up fönster. Men när jag Firefox startad och börjar skriva söktermer på Google eller besöka olika webbsidor från mina bokmärken så visar sig Relevant Knowledge ikonen i meddelandefältet. Det är en ikon som liknar ett Jordklot med trådig yta som nästan föreställer Jordens indelning i tidszoner, och med tiden blir den ikonen allt grönare vilket jag tolkar som att den samlar in allt mer och mer och lär sig mer och mer om mina "sökvanor" på webben.

Så här ser ikonen i meddelandefältet ut:

Det finns också några saker som måste nämnas om installationsguiden för VideoInspector. Jag kommer här att visa några bilder från ominstallationen som jag har gjort.

Det första som visas efter att man har startat installationsguiden är en dialogruta där man väljer språk.

Efter att ha valt språk och gått vidare med att installera programmet så kommer man fram till en ruta där det lyckligtvis står att programmet inkluderar Relevant Knowledge - "This products comes with OPTIONAL RelevantKnowledge" - och en lång förklaringstext som talar om vad det är och varför det inkluderas. Men det ser ut som programmets egna licensvillkor med villkorstext så som den brukar visas när man installerar program, och man kan här välja till och med "I Accept" för att acceptera (vet inte vad) eller "I Decline" för att neka. Jag misstog mig när jag installerade programmet och trodde faktiskt det här var licensvillkoren, så jag valde bara "I Accept" utan att läsa noga vad som står där.

Det är först i nästa steg som man ska acceptera licensvillkoren för VideoInspector. Det står "License Agreement" i rubriken, följt av licenstexten, och alternativen "I accept the agreement" samt "I do not accept the agreement". Jag tänkte lite "vad nu, har jag inte redan accepterat licensvillkoren" men jag accepterade bara och gick vidare med installationen.

Det här är intressant... när man har kommit fram till steget "Select Additional Tasks" så kan man välja till eller ta bort något av följande extra installationsåtgärder.

Icons:
Desktop Icon
Start Menu Group
Quick Launch Icon

Menu:
Add 'Open With VideoInspector' Context Menu Item for supported files

Sponsor:
Install OPTIONAL RelevantKnowledge

Här kan man alltså välja att inte installera RelevantKnowledge. Så jag valde att kryssa ur den kryssrutan, samt "quick launch icon" alternativet. Då var installationen klar. Installationen krävde att jag startade om datorn så jag gjorde det. Varför skulle ett sånt program kräva att man startar om datorn?... jag tänkte att "det måste vara för att jag har valt att ha 'Open With VideoInspector' alternativet i högerklicksmenyn i Windows.

Efter att jag har startat om datorn och började använda Firefox igen så såg jag som jag nämnde tidigare den där Relevant Knowledge ikonen i meddelandefältet. Det var därför den krävde att man skulle starta om datorn! För att den "tjänsten" skulle kunna startas och kunna spionera på mig!

Även om jag har vid slutet av installationen valt att inte installera det VALFRIA (OPTIONAL) RelevantKnowledge skitet så fick jag den ändå. Det bör inte spela någon roll att jag i början av installationen har valt att godkänna villkoren (eller vad man nu vill kalla det) för RelevantKnowledge, det är först vid det sista steget som man väljer om man vill installera det eller inte. Ett spionprogram som ställer villkor och som låter användaren vara påminnd om dess existens! Hah! Det trodde jag då aldrig!

Jag har provat att installera om VideoInspector en gång till och då valt "I Decline" när den där RelevantKnowledge smörjan visades. Då gick installationen vidare... och det måste ju betyda att det inte är obligatoriskt att godkänna detta för att komma vidare med installationen och därigenom känna vid utgivarens situation där man skriver; "In order to provide this free download, RelevantKnowledge software, provided by TMRG, Inc., a comScore, Inc. company, is included in this download." Men som sagt, det måste ändå vara vid installationens slut som det avgörs om man vill installera RelevantKnowledge eller inte eftersom där finns ett alternativ som skriver just detta "install OPTIONAL RelevantKnowledge" och den har jag som sagt valt bort vid första installationen. Men ändå får jag med skitet på datorn...

Att RelevantKnowledge installeras även när man aktivt har valt att det inte ska installeras är bara början av problemet med själva installationsguiden. När man först startar installationsguiden för VideoInspector, har valt språk, och vid det första installationsfönstret som visas väljer "Cancel" för att avbryta installationen, och vid förfrågan "Exit setup?" svarar ja så låser sig Windows nästan helt. Det går inte att klicka på några ikoner på Skrivbordet, det går inte att högerklicka på Skrivbordet för att se alternativ, det går inte att klicka på Start-menyn, eller några programknappar, eller någon annanstans i aktivitetsfältet. Datorn är nästan som helt fryst, förutom det att musen fungerar och tangentbordet, men med tangentbordet kan man inte göra så mycket, det enda det går att trycka på och som fungerar är den klassiska [CTRL]+[ALT]+[DEL] kombinationen.

