Permalänk
Medlem

Nokia N8

Nokia N8 är den första telefonen med Symbian 3.

Officiell Information:
Introducing Nokia N8
Nokia Europe - Nokia N8 - Product
Nokia Sverige - Nokia N8 - Produkter

Andra länkar:
Nokia N8 - Nokias nya superlur? - Mobil.se
Premiär för Symbian 3 i Nokia N8 - IDG.se
Nokia N8 - Wikipedia, the free encyclopedia
Nokia Mobile Blog | All About Nokia Mobile Phones

Youtube:

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

vafan, skulle inte alla N modeller ha meego?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Hårdvarumässigt grymt trevlig lur, grafikprestandan ska ju vara cirka 3-4ggr bättre än i iphonen så det är inte direkt fy skam.

Permalänk
Medlem

Synd att den kör Symbian, med Android hade den varit intressant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av djjokke:

Synd att den kör Symbian, med Android hade den varit intressant..

Eller Windows Mobile men Symbian är ganska trevligt också tycker jag.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

För vanliga "svenssons" som tar nått foto, spelar in någon film samt surfar nån enstaka gång utöver telefon/sms-funktionerna så tror jag N8:an kommer vara väldigt attraktiv. Sen så finns det ju faktiskt OVI-store med en del program. Visst, jag gillar android också (samt är sugen på en Desire/samsung galaxy s) men så jävla grymma är dom inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

För vanliga "svenssons" som tar nått foto, spelar in någon film samt surfar nån enstaka gång utöver telefon/sms-funktionerna så tror jag N8:an kommer vara väldigt attraktiv. Sen så finns det ju faktiskt OVI-store med en del program. Visst, jag gillar android också (samt är sugen på en Desire/samsung galaxy s) men så jävla grymma är dom inte.

Varför lämpar sig N8 inte till dom som tar mycke foton o.s.v. ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Hårdvarumässigt grymt trevlig lur, grafikprestandan ska ju vara cirka 3-4ggr bättre än i iphonen så det är inte direkt fy skam.

Källa?

Från vad jag ser så kör den en gammal ARM11 klockad till 680mhz, plus ett 32M tris broadcom chip för 3D. Vilket visserligen klår en 3GS/Snapdragon i 3D (ärligt talat vet jag fortfarande inte vad iPhone 4 kör), men inte med så mycket.

Så det låter som den är ungefär likvärdig i 3D, långt efter i CPUn. Den gamla ARM11 trotjänaren är ju den arkitektur som sitter i tex iPhone 2G, HTC Diamond/Hero och liknande... Bara klockat högre. Den har inget mot en Snapdragon eller Cortex A8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Varför lämpar sig N8 inte till dom som tar mycke foton o.s.v. ?

Jag måste ha uttryckt mig klumpigt, jag menar att den lämpar sig till dom som tar mycket foton.

Skrivet av murklor:

Källa?

Från vad jag ser så kör den en gammal ARM11 klockad till 680mhz, plus ett 32M tris broadcom chip för 3D. Vilket visserligen klår en 3GS/Snapdragon i 3D (ärligt talat vet jag fortfarande inte vad iPhone 4 kör), men inte med så mycket.

Så det låter som den är ungefär likvärdig i 3D, långt efter i CPUn. Den gamla ARM11 trotjänaren är ju den arkitektur som sitter i tex iPhone 2G, HTC Diamond/Hero och liknande... Bara klockat högre. Den har inget mot en Snapdragon eller Cortex A8.

Verkar som om mitt minne svek mig: Benchmarked: Nokia N8 vs. iPhone 3GS vs. Omnia HD vs. iPad – Nokia Mobile Blog | All About Nokia Mobile Phones

Vet inte hur mycket man ska lite på en nokia-blogg.

Edit: Iphone 4 använder sig förövrigt av Apples "egna" A4 SoC som är baserad på en ARM Cortex A8 CPU samt en PowerVR SGX GPU.

