säker temperatur och volt på e8400? snabbt svar trevligt, vill sova med p95 igång :-)

Permalänk
Medlem

säker temperatur och volt på e8400? snabbt svar trevligt, vill sova med p95 igång :-)

har just skaffat lite snabbare minnen och ser vad min processor går för.
har letat på internet men litar i regel mer på proffsen här än på random internetsidor - hoppas jag borde det

kan köra den i 4,4 ghz med en vcore på max 1,36 (efter vdrop). lite för hög volt kanske (rekommenderat jag sett är max 1,35). Temperaturen är då uppe på 74 grader celsius efter cirka femton minuter. ville inte fortsätta testet och avbröt. Var det rätt eller tål den 1,36 vcore och temperaturer som säkert når 77 grader? Tanken är att köra testet över natten för att få nån indikation på om den är stabil, men lite läskigt att somna in och inte veta om man vaknar med en död processor.

kör nu ett test i 4,3 med en vcore på max 1,34 efter drop. temperaturen uppe i max 71 efter femton minuter. Kan tänka att den max kommer nå 74 grader under natten. Är det säkert?

tacksam för snabba svar,

mvh Petter

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Medlem

Enligt Intel så ligger maxtempen för e8400 på 71-72c har jag för mig, så skulle väl försöka hålla mig under 70c. Däremot så kommer den ju inte dö av en natts prime95 om maxtempen blir 75c.

Permalänk

Under 85C är inga problem alls, Intel fegar bara med max temp.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Vila i frid

Tcase ska hålla sig under 71 - men det är inte direkt relaterat till Tjunction (som du mäter). När Tjunction når 100 börjar den trottla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mubarak:

har just skaffat lite snabbare minnen och ser vad min processor går för.
har letat på internet men litar i regel mer på proffsen här än på random internetsidor - hoppas jag borde det

kan köra den i 4,4 ghz med en vcore på max 1,36 (efter vdrop). lite för hög volt kanske (rekommenderat jag sett är max 1,35). Temperaturen är då uppe på 74 grader celsius efter cirka femton minuter. ville inte fortsätta testet och avbröt. Var det rätt eller tål den 1,36 vcore och temperaturer som säkert når 77 grader? Tanken är att köra testet över natten för att få nån indikation på om den är stabil, men lite läskigt att somna in och inte veta om man vaknar med en död processor.

kör nu ett test i 4,3 med en vcore på max 1,34 efter drop. temperaturen uppe i max 71 efter femton minuter. Kan tänka att den max kommer nå 74 grader under natten. Är det säkert?

tacksam för snabba svar,

mvh Petter

vad använder du för temperatur program?

jag hade en e8400 och den gick väldigt varm dock när jag körde real temp så sjönk tempen med ca 10 grader som Sweclockarna sa till mig är att känn efter 15 min på flänsen är dom varm ja då kanske du ska ta det lugnt , för det andra va har du för kylare på den

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Under 85C är inga problem alls, Intel fegar bara med max temp.

Skrivet av hasenfrasen:

Tcase ska hålla sig under 71 - men det är inte direkt relaterat till Tjunction (som du mäter). När Tjunction når 100 börjar den trottla.

Ok, det var kul att höra! Läste inte era svar innan det var godnatt för mig (inte processorn) så jag fegade och körde vcore på 1,28 efter drop och hade ett stabilt test i 4,2 ghz över natten.

Hittade en sida där de sade att max volt för e8400 var 1,45 (E8400...What's the highest voltage you would use? - EXTREME Overclocking Forums) (någon sade 1,5 förvisso). Så körde lite korta testrundor nu i morse för att försöka nå 4,5 ghz, dock verkar det som att jag behöver rätt ordentligt med vcore för att fixa det. får inte stabilt test med 1,39 efter drop

Skrivet av Kockski:

vad använder du för temperatur program?

jag hade en e8400 och den gick väldigt varm dock när jag körde real temp så sjönk tempen med ca 10 grader som Sweclockarna sa till mig är att känn efter 15 min på flänsen är dom varm ja då kanske du ska ta det lugnt , för det andra va har du för kylare på den

Jag har hittils kört med hardware monitor, men testade nu realtemp och det stämmer att den visar lägre. Känns som att det hade varit tryggt att få höra fler som säger att realtemp visar det rätta, så om ni vet det så upplys mig hemskt gärna

mvh Petter

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen vill den inte till 4,5 ens på 1,44 vcore (efter drop). Kanske skulle gå med mch och fsb ännu högre (testade +1 på båda) men känns som att temperaturen blir för hög ändå, hwm säger 88-89 grader och realtemp 83-84.
Så det får bli att jaga lägsta vcore på 4,2 istället!
Tack för hjälpen alla!

Förresten Kockski, har en freezer 7 pro fäst med bultar och små muttrar.

mvh Petter

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.