Det enda som kan lösa situationen i det läget är att välja att starta om datorn, eller att välja att logga ut. Att logga ut och sedan logga in igen borde gå snabbare än att starta om helt. Men oavsett vilket man väljer så låser sig datorn upp igen så fort man har tryckt på att antingen logga ut eller att starta om och allt man dessförinnan har klickat och tryckt på avreagerar direkt. Men har man ändå valt att starta om eller logga ut så går det inte att avbryta nu även om datorn har låst upp sig, den kommer i alla fall att logga ut eller starta om beroende på vad man har valt. Så fruktansvärt irriterande...

Om man har valt att logga ut och in igen så kommer det verka som att det kommer att fungera men då börjas det igen och allt börjar ta samma form som innan där det inte går att klicka på något och markören indikerar "upptagen". Återigen så går det att trycka på [CTRL]+[ALT]+[DEL] och då är det bara att starta om helt. Ibland räcker det med att logga ut och in igen, men inte alltid verkar det som.

I det här läget brukar det också visas ett allvarligt system-felmeddelande men det försvinner snabbt i och med att man har klickat på att logga ut eller starta om datorn så att man hinner inte läsa det eller fotografera det. Det är tur att jag hade mobiltelefonen nära till hands så att jag kunde plåta fanskapet. Det står följande i felmeddelandet.

Citat:

"Undentag unknown software exception (0xc0000005) uppstod i programmet på adress 0x00406db5. Klicka på OK om du vill avsluta programmet."

I fönstrets namnlist står det "NMIndexStoreSvr.exe"

Men efter att man har startat om datorn så verkar det fungera dock. Så länge man inte öppnar någon webbläsare och börjar surfa på webben i alla fall!... för när det sker så startar RelevantKnowledge igen och ikonen visas i meddelandefältet, och då börjar den låsa datorn på samma sätt som installationsguiden gör som jag beskrev ovan, men då spelar det alltså ingen roll längre att man inte är inne i installationsguiden, nu gör den så hela tiden.

Jag har avinstallerat VideoInspector nu men RelevantKnowledge är kvar och startas fortfarande så fort jag börjar surfa på webben. Numera har den börjat starta så fort jag loggar in i Windows och då gör den datorn obrukbar som jag beskrev ovan, det går inte att göra något i det läget. Jag har nu startat Windows i felsäkert läge med nätverksstöd och då är RelevantKnowledge tjänsten stoppad. Men är det någon som har någon ide hur man permanent tar bort den?

Bannlys VideoInspector tycker jag! Inte ens om det går att installera den utan att installera RelevantKnowledge så är det inte värt besväret eller risken.

Gspot däremot tycker jag är ett helt kanon bra program! Gspot har avslöjat att filtypen är WMV (windows media video). Men det är inte bara därför Gspot är bra för att den har hjälpt mig identifiera filen. Den är bra för att den t.ex. inte innehåller något Spyware, virus eller annat skit. Sedan klarar den av att identifiera alla sorters video filer verkar det som och när man ska öppna en fil i den så är dess Öppna dialogruta inställd på att visa alla filer och inte bara vissa så som VideoInspector. Nu har jag inte haft chansen att testa VideoInspector så jag vet inte riktigt hur det är med den, men Gspot 2.70 har ett väldigt tydligt gränssnitt och presenterar en hel del intressant information om filen i fråga.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppsan!
Då det var jag som tipsade om Video Inspector måste jag säga att jag hade ingen aning om ovanstående. Kör tydligen en äldre version utan spyware...
Eller nädå, RK finns installerat här också men aktiveras inte. Troligen pga att jag kör med Spybot resident shield som stoppar registerändringar om jag inte väljer att godkänna dem så jag har tydligen klarat mig från att få in skiten i systemet. Men enligt Spybots logg så har jag godkänt ändringar som VI gjort vid installation fast de finns inte i registret. Mycket konstigt, ska forska vidare.
Troligen kan Spybot ta bort skiten. http://www.spybot.info/sv/index.html

Loggklipp:
2008-09-09 02:02:16 Allowed (based on user decision) value "OSSProxy" (new data: "c:\program\relevantknowledge\rlvknlg.exe -bootinstall") added in System Startup user entry!

