Nvidia tillåter PhysX med Radeon

Permalänk
Avstängd

Vilket GF kort är minimum? har en 7800GTX liggandes

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assjack:

Vilket GF kort är minimum? har en 7800GTX liggandes

88xx

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undra hur många som köper ett billigt Geforce nu bara för PhysX också tänker dom inte på att de handlar om en beta och att de kan bli spärrat i kommande drivrutin igen Nvidia har ju trots allt inte gått ut med det i varken en pressrelease eller skrivit de i release notes för drivrutinen.

Hoppas iaf att det kommer förbli möjligt då detta öppnar en möjlighet om att PhysX blir mer vanligt. PhysX är väldigt lätt att jobba med, och de är synd att inte fler företag använder sig utav den då det går att skapa sjukt grymma saker. Fast de är väl för att inte alla har tillgång till det, man ser ju bara hur många spel som använder sig utav DX11 som även de har grymma möjligheter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Trevligt! Då kanske man kan plocka fram det gamla 8600GT kortet från garderoben, dock har jag mATX moderkort just nu så det blir lite svårt

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem

Tackar

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Finns ju knappt någon spel som använder PhysX så jag tror knappast jag kommer att använda ett till grafikkort _enbart_ för det.

Det är inte många spel som är byggda för PhysX, men du kan alltid använda PhysX som en avlastning för CPUn.

Visa signatur
Permalänk

Kan man köra crossfire med ett par ATI kort och använda ett nvidia för physx?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

så mitt 8600 gt kommer inte att funka.

trodde det var 8xxx-serien

Permalänk

Idén med att sätta en spärr var rent av idiotisk. Hoppas de lärde sig det. Tror däremot att det bara är en bugg.

Tror PhysX kommer fasas ut och ersättas med en gemensam standard, det är i alla fall vad jag hoppas på.

Skrivet av Bad Habit:

Kan man köra crossfire med ett par ATI kort och använda ett nvidia för physx?

Det skall gå

Visa signatur

Balle

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Det bör gå, men ju snabbare kort desto bättre. Budgetkorten kan man nästan skippa.

Permalänk

För en som är helt noob på just PhysX träsket, jag har 2st 4890 i crossfire samt ett 8800 liggandes nånstans, hur görs själva kopplingen i datorn? Antar att man inte ska använda nån brygga mellan ATI och Nvidia kortet? Funkar det med 2st 4890 i crossfire + 1 GF kort för physx?

Är medveten att ett nytt moderkort skulle krävas.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Samsung Odyssey OLED G8

Permalänk
Medlem

Blir väl så att många köper ett Nvidia kort nu enbart för PhysX, sen efter några månader bannlyser dem det igen. Så att folk tvingas köpa ett till Nvidia-kort.

Permalänk
Medlem

Är det bara att plugga in Geforce't och installera drivern så är det klart?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Hade jag haft ett äldre nvidia kort liggandes hade jag lätt kört med det, men att köpa ett kort enbart för det, nja.

Permalänk
Medlem

Bra nu saknas bara en liten detalj, spel som har PhysX effekter som gör det värt att skaffa PhysX kort.

Permalänk

Jag har ett Ati 4870 x2.. och ett 8800 gts 512 mb. Är det bara att lägga i båda korten i datorn och ladda ner drivrutiner för båda? Kommer nått gå sönder om jag gör detta? seriösa svar tack är nybörjare
Om man har 4870 x2 ska man aktivera crossfire i CCC då?
Har ett Asus Rampage moderkort tror jag.. asså x48.
Räcker ett Corsair 650 W till detta också?