Permalänk
Medlem

Intressant mobil, personligen gillar jag Symbian pga av att min nuvarande mobil har just Symbian.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Verkar som om mitt minne svek mig: Benchmarked: Nokia N8 vs. iPhone 3GS vs. Omnia HD vs. iPad – Nokia Mobile Blog | All About Nokia Mobile Phones

Vet inte hur mycket man ska lite på en nokia-blogg.

Edit: Iphone 4 använder sig förövrigt av Apples "egna" A4 SoC som är baserad på en ARM Cortex A8 CPU samt en PowerVR SGX GPU.

Det vete fan vart dom fått dom siffrorna, telefonerna är benchade på glbenchmark.com och där har N8 inte alls såna tokhöga siffror. Dom har visst "förfinat" dom där sista siffrorna i bloggen genom att göra dom 10x högre, lol.

Men visst är den stark! Den utmanar ju iPhone 4/3Gs!

N8 vs iPhone4 vs Desire (bara för att jämföra sunkigheten på HTC)

Jag hade inte sett iPhone 4 siffrorna tidigare, men den verkar ha nästan identisk prestanda som 3Gs i 3D (något högre, plus den massive CPU fördelen förstås).

Permalänk

Hur mycket dem än förfinar symbian så känns det fortfarande inte som ett klockrent köp. Om det nu stämmer så hoppas jag iaf att Nokia satsa mer på MeeGoo i N-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det vete fan vart dom fått dom siffrorna, telefonerna är benchade på glbenchmark.com och där har N8 inte alls såna tokhöga siffror. Dom har visst "förfinat" dom där sista siffrorna i bloggen genom att göra dom 10x högre, lol.

Men visst är den stark! Den utmanar ju iPhone 4/3Gs!

N8 vs iPhone4 vs Desire (bara för att jämföra sunkigheten på HTC)

Jag hade inte sett iPhone 4 siffrorna tidigare, men den verkar ha nästan identisk prestanda som 3Gs i 3D (något högre, plus den massive CPU fördelen förstås).

Bara för skojj skull...

■Motorola Droid: TI OMAP3430 with PowerVR SGX530 = 7-14 million(?) triangles/sec
■Nexus One: Qualcomm QSD8×50 with Adreno 200 = 22 million triangles/sec
■iPhone 3G S: 600 MHz Cortex-A8 with PowerVR SGX535 = 7 million triangles/sec
■Samsung Galaxy S: S5PC110 with PowerVR SGX540 = 90 million triangles/sec

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Bara för skojj skull...

■Motorola Droid: TI OMAP3430 with PowerVR SGX530 = 7-14 million(?) triangles/sec
■Nexus One: Qualcomm QSD8×50 with Adreno 200 = 22 million triangles/sec
■iPhone 3G S: 600 MHz Cortex-A8 with PowerVR SGX535 = 7 million triangles/sec
■Samsung Galaxy S: S5PC110 with PowerVR SGX540 = 90 million triangles/sec

Vilket är fel.

SGX535 kan köra 28M tri/s teoretiskt. Inte 7. Det finns en orsak till varför iPhone slår det flesta telefoner på 3D.

Enligt GL benchmark så springer SGX540 ingalunda cirklar kring SGX535... Likvärdig prestanda:
http://www.glbenchmark.com/compare.jsp?benchmark=glpro11&showhide=true&D1=Samsung i9000 Galaxy S&D2=Apple iPhone 3G S

N8 verkar överlag ha bättre prestanda än Galaxy S!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vilket är fel.

SGX535 kan köra 28M tri/s teoretiskt. Inte 7. Det finns en orsak till varför iPhone slår det flesta telefoner på 3D.