2008-09-09 12:11:29 Allowed (based on user decision) value "OSSProxy" (new data: "") deleted in System Startup user entry!

2008-09-09 12:12:42 Allowed (based on user decision) value "RelevantKnowledge" (new data: "C:\program\relevantknowledge\rlvknlg.exe -boot") added in System Startup global entry!

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Man kan nog sammanfatta det hela på följande sätt.

Om man har en eller flera filer på datorn som saknar filändelser och man med säkerhet vet att det är videofiler så kan man ladda ner och installera GSpot och med den öppna filen för att avgöra vilket filformat det är och vilken filändelse den bör ha så kan man sedan skriva dit det själv i slutet på filens namn. Det är att föredra GSpot framför VideoInspector eftersom den senare installerar spionprogram på datorn.

Om man däremot har en eller flera filer på datorn som saknar filändelser och man inte vet vad det är för information de innehåller så kan man ladda ner och installera TrIDNET och med den öppna filen för att avgöra vilket filformat det är och vilken filändelse den bör ha. TrIDENT är ett program som är speciellt konstruerat för att lösa problem där filer saknar filändelser och man vill veta vilket filformat en viss fil har. TrIDNET analyserar filen i fråga och tittar efter utmärkande detaljer inne i filen för att sedan jämföra detta mot en databas för att försöka matcha och avgöra vilket filformat det är.

Här ser man en skärmbild på det grafiska gränssnittet i TrIDNET. Som ett exempel kan man se här att TrIDNET har identifierat min videofil som Windows Media Video (WMV) med 94,1% träffsäkerhet. Det är 5,9 % chans att det är en Microsoft Security Catalog (CAT) fil. Alltså är det högst sannolikt att det är en WMV fil.

TrIDNET kan till skillnad från ovannämnda program användas för att analysera alla sorters filer, inklusive videofiler. TrIDNET är ett gratis program och innehåller ingen reklam, spionprogram eller virus. Jag vill påstå att TrIDNET är det bästa programmet som finns för det här problemet med att identifiera filformat. TrIDNET baserar sig egentligen på TrID. TrID är därför ännu ett alternativ som man kan testa om man vill. TrID är kommandoradsbaserat medan TrIDNET har ett grafiskt gränssnitt.

Jag har just upptäckt att det finns ett helt avsnitt om olika metoder för att att identifiera filformat i den engelska Wikipedia artikeln om filformat. Se Identifying the type of a file. Nu när man läser det här så tycker man nog att identifiering av filer utifrån en filändelse är en underlägsen metod jämfört med några av de alternativa metoder som presenteras i artikeln, bl.a. användningen av magiska tal eller Uniform Type Identifier (UTI) som används av Mac OS X. Program- och filassociationer fungerar nog dock på samma sätt i de flesta operativsystem, där man fortfarande använder filändelser till att associera filer med program (där räknar man bl.a. in Mac OS X, CP/M, DOS, VMS, VM/CMS, och Windows). En mycket intressant läsning för den som är intresserad!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Hoppsan!
Då det var jag som tipsade om Video Inspector måste jag säga att jag hade ingen aning om ovanstående. Kör tydligen en äldre version utan spyware...
Eller nädå, RK finns installerat här också men aktiveras inte. Troligen pga att jag kör med Spybot resident shield som stoppar registerändringar om jag inte väljer att godkänna dem så jag har tydligen klarat mig från att få in skiten i systemet. Men enligt Spybots logg så har jag godkänt ändringar som VI gjort vid installation fast de finns inte i registret. Mycket konstigt, ska forska vidare.
Troligen kan Spybot ta bort skiten. http://www.spybot.info/sv/index.html

Loggklipp:
2008-09-09 02:02:16 Allowed (based on user decision) value "OSSProxy" (new data: "c:\program\relevantknowledge\rlvknlg.exe -bootinstall") added in System Startup user entry!

2008-09-09 12:11:29 Allowed (based on user decision) value "OSSProxy" (new data: "") deleted in System Startup user entry!

2008-09-09 12:12:42 Allowed (based on user decision) value "RelevantKnowledge" (new data: "C:\program\relevantknowledge\rlvknlg.exe -boot") added in System Startup global entry!

Vilken version kan det vara?...

