Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Reparera partition table på en ext4 hårddisk

Permalänk
Medlem

Reparera partition table på en ext4 hårddisk

Nu när de nya nätverket är uppe och kopplat mot fiberuttaget så var det dags att koppla in servern också. Den kopplas in på sin nya plats och bootar upp och allt ser bra ut. Dock upptäcker jag att lagringsdisken (en helt annan fysik hårddisk) inte fungerar som den ska. fdisk säger att den inte har något giltigt partitions tabbel (partition table). Jag har försökt luska ut om det finns några verktyg för att fixa detta men min lycka verkar inte vara på min sida.

Därför frågar jag nu om hjälp hos er här på Swec.
Hårddisken är en 1TB hårddisk med filsystemet ext4 och används endast för lagring. Operativsystemet för servern är Ubuntu server 9.10.

Frågan är alltså hur jag ska gå tillväga för att reparera partitions tabellen på lagringshårddisken. Jag har hittat några verktyg men de verkar antingen inte ha stöd för ext4 eller så är det gui program vilket inte fungerar på min server.

Jag vet inte om det finns något ext4 modul för gpart eftersom ext4 stöd inte finns inbyggt i de.

Om jag har glömt någon info som behövs så säg till.

Permalänk
Medlem

Om det inte går att koppla en bildskärm till servern så kanske du kan flytta lagringsdisken till en annan dator och reparera den därifrån?
Det bästa är väl om man kan boota till någon LiveCD eller USB-sticka med verktygen på så att man inte riskerar att disken används innan man lagat den.

Hittade denna artikel som föreslår testdisk, vet inte om det hjälper dig:
Repair Damaged Drives With Linux | PC Plus

Permalänk
Medlem

Intressant, hade faktiskt inte hittat den där artikeln. Har lus läst den och ska testa om jag lyckas fixa mitt problem. Tack för tipset!

Fler tips är välkomna då det alltid är bra att ha flera saker att testa utifall de inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Ska finnas lite verktyg för att just hitta "borttappade" partitioner.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3