Permalänk
Skrivet av piddeman:

Fiskade i Lillö/Vallgraven fick massa musslor och kräftor :S

http://i222.photobucket.com/albums/dd172/piddeman/Mussla-1.jp...

Hur kan musslor ta på spinner? Dom riktigt klammar ihopa och vägrar nästan släppa spinnern
:P.

Fick också en mussla, fast här i Stockholm då...Fattar inte hur de biter på sådant.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Haah, fina musslor..

Var i Älvkarleby för första gången i helgen. Lite kul hur alla såg alla likadana ut-grön fiskväst, vadarbyxor och 100meter långa styva spön. Man ska tydligen skicka iväg tackel med 40gsänke och låta det studsa längs botten i takt med strömmen. Så gjorde också alla som ej kastade fluga. Såg ingen få någon fisk alls, med undantag för två som tycktes få varsin brax. Tyckte inte det var så jättefint heller faktiskt, kan väl iofs bero på att kvällen innan blev lite sen.

Var dock ut till kusten i närheten efteråt, väldigt vackert! Aldrig fiskat i havet förut heller så det var kul att prova. Polaren fick en mindre öring men båda lyckades kasta bort en del; bottenmete där var nog ingen riktig hit. Ska prova bombarda lite nu framöver : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Fiskade i Lillö/Vallgraven fick massa musslor och kräftor :S

Hur kan musslor ta på spinner? Dom riktigt klammar ihopa och vägrar nästan släppa spinnern
:P.

Ni skämtar! Helt sjukt!

Permalänk
Medlem

Båten sjösatt idag och var ute på en sex timmars fisketur, fick ingenting, nappade inte ens.
Såg endast en gädda som kom efter betet en gång på sista stället.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

ska bli en trevlig fiske sommar i år :> Först ska jag till norge den 4e juni och havsfiska vid fröya (om jag minns rätt) senare vecka 28 så bär det av till Dorotea för att fiska lite i dem små bäckarna och tjärn/sjöar som finns där. Vidare till Kaitum älven vecka 30!

Andra gången vi åker till Kaitum och de ska bli underbart! Ett fiske paradis för alla flugfiskare.

Permalänk

Fiskade här i narvik, torskade en torsk på ca3kg just vid land, fick upp två andra fiskar senare som jag slängde tillbaks. Men gud vad tråkigt att fiska torsk de gör ju inte ens motstånd.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Var ute en sväng med kajaken igår. Fick bara ett par små gäddor, men råkade på dom två bävrarna som bor i sjön.

Dom stack dock precis när jag skulle ta ett kort med mobilen

Visa signatur

Hmm

Permalänk

Var ute idag igen, nu med båt. En polare fick en liten gädda på 1.5kg. Kroken satt i gälarna och blödde kraftigt så vi fick plocka den. Det droppade MÄNGDER med rom ur henne! Märkligt, trodde de hade lekt färdigt. Fick i alla fall en hyfsat stor gädda på korken, runt 80-90cm, minst 5kg. Kroken lossnade dock en halvmeter från båten. Fick ingen rolig fajt heller, men de är alltid kul att få nåt såhär års

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggeman:

Var ute en sväng med kajaken igår. Fick bara ett par små gäddor, men råkade på dom två bävrarna som bor i sjön.

Dom stack dock precis när jag skulle ta ett kort med mobilen

Haha, snygg bild, påminner lite om när jag ska makrofota humlor.

Hursomhelst- snyggt kalhygge också :/ Roligt när en sjö plötsligt till hälften omgärdas av sådana istället för mörk mysig skog. Man slipper myggen när man fiskar från land, men...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick mig en styck 9kg gädda igår Kan återkomma med bild.

Dock gick mitt Berkley spö av Någon som vet vart man får tag i en spötopp till Lightning Rod - 9 fot - 15-40 gram?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Haha, snygg bild, påminner lite om när jag ska makrofota humlor.

Hursomhelst- snyggt kalhygge också :/ Roligt när en sjö plötsligt till hälften omgärdas av sådana istället för mörk mysig skog. Man slipper myggen när man fiskar från land, men...

Haha, jo det är ju sällan djuren väntar snällt på att man ska ta fram kameror, starta dom mm

Angående hygget så är det som tur är bara den biten som syns på bilden som blivit avverkad.
Sen så är det en sedan tidigare planterad bit av skogen som avverkats, så den skogen var inte så värst trevlig ändå. Det har dessutom haft det goda med sig att det flyttat in en fiskgjuse i ett av träden där (den tar ju iofs av fisken, men den kan vara roligt att titta på när den tar fisk).

Men i allmänhet så är det rätt tråkigt med enorma kalhyggen ja :/

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Dock gick mitt Berkley spö av Någon som vet vart man får tag i en spötopp till Lightning Rod - 9 fot - 15-40 gram?
http://i44.tinypic.com/verk08.jpg

Är inte en 9kg gädda lite för stor för att ta upp?
Man får inte ta upp gäddor längre än 75cm...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Grattis! Tråkigt med spöt dock men det får vara värt lite förluster ibland;)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Är inte en 9kg gädda lite för stor för att ta upp?

