Byta från PC till MAC. Lite funderingar.

Permalänk
Medlem

Byta från PC till MAC. Lite funderingar.

Hej

Det är så att det är dags för mig att byta från PC till Mac. Jag är själv förvånad över att jag ej tagit detta steg tidigare, men det är på tiden nu. PC, Windows och allt sådant tjafs som jag tycker bara strular hela tiden. Det blir nog någon version utav iMAC jag kommer att köpa.

Det jag undrar nu är vad jag behöver tänka på när jag byter från PC till Mac. Lite frågor:

- Vad är dom största skillnaderna?

- Mac är säkrare när det gäller virus och allt sådant, stämmer det?

- Jag har nu sparat alla mina saker på en extern hårddisk, dom borde jag väl bara kunna för över till Macen med USB? Eller finns det några filtyper som tex. Macen ej klarar av?

- Sen har jag varit Foobar2000 beroende i några år nu. Såg att det finns ett program som heter COG (om jag minns rätt). Är det ganska lika Foobar2000? Jag vill kunna göra playlists med mina mp3or och sånt.

Hoppas på lite svar här.

/ Linus

Visa signatur

Citera om du vill ha ett svar. Tack.

Permalänk
Medlem

- En Mac är en PC. Om du byter för att slippa "PC" så rekommenderar jag istället en iPhone eller en Androidlur, för Macs är lika mycket PC som en Vaio eller Asus är.

- Jag har varken blivit infekterad i OS X eller Windows 7, och jag uppdaterar ingetdera och kör inget antivirus. Det största hotet nu för tiden är egentligen social engineering och liknande och där skyddar inget operativsystem.

- Filtyper och filtyper, är väl hur hårddisken är formaterad som är problemet...

- Foobar2000 finns för Mac om du googlar lite.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

- En Mac är en PC. Om du byter för att slippa "PC" så rekommenderar jag istället en iPhone eller en Androidlur, för Macs är lika mycket PC som en Vaio eller Asus är.

- Jag har varken blivit infekterad i OS X eller Windows 7, och jag uppdaterar ingetdera och kör inget antivirus. Det största hotet nu för tiden är egentligen social engineering och liknande och där skyddar inget operativsystem.

- Filtyper och filtyper, är väl hur hårddisken är formaterad som är problemet...

- Foobar2000 finns för Mac om du googlar lite.

Okej, men det är Windows jag vill slippa, för jag tycker att det inte fungerar alltför bra. Använder idag WinXP.

Jag har FAT32 på min externa hårddisk, skulle det fungera med Mac?

Tack för svaret iaf.

/ Linus

Visa signatur

Citera om du vill ha ett svar. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linux:

Okej, men det är Windows jag vill slippa, för jag tycker att det inte fungerar alltför bra. Använder idag WinXP.

Jag har FAT32 på min externa hårddisk, skulle det fungera med Mac?

Tack för svaret iaf.

/ Linus

Prövat Win7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linux:

Okej, men det är Windows jag vill slippa, för jag tycker att det inte fungerar alltför bra. Använder idag WinXP.

Jag har FAT32 på min externa hårddisk, skulle det fungera med Mac?

Tack för svaret iaf.

/ Linus

Mac OS X klarar FAT32 utan problem.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linux:

Okej, men det är Windows jag vill slippa, för jag tycker att det inte fungerar alltför bra. Använder idag WinXP.

Skrivet av linux:

Du använder ett nio år gammalt operativsystem. Du tror väl inte du kan vänta dig bra resultat?

Skrivet av linux:

Jag har FAT32 på min externa hårddisk, skulle det fungera med Mac?

Svar ja

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Prövat Win7?

Nej det har jag inte.

Skrivet av Bluray:

Mac OS X klarar FAT32 utan problem.

Okej. Tack.

Skrivet av fratey:

Du använder ett nio år gammalt operativsystem. Du tror väl inte du kan vänta dig bra resultat?

