Vilket chassi har bäst luftflöde?

Permalänk
Medlem

Vilket chassi har bäst luftflöde?

Som topic lyder vilket chassi får man bäst luftflöde alltså svalast i?

Permalänk
Medlem

Antec Twelvehundred av dem lådor jag känner till.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Inget chassi alls

Det finns i princip två skolor.

Antingen kör man många fläktar och så lite som möjligt i vägen i chassit, d.v.s. en massa nät, till exempel HAF eller Antec Skeleton.
Eller så försöker man styra och separera luftflöden med hjälp av väggar och avgränsningar i lådan, ex Antec P18x serien och på så sätt få kall luft dit den behövs mest.

Skulle säga att många fläktar och så lite som möjligt i vägen ger lägst temperaturer, men sämre förhållande temperatur/ljudnivå.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Inget chassi alls

Det finns i princip två skolor.

Antingen kör man många fläktar och så lite som möjligt i vägen i chassit, d.v.s. en massa nät, till exempel HAF eller Antec Skeleton.
Eller så försöker man styra och separera luftflöden med hjälp av väggar och avgränsningar i lådan, ex Antec P18x serien och på så sätt få kall luft dit den behövs mest.

Skulle säga att många fläktar och så lite som möjligt i vägen ger lägst temperaturer, men sämre förhållande temperatur/ljudnivå.

Han frågar inte efter optimala förhållandet mellan flöde/ljudnivå utan bästa kylning och det kan inte alternativ 2 erbjuda.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Antec 1200 helt klart !

Permalänk
Medlem

haf 932 ligger väl inte så långt ifrån antec 1200?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Cooler Master ATCs 840 är nog klart en av de bästa om du köper till 3 fläktar och sätter 2 vid hårddiskarna och en i botten.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

haf 932 ligger väl inte så långt ifrån antec 1200?

synd bara att det inte är nå dammfilter på den.

Permalänk

Mitt HAF 932 kyler otroligt bra. Jag har även en fläktkontroller så att jag kan se temp och hastighet. Alla de 230 mm fläktarna går i 800 rpm och 140 mm fläkten går i 1200 rpm. Ifall jag stänger av fläktarna och stresstestar processorn i OCCT blir det cirka 45 grader precis över processorkylaren, när jag sedan bara sätter på den bakre och övre fläkten sjunker tempen till 29 grader på ca 1 minut. Detta var utan att använda sido- och frontfläkten i ett stängt chassi. Jag kan visserligen inte jämföra det på något sätt utan säger bara att det gör enorm skillnad.

Permalänk
Medlem

mitt cm cosmos s kyler sjukt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Han frågar inte efter optimala förhållandet mellan flöde/ljudnivå utan bästa kylning och det kan inte alternativ 2 erbjuda.

Säg inte det, sett tester där uppmätta temperaturen på GTX480 var lägre när den satt i ett chassi än på en öppen testbänk, det på grund av att den får hjälp av andra fläktar som tvingar luft genom/över den.

Har aldrig riktigt sett en max kylning chassi enligt alternativ 2, men ett kraftigt sektionerat chassi med många och starka fläktar kan vara bättre än ett öppet chassi där mycket av luftflödet går förlorat genom perforering i väggar och tak.

Men vist, om man bara är ute efter en "standard" låda med bra kylning är det nog alternativ 1 som gäller.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

Chieftec mesh! har ett sånt chasst och endast en 120mm fläkt installerat i själva chassit. Ûber grym ventilation i chassit är det i dessa lådor

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips kommit fram till att det borde vara någon av dem tre följande ifall ingen har ett nått annat bra förslag.
Antec Twelve Hundred Komplett.se - Antec Twelve Hundred Big Tower Svart
Cooler Master HAF 932 Komplett.se - Cooler Master HAF 932 Big Tower Svart
Cooler Master ATCS 840 Komplett.se - Cooler Master ATCS 840 Big Tower Svart

ingen som vet om det är något annat? Tror att man får Antec Twelve Hundred svalast med Scythe Ultra Kaze 120mm 3000rpm

Permalänk
Medlem

Haf 922 kyler ngt grymt bra för mig iaf, och imo snyggare+tystare än min kompis haf 932
Men det e juh miditower så vet ej om du söker bara full tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4nt3n:

Tack för alla tips kommit fram till att det borde vara någon av dem tre följande ifall ingen har ett nått annat bra förslag.
Antec Twelve Hundred Komplett.se - Antec Twelve Hundred Big Tower Svart
Cooler Master HAF 932 Komplett.se - Cooler Master HAF 932 Big Tower Svart
Cooler Master ATCS 840 Komplett.se - Cooler Master ATCS 840 Big Tower Svart

ingen som vet om det är något annat? Tror att man får Antec Twelve Hundred svalast med Scythe Ultra Kaze 120mm 3000rpm

Tror det inte skiljer så många grader mellan dom chassina då alla är bra. (Hypotes)
Läs lite tester om chassina så kommer du få ett bättre uppfattning om dom.
Jag rekommenderar ATCs 840 med dess otroligt bra kabeldragnings möjligheter. Ta det som du tycker är det mest optimala för just dig och dina krav.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Antec Twelve Hundred med Delta fläktar kommer inte göra dig besviken.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

hur mycket låter en delta fläkt igentligen och var kan dem köpas i sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4nt3n:

De låter fruktansvärt enligt mig men du är nog inte lika känslig om du överväger ett chassi med bästa möjliga luftflöde. Svåra att få tag på idag dessvärre men går nog importera från utlandet eller i reservfall pröva Scythe Ultra Kaze, en sämre fläkt av lägre kvalitet men även den mycket stark.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4nt3n:

Jetplan varning...

YouTube - Delta Fan 120mm

Permalänk
Medlem

skulle lätt tagit ATCs 840. mycket snyggare än dom två andra

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

tja denna vindtunnel kyler jäkla, bra har 4st 140mm fläktar och en 120mm som standard. YouTube - #914 - Lian Li PC-P80 Case Video Review

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Har du funderat något på Cooler Master HAF X? Det är en uppgraderad HAF 932.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000