Uppmanas du att godkänner varje Windows registerändring som sker på datorn? Du måste då verkligen ha ett tufft jobb. Jag menar, att bara installera ett enkelt Windows program brukar kräva att minst ett tiotal registernycklar läggs till i registret under installationsprocessen. Även om det verkar som att allt fler program börjar spara program- och användardata i Program katalogen t.ex. så finns det fortfarande betydligt fler program som använder Windows registret. Sitter du då och godkänner och nekar varje sån ändring i Windows registret? Själv skulle jag inte stå ut med det. Men visst borde det ge en högre integritet av systemet. Använder du bara Spybot då, eller?

Jag har som sagt stoppat skiten temporärt genom att stoppa tjänsten "RelevantKnowledge" så att den inte startar när Windows startar i det normala Windows läget (man ska ju inte behöva köra i felsäkert läge bara för det). För den som undrar så kan man göra det så här:

  1. Tryck på [Win]+[R] för att få fram Kör prompten i Windows.

  2. Skriv msconfig och tryck på Enter

  3. Klicka på Fortsätt om du blir tillfrågad att godkänna att programmet körs.

  4. Nu borde Systemkonfiguration fönstret visas. Om inte så prova att upprepa proceduren.

  5. Klicka på fliken Tjänster och leta fram RelevantKnowledge i listan som visas.

  6. Bocka ur kryssrutan intill den. Nu borde den vara stoppad.

  7. Klicka på OK och starta om datorn för att ändringarna ska börja gälla.

    Om man liksom jag inte kan starta Windows i normalt läge och kan därför inte komma åt dessa inställningar för att göra dessa ändringar eftersom RelevantKnowledge hindrar en från att använda datorn normalt, så kan man starta datorn i felsäkert läge först. För att starta Windows i felsäkert läge utan att kunna komma åt Windows i normalt läge för att där välja felsäkert läge så kan man istället vid uppstart av datorn hålla inne F8. Tryck inte för tidigt eller för sent. Tryck på F8 först när Windows starthanteraren visas (brukar vara den tredje skärmbilden som visas när man startar datorn) och håll den nedtryckt tills du får fram en meny där du kan välja felsäkert läge. Där väljer du felsäkert läge (välj "felsäkert med nätverk" om du behöver tillgång till Internet). Efter att du har loggat in i Windows under felsäkert läge så upprepar du instruktionerna ovan och startar om datorn.

Så här bör det se ut:

Jag har sedan rotat lite i datorn och sökt efter information om Relevant Knowledge via Google. Några av de filer som är associerade med Relevant Knowledge är följande:

cemetrix.dll
mkls.dll
mksc.exe
opls.dll
rk.exe
rkinstaller.exe
rkupginstaller.exe
rlls.dll
rlvknlg.exe

Jag laddade ner och installerade SpyHunter. SpyHunter hittade rlvknlg.exe och rlls.dll i C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge samt en fil som heter "service" nånting. Även Kaspersky Online Scanner hittade rlvknlg.exe och identifierade den som misstänkt fil (ad-ware) men den hittade inte de andra två. Jag tog bort alla tre av dessa filer, och dess programkatalog. När jag startade om datorn så verkade den vara helt borta. Jag vet inte om den har lagt in några registernycklar i Windows registret men jag ska ändå installera om Windows snart så det spelar inte så stor roll.

Jag har inte testat att köra Spybot S&D men jag tänker inte installera RelevantKnowledge en gång för att testa om den kommer att hitta och ta bort den. Jag är rätt säker på att den hittar den. Spybot S&D har inte fungerat för mig av någon anledning, gränssnittet fungerade inte som det skulle. När den frågade mig t.ex. om jag skulle godkänna eller neka en åtgärd så kunde man knappt se vad som står i meddelanderutan så jag fick spela bingo och gissa vilken knapp jag skulle trycka på (knapparna syntes nästan inte heller). Men det var under Windows XP det här, men sedan dess har jag inte kört Spybot S&D. Men jag ska komma ihåg att göra det nästa gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Den här är rätt snabb: http://www.hhdsoftware.com/Downloads/hex-editor-free.html

Tack så mycket för tipset!

Frhed är annars en bra Hex redigerare, men den klarar tydligen inte av för stora filer. Men med Hex Editor Neo Free Edition som du tipsade om har jag kunnat öppna den här 461 MB filen utan några problem. Det tog ca.... 1 sekund?!... att ladda in den.

Även Hex Editor Neo avslöjar den här videofilen som WMV (windows media video).