Svar ja

Men alla uppdateringar dom kastar ur sig varje vecka så har man ju hoppats på det. Men resultat jag fått är anledningen till varför jag funderar på att byta till Mac vilket jag blivit rekommenderad av folk som har och gillar det mer än en Windows PC.

Visa signatur

Citera om du vill ha ett svar. Tack.

Permalänk
Medlem

Du borde tänka efter lite mer innan du skriver att du inte gillar Windows operativsystem. Som sagt så använder du ett nio år gammalt OS, och du har inte ens prövat det nya Win7 som jag tycker fungerar över förväntningarna (om man ser till hur Vista fungerade). Visst är Mac ett härligt alternativ med ett bra OS, men du borde verkligen ge Win7 en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Du borde tänka efter lite mer innan du skriver att du inte gillar Windows operativsystem. Som sagt så använder du ett nio år gammalt OS, och du har inte ens prövat det nya Win7 som jag tycker fungerar över förväntningarna (om man ser till hur Vista fungerade). Visst är Mac ett härligt alternativ med ett bra OS, men du borde verkligen ge Win7 en chans.

Okej, jo det är sant, jag ska fundera på det.

Visa signatur

Citera om du vill ha ett svar. Tack.

Permalänk
Medlem

Notera att det ofta går att installera OS X på en "vanlig" PC, samt kan vara värt att prova någon Linux-dist också (t ex Ubuntu). Jag hade provat båda dessa innan du köper ny dator, blir ju billigare om problemen försvinner utan att du behöver byta dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Du borde tänka efter lite mer innan du skriver att du inte gillar Windows operativsystem. Som sagt så använder du ett nio år gammalt OS, och du har inte ens prövat det nya Win7 som jag tycker fungerar över förväntningarna (om man ser till hur Vista fungerade). Visst är Mac ett härligt alternativ med ett bra OS, men du borde verkligen ge Win7 en chans.

Haha. Vill snubben byta till mac så ska han väl få det?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Haha. Vill snubben byta till mac så ska han väl få det?

Ingen har ju direkt sagt att han inte får :S

Folk visar bara upp för honom att det finns andra alternativ och förklarar lite för honom varför han förmodligen har de problem han har... Sedan vill han ändå ha MAC ja dåså. Då har han iallafall gjort ett informerat val

Jag tycker TS ska pröva Win7 eller jämföra Mac OS X och Win7. För att se vilken han gillar mest, mycket en smaksak tycker jag. Jag älskar Win7

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av linux:

Men alla uppdateringar dom kastar ur sig varje vecka så har man ju hoppats på det.

Tja, med tanke på att jämföra Snow Leopard med WinXP är som att jämföra OS X 10.1 (helt oanvändbart) med Windows 7...

Skrivet av linux:

Men resultat jag fått är anledningen till varför jag funderar på att byta till Mac vilket jag blivit rekommenderad av folk som har och gillar det mer än en Windows PC.

Rent ärligt. Jag använder Mac ofta och jag kan säga att din genomsnittlige Macanvändare är en rabiat fanboy som kommer göra allt för att försvara sin köpta livsstil. Det är ett bra operativsystem, absolut, men...

Skrivet av JayDee:

Haha. Vill snubben byta till mac så ska han väl få det?

Klart han får! Han blir nog nöjd vilket som, men det känns lite onödigt att lägga 85% extra på en dator om han inte ens testat Windows 7...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, blir väl att fundera lite till innan man bestämmer sig hur man ska göra.

Visa signatur

Citera om du vill ha ett svar. Tack.

Permalänk
Medlem

Kör på en iMac.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Kör på en iMac.

Där har vi massor med konstruktiv förklaring och hjälp till en informerad jämföre.se.