Inte i våran fiskevårdsförening iaf. Sen är det bra att dom här monstren kommer upp, får ju plats många många fiskar i hans mage. Blidde Filé smaka inte ett dugg träigt eller sumpigt så nu har man mat för ett helt kompani

Skrivet av jonazz:

Grattis! Tråkigt med spöt dock men det får vara värt lite förluster ibland;)

Tack! har mailat Abu/Berkley agnående spötopp, så jag inväntar svar. Dock så har jag köpt ett 8' Tica spö 10-55gram se om det håller. Annars så blir det att öppna plånboken och sträcka sig till 2000kr klassen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Va? Vart?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Va? Vart?

Läste det lite snabbt i "Fiske för alla" ett tag sen.
När jag sökte på det nu, visade sig gäller bara gäddor i Östersjön, då gäddbeståndet sjunkit rejällt

"För att stärka beståndet av gädda i Östersjön har Fiskeverket tagit fram ett förslag till nya bestämmelser för fisket efter gädda i Östersjön. Det innebär att den som fiskar gädda med spö får fånga och behålla tre gäddor per fiskare och dygn. Det blir bara tillåtet att behålla de gäddor som är mellan 40 och 75 centimeter."

Började gälla 1 april i år...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Va? Vart?

Större gäddor är honor och de behövs för fortplantningen, det blir mer fisk om du tar upp gäddor men dom blir ju mindre också. Har läst att 75cm minimum är på förslag i Östersjön.

Visa signatur

Heder och mord hör inte ihop

Permalänk
Medlem

Tack Kazen, var bara lite nyfiken då jag aldrig sett någon restriktion på gäddfiske

Skrivet av Arne:

Större gäddor är honor och de behövs för fortplantningen, det blir mer fisk om du tar upp gäddor men dom blir ju mindre också. Har läst att 75cm minimum är på förslag i Östersjön.

Liten upplysning, hanar behövs också för fortplantning bland gäddor

Och nä, jag tar i regel aldrig upp fisk, allt åker tillbaka

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Tack Kazen, var bara lite nyfiken då jag aldrig sett någon restriktion på gäddfiske

Liten upplysning, hanar behövs också för fortplantning bland gäddor

Och nä, jag tar i regel aldrig upp fisk, allt åker tillbaka

Hehe jo det är sant men stora honor är viktigast.
Precis som med oss människor så blir det mer barn med breda höfter vettu

Visa signatur

Heder och mord hör inte ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Grattis! Mitt gäddbästa är 8.4kg, så där piskade du mig.
Dock skulle du behöva städa bilen lite ..

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Grattis! Mitt gäddbästa är 8.4kg, så där piskade du mig.
Dock skulle du behöva städa bilen lite ..

Mvh

Synd bara att den inte kämpa, veva in 3 min, dyker mot botten, spöt går av, vevar upp, ner med näven och tog upp den.

Fick en 3kg för 2timmar sen, och den var det kämpaglöd i!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Synd bara att den inte kämpa, veva in 3 min, dyker mot botten, spöt går av, vevar upp, ner med näven och tog upp den.

Fick en 3kg för 2timmar sen, och den var det kämpaglöd i!

Han du inte justera slirbromsen? Var det då spöt gick av?

Edit: Du kanske bara hade otur. Hur gammalt är spöt? Tänkte att du borde ju få ett nytt i utbyte om det finns kvar garanti. Det är ju inte meningen att ett spö ska gå sönder inom garantitiden, man borde få det utbytt då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Han du inte justera slirbromsen? Var det då spöt gick av?

Edit: Du kanske bara hade otur. Hur gammalt är spöt? Tänkte att du borde ju få ett nytt i utbyte om det finns kvar garanti. Det är ju inte meningen att ett spö ska gå sönder inom garantitiden, man borde få det utbytt då

Spöt var ett år gammalt, garantin gick ut 6 Maj. Butiken var inte intresserade av att göra en goodwill. Kan ju vara så att det är handhavande fel, då spöt stod som ett "U" då jag inte hann släppa lite på bromsen. Men mitt nya Tica spö är jag inte bitter över

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Spöt var ett år gammalt, garantin gick ut 6 Maj. Butiken var inte intresserade av att göra en goodwill. Kan ju vara så att det är handhavande fel, då spöt stod som ett "U" då jag inte hann släppa lite på bromsen. Men mitt nya Tica spö är jag inte bitter över

Ahh, surt! Därför gillar jag min shimano super gt, har en mycket bra snabbjustering av slirbromsen Mycket smidigt vid fajter! Men ett nytt spö är ju inte dumt det heller

Visa signatur

Permalänk

Årets hitils största gris!
4.1Kg

Fyfan vad han kämpa!

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Årets hitils största gris!
4.1Kg

Fyfan vad han kämpa!

Grattis!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Permalänk

En mört nafsade till på en spinnerbait..ehm.

Här är en bild:

Imageshack - mrtfiske.jpg

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

'Fastnade' låter som ett mer precist verb?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

'Fastnade' låter som ett mer precist verb?

haha;)
Hahaha Checka inläggs tiden "13:37" :D:D

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nmc:

Ni skämtar! Helt sjukt!

Jag å min dejt fick ca 5 musslor var i olika storlekar på våra spinner när vi fiskade i aralövssjön =|

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<