Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

AMD Sempron 2800+ PROBLEM!

Hej, jag har en gammal AMD Sempron 2800+ på ett Asrock K7V88 moderkort, tänkte höra om någon kan hjälpa mig med ett problem.

För ett tag sedan la nätagget av på datorn, ett skitagg ala noname 200w (konstigt att det höll så länge..) och nu har jag fått ett nytt 500w Deltaco som jag kopplade in. Allt verkade vara bra, datorn startade och det var inga felsignaler.. tills det kom upp en ruta som det står:

"CMOS Settings Wrong"
"Press F2 to run SETUP"
"Press F1 to load default values and continue"
Jag tryckte F1 och efter några sekunder stänger den av sig, sen startar jag den igen varav inget händer. Resetar Bios och startar igen, samma ruta kommer upp och jag trycker F2. Hinner inte mer än att bläddra lite i setup så stänger datorn av sig igen.

För att få igång datorn måste jag reseta bios, men rutan kommer upp och den stänger av sig efter 20 sekunder. Samma sak hela tiden. Så vad är felet? Vad är det för inställning som är fel när det står "CMOS Settings Wrong"?

Datorn borde skrotas egentligen, fast vore synd tycker jag. Finns det någon som har erfarenhet av problemet, eller bara kan gissa sig till vad det är? Kanske har skrivit lite rörigt, fråga på om ni inte fattar.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Verkar som att CMOS batteriet är dött/eller håller på att dö. Men som du säkert vet är den datorn gammal. Hur länge har du haft den?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Haha, jo den är ett par år Köpte den ungefär samtidigt som far cry kom ut, alltså 04 då. Ska googla runt lite, men går det att byta ut batteriet eller vad gör man? skrot?

EDIT: Sökte lite, ska inte bios nollställas när batteriet är slut? Datorn startar inte om jag inte tar ut batteriet och nollställer den manuellt, så bios blir alltså inte nollställt när det stänger av sig=batteriet inte slut?

Permalänk
Skrivet av Delot:

Haha, jo den är ett par år Köpte den ungefär samtidigt som far cry kom ut, alltså 04 då. Ska googla runt lite, men går det att byta ut batteriet eller vad gör man? skrot?

jo klart det går att byta batteri ,det är ju en vanlig Alkaliska batterier 1,5 V eller Litiumbatterier 3 V, finns säkert på biltema, clasohlson eller kjell och company

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delot:

Haha, jo den är ett par år Köpte den ungefär samtidigt som far cry kom ut, alltså 04 då. Ska googla runt lite, men går det att byta ut batteriet eller vad gör man? skrot?

EDIT: Sökte lite, ska inte bios nollställas när batteriet är slut? Datorn startar inte om jag inte tar ut batteriet och nollställer den manuellt, så bios blir alltså inte nollställt när det stänger av sig=batteriet inte slut?

bara att gå till närmaste t.ex Kjell o Co och fråga efter ett batteri till moderkort lr CMOS batteri så har dom det där runt som ett klockbatteri

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Hedersmedlem

CR2032 heter det.

Saker kan dock ha skadats när nätagget dog, speciellt om det var av sämre sort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag såg att vi hade sånna batterier hemma och bytte ut mot ett nytt, men det är ingen skillnad alls. :/

Permalänk
Medlem

Datorn forsätter att krångla, har ett nytt vartabatteri och nätagg men det är exakt samma fel. Meddelandet kommer upp och efter en halv minut så tvärdör datorn och startar inte förren man nollställer bios. Har testat lite allt möjligt, men jag kommer knappt in i bios innan den stänger av sig.. Är grymt nära på att kasta skiten på tippen, någon som vet en annan utväg?

Permalänk
Vila i frid

Möjligen svullna kondingar? Ditt moderkort är snart 10 år gammalt.

Permalänk
Medlem

Jo, det är som sagt några år gammalt.. Men tack för tipset, ska kolla dirr!