Permalänk

Vad tycker ni om Sushi?

Nya matkulturer kommer och går och jag tycker sushi-barer har blivit en rejäl fluga de senaste åren, så jag är nyfiken vad sweclockare tycker om det.

Jag själv som många andra blandade ihop sushi med sashimi, vilket det senaste verkligen är råfisk. Varvid sushi kan en liten rå fiskbit på en jättestor risbit. Sushi behöver alltså inte vara rå fisk.

Nå efter att ha ätit sushi ett antal gånger har jag kommit fram till att det är skitgött, men likaså oftast skitdyrt och omättade. Det ligger en liten fiskbit på en stor risklumb och man måste äta en väldigt många sådana för att bli mätt. Den där gröna geggan till som fräser till i näsan precis som dijonsenap tycker jag så väl passar till, nu är denna gröna gegga mycket starkare.

Annars angående råfisk så tycker jag Sushi är larvigt och det har väckt min blodsmak på sashimi och tartarstek(rått nöttkött och sedan en rått ägg till, mums) De sista har jag ej ätit ännu, men min nyfikenhet och vilja att pröva dessa är stor. Jag har t.o.m. en släkting som är överläkare(nej inte för magen) som förr ofta åt tartarstek. Så det behöver väl inte vara farligt, bara det att man kanske inte ska äta det köttet som har legat i affären från okända djur. -Alltså något man måste äta med förstånd och veta vad för kött man har.

Nå min nyfikenhet är vad ni sweclockare tycker om sushi?

För min egen del älskar jag det, men tänker sluta äta av två anledningar. Dels det är så himla dyrt och dels är jag skeptisk till om det kan vara "farligt" om fisken skulle vara dålig. Att jag tänker pröva på tartarstek, så handlar det inte om att äta det ofta utan bara pröva på.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Hur kan du stava så kapitalt fel på sushi i pollen och sen skriva rätt i inlägget?

Ontopic: jag har provat flera gånger men gillar fortfarande inte fisksmaken (nej, äter helst inte annan fisk heller).

Edit: Såg i inlägget att du stavat fel där också. SUSHI heter det. Inget annat.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Skrivet av Guru Meditation:

Hur kan du stava så kapitalt fel på sushi i pollen och sen skriva rätt i inlägget?

Ontopic: jag har provat flera gånger men gillar fortfarande inte fisksmaken (nej, äter helst inte annan fisk heller).

Edit: Såg i inlägget att du stavat fel där också. SUSHI heter det. Inget annat.

Ja typisk att man skriver rätt där jag kan ändra, men jag tror folk förstår ändå.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Har inte testat, och jag känner inget behov av att göra det heller. Inte testat råbiff heller för den delen. Är extremt oäventyrlig, så kulinariska utsvävningar är ovanligt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Testat sushi i taiwan men det var ingen höjdare..

Käkar hellre ris och kyckling eller nudlar

Permalänk
Medlem

Jag älskar sushi, precis som jag älskar sashimi. Jag har testat carpaccio några gånger (tunna skivor av rått nötkött), men tycker inte det är något vidare, mycket av smaken från kött kommer ju fram genom tillagning. Har även prövat sådana där råa hamburgare, men med dem tycker jag att den enda smaken som tränger fram är dinjon senap.

En annan rå rätt är ju ceviché som är rå fisk marinerad i citron och lime, detta är sjukt gott som förätt, dock blir det lite mycket om man skulle pröva att ha det som en huvudrätt.

Jag betalar dock hellre pengar för att gå och käka en sashimi-buffé än att köpa sushi, då det egentligen är fisken tillsammans med soja, wasabi och inlagd ingefära som är det godaste.

Kan tillägga att jag faktiskt ätit min egen sashimi en gång, genom att fiska röding under vintern i igenfrusna sjöar norrut i Sverige. Det finns ingen bättre smakupplevelse ä att fiska sin egen fisk och sen filéa den så fort man fått upp den och göra sashimi av den. Värt att tänka på att detta inte fungerar med svensk havsfisk då den innehåller allt för mycket parasiter!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Skrivet av Chobi:

Jag älskar sushi, precis som jag älskar sashimi. Jag har testat carpaccio några gånger (tunna skivor av rått nötkött) ... massa text...

