Byta från PC till MAC. Lite funderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Väldigt väldigt grov generalisering. Inte alls rätt.

Precis, det var det jag försökte visa.
Det är så båda sidor generaliserar och det är det som skapar debatten.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Precis, det var det jag försökte visa.
Det är så båda sidor generaliserar och det är det som skapar debatten.

Aha, då missförstod jag dig. ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Aha, då missförstod jag dig. ^^

Same. ;$

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josasp:

Precis, det var det jag försökte visa.
Det är så båda sidor generaliserar och det är det som skapar debatten.

Håller inte med dig, men ok

Permalänk

Jag kanske missförstod det där lite vad han hade kört med tidigare, men att det skulle vara speciellt stor skillnad rent funktionellt har jag inte upplevt de månaderna jag gav windows7.

Permalänk
Medlem

Måste fråga angående dagens WWDC, tror ni att en uppdaterad iMac kommer att annonseras? När uppdaterades iMac'arna senast?? Tänkte lägga en beställning på det asap annars..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zopyrus:

Måste fråga angående dagens WWDC, tror ni att en uppdaterad iMac kommer att annonseras? När uppdaterades iMac'arna senast?? Tänkte lägga en beställning på det asap annars..

Här kan du se när Apples produkter senast blev uppdaterade samt vad medeltiden (?) är: Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Permalänk
Medlem

Angående Mac och virus. Det finns inte så mycket virus till Mac för att användarna är så få. Säkerheten är inte större med Mac jämfört med "PC".
Macs användningsområde är ganska smalt, finns inga Mac'ar inom industrin/nätverksutveckling/servrar osv.
Mac klarar av ordbehandling och bild/ljud-hantering, visst, men det klarar PC'n lika bra.
Bara titta på programvaruutbudet, allting utvecklas till PC, Mac ligger inte direkt i fokus där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Vad grundar du det på? Det faktum att OS X/Mac inte är något operativsystem/system som fokuserar på gaming så är det mycket bättre att ha en stor och bra skärm med IPS-panel och bra betraktningsvinklar m.m

Håller med. 120hz skärmarna idag har färger och betraktingsvinklar som en åsna. Ska du inte gamea (eller inte spela något spel där du ens kommer upp i 120 hz, vilket jag tror det flesta knappast gör) så föredrar man bättre färgåtergivning och betraktingsvinklar.

Jag redigerar dock foton på min skärm, Dell 2209wa, så skulle aldrig kunna ha en 120hz TN panel.

Permalänk
Skrivet av Huddit:

Håller med. 120hz skärmarna idag har färger och betraktingsvinklar som en åsna. Ska du inte gamea (eller inte spela något spel där du ens kommer upp i 120 hz, vilket jag tror det flesta knappast gör) så föredrar man bättre färgåtergivning och betraktingsvinklar.

Jag redigerar dock foton på min skärm, Dell 2209wa, så skulle aldrig kunna ha en 120hz TN panel.

Exakt, man får ju avväga om det är värt att ha ens skärm med 120Hz eftersom allt annat får lida då. Sen kan man ju få bra LG eller Dellskärmar för tusen kronor mindre eller liknande så man måste verkligen "behöva" de där 120Hz i sina spel för att det ska vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grazzt:

Angående Mac och virus. Det finns inte så mycket virus till Mac för att användarna är så få. Säkerheten är inte större med Mac jämfört med "PC".
Macs användningsområde är ganska smalt, finns inga Mac'ar inom industrin/nätverksutveckling/servrar osv.
Mac klarar av ordbehandling och bild/ljud-hantering, visst, men det klarar PC'n lika bra.
Bara titta på programvaruutbudet, allting utvecklas till PC, Mac ligger inte direkt i fokus där.

Ser man på programutvecklingen så ser man att allt mer och mer professionella program kommer till mac.
Och kanske du har missat detta? Google said to be moving away from Windows internally, Mac and Linux systems on tap instead -- Engadget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huddit:

Håller med. 120hz skärmarna idag har färger och betraktingsvinklar som en åsna. Ska du inte gamea (eller inte spela något spel där du ens kommer upp i 120 hz, vilket jag tror det flesta knappast gör) så föredrar man bättre färgåtergivning och betraktingsvinklar.

Jag redigerar dock foton på min skärm, Dell 2209wa, så skulle aldrig kunna ha en 120hz TN panel.

Menar du verkligen att en bra skärm till mac är bättre än en dålig till pc? hoppas verkligen jag missstog dig.
Vad är dom största skillnaderna på en mac och pc användare? mac användaren tycker det var bättre förr och betalar gärna 2 gånger så mycket för gårdagensteknologi

Det enda som skilljer en mac och en pc är priset, förutom det så är dom helt likvärdiga.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Menar du verkligen att en bra skärm till mac är bättre än en dålig till pc? hoppas verkligen jag missstog dig.
Vad är dom största skillnaderna på en mac och pc användare? mac användaren tycker det var bättre förr och betalar gärna 2 gånger så mycket för gårdagensteknologi

Det enda som skilljer en mac och en pc är priset, förutom det så är dom helt likvärdiga.

PCs Are Cheaper?

