Byta från PC till MAC. Lite funderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

http://img38.imageshack.us/img38/8100/imaca.jpg

Där har ni en dator med samma specs som en iMac. Skillnaden är att iMacen kostar 22 000kr medan PCn kostar 8000kr + att PCn har bättre grafikkort. Macen kostar 175% mer.. Nu glömde jag dock operativsystemet för 1000kr till PCn

förutom att du glömt diverse kringutrustning som nämnts ovan så får du ju en burk som ska stå någonstans och se ful ut med ett råttbo av kablar.

Permalänk
Medlem

Snälla tänk till eller försök iaf innan du uttalar dig. En Mac kostar inte dubbelt så mycket som en "PC". Mac är någon tusenlapp, iMac specifikt cirka 3000 kr dyrare än motsvarande PC med samma sepcifikationer. De extra pengarna som man lägger ut är för bla. design och smidighet. En iMac är en alltiiett dator som är väldigt tyst och ser onekligen fin ut vilket de flesta vanliga PC-maskiner inte gör. Att man som konsument värderar det framför prestanda/krona i detta fall är inget fel på. Prestandan i iMac tex. är väldigt bra, det som oftast sviker är grafikkortet.

När det handlar om tillbehör som t-bord så är apples t-bord väldigt bra, detta är mitt tycke. Dock är deras möss värdelösa.

Skrivet av Devrer:

Haha jo vet, glömde nämna skärmen med, då jag inte vet vad en motsvarande mac-skärm till pc kostar. Sen apples medförljande möss/tangentbord är väl inte så mkt att hänga i granen?

Men utgå från att pc kostar ungefär hälften så mycket som mac..

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Snälla tänk till eller försök iaf innan du uttalar dig. En Mac kostar inte dubbelt så mycket som en "PC". Mac är någon tusenlapp, iMac specifikt cirka 3000 kr dyrare än motsvarande PC med samma sepcifikationer. De extra pengarna som man lägger ut är för bla. design och smidighet. En iMac är en alltiiett dator som är väldigt tyst och ser onekligen fin ut vilket de flesta vanliga PC-maskiner inte gör. Att man som konsument värderar det framför prestanda/krona i detta fall är inget fel på. Prestandan i iMac tex. är väldigt bra, det som oftast sviker är grafikkortet.

När det handlar om tillbehör som t-bord så är apples t-bord väldigt bra, detta är mitt tycke. Dock är deras möss värdelösa.

Nej, men håll med att mac är ganska mycket dyrare än motsvarande pc.. En imac innehåller en core 2 due till exempel, tror inte ens det säljs PCs med de i längre knappt. Men kan hålla med om att MACs design och enkelhet är värt en del. Borstad aluminium osv känns riktigt fräscht. Nämnde bara ett exempel för att bevisa att mac är ganska mkt dyrare än PC, de flesta oinsatta tror att alla MAC är snabbare än alla PCs, precis som om MAC innehåller apples egna övernaturliga hårdvara som de säljer billigare än PCs.. Alla på min skola tror detta, känns som det blivit såhär efter Iphone-hypen. Citat från min bror "Hur fan kan age of empires II lagga på min dator, det är ju för fan en MAC! Värdelöst spel!!", sen att han sitter på ett sunket geforce 9400 har inget med det att göra, det är ju trotts allt en MAC;)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Snälla tänk till eller försök iaf innan du uttalar dig. En Mac kostar inte dubbelt så mycket som en "PC". Mac är någon tusenlapp, iMac specifikt cirka 3000 kr dyrare än motsvarande PC med samma sepcifikationer. De extra pengarna som man lägger ut är för bla. design och smidighet. En iMac är en alltiiett dator som är väldigt tyst och ser onekligen fin ut vilket de flesta vanliga PC-maskiner inte gör. Att man som konsument värderar det framför prestanda/krona i detta fall är inget fel på. Prestandan i iMac tex. är väldigt bra, det som oftast sviker är grafikkortet.