Här har vi ett proffs.
När du nämner carpaccio så har jag faktisk också ätit denna, jag fick två presentkort på en exklusiv lunchbuffé på en herrgård en gång (800kr/person om jag minns rätt exkl dricka eller vin) Och då fick vi just carpaccio som aptitretare och jag tyckte det var väldigt gött. Nu var det dock en pytteliten rätt, som man fick innan förrätten. Sedan tre olika hemmagjorda smörsorter till brödet och allt. (det var fin mat)

*edit*
Om jag minns rätt så satt det en liten ostbite med en tandpettare på våra carpaccion. Jag visste inte riktigt vad det var för kött då, men jag minns namnet carpaccio på aptitretaren.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Älskar att fiska man är allergisk mot all typ av fisk så nej, jag äter inte sushi. Skulle nog inte göra det även om jag kunde.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Förutom att äta rå fisk är jag eller är intresserad av att äta rått nötkött (tartarstek)
Ska det vara "har jag eller är"...?

Har ätit båda sushi, sashimi, råbiff, gott alltihopa.
Något mindre gott som jag testat är levande pilgrimsmusslor.

Jag provar på all mat, annars kanske man missar något gott.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Sushi är gott, sashimi är gott, carpaccio är gott. Äter sushi och carpaccio ganska ofta. Har ett lokalt ställe som har 17 bitars sushi för 150 kr, helt ok pris.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Kazen:

Förutom att äta rå fisk är jag eller är intresserad av att äta rått nötkött (tartarstek)
Ska det vara "har jag eller är"...?

Har ätit båda sushi, sashimi, råbiff, gott alltihopa.
Något mindre gott som jag testat är levande pilgrimsmusslor.

Jag provar på all mat, annars kanske man missar något gott.

Både och då jag la ihop dem. Problemet är att det annars hade kunnat bliva en väldigt massa olika kombinationer, då folk har ätit något men inte något annat.

Annars är det intressant att det finns så många som mig som vill pröva på det mesta. Just sushi tycker jag fullständigt har explorerat det senaste och nya restauranger har öppnas för fullt som ofta är fullsatta. Och jag tror att det kommer utvecklas som med kina-restauranger. Obs min egen tolkning som kan vara fel, men som stämmer in på personer som jag kände.
När de prövade på "kina-mat" så började de gillade detta, men många gick över till thaimat och ville bara ha allt starkare mat allt eftersom tiden gick. Och nu har många i mina kretsar byt favoritmat till just sushi. Och jag misstänker att dessa efter en tid vill pröva på sashimi, som jag också vill göra. (dock inte äta för ofta av hälsoskäl, det är säkerligen inte farligt, men jag vill inte chansa)

Leva pilgrimsmusslor låter inte så gott, men det måste jag nog testa. Annars rå kyckling har jag hört ska vara något speciellt, jag tänker på sjukhusbesöket efteråt med salmonellan. hehe

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

näe, det fan inte gott. Tillagad fisk är toppen däremot:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det flesta sushi-restauranger i Sverige inte startade av riktiga sushi-kockar, utan yngre egenföretagare. Det är ju ganska stor skillnad på en sushi gjord av en äkta sushi-kock, som behöver typ 10 års riktig utbildning och praktik i Japan för att kallas sushi-kock och en sushi gjord av en svensk tjej i 25 års ålder.

Men det är min uppfattning i alla fall!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Förutom att äta rå fisk är jag eller är intresserad av att äta rått nötkött (tartarstek)

Detta fick nästan mig o spy =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Förutom att äta rå fisk är jag eller är intresserad av att äta rått nötkött (tartarstek)

Detta fick nästan mig o spy =/

Fast de flesta av oss har nog ätit lite rått nötkött, då man på många restauranger vid finare menyer, får biffar som inte är helt genomstekta. (eftersom många anser dessa är godare) Alltså de ska vara röda i mitten.
På tal om äckliga saker så kan man köpa äckligt godis, såsom friterade gräshoppor etc. Detta har jag dock ej prövat och känner av någon konstig anledning inte heller något sug för.

Annars en favorit att ge till tjejen när hon är lite ledsen är choklad och varför då inte en sort med en god fyllning i som myror? (så får man nu komma tillskott på kvällen därefter ) Chokladdoppade Myror, säljs på många ställen bl.a. butikerna nedanför:
Ätbara Insekter
Gräshoppor i choklad , Larver i choklad. Chokladdoppade insekter från ERxtremeFood
Frågan är dock hur noga dessa butikers varor är med att följa bra hälsokrav, jag skulle aldrig köpa myrchoklad producerat av någon okänd tillverkare på andra sidan jordklotet. Vilket väl är orsaken till varför jag inte känner av suget.
Detsamma gäller såklart rått kött med helt okänt ursprung.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Har svårt för sushi tyvärr, har ätit det ett par gånger men gillar det inte speciellt mycket. Dels är den kall och dels så sitter smaken kvar rätt länge (= inte bra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Fast de flesta av oss har nog ätit lite rått nötkött, då man på många restauranger vid finare menyer, får biffar som inte är helt genomstekta. (eftersom många anser dessa är godare) Alltså de ska vara röda i mitten.

Borde vara spöstaff på att genomsteka nötkött, inte ens fläskkött skall vara helt genomstekt, där är rosa riktlinjen. Men nötköttet skall ju vara väldigt blodigt och rött.

Skrivet av mrc:

Har svårt för sushi tyvärr, har ätit det ett par gånger men gillar det inte speciellt mycket. Dels är den kall och dels så sitter smaken kvar rätt länge (= inte bra).

Sushi skall inte vara kall, den skall vara lite ljummen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast

Sushi är bra grejer. Man blir sådär gött mätt också. Inte som efter pizza som man bara mår dåligt efter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

På tal om äckliga saker så kan man köpa äckligt godis, såsom friterade gräshoppor etc. Detta har jag dock ej prövat och känner av någon konstig anledning inte heller något sug för.

Sist i Thailand testade jag att äta gräshoppa, de var riktigt skabbigt, speciellt bakdelen när man tuggade sönder den och kände ur någon gegga kom ut...
Är ändå en upplevelse som är kul.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Jag vill faktiskt pröva friterad skorpion! Det låter gott på något sätt. Men det är väl egentligen ingen skillnad mot kräftor.

På tal om rosa kött, det är ju inte rått, för det är faktiskt upphettat till en viss temperatur som dödar allt som inte är nöt, och ändrar sammansättningen på proteinerna.

Så länge den blodiga delen inte är seg och svårtuggad så är den tillagad. ^^

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Skrivet av Chobi:

Tyvärr så är det flesta sushi-restauranger i Sverige inte startade av riktiga sushi-kockar, utan yngre egenföretagare. Det är ju ganska stor skillnad på en sushi gjord av en äkta sushi-kock, som behöver typ 10 års riktig utbildning och praktik i Japan för att kallas sushi-kock och en sushi gjord av en svensk tjej i 25 års ålder.

Men det är min uppfattning i alla fall!

Det kan stämma, jag har dock bara ätit på 2 restauranger vilken den ena var rekommenderat av många på internet. Som den bästa i denna lilla byhåla. (nej jag bor ej inne i göteborg)
Annars den första sushin som jag testade var djupfryst och den smakade fan (minns ej märket på produkten), nu brukar dock den mesta av den djupfrysta maten smaka skit. Som att jämföras findus black & white, med en black & white på en restaurang.

Skrivet av Derox:

Borde vara spöstaff på att genomsteka nötkött, inte ens fläskkött skall vara helt genomstekt, där är rosa riktlinjen. Men nötköttet skall ju vara väldigt blodigt och rött.

Jag håller delvis med, de godaste köttbitarna jag har ätit har varit väldigt lättstekta. Dock så har morsan varit väldigt mycket för att välsteka maten för att inte bli sjuk, vilket innebär att jag brukar välsteka maten själv.
Även om jag gillar "det råa" så vill jag inte sabotera min mage mer än vad den redan är.

Skrivet av Zotamedu:

Sushi är bra grejer. Man blir sådär gött mätt också. Inte som efter pizza som man bara mår dåligt efter.

Då köper du stora portioner eller? Jag brukar köpa 5-7bitar. Annars så mår jag helt klart bättre i magen av att ha ätit suchi än en j-vla pizza.

Skrivet av Chobi:

På tal om rosa kött, det är ju inte rått, för det är faktiskt upphettat till en viss temperatur som dödar allt som inte är nöt, och ändrar sammansättningen på proteinerna.