Skrivet av erdraug:

Ingen har ju direkt sagt att han inte får :S

Folk visar bara upp för honom att det finns andra alternativ och förklarar lite för honom varför han förmodligen har de problem han har... Sedan vill han ändå ha MAC ja dåså. Då har han iallafall gjort ett informerat val

Jag tycker TS ska pröva Win7 eller jämföra Mac OS X och Win7. För att se vilken han gillar mest, mycket en smaksak tycker jag. Jag älskar Win7

Ah, detta är exakt min poäng - testa först innan du bränner en massa pengar på något som du kanske tycker om lika mycket eller mindre - sedan om det visar sig att du inte tycker om Win7 har du inte förlorat något eftersom det är typ 20000 kronor billigare än OS X

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Vad gäller skillnader så är det inte så stort steg. Det tar kort tid att vänja sig då operativsystemen idag är smidiga. Den största skillnaden är nog vanan med höger- och vänsterklick. Du kan givetvis skaffa en mus med fler knappar, men själv har jag alltid vänstra handen vilande vid tangentbordet så det går snabbt att trycka ner control-knappen för att få upp menyvalen (ctrl+musklick). Lär dig bara de vanliga snabbkommandona så ska du se att det går som en dans.

De andra frågorna har du ju fått besvarade.

Om du nu skulle byta till en iMac tror jag inte att du blir besviken -jag känner ingen som köpt en Mac som inte varit helnöjd med bytet till OSX. Själv spelar jag en hel del så jag har en PC för det, men om utvecklingen på spelsidan för Mac fortsätter så kommer jag inte att sitta med två datorer längre. Allt vitalt arbete och allt utom spelandet gör jag numera enbart på Mac-sidan.

För mig så kom det till en gräns när jag helt enkelt inte var intresserad av att lägga ut en massa pengar på ny hårdvara, överklocka, vattenkyla och hålla på och mecka -och då fanns det ingen anledning att köra Windows / Hemmabyggen längre. Det finns givetvis fördelar med bägge operativsystem, men personligen hittar jag så många fler på OSX-sidan att valet är givet.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10131878']Vad gäller skillnader så är det inte så stort steg. Det tar kort tid att vänja sig då operativsystemen idag är smidiga. Den största skillnaden är nog vanan med höger- och vänsterklick. Du kan givetvis skaffa en mus med fler knappar, men själv har jag alltid vänstra handen vilande vid tangentbordet så det går snabbt att trycka ner control-knappen för att få upp menyvalen (ctrl+musklick). Lär dig bara de vanliga snabbkommandona så ska du se att det går som en dans.

Alla muslösningar som säljs till dagens Mac:ar kan högerklicka utan att hålla inne CTRL. Så väl touchpads som magic/mighty mouse klarar det out-of-the-box.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Alla muslösningar som säljs till dagens Mac:ar kan högerklicka utan att hålla inne CTRL. Så väl touchpads som magic/mighty mouse klarar det out-of-the-box.

Jag sitter med en mighty mouse som bara har en klickfunktion (musen) och jag vill inte ha skrollkulan som klickfunktion -jag kommer från en lång tid i PC-miljö och är van vid två knappar. Dessutom har jag alltid ena handen vid tangentbordet så det är en smal sak. Men jag ska byta till en magic mouse!

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10131921']Jag sitter med en mighty mouse som bara har en klickfunktion (musen) och jag vill inte ha skrollkulan som klickfunktion -jag kommer från en lång tid i PC-miljö och är van vid två knappar. Dessutom har jag alltid ena handen vid tangentbordet så det är en smal sak. Men jag ska byta till en magic mouse!

mighty mouse, som sagt, kan högerklicka sist jag använde den om du klickar på högra sidan.
Och det känns som att du glömt bort att du sitter vid en PC själv, vad tror du Macs är, rymdskepp?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Funktionen finns numera där till Mighty Mouse, det visste jag faktiskt inte, men tack för upplysningen. Funktionen har väl uppdaterats eller så har jag missat det, jag har då aldrig ställt in högerklicksfunktionen och när jag kollade inställningarna för musen så stod bägge sidorna inställda som primär knapp (standardinställning sedan två år tillbaka antar jag), men som sagt jag sitter hela tiden med en hand på tangentbordet så jag är så van att lägga lillfingret på control när jag behöver menyerna. Dessutom använder jag hela tiden snabbkommandon så vänsterhanden är min arbetshand. Faktum är att jag sitter likadant när jag jobbar i Windows.

Jag vet inte vart du lärde dig hyfs, men det går att vara trevlig samtidigt som man framför en kommenter ska du veta. Givetvis är en Mac en PC om man ska vara petig, men som du också säkert vet så brukar man benämna en dator som kör Windows för en PC och en dator som kör OS X för en Mac, särskilt i diskussioner om de bägge systemen.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10132023']Jag vet inte vart du lärde dig hyfs, men det går att vara trevlig samtidigt som man framför en kommenter ska du veta. Givetvis är en Mac en PC om man ska vara petig, men som du också säkert vet så brukar man benämna en dator som kör Windows för en PC och en dator som kör OS X för en Mac, särskilt i diskussioner om de bägge systemen.

Nej, det är så Apple benämner det och jag kommer aldrig benämna Apples reklam som fakta. Sedan att evangelistkulten vill sprida att det är så är en annan sak.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Mighty mouse har alltid haft högerklick.

Själv tycker jag det är lite kul att samma företag som tillverkar så halvdana datormöss som Mighty Mouse och Magic Mouse lyckas spotta ur sig världens i särklass bästa styrplattor.

Det finns i dagsläget inga aktiva virus till macplattformen så du går ganska säker. Det har funnits några, t.ex en trojan i en piratversion av iWork eller om det var iLife.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Klart han får! Han blir nog nöjd vilket som, men det känns lite onödigt att lägga 85% extra på en dator om han inte ens testat Windows 7...

85% extra? O.o..

Lägg ihop en "vanlig pc" med lika bra komponenter & skärm för 15% av en iMac. Oh wait, det går inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Nej, det är så Apple benämner det och jag kommer aldrig benämna Apples reklam som fakta. Sedan att evangelistkulten vill sprida att det är så är en annan sak.

Så, hur vill du att det ska benämnas då? De flesta, nej, faktiskt alla jag känner och bekanta runt dem säger Mac och PC i dagligt tal oavsett vilken plattform de själva använder, eftersom det då blir ganska uppenbart vad man talar om. Men de kanske är kultister hela bunten?
Jag ser att du ofta kommenterar i trådar som berör Apple och det är fascinerande att du dras till dessa när du uppenbarligen ogillar företaget och dess produkter. Jag känner inte dig och jag vet inte om du faktiskt har använt produkterna du kritiserar eller i vilken mån, men rent generellt brukar kritik av det här slaget komma från personer utan egen egentlig erfarenhet, märkligt nog.

Och ska jag vara ärlig undrar jag varje gång varför det betyder så mycket för dem att bedriva detta irrationella kampanjarbete mot ett företags produkter. Det är svårt att finna detta beteende mot andra företags produkter. Det finns gott om företag som skulle kvalificera sig, men fokus ligger allt som oftast på just Apple och att nedvärdera människor som använder deras produkter. Ord som evangelistkult och rabiata fanboys är inte en direkt trevlig syn på medmänniskor som inte delar dina preferenser. Det tragiska är ju att de som går ut hårdast och uppfyller den rabiata och evangelistkult-aktiga åsynen är de som kastar sig in i fackeltåget mot Apple -en självmotsägelse utan like. Var kommer denna märkliga aversion ifrån? Och varför måste alla andra dela deras åsikt eller bli klassade som hjärntvättade?

Jag själv använder OSX, Windows i olika versioner, Linux och BSD, men när jag uttalar mig om just Apple så blir jag stämplad som mactaliban bara för att jag har en åsikt som inte är mot företagets produkt. Märkligt. Jag känner då inga sektmedlemmar som rusar runt och försöker predika Apple och vinna över dem, dock flera som gör subjektiva rekommendationer baserat på just sina egna erfarenheter. Men jag ser många fler anti-anhängare som skriker högt och slänger ur sig nedlåtande kommentarer...

Vill trådskaparen köpa en iMac och köra OSX så gör han det. Och skulle han gilla sitt köp och utrycka sig positivt så blir han stämplad av anti-fanatiker som lurad av Steve Jobs och tillika rabiat kultist. Riktigt tråkigt att detta förekommer och i så utspridd grad. Det är trots allt bara en dator.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10132508']Så, hur vill du att det ska benämnas då? De flesta, nej, faktiskt alla jag känner och bekanta runt dem säger Mac och PC i dagligt tal oavsett vilken plattform de själva använder, eftersom det då blir ganska uppenbart vad man talar om. Men de kanske är kultister hela bunten?

Det kallas att svälja propaganda.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10132508']
Jag ser att du ofta kommenterar i trådar som berör Apple och det är fascinerande att du dras till dessa när du uppenbarligen ogillar företaget och dess produkter.

Fel, min vän. Jag tycker inte om företaget, jag tycker om produkterna. Jag använder Macs själv 2-3 gånger per vecka.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10132508']Jag känner inte dig och jag vet inte om du faktiskt har använt produkterna du kritiserar eller i vilken mån, men rent generellt brukar kritik av det här slaget komma från personer utan egen egentlig erfarenhet, märkligt nog.

Se ovan.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10132508']
Och ska jag vara ärlig undrar jag varje gång varför det betyder så mycket för dem att bedriva detta irrationella kampanjarbete mot ett företags produkter.

Det är inte kampanjarbete mot ett företag att inte hålla med propagandan "vi gör inte PCdatorer".

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10132508']Det är svårt att finna detta beteende mot andra företags produkter. Det finns gott om företag som skulle kvalificera sig, men fokus ligger allt som oftast på just Apple och att nedvärdera människor som använder deras produkter.

Faktum är att en stor andel Macanvändare är folk som köpt dem för att de inte har en egen livsstil.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10132508']Ord som evangelistkult och rabiata fanboys är inte en direkt trevlig syn på medmänniskor som inte delar dina preferenser.

Det är inte så att det är en svepande generalisering. Det är inte så att en majoritet är rabiata fanboys, precis, bara en läskigt stor andel.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10132508']Det tragiska är ju att de som går ut hårdast och uppfyller den rabiata och evangelistkult-aktiga åsynen är de som kastar sig in i fackeltåget mot Apple -en självmotsägelse utan like. Var kommer denna märkliga aversion ifrån? Och varför måste alla andra dela deras åsikt eller bli klassade som hjärntvättade?

Jag tror snarare att jag talar om pappas pojke från Lidingö som just fått en MBP och inte tror att Windows går att använda längre för att han hade en sketen HPlaptop för fem tusen med Windows Vista.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10132508']
Jag själv använder OSX, Windows i olika versioner, Linux och BSD, men när jag uttalar mig om just Apple så blir jag stämplad som mactaliban bara för att jag har en åsikt som inte är mot företagets produkt.

Jag har inte stämplat dig som Mactaliban, jag frågar bara varför du försöker separera PC och PC.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10132508']
Vill trådskaparen köpa en iMac och köra OSX så gör han det. Och skulle han gilla sitt köp och utrycka sig positivt så blir han stämplad av anti-fanatiker som lurad av Steve Jobs och tillika rabiat kultist. Riktigt tråkigt att detta förekommer och i så utspridd grad. Det är trots allt bara en dator.

Absolut. Kom igen, jag skrev praktiskt taget att han skulle testa Windows 7, och om han inte gillar det så ska han fundera på en Mac. Skulle jag göra det om jag "var super emot apples produkter"?

Skrivet av HypeX:

85% extra? O.o..

Lägg ihop en "vanlig pc" med lika bra komponenter & skärm för 15% av en iMac. Oh wait, det går inte.

Vad är det med er och matte? 85% mer än 1 är 185%. 100/185 = 54% av priset. Det skulle vara väldigt lite problem att lägga ihop en dator för 54% av priset.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Det kallas att svälja propaganda.