När det handlar om tillbehör som t-bord så är apples t-bord väldigt bra, detta är mitt tycke. Dock är deras möss värdelösa.

Så du menar att en liknande "PC" som den här hade kostat 23-24000 kronor? notera att det är den billigaste processorn för 15".

Värre är det om vi tittar på 17".

Jag tror jag skulle behöva försöka länge för att hitta något med liknande prestanda som ens kommer upp till tjugo tusen.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Alla vet att det är sjukt dyrt att uppgradera i Apple store. Har en tjejkompis som ska köpa värsta 15" (i7 osv), går på runt 20k. Vet inte riktigt vad hon gör för krävande saker haha (kan knappast tänka mig något), men hennes åsikt var "hellre spendera 2k på en bättre processor och ha en dator 2 år extra". Men men.

Själv letar jag efter beg Macbook Pro. Dock verkar de flesta vara bedrägerier på blocket, eller väldigt överprissatta. Speciellt personerna som tror att dom kan få 11k för sin 13" 2,26 ghz med 2gb ram. Kom igen, en ny 2,4 med 4gb ram och bättre grafik går för 12k.

Permalänk
Medlem

Det värsta är att om jag skulle köpa laptop så hade jag köpt en laptop med just den prestandan som MBP'n där har. Jag menar, jag har gärna en MBP men jag lägger inte tjugofemtusen på en laptop.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Det värsta är att om jag skulle köpa laptop så hade jag köpt en laptop med just den prestandan som MBP'n där har. Jag menar, jag har gärna en MBP men jag lägger inte tjugofemtusen på en laptop.

Där har du ju ett val du kan göra, välja ett annat märke eller en billigare dator. Men när du trycker i 8 GB minne i datorn, väljer högupplöst skärm, ja då sticker ju priset iväg lite. 8 GB minne är inte billigt, inte ens hos t ex Dell om man väljer det i konfigurationen. Det är inte svårt att få en laptop att sticka iväg i pris om man väljer att peta i lite högpresterande komponenter eller dyra minnen och att nå 20.000 är inte svårt. Jag kollade runt lite på Dustin och Komplett och även där får man betala en slant, men jag håller med om att Apple håller alldeles för höga priser på just sådana val i konfigurationsmöjligheterna.
Själv skulle jag heller inte köpa en MacBook Pro för 25.000 för att ha som arbetsdator -om det nu inte krävdes för det arbete jag skulle utföra med en bärbar dator, då skulle jag hellre välja en stationär dator, Mac eller PC, som ger så mycket mer för de pengarna.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

iMacen har riktigt bra skärm. Motsvaras av Dell's 27". Vet inte hur det är vs den.

Jepp helt riktigt Dell U2711 har samma panel H-IPS (LM270WQ1) som iMac 27" och den kostar 8500:- kampanj och ser ut som skit.
DELL U2711 ULTRASHARP 27# WIDE TFT TCO-03 BLACK - Unik 27" IPS-skärm med 2560x1440 upplösning! - Produktinformation

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Skrivet av fratey:

- En Mac är en PC. Om du byter för att slippa "PC" så rekommenderar jag istället en iPhone eller en Androidlur, för Macs är lika mycket PC som en Vaio eller Asus är.

Vad fan snackar du om, först börjar du snacka om datorer sen går du över till telefoner för att sedan avsluta din mening åter till datorer. Hur kan man rekommendera en Iphone istället för en Mac ? (en telefon istället för en dator ?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjarven:

Dell U2711

Skrivet av tjarven:

ser ut som skit.

nu förstår jag varför jag älskar den här sektionen. så mycket bullshit.

Skrivet av mini_kaka:

Vad fan snackar du om, först börjar du snacka om datorer sen går du över till telefoner för att sedan avsluta din mening åter till datorer. Hur kan man rekommendera en Iphone istället för en Mac ? (en telefon istället för en dator ?)

Han ville inte ha en personal computer, då rekommenderade jag en mobiltelefon istället.

Kommentarer till borttaget inlägg borttagna.
Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Han ville inte ha en personal computer, då rekommenderade jag en mobiltelefon istället.

Men han ville ju ha en Mac istället för en "personal computer" (PC). Mac är ingen PC så du vet...
Tror du har missuppfattat lite saker här, hehe

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett otrevligt inlägg och några kommentarer till det. Tänk på att alltid hålla en trevlig stämning i forumet.

Permalänk
Skrivet av Huddit:

Nu pratar vi om exakt samma dator fast PC, inte att du kan få en sämre processor och mindre skärm för ett billigare pris. i5 finns ju till iMac också, för 2k mindre än 860 så. Och 21,5" iMacarna är ju också billigare.

Du svarar ju på din egen fråga med detta inlägget, mac tar 2k extra för en i7 860, i butik så kostar i7 860 600kr mer än i5 750. Och mac är prisvärt ur ett pris/prestanda perspektiv? Jag förstår inte riktigt resonemanget här ?

Permalänk
Medlem

Varför tar du med 8GB ram? Vilken funtad människa köper 4gig extra för 4300kr? Du får gärna hitta en liknande PC med unibody look som är helt i aluminium på PC-sidan om du ska jämnföra. Aluminium är lätt material och dyrt, se bara på alu-chassien från Lian-Li tex. jämfört med stål så är de betydligt dyrare ellerhur?

Sen sa jag att Mac är dyrare än PC, så kommer det alltid vara och det är nog ingen som försöker säga något annat men fortfarande så tittar inte alla på prestanda/krona som de flesta här på SWEC gör, bara att inse. Apple säger själva att de skapar en premium produkt, de produkter är sällan billiga, se på bilar, kläder..ja allt annat. Premium är inte alltid bäst sett till det man får men klart dyrare men människor köper premiummärke iaf.

Skrivet av fratey:

bild + text

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Vill bara klargöra att jag har inga som helst åsikter på olika anledningar till att folk köper mac, vill man mac så köp mac. Det jag motsätter mig är att mac skulle vara prisvärt ur ett pris/prestanda perspektiv, vi kan nog alla vara eniga om att så inte är fallet. Vill bara försöka framställa en så nyanserad bild som möjligt och då känner jag att jag måste säga ifrån när man hävdar att mac ger lika mkt prestanda/krona som alla andra datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Du svarar ju på din egen fråga med detta inlägget, mac tar 2k extra för en i7 860, i butik så kostar i7 860 600kr mer än i5 750. Och mac är prisvärt ur ett pris/prestanda perspektiv? Jag förstår inte riktigt resonemanget här ?

Resonemanget var snarare att det är dyrt att uppgradera i Apple store, men stock-datorn är ändå ganska prisvärd. Nu har de ju också sänkt priset på RAM, men kommer inte ihåg för vilken nivå det var.

Det som är segt med iMac är ju att det inte är lätt för en privatperson att byta delar. De nyaste måste man ju ta bort skärmen på.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte en liknande laptop fast med i7 720qm och gtx 260m 4gb minne och lite sämre skärm, gav 15 tusen för det. Så säg max 20k om man räknar in minne och skärm mm. Då antar jag att graffet är ganska mycket billigare i macen så 50% extra är långt ifrån en överdrift. Sedan är det väl upp till var och en att värdera pris/prestanda gentemot design osv. Lite svårare att göra en bärbar hackintosh antar jag så det är väl inget alternativ för de allra flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini_kaka:

Men han ville ju ha en Mac istället för en "personal computer" (PC). Mac är ingen PC så du vet...
Tror du har missuppfattat lite saker här, hehe

Eller så kanske du är den som svalt Apples propaganda att de inte säljer PC's. Innan Intel-tiden kanske de inte riktigt var PC's, men nu är det andra tider i och med intelprocessorer.

Skrivet av KiXeR:

Varför tar du med 8GB ram?

Därför jag arbetar med fotografi, 3D, och webbdesign och skulle behöva det, kanske?

Skrivet av KiXeR:

Vilken funtad människa köper 4gig extra för 4300kr?

Folk som kör Mac, uppenbarligen.

Skrivet av KiXeR:

Du får gärna hitta en liknande PC med unibody look som är helt i aluminium på PC-sidan om du ska jämnföra. Aluminium är lätt material och dyrt, se bara på alu-chassien från Lian-Li tex. jämfört med stål så är de betydligt dyrare ellerhur?

Så jag måste ha en design som är identisk för att jämföra? Kan jag då klaga på att Apple är oprisvärda av anledningen att de inte har en dator i svart plast?

Skrivet av KiXeR:

Sen sa jag att Mac är dyrare än PC, så kommer det alltid vara och det är nog ingen som försöker säga något annat men fortfarande så tittar inte alla på prestanda/krona som de flesta här på SWEC gör, bara att inse. Apple säger själva att de skapar en premium produkt, de produkter är sällan billiga, se på bilar, kläder..ja allt annat. Premium är inte alltid bäst sett till det man får men klart dyrare men människor köper premiummärke iaf.

Jag tittar inte på prestanda/krona, jag tittar på hållbarhet, livslängd, och hur mycket jobb jag får gjort per krona.

Skrivet av Aser:

Köpte en liknande laptop fast med i7 720qm och gtx 260m 4gb minne och lite sämre skärm, gav 15 tusen för det. Så säg max 20k om man räknar in minne och skärm mm. Då antar jag att graffet är ganska mycket billigare i macen så 50% extra är långt ifrån en överdrift. Sedan är det väl upp till var och en att värdera pris/prestanda gentemot design osv. Lite svårare att göra en bärbar hackintosh antar jag så det är väl inget alternativ för de allra flesta.

i7 720m är till och med fyrkärnig, något Apple inte har någon motsvarighet till.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Mac är INTE en PC. Mac är ett koncept framtaget av Apple som kombinerar deras operativsystem med egenutvecklad/designad hårdvara. Denna stipulativa definition är väl förankrad i den allmänna uppfattningen oavsett om du delar den eller inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Mac är INTE en PC. Mac är ett koncept framtaget av Apple som kombinerar deras operativsystem med egenutvecklad/designad hårdvara. Denna stipulativa definition är väl förankrad i den allmänna uppfattningen oavsett om du delar den eller inte.

http://sv.wikipedia.org/wiki/PC_(dator)

I vardagligt tal används väl uttrycket PC som i "inte Mac", men defintionsenligt är väl en Mac lika mycket PC som en Asus.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Mac är INTE en PC. Mac är ett koncept framtaget av Apple som kombinerar deras operativsystem med egenutvecklad/designad hårdvara. Denna stipulativa definition är väl förankrad i den allmänna uppfattningen oavsett om du delar den eller inte.

Jag tror inte att man kan få han att förstå, hur mycket man än försöker.

Men bra förklaring ändå

Permalänk
Medlem

Inte riktigt relevant, jag som inte jobbar med 3D, Webbdesign och liknande behöver inte 8GB och behöver inte heller lägga ut de 4300 xtra som du väljer att ta med i din beräkning. Det finns givetvis folk som väljer att köpa till 4gig xtra för 4300 men det är en liten del. Lika stor del som köpet Alienware dator från Dell.

Så jag måste ha en design som är identisk för att jämföra? Kan jag då klaga på att Apple är oprisvärda av anledningen att de inte har en dator i svart plast?

Givetvis inte men ska du ämföra så ska du jämföra rätt. Mycket av Apples vision är att göra eleganta datorer med hyfsat bra prestanda och tydligen säljer de. Att du istället köper en plastburk för mindre pengar är väl upp till dig. Vill du ha ett premiummärke som Apple är så kostar det pengar.

Jag tittar inte på prestanda/krona, jag tittar på hållbarhet, livslängd, och hur mycket jobb jag får gjort per krona.

Riktigt intressant där, du tror inte aluminium håller bättre än plast?

