Permalänk

Powerleap processorkort i Sverige?

Tjena folks.
Som alla vet är det inte direkt läge att köpa helt ny dator än med så mycket nytt på gång runt årsskiftet.

Jag har hittat ett processorkort på nätet som skall kunna hantera en P3 1400 t på mitt mobo. Med 512kb L2 cache skulle jag kunna hålla mig lugn ett tag

Märket heter Powerleap. Finns det i Sverige ?
Har nån provat det ?

Permalänk
Medlem

Powerleap finns i Sverige. Brukar dock ha varierande lager....
Jag har använt tidigare produkter från dem, och de har fungerat bra. Jag har på mitt arbete ersatt 20 Celeron 466 med PIII 850.
Kolla på Komplett.se, jag tror att de har den.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

farbror

Permalänk
Hedersmedlem

PowerLeap-adaptrarna är ju så pass dyra att det är bättre att köpa ett nytt moderkort imho. Då får man ju dessutom ATA100 och AGP4X som inte alltid finns på äldre moderkort.

Ett TUV4X kostar 804:- och ett TUSL2-C kostar 869:- på ITButikken. Vad kostar en PowerLeap-adapter?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk

>Vicotnik
Jag har Ultrawide scsi inbyggt på kortet och 576 meg ram
som jag helst vill leva med ett tag till. Mina hårddiskar är
UW160 så när jag uppgraderar blir det dax för ett sånt kontrollerkort oxå, så det är en lite knepig situation just nu.

Men visst, är powerleapkortet och en P3 1400 löjligt dyrt så
sitter man ju och tvekar som vanligt.

Problemet är att jag behöver processorkraft NU.
Och inte nog med det så vet jag inte om jag skall satsa på ett
dualprocessorkort sen. Jag har datorn som musikstudio och behöver all bandbredd ,hastighet , minne och stabilitet jag kan få tag på. Naturligtvis till överkomliga priser.

Permalänk
Medlem

Du kan troligvis modda moderkortet så att det går att köra Tualatin. Men du vill ju inte tala om vilket kort du har.

Att köpa Powerleapen är kvalificerat vansinne.

Permalänk

> Dunde
Det hemliga moderkortet är ett aopen AX6B Plus

Jag såg just priserna på en P3 med 512kb cache.
Inte en chans..fyratusenfyrahundra spänn, plus powerleapkortet då för 780 :-
Så visst börjar det likna vansinne

Powerleapkortet + celeron1400 blev en billigare historia(ca2.500:-), men jag kör en celeron 800@896 nu och jag vet inte om 256 cache + 500mhz kommer att göra att jag står ut ett litet tag till.

Faasiken !

Permalänk
Medlem

AX6B är ju en liten juvel, gamla fina BX. Försök få tag i en slocket och en Tualatin Celeron 1GHz. Blir ju ca 7-800 kr tillsammans.

Kör socketmodden på slocketen och sedan har du skrämt liv i burken oförskämt billigt.

Permalänk

>Dunde

Socketmod ?
Jag gissar att man ändrar volten va ? Hoppas det inte innebär
mig och en lödpenna bara..jag har redan slaktat en bärbar cd som jag skulle köra i bilen, och en basförstärkare som fick onödigt mycket ström i 1.2 sekunder innan det började lukta krutrök.

Klarar Tualatin Celeron 133mhz minnen förresten?
Det högsta värdet man kan ställa i bios är ju 8*133.

Tackar för supporten.

Permalänk
Medlem

Nej, modden består i att man bänder isär sockeln och borrar upp tre av hålen. Sedan isolerar man motvarande ben på CPU:n. Ibland får man också dra en ledare mellan två av CPU:ns ben. Men ingen lödning om du har ett BX med en slocket. En 1,1 eller 1,0 brukar klara upp till 133 FSB. Min 1,3:a klarar 124 MHz FSB en kort stund vet inte riktigt varför den ballar ut sedan.

Antar att man får var nöjd med 1,52 G på ett BX6 *myser*

Permalänk

>Dunde.
Du får ha tålamod med mig, nu kommer fler idiotfrågor.

BX med en slocket, är det slot 1 vi talar om ?
Jag kan bara gasa upp min 800 celeron till 112 fsb. Men jag vill minnas att slot1 i kortet jag köpte var ett celeronkort med låst hastighet på 100. Jag tror att jag har läst att man kunde måla över en kontakt med nagelack för att gå förbi 100mhz spärren.
Men vadå, hur kan jag då köra 112 ? Kanske det bara är vad jag tror. OCH inte har jag någe nagellack heller....läppglans kanske.

Åsså tar vi moddningen igen. Låt oss säga att jag trixar till det med borrningar och sladdar. Vad har jag ändrat då ?
Jag fattar fortfarande inte hur jag skall kunna ställa in nya värden i bios som inte finns?

Sen tror jag inte att scsi-kontrollerkort gillar vissa överklockningsinställningar, vet du nått om det ?

Permalänk
Medlem

Om jag förstått allt rätt så har du ett kort med i440BX och Slot1. Du måste ju inte överklocka Tualatin celeronen, den går ju i 100 MHz FSB som standard.

Om du ska köra Tualatin måste:

-Ditt moderkort kunna lämna 1,5 Vcore till CPU:n, kolla i BIOS eller om du ställer spänningen med jumpers i din manual.
-Din slocket klara av att köra Coppermine och helst ha jumpers för Vcore.

Du behöver inte ändra någonting i BIOS. Alla Intels processorer har låst multipel, bara låta FSB:n stå på 100 MHz. Det spelar alltså ingen roll om ditt moderkort bara har en multiplikator upp till ex. vis 8,5X.

Hoppas allt är klarare nu.