Enligt GL benchmark så springer SGX540 ingalunda cirklar kring SGX535... Likvärdig prestanda:
http://www.glbenchmark.com/compare.jsp?benchmark=glpro11&showhide=true&D1=Samsung i9000 Galaxy S&D2=Apple iPhone 3G S

N8 verkar överlag ha bättre prestanda än Galaxy S!!!

Samsung Galaxy S “Hummingbird” chip to have 3x GPU power of Snapdragon – Android and Me Enligt denna sida har just iphone 3GS 7million....men det är nog fel som du säger

Samsung Galaxy S ingår inte i dem flesta mobilernai så fall, jag vet inte hur många gånger bättre grafik det är mot iphone men det är en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Samsung Galaxy S “Hummingbird” chip to have 3x GPU power of Snapdragon – Android and Me Enligt denna sida har just iphone 3GS 7million....men det är nog fel som du säger

Lika lite som man ska lita på en nokia blog ska man lita på att en Android sida får iPhone specs rätt, lol. Sök allmänt på SGX535 och du ser 28M överallt. Om jag minns rätt så kommer 7M från tron att 3Gs körde SGX530.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Lika lite som man ska lita på en nokia blog ska man lita på att en Android sida får iPhone specs rätt, lol. Sök allmänt på SGX535 och du ser 28M överallt. Om jag minns rätt så kommer 7M från tron att 3Gs körde SGX530.

Fast det finns få som är mer insnöade än iTalibanerna. Personligen litar jag mer på nokia/android-folk än folk som kör iphone.

Permalänk
Medlem

Symbian är tråkig. Meego eller Android skulle vara mer intressant. Låt symbian sova i fred!

Har använt symbian i många år. Inget speciellt innovativt. Använder hellre en Iphone...

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Någon som hört något datum ännu till lansering? Q3 kan ju vara närsomhelst.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Mycket intressant telefon!
Tror den kommer bli riktigt bra.

Men lite dåligt att dom inte gått ut med datum för lansering än.
Dom har sagt Q3, vilket vi är mitt i just nu..tycker ett lanseringsdatum borde vara på tiden nu?

Men förmodligen kommer den väl inte förrän september, om vi har tur.
Rätt så standard att alla såna här lanseringar blir försenade.

/ C.

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Lika lite som man ska lita på en nokia blog ska man lita på att en Android sida får iPhone specs rätt, lol. Sök allmänt på SGX535 och du ser 28M överallt. Om jag minns rätt så kommer 7M från tron att 3Gs körde SGX530.

Så satans svårt att få det rätt i denna tråden då.

SGX535 sägs klara 28M teoretiskt men sedan blir det faktiskt bara ca 7M p.g.a. främst begränsningar hos minnet och bandbredden.

SGX540 i Galaxy sägs klara 90M, jo tjena 25% av en spelkonsol. Även där blir den begränsad av det övriga systemet men Galaxy S har snabbt ram minne och kommer oavsett vara snabbare än SGX535.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av murklor:

Vilket är fel.

SGX535 kan köra 28M tri/s teoretiskt. Inte 7. Det finns en orsak till varför iPhone slår det flesta telefoner på 3D.

Enligt GL benchmark så springer SGX540 ingalunda cirklar kring SGX535... Likvärdig prestanda:
http://www.glbenchmark.com/compare.jsp?benchmark=glpro11&showhide=true&D1=Samsung i9000 Galaxy S&D2=Apple iPhone 3G S

N8 verkar överlag ha bättre prestanda än Galaxy S!!!

Det är knappast trianglar/s som är gränssättande i dagens mobilspel, pixlarna är desto viktigare med tanke på framerate och skärmupplösning. Det är också därför de inte gärna berättar prerstandan i pixlar/s eftersom det avslöjar för mycket om systemet.