Skrivet av fratey:

Eller så kanske du är den som svalt Apples propaganda att de inte säljer PC's. Innan Intel-tiden kanske de inte riktigt var PC's, men nu är det andra tider i och med intelprocessorer.

Därför jag arbetar med fotografi, 3D, och webbdesign och skulle behöva det, kanske?

Folk som kör Mac, uppenbarligen.

Så jag måste ha en design som är identisk för att jämföra? Kan jag då klaga på att Apple är oprisvärda av anledningen att de inte har en dator i svart plast?

Jag tittar inte på prestanda/krona, jag tittar på hållbarhet, livslängd, och hur mycket jobb jag får gjort per krona.

i7 720m är till och med fyrkärnig, något Apple inte har någon motsvarighet till.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Steve Jobs själv använder benämningen PC när han pratar om datorer i generella drag, vare sig det är en Mac eller PC, men som jag påpekat tidigare så säger folk Mac när de talar om en dator som kör OSX och PC när de kör en dator som kör Windows för att särskilja datorplattformarna. Till och med fratey lyckas ju snubbla på sina inbillade principer och använda sig av Mac som benämning. Ärligt talat kan jag inte förstå hur man kan snöa in så fullständigt på detta?

Apples datorer är dyra, men samtidigt tycker många att det är värt att betala för dessa. På Sweclockers forum så finns det en majoritet som har andra prioriteringar än de som väljer att köpa en dator från Apple, men så är det ju överallt i livet. Visst kan man tycka att de är dyra om man bara ser till komponenter, men då missar man ju helheten. Jag skulle gärna se att Apples datorer vore billigare, men så tycker jag om mycket och det är bara önsketänkande.

Och som jag sa tidigare, om man behöver en kraftfull dator med mycket minne är det väl onödigt att välja en bärbar dator? Dessa datorer är ju alltid begränsade i prestanda och kostar onödigt mycket när man väljer en med bra skärm och mycket minne. Man får ju alltid så mycket mer för pengarna, framförallt i skärmyta, när man väljer en stationär istället.

Jag tittar fortfarande på dina inlägg fratey och ser hur du hela tiden driver vidare din aversion som du hävdar är obefintlig. Så antingen går du verkligen in för att vara jävlas eller så far du inte med sanning. Jag kan inte påstå att du håller samma ton i detta forum som i andra du är verksam i.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Apple använder själva begreppen PC och Mac i deras reklamer (Hi, Im a PC, and Im a Mac)

Varför ska det vara så jävla svårt att kalla en dator som inte är en Mac för PC när det är ett enkelt och spritt samlingsnamn på dom datorerna.

Det är som att säga att "lol" är ett högst inkorrekt bruk av ord då personen ifråga i 99% av fallen faktiskt inte skrattat högt. Man behöver inte ta allt bokstavligt och leka besserwisser

Ja, Macar är dyrare. Men en Mac är inget ihop-plock av komponenter på Inet. En Mac är inte heller en Dell-dator som man spraymålat vit och höjt priset 2000kr på. Man kan välja att inse det, eller fortsätta och lalla på i den oändliga diskussionen som är "Mac VS Pc"

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Mac är INTE en PC. Mac är ett koncept framtaget av Apple som kombinerar deras operativsystem med egenutvecklad/designad hårdvara. Denna stipulativa definition är väl förankrad i den allmänna uppfattningen oavsett om du delar den eller inte.

Du är fri att intala det för dig själv exakt hur mycket du vill. Du kan köra Windows exakt lika mycket på en Mac som en Asus.

Skrivet av KiXeR:

Inte riktigt relevant, jag som inte jobbar med 3D, Webbdesign och liknande behöver inte 8GB och behöver inte heller lägga ut de 4300 xtra som du väljer att ta med i din beräkning. Det finns givetvis folk som väljer att köpa till 4gig xtra för 4300 men det är en liten del. Lika stor del som köpet Alienware dator från Dell.

Nästa gång jag köper en dator kommer den ha 8GB RAM oavsett märke, och det är inte så att jag skulle minska till 4GB bara för att det är Apple.

Skrivet av KiXeR:

Givetvis inte men ska du ämföra så ska du jämföra rätt. Mycket av Apples vision är att göra eleganta datorer med hyfsat bra prestanda och tydligen säljer de. Att du istället köper en plastburk för mindre pengar är väl upp till dig. Vill du ha ett premiummärke som Apple är så kostar det pengar.

Klart de säljer! Har du sett vilka Svensson som köper dem nu och inte förstår sig på dem?

Skrivet av KiXeR:

Riktigt intressant där, du tror inte aluminium håller bättre än plast?

Är alla andra märken gjorda av plast?

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10140515']Steve Jobs själv använder benämningen PC när han pratar om datorer i generella drag, vare sig det är en Mac eller PC, men som jag påpekat tidigare så säger folk Mac när de talar om en dator som kör OSX och PC när de kör en dator som kör Windows för att särskilja datorplattformarna. Till och med fratey lyckas ju snubbla på sina inbillade principer och använda sig av Mac som benämning. Ärligt talat kan jag inte förstå hur man kan snöa in så fullständigt på detta?

Ursäkta? En Mac är en PC, men en PC är inte en Mac. Kanske behöver du läsa mina inlägg i mer kontext. Där jag använder "Mac" kan man gärna byta ut till "Vaio", om det var det vi skulle diskutera.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10140515']
Och som jag sa tidigare, om man behöver en kraftfull dator med mycket minne är det väl onödigt att välja en bärbar dator? Dessa datorer är ju alltid begränsade i prestanda och kostar onödigt mycket när man väljer en med bra skärm och mycket minne. Man får ju alltid så mycket mer för pengarna, framförallt i skärmyta, när man väljer en stationär istället.

En i5a och 8GB RAM räcker alldeles utmärkt för mig, tro inget annat!

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10140515']
Jag tittar fortfarande på dina inlägg fratey och ser hur du hela tiden driver vidare din aversion som du hävdar är obefintlig. Så antingen går du verkligen in för att vara jävlas eller så far du inte med sanning. Jag kan inte påstå att du håller samma ton i detta forum som i andra du är verksam i.

Därför jag inte ser folk i andra forum som skriver "Nvidia gör nvidiakort, inte GPU's".

Skrivet av penna_ha:

Apple använder själva begreppen PC och Mac i deras reklamer (Hi, Im a PC, and Im a Mac)

Varför ska det vara så jävla svårt att kalla en dator som inte är en Mac för PC när det är ett enkelt och spritt samlingsnamn på dom datorerna.

Det är som att säga att "lol" är ett högst inkorrekt bruk av ord då personen ifråga i 99% av fallen faktiskt inte skrattat högt. Man behöver inte ta allt bokstavligt och leka besserwisser

Varför ska jag sitta och göra gratisreklam för Apples dogma?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Du är fri att intala det för dig själv exakt hur mycket du vill. Du kan köra Windows exakt lika mycket på en Mac som en Asus.

Du förlorar dock batteritid och trådlös hastighet. Säkert även prestanda, har dock inga siffror på det - men om du gör ett OS för just vissa delar så är det ganska uppenbart att du bör få bästa prestandan ur dom.

Skrivet av fratey:

Nästa gång jag köper en dator kommer den ha 8GB RAM oavsett märke, och det är inte så att jag skulle minska till 4GB bara för att det är Apple.

Okej. Lätt att fixa själv. Inte många som betalar för det på Apple store.

Skrivet av fratey:

Klart de säljer! Har du sett vilka Svensson som köper dem nu och inte förstår sig på dem?

Förstår inte.

Pratar vi pris och design, så köper folk Bang & Olufsen saker också. Inte hört folk gråta över det.

Skrivet av fratey:

Är alla andra märken gjorda av plast?

De flesta. Vet ingen laptop som är gjord i 100% aluminium (chassit). Men det finns säkert.