Så länge den blodiga delen inte är seg och svårtuggad så är den tillagad. ^^

Ja det stämmer när jag tänker efter, en helt rå köttbit så får man lite problem att tugga. hehe

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Älskar sushi, är så gött Och rått nötfärs som är nymalet på knäckebröd med lite örtkrydda på.... orgasm för tungan.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag håller delvis med, de godaste köttbitarna jag har ätit har varit väldigt lättstekta. Dock så har morsan varit väldigt mycket för att välsteka maten för att inte bli sjuk, vilket innebär att jag brukar välsteka maten själv.
Även om jag gillar "det råa" så vill jag inte sabotera min mage mer än vad den redan är.

Hur menar du sabotera magen? Att få salmonella och annat är ovanligt även för rosa fläskkött om man ser till att skaffar hyffsat vettigt kött och hanterar det korrekt. För nötkött är det ju ännu ovanligare.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Smakar inget, mättar inte, är för dyrt och folket som sitter i dessa sushi-barer tror att de är något för att de äter "ovanligt". Tyvärr inger för mig.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Smakar inget, mättare inte, är för dyrt och folket som sitter i dessa sushi-barer tror att de är något för att de äter "ovanligt". Tyvärr inger för mig.

Känns som du inte ätit riktig sushi, och dyrt är det väll inte? Det är ju ganska billigt tycker jag jämfört med mycket annat man kan äta ute.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Föredrar helt klart sashimi. Annars är råa räkor med vitlök, vitkål, lime och chili en favorit (thai style)

Sushi: Hatar sjögräs fanskapet med billigt skit i (typ crabsticks), sedan vill jag inte betala hutlösa summor för kallt ris

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Derox:

Hur menar du sabotera magen? Att få salmonella och annat är ovanligt även för rosa fläskkött om man ser till att skaffar hyffsat vettigt kött och hanterar det korrekt. För nötkött är det ju ännu ovanligare.

Det är just detta med att jag inte vet vad det är för kött. Men ibland har jag tillgång till nötkött, där jag personligen har pratat med ungtjuren innan. Timfärsk nötkött is the shit.

Nå som sagt jag är en kyckling, då min mage redan är dålig som den är. I o.f.s. så tål den nästan vad som helst, förutom stress.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Känns som du inte ätit riktig sushi, och dyrt är det väll inte? Det är ju ganska billigt tycker jag jämfört med mycket annat man kan äta ute.

Det är säkert möjligt. Ätit det tre gånger vill jag minnas. Polarens hemmagjorda, på en sushibar och på en annan sushibar.
Njae, kanske inte dyrt-dyrt, men eftersom jag inte fick någon mättnadskänsla så tyckte jag det var dyrt

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Sushi skall inte vara kall, den skall vara lite ljummen.

Ljummet / kallt, same shit inte är det varmt i alla fall..

Permalänk
Skrivet av Martiis:

Smakar inget, mättare inte, är för dyrt och folket som sitter i dessa sushi-barer tror att de är något för att de äter "ovanligt". Tyvärr inger för mig.

Jag tycker det har en rejäl smak, men man måste doppa den i mycket soja och så det gröna kletet på.

Dock håller jag nog med om att det har blivit en innegrej och folk delvis äter det för att det är trendigt och inte enbart för den goda smaken. Angående priset så håller jag med dig för 100kr, får man ingen stor meny på de flesta ställen och ser man till vad man får (mest ris), så tror jag restaurangerna går med bra vinst. Bara att jämföra med en thai/kina restaurang, där man får äta hur mycket man vill för runt 70-80kr. Nu ska sushibuffe också ha kommit och priset kanske kommer sänkas om det blir mer konkurrens.

*edit*
Jag är förvånad att sådan stor andel hade prövat på sushi utan att gilla den. Nästan 30% nu, förstå gången jag prövat riktig sushi fullkomligt älskade jag den. Inget som jag behövde lära mig att gilla, som man får göra vid andra saker som kaffe. Smaken föll så naturligt in bland det jag var "van med", inget chock utan jag tyckte det nästan smälte i mun eller hur jag nu ska uttrycka det.

*edit2*
Att folk visste vad det var rå fisk, kan såklart omedvetet ha påverkat. Precis som när jag blev bjuden på carpaccio (tunnbit rått nötkött) utan att veta vad det var och bara njöt. Jag hade nog inte ätit biten om jag då hade vetat vad det var.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".