Jag är mer nyfiken på Samsung som ska använda ARMs MALI med kanske upp till fyra "fragment processors" (länk).
MALI har dessutom anti aliasing vilket är på tiden att det kommer in i mobilvärlden för den riktige gamern

Permalänk

Någon har jämfört en Nokia N8 Singel Core 680MHz med en Motorola Atrix Tegra 2 Dual Core 1GHz och lagt ut det på Youtube

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Härligt o se, n8 är fortfarande kalas, vill inte byta till nåt annat.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Här var det rätt dött:)

Har själv en N8 som jag ändå är nöjd med.. Fast saknar det fysiska tangentbordet (Nokia N900)

Kameran är underbar går inte jämföra med Iphones kamera.. Blixt är så jäkla sweet=)

Perfekt mobil för den som använder mobilen för att ringa, smsa och inte behöver 100 000 apps.. + en bra kamera nära tillhands i alla lägen

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Här var det rätt dött:)

Har själv en N8 som jag ändå är nöjd med.. Fast saknar det fysiska tangentbordet (Nokia N900)

Kameran är underbar går inte jämföra med Iphones kamera.. Blixt är så jäkla sweet=)

Perfekt mobil för den som använder mobilen för att ringa, smsa och inte behöver 100 000 apps.. + en bra kamera nära tillhands i alla lägen

Men att det sedan finns ett antal tusen apps gör ju inte saken sämre. Nu skall ju Ovi Apps äntligen få en uppdateringsfunktion också. Lite pinsamt att de inte haft den funktionen tills nu.

Jag tror inte att det undgått många att det bjuds på rätt många fina speltitlar nu under sommaren. Mina favoriter är nog Worms, The Settlers och Farm Frenzy. Angry Birds Rio fann jag inte vara alls lika roligt som det första spelet.
Länk till app som listar spelen i erbjudandet: http://store.ovi.com/content/122166?clickSource=browse&catego...
Speed X, Moto X Mayhem och I Must Run är också de klockrena spel, kostar dock 10kr vardera men det är de värda.

Bra sida för dagliga apprekommendationer: http://blog.ovi.com/dailyapp/global/

Jag har snart haft telefonen i en vecka, och vissa saker tycker jag fungerar aningen smidigare än i min Androidlur. T.ex. upplever jag att växlingen mellan EDGE/3G fungerar mycket bättre och snabbare, vilket underlättar grymt vid surfning på buss/tåg. Telefonen har ett grymt flyt och multitaskingen fungerar skitbra, som det alltid gjort i Symbian. Stödet för USB On-The-Go fungerar också väldigt bra. Perfekt om en kompis vill ha en bild man tagit, bara att plugga in ett USB-minne i kabeln som Nokia snällt har skickat med och dumpa över filen till minnet. HDMI-utgången gör sig bäst med Nokias egna program Nokia Big Screen då det faktiskt utnyttjar den högre upplösningen som erbjuds vid anslutning till TV.
http://betalabs.nokia.com/apps/nokia-big-screen

Kameran är ju självklart ett kapitel för sig, slår ju t.om vissa billiga kompaktkameror om man bortser från avsaknaden av optisk zoom. Den enda nackdel jag ser med den riktiga blixten är att de slopat LED-lampor helt, vilket är lite tråkigt om man ska filma i totalt mörker. Men pga platsbrist så verkar de ha valt att inte ta med det alls.

En jättebra artikel som förklarar mycket av N8:ans kamerafunktioner och varför de har gjort vad och liknande: http://conversations.nokia.com/2010/07/12/nokia-n8-photograph...

Sen gillar jag även hur AMOLED-skärmen utnyttjas när telefonen är låst. Jag använder själv den här.

Sen är ju även Ovi Maps ett mycket bra skäl till att välja en Nokialur, jag hoppas verkligen att Nokia håller fast i detta vid övergång till WP7. Kameror och kartor har länge varit Nokias största fördelar, jag hoppas att det förblir så även när de byter operativsystem.