Fel, min vän. Jag tycker inte om företaget, jag tycker om produkterna. Jag använder Macs själv 2-3 gånger per vecka.

Se ovan.

Det är inte kampanjarbete mot ett företag att inte hålla med propagandan "vi gör inte PCdatorer".

Faktum är att en stor andel Macanvändare är folk som köpt dem för att de inte har en egen livsstil.

Det är inte så att det är en svepande generalisering. Det är inte så att en majoritet är rabiata fanboys, precis, bara en läskigt stor andel.

Jag tror snarare att jag talar om pappas pojke från Lidingö som just fått en MBP och inte tror att Windows går att använda längre för att han hade en sketen HPlaptop för fem tusen med Windows Vista.

Jag har inte stämplat dig som Mactaliban, jag frågar bara varför du försöker separera PC och PC.

Absolut. Kom igen, jag skrev praktiskt taget att han skulle testa Windows 7, och om han inte gillar det så ska han fundera på en Mac. Skulle jag göra det om jag "var super emot apples produkter"?

Vad är det med er och matte? 85% mer än 1 är 185%. 100/185 = 54% av priset. Det skulle vara väldigt lite problem att lägga ihop en dator för 54% av priset.

Over and out helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av [SvK]Rogue
Så, hur vill du att det ska benämnas då? De flesta, nej, faktiskt alla jag känner och bekanta runt dem säger Mac och PC i dagligt tal oavsett vilken plattform de själva använder, eftersom det då blir ganska uppenbart vad man talar om. Men de kanske är kultister hela bunten?
- Det kallas att svälja propaganda.

Som sagt, hur tycker du det ska benämnas då?

Ursprungligen inskrivet av [SvK]Rogue
Jag ser att du ofta kommenterar i trådar som berör Apple och det är fascinerande att du dras till dessa när du uppenbarligen ogillar företaget och dess produkter.
-Fel, min vän. Jag tycker inte om företaget, jag tycker om produkterna. Jag använder Macs själv 2-3 gånger per vecka.

Märklig relation att du ogillar företaget som tillverkar produkterna du gillar, samtidigt som du är kritisk till användarna?

Ursprungligen inskrivet av [SvK]Rogue
Och ska jag vara ärlig undrar jag varje gång varför det betyder så mycket för dem att bedriva detta irrationella kampanjarbete mot ett företags produkter.
- Det är inte kampanjarbete mot ett företag att inte hålla med propagandan "vi gör inte PCdatorer".

Jo det är det om man angriper folk på det sätt du gör. Men nu var det inte bara dig jag riktade mig mot, utan folk som hoppar in i trådar och hugger på Apple/Mac/OSX/iPod/iPad/iTunes osv, i allmänhet. Det sker ofta och som jag sa, så är det ofta av personer utan egentlig egen erfarenhet som gör det.

Ursprungligen inskrivet av [SvK]Rogue
Det är svårt att finna detta beteende mot andra företags produkter. Det finns gott om företag som skulle kvalificera sig, men fokus ligger allt som oftast på just Apple och att nedvärdera människor som använder deras produkter.
-Faktum är att en stor andel Macanvändare är folk som köpt dem för att de inte har en egen livsstil.

Det här är ju ett helt befängt påstående utan någon som helst grund. Du har inte, och finner inte, någon som helst fakta som stöder ett sådant påstående. Detta är som jag sade tidigare ytterligare ett tecken på "kampanjarbete" mot plattformen. Det är beklagligt att se dig vräka ur dig något så dumt.

Ursprungligen inskrivet av [SvK]Rogue
Ord som evangelistkult och rabiata fanboys är inte en direkt trevlig syn på medmänniskor som inte delar dina preferenser.
-Det är inte så att det är en svepande generalisering. Det är inte så att en majoritet är rabiata fanboys, precis, bara en läskigt stor andel.

Återigen, din åsikt, inte fakta, beklaglig den med.

Ursprungligen inskrivet av [SvK]Rogue
Det tragiska är ju att de som går ut hårdast och uppfyller den rabiata och evangelistkult-aktiga åsynen är de som kastar sig in i fackeltåget mot Apple -en självmotsägelse utan like. Var kommer denna märkliga aversion ifrån? Och varför måste alla andra dela deras åsikt eller bli klassade som hjärntvättade?
-Jag tror snarare att jag talar om pappas pojke från Lidingö som just fått en MBP och inte tror att Windows går att använda längre för att han hade en sketen HPlaptop för fem tusen med Windows Vista.

Här har jag inte den blekaste om vad du svarar på, men att slänga ur sig plattityder som denna är ju grunden till det jag sagt tidigare om "kampanjarbetet".

Ursprungligen inskrivet av [SvK]Rogue
Jag själv använder OSX, Windows i olika versioner, Linux och BSD, men när jag uttalar mig om just Apple så blir jag stämplad som mactaliban bara för att jag har en åsikt som inte är mot företagets produkt.
- Jag har inte stämplat dig som Mactaliban, jag frågar bara varför du försöker separera PC och PC.

Nej det har du inte, utan detta var det generella bemötandet jag, liksom många andra, får när man uttrycker sig i diskussioner om Apple och där man inte delar kritiken alla gånger, eller där man försöker bemöta dumma och/eller felaktiga påståenden. Jag är inte okritisk till företaget, de gör många tabbar och trampar i klaveret liksom många andra företag, men jag kastar mig heller inte ut i en hetsjakt så fort något företag gör något jag inte gillar -vilket många gör när det gäller Apple. Kolla bara på Engadget, Gizmodo eller många av de svenska nyhetsinsamlande sajterna så fort Apple är på tapeten. Jag trodde det stod klar varför jag, liksom många med mig, separerar datorer som kör Windows och datorer som kör OSX med en generell beskrivning; för att förtydliga vad det är man pratar om.

Ursprungligen inskrivet av [SvK]Rogue
Vill trådskaparen köpa en iMac och köra OSX så gör han det. Och skulle han gilla sitt köp och utrycka sig positivt så blir han stämplad av anti-fanatiker som lurad av Steve Jobs och tillika rabiat kultist. Riktigt tråkigt att detta förekommer och i så utspridd grad. Det är trots allt bara en dator.
-Absolut. Kom igen, jag skrev praktiskt taget att han skulle testa Windows 7, och om han inte gillar det så ska han fundera på en Mac. Skulle jag göra det om jag "var super emot apples produkter"?

Visst kan han testa Windows 7 om han känner för det, men det var inte den inledning han gav i tråden och att du nämnt att han skulle fundera på en Mac ser jag inte, snarare tvärt om. Dessutom använder du själv termen Mac här, vilket understryker det jag säger om hur man benämner platformarna i dagligt tal (och skrift).

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Notera att det ofta går att installera OS X på en "vanlig" PC, samt kan vara värt att prova någon Linux-dist också (t ex Ubuntu). Jag hade provat båda dessa innan du köper ny dator, blir ju billigare om problemen försvinner utan att du behöver byta dator.

En fördel med en Mac-dator är ju att mjukvaran är så välanpassad till hårdvaran.

Mac OS X i en vanlig PC tror jag inte skulle fungera så bra, men har inte testat det själv.

Och om han vill ha mindre krångel är Linux inget jag skulle rekommendera.

Jag har Mac OS X, Windows 7 och Ubuntu installerade i min Mac och föredrar Mac OS personligen även om jag tycker Windows 7 är ett helt ok operativsystem.

Visa signatur

/Ketchup

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Vad är det med er och matte? 85% mer än 1 är 185%. 100/185 = 54% av priset. Det skulle vara väldigt lite problem att lägga ihop en dator för 54% av priset.

Dah, var så trött då jag skrev det så jag tror huvudet redan hade gått och lagt sig ;).
Men jag tror endå inte du får ihop en lika bra dator för 54% av en iMac, speciellt inte 27"arn. Om du tror att det går så har du ingen aning om hur bra skärmar de har.