Det enda dåliga med Neo är att vissa av de funktioner som finns i Free Edition versionen är endast där för att man ska prova dem. På så sätt är programmets funktion inte begränsad till en viss tid, utan den är begränsad funktionsmässigt. Det hade varit fint ändå om man inte blev påmind om det för varje gång man råkade komma åt en funktion som inte ingår i Free Edition versionen. Då dyker det nämligen upp en dialogruta som säger att funktionen endast finns tillgänglig i betalversionen, och man kan där välja att köpa betalversionen av Neo, och en nedräkning inleds för att stänga meddelandet antar jag (tror inte att den stänger programmet istället), men man kan själv också välja att stänga den för att få bort den.

Smakar det så kostar det som man brukar säga. Men finns det verkligen ingen gratis Hex redigerare eller kanske rent av öppen-källkod Hex redigerare för Windows och som kan hantera 461 MB stora filer eller större? Neo fungerar fint och är gratis, men den känns störande med alla dessa meddelanderutor som dyker upp för jämnan. Vill man bli av med dessa så måste man köpa betalversionen. Men den är ju fylld med massor av funktioner som man kanske inte ens behöver, och ändå ska man köpa den bara för att få bort störande påminnelser om att köpa den... känns inte helt rätt.

Hur som helst, tack för tipset om Neo Elgot! Ska köra den så länge tills jag hittar något annat.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag lånar en gammal tråd för min fråga:

Jag har nyligen installerat Windows 7. Det jag undrar är om det på något sätt går att av-associera en viss filtyp som i nuläget är kopplat till ett visst program? Att ändra vilket program som filtypen ska associeras till är inga problem, men att välja att filen inte automatiskt ska öppna något program alls verkar inte gå?

Sedan en fråga som är kopplad till det ovanstående: Går det att ändra vilken ikon som används för en viss filtyp?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Skrivet av Thobbs:

Jag lånar en gammal tråd för min fråga:

Jag har nyligen installerat Windows 7. Det jag undrar är om det på något sätt går att av-associera en viss filtyp som i nuläget är kopplat till ett visst program? Att ändra vilket program som filtypen ska associeras till är inga problem, men att välja att filen inte automatiskt ska öppna något program alls verkar inte gå?

Sedan en fråga som är kopplad till det ovanstående: Går det att ändra vilken ikon som används för en viss filtyp?

Nu sitter jag för närvarande vid XP men det bör vara lika i W7. Kan kolla senare om det inte stämmer:
I utforskaren där du säkert redan varit inne och hittat file types under tools- folder options. Om du markerar en filändelse i listan och sen klickar på Advanced-knappen nere till höger så öppnas ett nytt fönster med olika actions listade, oftast open och ibland print eller play eller liknande. De är bara att markera varje action och sen klicka på remove

Vad gäller att ändra ikon så kan man inte ändra ikon för filtypen, dvs ikonen är asocierad med programmet som öppnar filtypen och inte med filtypen i sig. Däremot så kan man ändra ikoner för programmet.

Edit Fel av mig, under samma advanced-flik så kan man klicka på change icon

Edit igen Ännu mera fel av mig. Det finns ju en delete-knapp så man behöver inte gå in i advanced överhuvudtaget utan det räcker att markera filtypen och lkicka delete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Nu sitter jag för närvarande vid XP men det bör vara lika i W7. Kan kolla senare om det inte stämmer:
I utforskaren där du säkert redan varit inne och hittat file types under tools- folder options. Om du markerar en filändelse i listan och sen klickar på Advanced-knappen nere till höger så öppnas ett nytt fönster med olika actions listade, oftast open och ibland print eller play eller liknande. De är bara att markera varje action och sen klicka på remove

Vad gäller att ändra ikon så kan man inte ändra ikon för filtypen, dvs ikonen är asocierad med programmet som öppnar filtypen och inte med filtypen i sig. Däremot så kan man ändra ikoner för programmet.

Jo, jag vet att man gör så i XP. Men när jag öppnar utforskaren i Windows 7 hittar jag ingen verktygsmeny överhuvudtaget. Borde ju finnas tycker man men jag hittar den bara inte. Enda menyn jag hittar är för att ställa in storleken på ikonerna, och det hjälper ju inte mig så mycket...

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Skrivet av Thobbs:

Jo, jag vet att man gör så i XP. Men när jag öppnar utforskaren i Windows 7 hittar jag ingen verktygsmeny överhuvudtaget. Borde ju finnas tycker man men jag hittar den bara inte. Enda menyn jag hittar är för att ställa in storleken på ikonerna, och det hjälper ju inte mig så mycket...

Ok, kan kolla hemifrån senare om du inte löst problemet innan dess, men det jag kan tänka mig är att du måste öppna utforskaren som administratör för att verktygsmenyn ska finnas.

Edit Det ska tydligen gå att nå folder options via control panel också.

Permalänk