Permalänk
Medlem

Den som har gjort den sidan ger ju inte direkt ett professionellt intryck. Det första jag ser är kanten på ett kollegieblock i mitten av sidan vilket blockerar den text man ska läsa. Först trodde jag att sidan såg fel ut i firefox, så jag testade chrome och IE, men ser lika fördjävligt ut i alla tre.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Menar du verkligen att en bra skärm till mac är bättre än en dålig till pc? hoppas verkligen jag missstog dig.
Vad är dom största skillnaderna på en mac och pc användare? mac användaren tycker det var bättre förr och betalar gärna 2 gånger så mycket för gårdagensteknologi

Det enda som skilljer en mac och en pc är priset, förutom det så är dom helt likvärdiga.

Va? Tror du missuppfattade mig rejält.

Det jag sa (riktat till personen som ville ha 120hz skärm) är att de skärmarna ger sämre färgåtergivning och betraktingsvinklar än en IPS panel (som sitter i bl.a. iMacs). Och att det inte är många nyare spel som man får 60+ hz i (om man inter har über dator), så att vilja ha en sämre skärm för att få 60hz mer är dumt. Tror att de flesta skulle föredra en skärm med bättre färger och betraktingsvinklar före en 120hz TN skärm.

Så nej, jag jämför inte Mac och "PC". Utan snarare varför Apple kör med 60hz IPS paneler istället för 120hz TN paneler. Inte många som behöver 120hz. En film spelas i 30fps endå så. Bara de som spelar äldre spel, där du kan maxxa FPSen enkelt, behöver det nog. Mest CS 1.6.

Permalänk
Medlem

Jag måste nog rösta fram dig till Sweclockers största komiker.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd

Jaha? vad vill du visa med den länken? att en MB kostar bara hälften i försäkringskostnad per år och att en ford focus drar 4 gånger så mycket bensin och att service kostnaden är 5 gånger så hög? och dom lögnerna ska på nått sätt försvar dom enorma överpriserna som man får betala för en mac?

Skrivet av Huddit:

Va? Tror du missuppfattade mig rejält.

Det jag sa (riktat till personen som ville ha 120hz skärm) är att de skärmarna ger sämre färgåtergivning och betraktingsvinklar än en IPS panel (som sitter i bl.a. iMacs). Och att det inte är många nyare spel som man får 60+ hz i (om man inter har über dator), så att vilja ha en sämre skärm för att få 60hz mer är dumt. Tror att de flesta skulle föredra en skärm med bättre färger och betraktingsvinklar före en 120hz TN skärm.

Så nej, jag jämför inte Mac och "PC". Utan snarare varför Apple kör med 60hz IPS paneler istället för 120hz TN paneler. Inte många som behöver 120hz. En film spelas i 30fps endå så. Bara de som spelar äldre spel, där du kan maxxa FPSen enkelt, behöver det nog. Mest CS 1.6.

Visst är TN skit men man kan iaf välja det om man väljer en PC som kostar 50% mindre än den PC där du inte får mycket till val möjligheter.
Sedan stämmer det inte att dom flesta vill ha en bättre skärm, finns det några datorskärmar som säljer bättre än TN paneler med full HD upplösning? allt handlar om marknadsföring och det är väl enda anledningen att Apple kan sälja macs?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Kolla in denna sidan! Källkritik - Wikipedia

Permalänk
Skrivet av kaya:

Jaha? vad vill du visa med den länken? att en MB kostar bara hälften i försäkringskostnad per år och att en ford focus drar 4 gånger så mycket bensin och att service kostnaden är 5 gånger så hög? och dom lögnerna ska på nått sätt försvar dom enorma överpriserna som man får betala för en mac?

Visst är TN skit men man kan iaf välja det om man väljer en PC som kostar 50% mindre än den PC där du inte får mycket till val möjligheter.
Sedan stämmer det inte att dom flesta vill ha en bättre skärm, finns det några datorskärmar som säljer bättre än TN paneler med full HD upplösning? allt handlar om marknadsföring och det är väl enda anledningen att Apple kan sälja macs?

Numera finns det ju också 22-24" IPS skärmar som kostar under 4k och är i paritet med mac's skärmar.

Permalänk
Medlem

Var är er humor? En länk till en sida som ser ut att vara gjord av en 10-åring, utan någon kommentar om länkens innehåll. Det kan väl inte bli mer uppenbart?

Permalänk
Medlem

äh, ha en PC med windows, typ som stationär, köp en Macbook istället och ha vid sidan om det ultimata ^^ haha

Permalänk
Skrivet av HypeX:

Var är er humor? En länk till en sida som ser ut att vara gjord av en 10-åring, utan någon kommentar om länkens innehåll. Det kan väl inte bli mer uppenbart?

Ooopss, kollade inte länken ens

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Njae, att basera "Windowsmiljö" på WinXP är som att basera "Macmiljö" på OS X Puma.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/92/Mac_OS_X_10.1_P...

Ser ingen jätteskillnad mot snow leopard

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Är du seriös? OS X 10.0 och 10.6 är som natt och dag, både med tanke på prestanda och funktioner. Det går inte att jämföra dem. Det enda dom har gemensamt är väl en menyrad högst upp och en dock längst ner

Apple ändrar inte på utseendet i onödan till skillnad från Windows som gick från business (2000) tillteletubbie (xp) till hyfsat modernt (7). Det gamla Mac OS såg också typ likadant ut från början till slut, även om det förstås hände en del under huven.