Permalänk
Medlem

Byte av cykeldäck

Köpte idag en pump till min cykel. Efter att jag pumpat bakdäcket öppnade jag starkt med att knäcka "ventilpinnen" vid avtag av cykelpumpen varpå slangen alltså måste bytas. När jag plockade bort bakhjulet följde jag upp det hela med att glömma att notera vilket kugghjul kedjan låg på. Att man skulle göra det fick jag reda på av en kompis i efterhand. Det går med andra ord bra nu. Hursomhelst är det dags att lägga på däcket nu och jag undrar därför hur jag ska göra eftersom jag inte vet vilket kugghjul kedjan ska vara runt. Kan man växla ned/upp max och därefter lägga kedjan på det minsta/största kugghjulet månne? Någon som är haj på cyklar?

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Hedersmedlem

räcker med att du lägger på kedjan så ska den hoppas till rätt kugg automatiskt.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Hedersmedlem

Ser du inte vad växeln är inställd på på styret? Men det ska inte göra någon skillnad. Är växeln kalibrerad ska den få kedjan att hoppa till rätt växel.

Permalänk

Som nämda talare innan.

Värt att nämna när man byter slang så ska man se till så att fälgbandet inte är skadat. så att skruvarna till ekrarna inte kan skava sönder slangen.
Även så ska man inte skruva fast muttern till ventilen utan pumpa upp däcket en gång och släppa ut luft sen pumpar man i luft och sätter tillbaka ventilen.
Detta gör man för att så att slangen inte ligger dubbelt vid ventilen och när man skruvar fast ventilen och pumpar i luft så kan man få punka som sagt.

Givetvis måste man ha försäkrat sig om att slangen inte är snurrad inne i däcket annars är risken för punka stor.

Visa signatur

I am Extrazz.