Permalänk
Medlem

mmmh, finns där något NVidia kort som detta kan användas till som drar nada ström när physx inte är igång?
Känns inte lockande att ha ett kort som slukar ytterligare 50-100w hela tiden när så få spel har stöd för det

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

kör för närvarande 2x HD 5850 och ett GTX 280 som Physxkort och det funkar klockrent

Permalänk
Medlem

Vill man ha physx kan man ju köpa ett billigt gf då. Sen är det ju bara skits i att uppdatera drivers i framtiden om dom tar bort det;)

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Avstängd

PhysX founder leaves Nvidia for AMD | bit-tech.net

Lär vara en av anledningarna till att Nvidia "tillåter" detta. Säkert något som står i kontraktet han hade med Nvidia och nu gäller inte det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultra_experience:

Jag har ett Ati 4870 x2.. och ett 8800 gts 512 mb. Är det bara att lägga i båda korten i datorn och ladda ner drivrutiner för båda? Kommer nått gå sönder om jag gör detta? seriösa svar tack är nybörjare
Om man har 4870 x2 ska man aktivera crossfire i CCC då?
Har ett Asus Rampage moderkort tror jag.. asså x48.
Räcker ett Corsair 650 W till detta också?

Jag har ett 4870x2 och körde det tillsammans med ett Geforce 260 som Physx-kort utan problem med ett Corsair 650. Enklast är att installera Nvidia-kortet med en separat bildskärm, ladda hem drivrutiner till den och Physx (och "hacket", fast det behövs tydligen inte till nya drivisarna) och sedan stänga av skrivbordet på den andra skärmen så att skrivbordet bara visas på den första. Fungerade utmärkt för mig.

Allt funka tipptopp den enda skillnaden var att mitt 4870x2 blev aningen varmare (har dock bjässefläkten från Artic Cooling på den) när det blev trängre och sämre luftflöde över kortet (dock inte farligt varmt).

Tyvärr lyckades jag klanta mig och kortsluta moderkortet något senare och kör nu med bara 4870x2:an eftersom det enda moderkortet jag fick tag på med kort varsel bara har en plats för grafik-kort. Men det fungerade faktiskt riktigt bra och man kände sig riktigt nördig när allt funka.

Permalänk
Medlem

Kan också bero på att den nya drivrutinen är helt omgjord. Nu kan man i kontrollpanel välja vilket kort som PhysX ska köras på. fast jag tror inte ATI fansen är nöjda innan dom kan köra PhysX på ett ATI kort
Tycker i alla fall att det är ett steg i rätt rikting av Nvidia.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av TAG9217:

Blir väl så att många köper ett Nvidia kort nu enbart för PhysX, sen efter några månader bannlyser dem det igen. Så att folk tvingas köpa ett till Nvidia-kort.

Det är väl bara att inte uppdatera drivrutinerna till geforce kortet då...?

De kommer inte direkt tvinga dig till att uppdatera.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Chibariku:

Jag har för mig att nvidia skrev att alla 8xxx kort över 256MB kan köras som dedikerat physx.

Permalänk
Medlem

Någon som har testat dom nya drivrutinerna?

Läst att man måste köra Nvidia kortet i första sloten & ATI i andra. Måste man det?
Någon som kan skriva lite utförlig beskrivning på hur man ska göra med dom nya drivrutinerna.
Ska man behålla ATI drivrutinerna installerade & sedan installera Nvidias, eller?

Permalänk
Medlem

Smart Nvidia, nu när det inte går så bra för er på grafiksidan köper man ett kort från AMD och anväder era till PhysX

Permalänk

Skiter fullständigt i vilket graffe som sitter i min burk, bara det levererar och just nu gör ATI det. Men ska försöka hitta ett nvidiakort för physx, borde finnas begagnat

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har fattat att Nvidia tillåter detta enbart för att folk ska köpa mid-range GPU'er från dom, så Nvidia får lite cash?!

=D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nembo:

Är det ingen som har fattat att Nvidia tillåter detta enbart för att folk ska köpa mid-range GPU'er från dom, så Nvidia får lite cash?!

=D

Vad tänkte dom innan då tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Vad tänkte dom innan då tror du?

Att retas med ATI.