Skrivet av fratey:

blablablablabla

Resten förstår jag inte riktigt. Du verkar leka rebell för att du inte vill prata om saker på samma sätt som Apple gör i reklamerna, vilket förvirrar alla. De flesta ser termen PC som en Windows dator, och Mac som en OS X dator. Finns ingen anledning till att gå in och whina på det, då det inte tjänar något till. Säg Windows baserad dator om du vill, ingen lyssnar endå.

Permalänk

Till alla mac användare som påstår att mac inte är en slags personal computer vill jag bara poängtera att er "gud" Steve Jobs själv benämner macar som pc datorer.

Sen håller jag med om att det är betydligt smidigare att dela upp det i pc och mac i konversationer. Men enligt mig är mac bara en pc som har ett annat operativsystem i grunden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SvK]Rogue
Steve Jobs själv använder benämningen PC när han pratar om datorer i generella drag, vare sig det är en Mac eller PC, men som jag påpekat tidigare så säger folk Mac när de talar om en dator som kör OSX och PC när de kör en dator som kör Windows för att särskilja datorplattformarna. Till och med fratey lyckas ju snubbla på sina inbillade principer och använda sig av Mac som benämning. Ärligt talat kan jag inte förstå hur man kan snöa in så fullständigt på detta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
-Ursäkta? En Mac är en PC, men en PC är inte en Mac. Kanske behöver du läsa mina inlägg i mer kontext. Där jag använder "Mac" kan man gärna byta ut till "Vaio", om det var det vi skulle diskutera.

- Jag säger inte emot dig om att en Mac är en Personal Computer, inget snack om saken! Men jag förstår inte varför du blir så upprörd och börjar prata om propaganda, fanatiska användare och gör en så stor sak av en benämning? Det jag säger om och om igen är att man använder benämningen Mac i dagligt tal. Jag gör det, du gör det, de flesta gör det, eftersom det underlättar förståelsen av det man pratar om. Om Sonys Vaio skulle bli så pass populära att folk benämner dem på ett dylikt sätt för att skilja dem gentemot en annan slags dator så är väl det inget märkligt? Jag har frågat dig tidigare hur du skulle vilja att det var istället, men du har inte svarat på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SvK]Rogue
Och som jag sa tidigare, om man behöver en kraftfull dator med mycket minne är det väl onödigt att välja en bärbar dator? Dessa datorer är ju alltid begränsade i prestanda och kostar onödigt mycket när man väljer en med bra skärm och mycket minne. Man får ju alltid så mycket mer för pengarna, framförallt i skärmyta, när man väljer en stationär istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
En i5a och 8GB RAM räcker alldeles utmärkt för mig, tro inget annat!

-Jaha? Som bärbar då eller vad? Jag antar att du har den dator du nämnde, så vad är problemet? Och varför är du då så irriterad på att en MBP är dyr då, det spelar ju ingen roll för dig, eller? Jag påpekade det uppenbara här eftersom priset togs upp som argument, jag menade inte att du personligen skulle göra ett sådant val, så jag förstår inte riktigt din kommentar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SvK]Rogue
Jag tittar fortfarande på dina inlägg fratey och ser hur du hela tiden driver vidare din aversion som du hävdar är obefintlig. Så antingen går du verkligen in för att vara jävlas eller så far du inte med sanning. Jag kan inte påstå att du håller samma ton i detta forum som i andra du är verksam i.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Därför jag inte ser folk i andra forum som skriver "Nvidia gör nvidiakort, inte GPU's".

I de forum jag sett dig i sitter du inte och hackar på folk över benämningen Mac och där förekommer den verkligen ofta.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rätt självklart att en Mac är en PC. Att särbehandla en dator så mycket bara för att det är av ett visst märke på det sättet är lite underligt. Självklart kan en dator från Apple vara mycket bättre, mer prisvärd och snyggare än en dator från Acer. Precis som en dator från Asus kan vara mycket bättre, mer prisvärd och snyggare än en dator från Acer. En Mac är en PC tillverkad av Apple.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klarar mac skärmar 3D alltså 120?