Jag har nu installerat VideoInspector 2.02.115. När jag startar programmet, klickar på "bläddra" för att öppna dialogrutan Öppna, bläddrar till filens plats och där syns inte filen eftersom dialogrutan endast kan ställas in på att visa "alla stödjande filer", "Avi filer", "Matroska filer", "MPEG filer" och "Apple Quicktime filer". Skriver jag *.* i filnamn-fältet och trycker Enter, väljer min fil och öppnar den så visas ingen information om den i VideoInspector. Med andra ord har VideoInspector inte stöd för den här filen av någon anledning, och då tror jag inte att det beror på att filen saknar filändelse.
Det som måste nämnas om VideoInspector är också det faktum att det installerar någon typ av Spyware som heter Relevant Knowledge. Det är något sponsorprogram som samlar information om vad man söker efter på webben och levererar den informationen till företaget som står bakom det för att leverera riktad reklam i form av pop-up fönster och liknande. Jag har dock inte kommit så långt ännu att jag har fått se någon reklam eller några pop-up fönster. Men när jag Firefox startad och börjar skriva söktermer på Google eller besöka olika webbsidor från mina bokmärken så visar sig Relevant Knowledge ikonen i meddelandefältet. Det är en ikon som liknar ett Jordklot med trådig yta som nästan föreställer Jordens indelning i tidszoner, och med tiden blir den ikonen allt grönare vilket jag tolkar som att den samlar in allt mer och mer och lär sig mer och mer om mina "sökvanor" på webben.
Så här ser ikonen i meddelandefältet ut:
Det finns också några saker som måste nämnas om installationsguiden för VideoInspector. Jag kommer här att visa några bilder från ominstallationen som jag har gjort.
Det första som visas efter att man har startat installationsguiden är en dialogruta där man väljer språk.
Efter att ha valt språk och gått vidare med att installera programmet så kommer man fram till en ruta där det lyckligtvis står att programmet inkluderar Relevant Knowledge - "This products comes with OPTIONAL RelevantKnowledge" - och en lång förklaringstext som talar om vad det är och varför det inkluderas. Men det ser ut som programmets egna licensvillkor med villkorstext så som den brukar visas när man installerar program, och man kan här välja till och med "I Accept" för att acceptera (vet inte vad) eller "I Decline" för att neka. Jag misstog mig när jag installerade programmet och trodde faktiskt det här var licensvillkoren, så jag valde bara "I Accept" utan att läsa noga vad som står där.
Det är först i nästa steg som man ska acceptera licensvillkoren för VideoInspector. Det står "License Agreement" i rubriken, följt av licenstexten, och alternativen "I accept the agreement" samt "I do not accept the agreement". Jag tänkte lite "vad nu, har jag inte redan accepterat licensvillkoren" men jag accepterade bara och gick vidare med installationen.
Det här är intressant... när man har kommit fram till steget "Select Additional Tasks" så kan man välja till eller ta bort något av följande extra installationsåtgärder.
Icons:
Desktop Icon
Start Menu Group
Quick Launch Icon
Menu:
Add 'Open With VideoInspector' Context Menu Item for supported files
Sponsor:
Install OPTIONAL RelevantKnowledge
Här kan man alltså välja att inte installera RelevantKnowledge. Så jag valde att kryssa ur den kryssrutan, samt "quick launch icon" alternativet. Då var installationen klar. Installationen krävde att jag startade om datorn så jag gjorde det. Varför skulle ett sånt program kräva att man startar om datorn?... jag tänkte att "det måste vara för att jag har valt att ha 'Open With VideoInspector' alternativet i högerklicksmenyn i Windows.
Efter att jag har startat om datorn och började använda Firefox igen så såg jag som jag nämnde tidigare den där Relevant Knowledge ikonen i meddelandefältet. Det var därför den krävde att man skulle starta om datorn! För att den "tjänsten" skulle kunna startas och kunna spionera på mig!
Även om jag har vid slutet av installationen valt att inte installera det VALFRIA (OPTIONAL) RelevantKnowledge skitet så fick jag den ändå. Det bör inte spela någon roll att jag i början av installationen har valt att godkänna villkoren (eller vad man nu vill kalla det) för RelevantKnowledge, det är först vid det sista steget som man väljer om man vill installera det eller inte. Ett spionprogram som ställer villkor och som låter användaren vara påminnd om dess existens! Hah! Det trodde jag då aldrig!
Jag har provat att installera om VideoInspector en gång till och då valt "I Decline" när den där RelevantKnowledge smörjan visades. Då gick installationen vidare... och det måste ju betyda att det inte är obligatoriskt att godkänna detta för att komma vidare med installationen och därigenom känna vid utgivarens situation där man skriver; "In order to provide this free download, RelevantKnowledge software, provided by TMRG, Inc., a comScore, Inc. company, is included in this download." Men som sagt, det måste ändå vara vid installationens slut som det avgörs om man vill installera RelevantKnowledge eller inte eftersom där finns ett alternativ som skriver just detta "install OPTIONAL RelevantKnowledge" och den har jag som sagt valt bort vid första installationen. Men ändå får jag med skitet på datorn...
Att RelevantKnowledge installeras även när man aktivt har valt att det inte ska installeras är bara början av problemet med själva installationsguiden. När man först startar installationsguiden för VideoInspector, har valt språk, och vid det första installationsfönstret som visas väljer "Cancel" för att avbryta installationen, och vid förfrågan "Exit setup?" svarar ja så låser sig Windows nästan helt. Det går inte att klicka på några ikoner på Skrivbordet, det går inte att högerklicka på Skrivbordet för att se alternativ, det går inte att klicka på Start-menyn, eller några programknappar, eller någon annanstans i aktivitetsfältet. Datorn är nästan som helt fryst, förutom det att musen fungerar och tangentbordet, men med tangentbordet kan man inte göra så mycket, det enda det går att trycka på och som fungerar är den klassiska [CTRL]+[ALT]+[DEL] kombinationen.
Det enda som kan lösa situationen i det läget är att välja att starta om datorn, eller att välja att logga ut. Att logga ut och sedan logga in igen borde gå snabbare än att starta om helt. Men oavsett vilket man väljer så låser sig datorn upp igen så fort man har tryckt på att antingen logga ut eller att starta om och allt man dessförinnan har klickat och tryckt på avreagerar direkt. Men har man ändå valt att starta om eller logga ut så går det inte att avbryta nu även om datorn har låst upp sig, den kommer i alla fall att logga ut eller starta om beroende på vad man har valt. Så fruktansvärt irriterande...
Om man har valt att logga ut och in igen så kommer det verka som att det kommer att fungera men då börjas det igen och allt börjar ta samma form som innan där det inte går att klicka på något och markören indikerar "upptagen". Återigen så går det att trycka på [CTRL]+[ALT]+[DEL] och då är det bara att starta om helt. Ibland räcker det med att logga ut och in igen, men inte alltid verkar det som.
I det här läget brukar det också visas ett allvarligt system-felmeddelande men det försvinner snabbt i och med att man har klickat på att logga ut eller starta om datorn så att man hinner inte läsa det eller fotografera det. Det är tur att jag hade mobiltelefonen nära till hands så att jag kunde plåta fanskapet. Det står följande i felmeddelandet.
Citat:
"Undentag unknown software exception (0xc0000005) uppstod i programmet på adress 0x00406db5. Klicka på OK om du vill avsluta programmet."
I fönstrets namnlist står det "NMIndexStoreSvr.exe"
Men efter att man har startat om datorn så verkar det fungera dock. Så länge man inte öppnar någon webbläsare och börjar surfa på webben i alla fall!... för när det sker så startar RelevantKnowledge igen och ikonen visas i meddelandefältet, och då börjar den låsa datorn på samma sätt som installationsguiden gör som jag beskrev ovan, men då spelar det alltså ingen roll längre att man inte är inne i installationsguiden, nu gör den så hela tiden.
Jag har avinstallerat VideoInspector nu men RelevantKnowledge är kvar och startas fortfarande så fort jag börjar surfa på webben. Numera har den börjat starta så fort jag loggar in i Windows och då gör den datorn obrukbar som jag beskrev ovan, det går inte att göra något i det läget. Jag har nu startat Windows i felsäkert läge med nätverksstöd och då är RelevantKnowledge tjänsten stoppad. Men är det någon som har någon ide hur man permanent tar bort den?
Bannlys VideoInspector tycker jag! Inte ens om det går att installera den utan att installera RelevantKnowledge så är det inte värt besväret eller risken.
Gspot däremot tycker jag är ett helt kanon bra program! Gspot har avslöjat att filtypen är WMV (windows media video). Men det är inte bara därför Gspot är bra för att den har hjälpt mig identifiera filen. Den är bra för att den t.ex. inte innehåller något Spyware, virus eller annat skit. Sedan klarar den av att identifiera alla sorters video filer verkar det som och när man ska öppna en fil i den så är dess Öppna dialogruta inställd på att visa alla filer och inte bara vissa så som VideoInspector. Nu har jag inte haft chansen att testa VideoInspector så jag vet inte riktigt hur det är med den, men Gspot 2.70 har ett väldigt tydligt gränssnitt och presenterar en hel del intressant information om filen i fråga.