Permalänk
Medlem

joypad som mus.

hej alla glada, jag har (som alltid) ett litet problem.
Jag vill använda min joypad som mus, specifikt den högra analoga spaken,

jag kan inte hitta någon information om hur man gör, och "man joystick" hjälper inte.

jag vill alltså använda axel 2 som vertikal axel och 3 som horisontell. (enligt jstest)

och "skulder knapparna" (knapp 4 och 6 enligt jstest) som höger och vänster klick..

jag har testat qjoypad, men det fungerar inte i spel.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Testa Xpadder där kan man ställa in alla spakar och knappar.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Joy To Key. Fungerar bra för min del Nu kör jag med en 360-kontroller, för schema över vad som är vad så använde jag denna guide. Nedladdning finns länkat där med.

Permalänk
Medlem

ehh....
Jag tror att ni är på fel forums avdelning...
Det här är *nix avdelningen.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

humm läste här: Ubuntu Forums - View Single Post - joystick to mouse lite hur mas skulle göra, men det värkar inte fungera...

här är sektionen från xorg.conf

Section "ServerLayout" #bla bla bla Inputdevice "joypad0" EndSection Section "InputDevice" Identifier "joypad0" Driver "joystick" Option "Device" "/dev/input/js0" Option "SendCoreEvents" "true" Option "MapAxis4" "mode=relative axis=+1X deadzone=30" Option "MapAxis3" "mode=relative axis=+1Y deadzone=30" Option "MapAxis1" "none" Option "MapAxis2" "none" Option "MapButton1" "none" Option "MapButton2" "none" Option "MapButton3" "none" Option "MapButton4" "none" Option "MapButton5" "button=1" Option "MapButton7" "button=2" EndSection

problemet är att det är fortfarande vänster spaken som är styr muspekaren och knapp 1 och 3 är fortfarande höger och väster klick.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Vad kör du för dist?
I ubuntu 10.04 har hal (har jag för mig) helt tagit över konfiguration av hid enheter och X tycker bara att du är konstig när du skriver in det där i din xorg.conf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Vad kör du för dist?
I ubuntu 10.04 har hal (har jag för mig) helt tagit över konfiguration av hid enheter och X tycker bara att du är konstig när du skriver in det där i din xorg.conf

Jag försöker alltså att använda den högra spaken som mus, så att man kan sikta i spel.
det ända spelet som fungerar utan att behöva göre det här I är Nuxuiz, det har native stöd för analoga spakar, men andra spel som är baserade på tex ioQ3 har inge det här stödet, spaken blir digital och inte analog.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gego:

Jag försöker alltså att använda den högra spaken som mus, så att man kan sikta i spel.
det ända spelet som fungerar utan att behöva göre det här I är Nuxuiz, det har native stöd för analoga spakar, men andra spel som är baserade på tex ioQ3 har inge det här stödet, spaken blir digital och inte analog.

Vilken dist, vilken linuxdistribution, Ubuntu tex. Ange även version.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gego:

humm läste här: Ubuntu Forums - View Single Post - joystick to mouse lite hur mas skulle göra, men det värkar inte fungera...

här är sektionen från xorg.conf

Section "ServerLayout" #bla bla bla Inputdevice "joypad0" EndSection Section "InputDevice" Identifier "joypad0" Driver "joystick" Option "Device" "/dev/input/js0" Option "SendCoreEvents" "true" Option "MapAxis4" "mode=relative axis=+1X deadzone=30" Option "MapAxis3" "mode=relative axis=+1Y deadzone=30" Option "MapAxis1" "none" Option "MapAxis2" "none" Option "MapButton1" "none" Option "MapButton2" "none" Option "MapButton3" "none" Option "MapButton4" "none" Option "MapButton5" "button=1" Option "MapButton7" "button=2" EndSection

problemet är att det är fortfarande vänster spaken som är styr muspekaren och knapp 1 och 3 är fortfarande höger och väster klick.

Nu är jag lite på den djupare delen av bubbelpoolen då jag inte lekt med joysticks/pads på nästan 10 år men har du testat olika kopplingar, MapAxis[1-12] och MapButton[1-12]?
Jag tror det går att koppla flera reglage till samma X-kommando, testa att sätta flera joystick-axlar till samma sak och likadant med knapparna, typ:

Section "InputDevice" Identifier "joypad0" Driver "joystick" Option "Device" "/dev/input/js0" Option "SendCoreEvents" "true" Option "MapAxis4" "mode=relative axis=+1X deadzone=30" Option "MapAxis3" "mode=relative axis=+1Y deadzone=30" Option "MapAxis1" "mode=relative axis=+1X deadzone=30" Option "MapAxis2" "mode=relative axis=+1Y deadzone=30" Option "MapAxis5" "mode=relative axis=+1X deadzone=30" Option "MapAxis6" "mode=relative axis=+1Y deadzone=30" Option "MapAxis7" "mode=relative axis=+1X deadzone=30" Option "MapAxis8" "mode=relative axis=+1Y deadzone=30" Option "MapButton1" "button=1" Option "MapButton2" "button=2" Option "MapButton3" "button=1" Option "MapButton4" "button=2" Option "MapButton5" "button=1" Option "MapButton7" "button=2" Option "MapButton6" "button=1" Option "MapButton8" "button=2" EndSection

Om alla reglage fungerar då så får du börja plocka bort par för par i din Xorg.conf och se vad som händer och på så sätt lista ut vilka MapAxis och MapButton som hör till de reglage du vill använda.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards