Permalänk

Fläktar

hej jag har ett problem med min gamla dator, det är så att cpu fläkten och chassi fläkten stannar. De fungerar när man startar datorn men sen när den är igång så stannar de, har testat SpeedFan och då går det bra en stund men sen stannar de igen. har testat att byta till en annan fläkt men det är samma på den, är det någon mer än mig som har råkat ut för det här?

Permalänk

Har aldrig hört talas om problemet. Händer det något annat i samband med att fläktarna slutar funka? Har du testat att nollställa BIOS?

Permalänk
Medlem

vissa bios automatstyr fläktarna så att när någon komponent där temperaturavläsningen sitter går under en viss nivå så sänks varvtalet/fläktarna stängs av helt och när tempen sedan går över en nivå så sätts dem på igen.. Kika runt i ditt bios för att se att det inte är något sådant..
att de snurrar när datorn startar beror nog helt enkelt på att temperaturkontrollen inte läses in direkt utan först när POST gåtts igenom.

Permalänk

Tack för svaren, men det är så att fläktarna fungerar tills datorn är igång sen står de still och så stänger datorn av sig för den blir för varm. det är en gammal dator från IBM och den har ett moder kort från IBM (rev 1.2, står det på det) och ja undrar om man behöver uppdatera drivrutinen dör att fläktarna ska fungera, har inte hittat ngn drivrutin, har kollat på deras sida. vet ngn var man kan hitta drivrutinen?