EDIT: Det som skulle göra telefonen än mer perfekt för mig skulle vara en renoverad webbläsare. Jag hoppas verkligen att den som kommer i Anna-uppdateringen formaterar om text vid inzoomning och liknande smågrejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Men att det sedan finns ett antal tusen apps gör ju inte saken sämre. Nu skall ju Ovi Apps äntligen få en uppdateringsfunktion också. Lite pinsamt att de inte haft den funktionen tills nu.

Jag tror inte att det undgått många att det bjuds på rätt många fina speltitlar nu under sommaren. Mina favoriter är nog Worms, The Settlers och Farm Frenzy. Angry Birds Rio fann jag inte vara alls lika roligt som det första spelet.
Länk till app som listar spelen i erbjudandet: http://store.ovi.com/content/122166?clickSource=browse&catego...
Speed X, Moto X Mayhem och I Must Run är också de klockrena spel, kostar dock 10kr vardera men det är de värda.

Bra sida för dagliga apprekommendationer: http://blog.ovi.com/dailyapp/global/

Jag har snart haft telefonen i en vecka, och vissa saker tycker jag fungerar aningen smidigare än i min Androidlur. T.ex. upplever jag att växlingen mellan EDGE/3G fungerar mycket bättre och snabbare, vilket underlättar grymt vid surfning på buss/tåg. Telefonen har ett grymt flyt och multitaskingen fungerar skitbra, som det alltid gjort i Symbian. Stödet för USB On-The-Go fungerar också väldigt bra. Perfekt om en kompis vill ha en bild man tagit, bara att plugga in ett USB-minne i kabeln som Nokia snällt har skickat med och dumpa över filen till minnet. HDMI-utgången gör sig bäst med Nokias egna program Nokia Big Screen då det faktiskt utnyttjar den högre upplösningen som erbjuds vid anslutning till TV.
http://betalabs.nokia.com/apps/nokia-big-screen

Kameran är ju självklart ett kapitel för sig, slår ju t.om vissa billiga kompaktkameror om man bortser från avsaknaden av optisk zoom. Den enda nackdel jag ser med den riktiga blixten är att de slopat LED-lampor helt, vilket är lite tråkigt om man ska filma i totalt mörker. Men pga platsbrist så verkar de ha valt att inte ta med det alls.

En jättebra artikel som förklarar mycket av N8:ans kamerafunktioner och varför de har gjort vad och liknande: http://conversations.nokia.com/2010/07/12/nokia-n8-photograph...

Sen gillar jag även hur AMOLED-skärmen utnyttjas när telefonen är låst. Jag använder själv den här.

Sen är ju även Ovi Maps ett mycket bra skäl till att välja en Nokialur, jag hoppas verkligen att Nokia håller fast i detta vid övergång till WP7. Kameror och kartor har länge varit Nokias största fördelar, jag hoppas att det förblir så även när de byter operativsystem.

EDIT: Det som skulle göra telefonen än mer perfekt för mig skulle vara en renoverad webbläsare. Jag hoppas verkligen att den som kommer i Anna-uppdateringen formaterar om text vid inzoomning och liknande smågrejer.

Har redan appsen du kör Sleeping screen är underbart så den visar nästa alarm på kvällstid.. o.s.v och trots detta kan ha en vettig batteritid!

Tror webläsaren blir fixad till nästa uppdatering, hoppas jag .. Får köra Opera tillsvidare.. funkar helt ok med multitouch zoom o.s.v.. Fast den har du redan antar jag

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Nu har Nokia Bubbles kommit ut i ny version. Det flyter på underbart och jag kan faktiskt se praktiska användningsområden med det.

http://betalabs.nokia.com/apps/nokia-bubbles

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Nu har Nokia Bubbles kommit ut i ny version. Det flyter på underbart och jag kan faktiskt se praktiska användningsområden med det.

http://betalabs.nokia.com/apps/nokia-bubbles

Riktigt nice ändå

Går det ändra vilka genvägar man ska ha?

Vad är bubblan med massa siffror i till för? :S

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!